Decyzja EBC/2012/6 (2012/235/UE) w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities oraz uchylająca decyzję EBC/2009/6
Dz.U.UE.L.2012.117.13
Akt utracił mocDECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 29 marca 2012 r.
w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities oraz uchylająca decyzję EBC/2009/6
(2012/235/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 1 maja 2012 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 3 oraz art. 17, 18 i 22,
uwzględniając wytyczne EBC/2010/2 z dnia 21 kwietnia 2010 r. w sprawie TARGET2-Securities(1),
uwzględniając decyzję EBC/2009/6 z dnia 19 marca 2009 r. w sprawie ustanowienia Rady Projektu TARGET2-Securities (TARGET2-Securities Programme Board)(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Podczas posiedzenia w dniu 6 lipca 2006 r. Rada Prezesów zdecydowała o podjęciu działań zmierzających do zbadania - we współpracy z centralnymi depozytami papierów wartościowych i innymi uczestnikami rynku - możliwości realizacji w ramach Eurosystemu nowego projektu w zakresie rozrachunku papierów wartościowych pod nazwą TARGET2-Securities (T2S). W ramach zadań realizowanych zgodnie z art. 17, 18 i 22 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Eurosystem wprowadzi T2S jako usługę opartą na jednolitej platformie umożliwiającej neutralne i ponadgraniczne świadczenie w całej Europie podstawowych usług rozrachunku operacji gotówkowych i papierów wartościowych; zaoferowanie tej usługi depozytom papierów wartościowych umożliwi im świadczenie na rzecz ich klientów zharmonizowanych i standaryzowanych usług rozrachunku wg zasady dostawa za płatność (DVP) w pieniądzu banku centralnego w ramach zintegrowanego środowiska technicznego.
(2) W dniu 17 lipca 2008 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o rozpoczęciu realizacji projektu T2S oraz przeznaczeniu na ten cel środków niezbędnych do całkowitej realizacji projektu. Na podstawie oferty złożonej przez Deutsche Bundesbank, Banco de Espańa, Banque de France oraz Banca d'Italia (zwane dalej "grupą czterech BC") Rada Prezesów zdecydowała, że projekt T2S zostanie stworzony i będzie obsługiwany przez te krajowe banki centralne (KBC).
(3) Powołano Radę Projektu T2S jako sprawny organ zarządzający, mający za zadanie opracowywanie na rzecz Rady Prezesów projektów rozwiązań kluczowych kwestii strategicznych i realizowanie zadań o charakterze czysto technicznym oraz zapewnienie efektywnej organizacji projektu T2S, obejmującej zainteresowane podmioty - zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne.
(4) Zgodnie z zasadą decentralizacji ustanowioną w art. 12 ust. 1 Statutu ESBC, w zakresie uznanym za możliwy i odpowiedni, KBC przeprowadzają operacje stanowiące część zadań Eurosystemu. Banki centralne Eurosystemu powierzą zatem Radzie T2S realizację określonych zadań, umożliwiając tym samym w pełni efektywne działanie Rady oraz upoważniając ją do działania w imieniu całego Eurosystemu.
(5) Zgodnie z zasadami zarządzania T2S Rada T2S zastąpi Radę Projektu T2S.
(6) Należy zatem uchylić decyzję EBC/2009/6,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Definicje
Terminy użyte w niniejszej decyzji mają takie samo znaczenie jak w wytycznych EBC/2012/13 2 oraz umowie ramowej T2S zatwierdzonej przez Radę Prezesów w dniu 17 listopada 2011 r.
Rada T2S
Uchylenie decyzji EBC/2009/6
Uchyla się decyzję EBC/2009/6.
Przepisy przejściowe
Członkowie Rady Projektu T2S kontynuują wykonywanie swoich obowiązków i zadań do czasu powołania wszystkich członków Rady T2S, którym przysługuje prawo głosu.
Przepis końcowy
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 29 marca 2012 r.
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 65.
(2) Dz.U. L 102 z 22.4.2009, s. 12.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 4
MANDAT RADY T2S
MANDAT RADY T2S
Zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Statutem Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Eurosystem będzie oferował usługi T2S europejskim centralnym depozytom papierów wartościowych (zwanym dalej "depozytami papierów wartościowych"). Ogólnym celem T2S jest usprawnienie integracji usług posttransakcyjnych poprzez zaoferowanie podstawowego, neutralnego rozrachunku operacji gotówkowych i operacji na papierach wartościowych w pieniądzu banku centralnego, świadczonego ponadgranicznie w całej Europie, co umożliwi depozytom papierów wartościowych świadczenie zharmonizowanych i standaryzowanych usług rozrachunku w ramach zintegrowanego środowiska technicznego umożliwiającego rozrachunek transgraniczny.
OBOWIĄZKI RADY T2S
Z zastrzeżeniem ostatecznych kompetencji decyzyjnych Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (EBC), Rada Prezesów powierzyła Radzie T2S wykonywanie precyzyjnie określonych zadań dotyczących projektu T2S i świadczenia usług T2S. W miarę pojawiania się ewentualnych nowych kwestii dotyczących T2S Rada Prezesów może przyznawać Radzie T2S dalsze precyzyjnie określone zadania, których wykonywanie należy co do zasady do kompetencji Rady Prezesów. W związku z tym że ostateczne kompetencje w zakresie spraw związanych z T2S należą do Rady Prezesów, wszelkie zadania powierzone Radzie T2S i przez nią wykonywane nadal mogą być wykonywane przez Radę Prezesów. Rada T2S działa również w oparciu o protokół T2S podpisany przez banki centralne Eurosystemu.
Rada T2S działa w zakresie ram prawnych T2S (w szczególności umów ramowych, umów o uczestnictwo waluty, umowy pomiędzy poziomami 2 i 3 z dnia 20 kwietnia 2011 r. oraz wytycznych EBC/2010/2).
Rada T2S zapewnia realizację projektu T2S:
Harmonogram przewiduje przejęcie przez Radę T2S obowiązków i zadań Rady Projektu T2S od lipca 2012 r. Niniejszy mandat jest ważny do końca okresu migracji do T2S, po czym zostanie zmieniony.
Po wdrożeniu projektu T2S Rada T2S zapewnia sprawne funkcjonowanie systemu T2S zgodnie z odpowiednią dokumentacją techniczną i prawną. Ponadto Rada T2S stwarza warunki dla adaptowania usług T2S do przyszłych potrzeb rynku.
ZADANIA
Rada Prezesów powierzyła Radzie T2S następujące zadania:
Rada T2S zarządza zasadami finansowania T2S w sposób określony w wytycznych EBC/2010/2.
Od rozpoczęcia fazy operacyjnej Rada T2S regularnie przedstawia depozytom papierów wartościowych oraz bankom centralnym spoza strefy euro będącym stronami umowy sprawozdania finansowe przedstawiające w sposób uczciwy warunki biznesowe i finansowe, rezultaty operacyjne oraz stopień pokrycia kosztów działania T2S.
Przed przedłożeniem Radzie Prezesów projektów zmian zasad finansowania T2S skutkujących zmianami zasad ustalania opłat za usługi T2S zasięga się opinii grupy sterującej depozytów papierów wartościowych, grupy sterującej ds. walut innych niż euro, grupy doradczej T2S oraz odpowiednich komitetów Europejskiego Systemu Banków Centralnych.
W niezbędnym zakresie EBC zapewnia Radzie T2S odpowiednie wsparcie. Koszty udzielenia takiego wsparcia przez EBC podlegają zwrotowi.
Ponadto Rada T2S:
SKŁAD
Wszystkich członków Rady T2S mianuje Rada Prezesów. Działając w charakterze członków Rady T2S, członkowie podlegają kolektywnie i wyłącznie organom decyzyjnym EBC oraz przestrzegają zasad określonych w kodeksie postępowania członków Rady T2S, zawartym w załączniku III. Działając w tym charakterze członkowie z banków centralnych Eurosystemu oraz banków centralnych spoza strefy euro mogą korzystać z doradztwa innych pracowników swoich instytucji macierzystych. W żadnych okolicznościach nie mogą oni przyjmować instrukcji od instytucji macierzystych ani zobowiązywać się do zajęcia określonego stanowiska podczas obrad i głosowań Rady T2S.
W skład Rady T2S wchodzą:
Przewodniczącego wspiera wiceprzewodniczący, którego wyznacza Rada Prezesów. Wiceprzewodniczący jest członkiem Rady mogącym zastąpić przewodniczącego w przypadku jego nieobecności. Jeżeli wolumen rozrachunku dostawa za płatność (DvP) w walutach innych niż euro stanowić będzie co najmniej 40% wolumenu rozrachunku DvP w euro, uczestniczące banki centralne spoza strefy euro będą miały prawo zaproponowania wiceprzewodniczącego.
Kadencja członka Rady T2S trwa 24 miesiące, z możliwością powołania na kolejną kadencję. Rada Prezesów może zdecydować o skróceniu mandatu, w tym także w przypadkach rezygnacji członków lub przejścia przez nich na emeryturę przed wygaśnięciem kadencji.
Rada Prezesów podejmuje decyzję w przedmiocie składu Rady T2S na podstawie propozycji Zarządu EBC. W odniesieniu do kategorii a)-c) kandydatury przedstawia gubernator/prezes odpowiedniego banku centralnego. Zarząd preferuje kandydatów, którzy w swoich bankach centralnych podlegają bezpośrednio najwyższemu organowi zarządzającemu. Przedstawiając swoje propozycje Zarząd zapewnia właściwą równowagę pomiędzy członkami dysponującymi doświadczeniem w obszarze IT, doświadczeniem w zarządzaniu projektem oraz doświadczeniem w branży rozrachunku papierów wartościowych (jako dostawca usług lub ich użytkownik).
PROCEDURY ROBOCZE
Jeżeli to możliwe, Rada T2S podejmuje decyzje poprzez konsensus. Jeżeli jednak osiągnięcie konsensusu w rozsądnym czasie nie jest możliwe, przewodniczący może zdecydować o zarządzeniu głosowania według procedury zwykłej większości.
Stosuje się następujące zasady:
Z zastrzeżeniem zasad dobrego zarządzania określonych w art. 8 wytycznych EBC/2010/2:
Rada T2S Board podlega bezpośrednio organom decyzyjnym EBC, w sposób regularny i sformalizowany. W tym zakresie Rada T2S przedkłada organom decyzyjnym EBC niezbędne raporty. Raporty te przesyła się także Komitetowi Sterującemu Eurosystemu ds. Informatyki (EISC), który może doradzać organom decyzyjnym EBC. Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku (PSSC) otrzymuje te raporty w celach informacyjnych.
Przewodniczący przewodniczy pracom grupy doradczej T2S i reprezentuje Radę T2S na zewnątrz, chyba że Rada T2S podejmie inne decyzje w tym względzie.
Szczegółowe procedury robocze zostały określone w Regulaminie Rady T2S, zawartym w załączniku II.
ZAŁĄCZNIK II
REGULAMIN RADY T2S
REGULAMIN RADY T2S
ROZDZIAŁ I
RADA T2S
RADA T2S
Członkowie Rady T2S
Przewodniczący i wiceprzewodniczący
Sekretariat
ROZDZIAŁ II
POSIEDZENIA RADY T2S
POSIEDZENIA RADY T2S
Data i miejsce posiedzeń Rady T2S
Udział w posiedzeniach Rady T2S
Prowadzenie posiedzeń Rady T2S
Podejmowanie decyzji przez Radę T2S
ROZDZIAŁ III
INFORMOWANIE I PRZEJRZYSTOŚĆ
INFORMOWANIE I PRZEJRZYSTOŚĆ
Informowanie podmiotów zewnętrznych
Informowanie w wymiarze wewnętrznym
ROZDZIAŁ IV
ZASADY FINANSOWANIA T2S
ZASADY FINANSOWANIA T2S
Funkcjonowanie rachunku projektu T2S
ROZDZIAŁ V
AUDYT
AUDYT
Audyt
Działalność Rady T2S podlega kontroli IAC.
ZAŁĄCZNIK III
KODEKS POSTĘPOWANIA RADY T2S
KODEKS POSTĘPOWANIA RADY T2S
Rada T2S składa się z członków powołanych przez Radę Prezesów. Członkowie Rady T2S działają wyłącznie w najlepszym interesie projektu T2S, zgodnie z zasadami ogólnymi T2S i są zobowiązani do przeznaczania na wykonywanie zadań dotyczących projektu T2S odpowiedniej ilości czasu.
Rada T2S wspomaga organy decyzyjne Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zapewnieniu udanego i terminowego zakończenia projektu T2S oraz przedkłada raporty Radzie Prezesów. Dla świadomego i niezależnego procesu decyzyjnego Rady Prezesów kluczowe znaczenie ma, by prace Rady T2S nie podlegały okolicznościom, które mogą powodować powstanie po stronie któregoś z członków Rady konfliktu interesów.
Reputacja i wiarygodność Eurosystemu/Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) oraz jakość ram prawnych projektu T2S wymagają, by członkowie Rady kierowali się - i byli postrzegani jako kierujący się - ogólnym interesem Eurosystemu, a w szczególności interesem projektu T2S. Członkowie Rady T2S powinni zatem: a) unikać sytuacji, w których istnieje lub może istnieć konflikt interesów; b) w kontaktach z organami publicznymi, bankami centralnymi, przedstawicielami branży i innymi zewnętrznymi podmiotami zainteresowanymi zaangażowanymi w projektowanie, opracowanie i obsługę T2S działać wyłącznie w charakterze przedstawicieli Eurosystemu i T2S; oraz c) zapewnić obiektywność, neutralność i równe warunki konkurencji pomiędzy potencjalnymi dostawcami zainteresowanymi projektem T2S.
Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej określony w art. 37 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") ma zastosowanie zarówno do pracowników EBC, jak i pracowników krajowych banków centralnych (KBC) wykonujących zadania dotyczące ESBC i obejmuje informacje poufne dotyczące tajemnic handlowych oraz informacje mające wartość komercyjną. Podobny obowiązek dotyczy członków Rady T2S spoza banków centralnych. Członkowie Rady T2S spoza banków centralnych są również zobowiązani do postępowania zgodnie z dodatkowymi zasadami, zawartymi w akcie powołania i umowie z EBC.
Właściwe i zgodne z dobrą praktyką administracyjną jest ustanowienie standardów etycznych dotyczących uczciwości zawodowej, zasady równych warunków konkurencji, unikania konfliktu interesów oraz ochrony poufności informacji tworzonych przez Eurosystem lub dostarczanych przez strony trzecie, zachowując jednocześnie w Radzie T2S wiedzę ekspercką i doświadczenie w odpowiednich dziedzinach projektu T2S, z ogólnym pożytkiem dla Eurosystemu/ESBC. Ponadto właściwe i zgodne z dobrą praktyką administracyjną jest, by warunki zatrudnienia mające zastosowanie do tych członków Rady, którzy są pracownikami EBC, a także odpowiadające im przepisy mające zastosowanie do członków Rady, którzy są pracownikami KBC, przewidywały obowiązek działań naprawczych w przypadku złamania postanowień niniejszego kodeksu postępowania (zwanego dalej "kodeksem"). Podobny zapis dotyczy członków Rady T2S spoza banków centralnych.
Niniejszy kodeks nie narusza wymogów wynikających z innych zasad etycznych mających zastosowanie do członków Rady T2S jako pracowników EBC lub KBC.
Użyte w niniejszym kodeksie określenia oznaczają:
Jeżeli przepisy niniejszego punktu odnoszą się do przewodniczącego, powiadamia on wiceprzewodniczącego.
Członek Rady mający wątpliwości co do stosowania kodeksu powinien zasięgnąć opinii Eksperta do spraw etyki.
Niniejszy kodeks jest adresowany do członków Rady T2S. Każdemu aktualnemu członkowi Rady oraz każdemu nowemu członkowi po jego powołaniu przekazuje się tekst niniejszego kodeksu. Przed uczestniczeniem w posiedzeniach Rady T2S członkowie Rady podpisują dodatki 1 i 2.
Dodatek 1
DEKLARACJA ZGODNOŚCI Z KODEKSEM POSTĘPOWANIA
DEKLARACJA ZGODNOŚCI Z KODEKSEM POSTĘPOWANIA
.............................................................................
(Podpis i data)
.............................................................................
(Imię i nazwisko)
.............................................................................
(Adres)
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
Dodatek 2
DEKLARACJA INTERESÓW(1)
DEKLARACJA INTERESÓW(1)
(Imię i nazwisko)
.............................................................................
(Adres)
.............................................................................
(Zawód)
Projektu T2S dotyczą bezpośrednio lub pośrednio (np. w odniesieniu do członka rodziny) następujące interesy pieniężne lub niepieniężne, mogące powodować powstanie konfliktu interesów w rozumieniu niniejszego kodeksu(2):
Inwestycje (np. bezpośrednie inwestycje w podmioty gospodarcze, w tym podmioty zależne lub inne podmioty należące do tej samej grupy, mające interes jako potencjalni dostawcy projektu T2S, chyba że inwestycje te są prowadzone za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego, emerytalnego lub innego podobnego funduszu):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Stanowiska (np. bieżące lub przyszłe, za wynagrodzeniem lub nieodpłatnie, w podmiotach gospodarczych mających interes jako potencjalni dostawcy projektu T2S):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Dochody lub prezenty (np. bieżące, przyszłe lub oczekiwane wynagrodzenie, w tym w okresach przyszłych, opcje do wykonania w przyszłości, przenoszenie uprawnień emerytalnych, prezenty - otrzymane od podmiotów gospodarczych mających interes jako potencjalni dostawcy projektu T2S):
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Inne:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Niniejszym składam oświadczenie honorowe, iż według mojej wiedzy podane informacje są prawdziwe i pełne.
.............................................................................
(Podpis i data)
.............................................................................
(Imię i nazwisko)
______
(1) W przypadku gdy członek Rady nie ma żadnych odpowiednich interesów, w odpowiednim polu lub polach należy wpisać "brak".
(2) Członek Rady posiadający odpowiednie interesy powinien opisać wszystkie mające znaczenie fakty i okoliczności, w razie potrzeby korzystając z dodatkowego miejsca.
ZAŁĄCZNIK IV
PROCEDURY I WYMOGI DOTYCZĄCE WYBORU, POWOŁANIA I ZASTĘPOWANIA CZŁONKÓW RADY T2S SPOZA BANKÓW CENTRALNYCH
PROCEDURY I WYMOGI DOTYCZĄCE WYBORU, POWOŁANIA I ZASTĘPOWANIA CZŁONKÓW RADY T2S SPOZA BANKÓW CENTRALNYCH
Stosuje się następujące kryteria wyboru:
______
(1) Dz.U. L 184 z 14.7.2007, s. 34.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.