Decyzja 97/619/WE,Euratom w sprawie zmian szacunków PNB Państw Członkowskich do celów wykonania dyrektywy Rady 89/130/EWG, Euratom w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych
Dz.U.UE.L.1997.252.33
Akt utracił mocDECYZJA KOMISJI
z dnia 3 września 1997 r.
w sprawie zmian szacunków PNB Państw Członkowskich do celów wykonania dyrektywy Rady 89/130/EWG, Euratom w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych
(97/619/WE, Euratom)
(Dz.U.UE L z dnia 16 września 1997 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
niezbędne jest zapewnienie porównywalności, wiarygodności i kompletności produktu narodowego brutto w cenach rynkowych;
realizacja tych celów wymaga ustalenia terminów przekazywania wszelkich zmian szacunków PNB w punktach zgłoszonych przed wykonaniem niniejszej decyzji, zgodnie z art. 10 ust. 8 zdanie ostatnie rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. wykonującego decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot(2), w celu umożliwienia Komisji wydania opinii na temat tych punktów;
wykaz działań, które muszą zostać przeprowadzone przez Państwa Członkowskie, podany w załącznikach A i B, dotyczy zastrzeżeń do tej pory niezniesionych oficjalnie przez Komisję, pomimo że wykonano niektóre związane z nimi działania, a wyniki zostały przekazane Komisji;
środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 6 dyrektywy 89/130/EWG, Euratom,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Nieprzekraczalne terminy przekazania do Komisji wszelkich zmian szacunków PNB lub wszelkich dodatkowych informacji metodologicznych, jasno wykazujących, że podniesione zastrzeżenia są nieaktualne w punktach zgłoszonych przed wykonaniem niniejszej decyzji zgodnie z art. 10 ust. 8 zdanie ostatnie rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89 oraz informacji z tym związanych, ustala się na dzień 1 października 1998 r.
Punkty zgłoszone wymieniono w załącznikach A i B do niniejszej decyzji.
Zmiany dokonane przez Państwa Członkowskie zostaną przekazane Komisji wraz ze wszelkimi niezbędnymi obliczeniami i wyjaśnieniami.
Jednakże dla Austrii, Finlandii i Szwecji nieprzekraczalny termin przekazania zmian dotyczących zgłoszonych punktów wymienionych w załącznikach A i B ustala się na dzień 1 października 1999 r.
Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 września 1997 r.
W imieniu Rady | |
Yves-Thibault DE SILGUY | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 49 z 21.2.1989, str. 26.
(2) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK A
BELGIA
a)
- aktualizacja szacunków produkcji w usługach budowlanych i rynkowych, wskaźnika konsumpcji pośredniej w budownictwie, szacunków dochodów osób pracujących na własny rachunek,
- sprawdzenie szacunków konsumpcji pośredniej w produkcji przemysłu przetwórczego,
- korekta szacunków konsumpcji końcowej gospodarstw domowych, z wyłączeniem danych pochodzących ze źródeł administracyjnych, sposobu traktowania licencji, patentów i usług stołówkowych,
- korekta dochodu czynników produkcji w odniesieniu do reszty świata w zakresie podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i podziału odpowiednich składników bilansu płatniczego między Belgią i Luksemburgiem;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji niedochodowych,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
DANIA
a)
- aktualizacja informacji cenowych w związku z metodą ilościowo-cenową dla obliczenia produkcji budownictwa,
- korekta niektórych niedokładności dotyczących traktowania napiwków,
- uwzględnienie wyników ogólnej kontroli rachunków podjętych ostatnio przez Danię (zastrzeżenie zgłoszone przez Danię);
b)
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji niedochodowych,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
NIEMCY
a)
Stare Länder
- poprawa w odniesieniu do reprezentatywności, zakresu i częstotliwości przeprowadzania co cztery lata dobrowolnej ankiety dotyczącej struktury kosztów handlu hurtowego, detalicznego, transportu (z wyłączeniem kolei) i innych usług rynkowych
- niektóre niedokładności dotyczące konsumpcji końcowej gospodarstw domowych w zakresie usług transportu lotniczego i usług stołówkowych,
- wydatki na konsumpcję końcową gospodarstw domowych odnoszące się do prognozy zakupów samochodów (zastrzeżenie zgłoszone przez Niemcy);
Nowe Länder
- źródła i procedury stosowane przy obliczaniu szacunków produkcji i konsumpcji pośredniej w rolnictwie,
- źródła wykorzystywane przy obliczaniu produkcji i konsumpcji pośredniej energii, zaopatrzeniu w wodę, górnictwie, przemyśle wytwórczym i budownictwie,
- źródła wykorzystywane przy obliczaniu produkcji i konsumpcji pośredniej w handlu detalicznym, transporcie i komunikacji (z wyłączeniem Reichsbahn, Bundespost oraz Telefon),
- respektowanie precyzyjnych definicji ESA (tak zwane reklasyfikacje makroekonomicze),
- powtórne sprawdzenie wydatków na konsumpcję końcową gospodarstw domowych i szacunków inwestycji brutto;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
GRECJA
a)
Aktualizacja szacunków wartości dodanej dla następujących dziedzin:
- rolnictwo,
- górnictwo,
- produkcja,
- obiekty użyteczności publicznej,
- budownictwo,
- transport i komunikacja,
- handel,
- służba zdrowia,
- prywatne usługi oświatowe,
- nne usługi;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przenoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
HISZPANIA
a)
- poprawa bazy statystycznej dotyczącej produkcji i konsumpcji pośredniej usług rynkowych (z wyłączeniem handlu hurtowego, detalicznego, transportu, bankowości, ubezpieczeń) celem uwzględnienia zmian jakościowych w metodach ekstrapolacji opartych na wskaźnikach cenowych i ilościowych,
- korekta obliczeń produkcji i konsumpcji pośredniej w handlu hurtowym i detalicznym,
- włączenie prognozy podatków i składek na ubezpieczenie społeczne do dochodowych transakcji majątkowych z zagranicą,
- sprawdzenie, czy uwzględniono wpływ zmian jakościowych w ekstrapolacjach opartych na wskaźnikach cenowych i ilościowych;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
FRANCJA
a)
- poprawa niektórych baz statystycznych stosowanych przy sporządzaniu rachunków narodowych, w szczególności wykorzystanie badań ankietowych budżetów rodzinnych z roku 1989 oraz udoskonalona korekta dla przedsiębiorstw nieobjętych statystyką BIC (bénéfices industriels et comerciaux);
b)
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
IRLANDIA
a)
- poprawa metody doboru próby podatkowej i ekstrapolacji wyników dla obliczenia nadwyżki operacyjnej brutto przedsiębiorstw,
- poprawa prognozy nadwyżki operacyjnej brutto dla poszczególnych przedsiębiorstw, w szczególności przez skorygowanie definicji,
- różne problemy odnoszące się do szacunków wynagrodzeń w wyniku ekstrapolacji oraz metody aproksymacji;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
WŁOCHY
a)
- poprawa niektórych źródeł i metod stosowanych przy sporządzaniu rachunków narodowych, w szczególności systematyczne porównywanie wyników badań ankietowych gospodarstw domowych z danymi rachunków narodowych,
- hipotezy stosowane przy przeliczaniu całościowych wyników badań ankietowych zbiorowości zakładów pracy;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
LUKSEMBURG
a)
- korekta wyceny zapasów i traktowania działalności rynkowej i produktów administracji publicznej;
b)
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
NIDERLANDY
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji nienastawionych na przynoszenie dochodu,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
AUSTRIA
a)
- poprawa szacunków konsumpcji pośredniej w wynajmie budynków handlowych,
- szacunek wydatków na konsumpcję ostateczną samochodów,
- niektóre niedokładności dotyczące kompletności szacunków środków trwałych brutto;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji niedochodowych,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią pośrednim.
PORTUGALIA
a)
- zatwierdzenie środków trwałych brutto i szacunków zmian poziomu zapasów opartych na metodzie strumieni towarów za pomocą wyników badań ankietowych przedsiębiorstw,
- wykorzystanie badań ankietowych budżetów gospodarstw domowych z roku 1981, w szczególności z roku 1989, do sprawdzenia wyników obliczeń na podstawie strumieni towarów,
- korekta traktowania leasingu w celu dostosowania do zasad ESA-79,
- stosowanie obiektywnych badań statystycznych produkcji roślinnej i zwierzęcej dla oceny produkcji rolnej (Nomenclatura das Contas Nacionais (NCN) 01),
- zatwierdzenie szacunków produkcji produktów rybołówstwa (NCN 03),
- zatwierdzenie szacunków konsumpcji pośredniej w rolnictwie, leśnictwie i rybołówstwie (NCN 01, 02, 03),
- wykorzystanie badań dotyczących wydatków turystycznych w latach 1990, 1991 i 1992 w celu sprawdzenia struktury konsumpcji nierezydentów;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji niedochodowych,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
FINLANDIA
a)
- szacunki konsumpcji pośredniej i wartości dodanej w budownictwie, handlu, hotelarstwie, restauracjach i kawiarniach, usługach dla przedsiębiorstw i dla osób prywatnych,
- szacunki konsumpcji w gospodarstwach domowych i środków trwałych brutto w usługach dla przedsiębiorstw i osób prywatnych,
- metody zatwierdzania i uzgadniania źródeł danych,
- szacunki wydatków gospodarstw domowych w odniesieniu do cen pojazdów silnikowych oraz traktowanie konsumpcji w gospodarstwach domowych dotyczącego napraw pojazdów silnikowych finansowanych przez firmy ubezpieczeniowe;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacji podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji niedochodowych,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
SZWECJA
a)
- korekta szacunków konsumpcji końcowej w gospodarstwach domowych i środków trwałych brutto w odniesieniu do wykorzystania aktualnych, dostępnych danych statystycznych,
- zmiany poziomu zapasów w branży budowlanej i gałęziach usług rynkowych (z wyłączeniem handlu hurtowego i detalicznego),
- traktowanie zakupów dużego sprzętu gospodarstwa domowego (np. kuchenek, lodówek i pralek),
- korekta wywozu i przywozu usług odnosząca się do ostatniej korekty bilansu płatniczego i w odniesieniu do definicji ESA 1979, dotyczących traktowania wywozu i przywozu usług ubezpieczeniowych,
- korekta szacunków produkcji i wartości dodanej w odniesieniu do wykorzystania dostępnych, aktualnych danych statystycznych, w szczególności rocznych badań i statystyki podatku VAT,
- sprawdzenie produkcji brutto rolnictwa i gospodarki leśnej, wodociągów, elektrowni, produkcji gazu, budownictwa, jak również oddziałów serwisowych w celu zapewnienia, że zostanie ewentualnie uwzględniona produkcja przemysłu przetwórczego;
b)
- uwzględnienie subsydiów i klasyfikacja podatków,
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji niedochodowych,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem końcowym a konsumpcją pośrednią.
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO
b)
- traktowanie usług mieszkaniowych,
- przejście z PKB na PNB,
- traktowanie administracji centralnej i prywatnych instytucji niedochodowych,
- traktowanie instytucji finansowych,
- rozróżnienie między wykorzystaniem ostatecznym a konsumpcją pośrednią.
______
(1) Zastrzeżenia szczególne dla każdego z Państw Członkowskich podano w lit. a), zaś dotyczące kilku Państw Członkowskich w lit. b). Wyjątkiem od tej zasady jest zastrzeżenie dotyczące kompletności podane w załączniku B.
ZAŁĄCZNIK B
1. Belgia | |
2. Dania | |
3. Niemcy | |
4. Grecja | |
5. Hiszpania | |
6. Francja | |
7. Irlandia | |
8. Włochy | zasięg pomiaru PNB, w szczególności stopień uwzględnienia "szarej strefy" |
9. Luksemburg | |
10. Niderlandy | |
11. Austria | |
12. Portugalia | |
13. Finlandia | |
14. Szwecja | |
15. Zjednoczone Królestwo |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.