Decyzja 96/424/WE dotycząca wprowadzania do obrotu genetycznie zmodyfikowanej cykorii męskosterylnej (Cichorium intybus L.) z częściową tolerancją na herbicyd glufosynat amonowy zgodnie z dyrektywą Rady 90/220/EWG
Dz.U.UE.L.1996.175.25
Akt obowiązującyDECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 1996 r.
dotycząca wprowadzania do obrotu genetycznie zmodyfikowanej cykorii męskosterylnej (Cichorium intybus L.) z częściową tolerancją na herbicyd glufosynat amonowy zgodnie z dyrektywą Rady 90/220/EWG
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 1996 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 94/15/WE(2), w szczególności jej art. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
zgodnie z art. 10-18 dyrektywy 90/220/EWG ustanowiono procedurę wspólnotową umożliwiającą właściwemu organowi Państwa Członkowskiego wydanie zgody na wprowadzanie do obrotu produktów zawierających organizmy genetycznie zmodyfikowane;
powiadomienie dotyczące wprowadzania do obrotu takiego produktu zostało przedłożone właściwym organom Państwa Członkowskiego (Niderlandów);
właściwy organ Niderlandów następnie przekazał dokumentację w tej sprawie Komisji wraz z pozytywną opinią; właściwe organy pozostałych Państw Członkowskich wniosły zastrzeżenia do wspomnianej dokumentacji;
dlatego, zgodnie z art. 13 ust. 3, Komisja musi podjąć decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 21 dyrektywy 90/220/EWG;
Komisja, po zbadaniu każdego zastrzeżenia wniesionego w świetle zakresu dyrektywy 90/220/EWG i informacji przedstawionych w dokumentacji, doszła do następujących wniosków:
- nie ma powodów, żeby przypuszczać, że wystąpi jakikolwiek niekorzystny skutek przeniesienia genu bar do populacji dzikiej cykorii, wiedząc, że takie przeniesienie mógłby jedynie przynieść konkurencyjne lub selektywne korzyści dzikim populacjom, jeżeli herbicyd glufosynat amonowy jest jedynym środkiem kontrolowania tych populacji, co w tym przypadku nie ma miejsca,
- zgoda na wprowadzanie do obrotu produktu nie powinna obejmować jego wykorzystania jako żywność dla ludzi lub pasza dla zwierząt, ponieważ przedłożone powiadomienie nie obejmuje tych aspektów,
- nie istnieją względy bezpieczeństwa powodujące konieczność wskazywania na etykietach, że produkt został otrzymany w drodze zastosowania technik modyfikacji genetycznej,
- ponieważ 50 % nasion mieszańców posiada tolerancję na herbicyd, na etykiecie powinno zostać wskazane, że produkt może wykazywać tolerancję na herbicyd glufosynat amonowy, aby hodowcy mieli świadomość, że może nie być możliwe kontrolowanie samosiewek glufosynatem amonowym;
zezwolenie na stosowanie chemicznych herbicydów w odniesieniu do roślin i ocena wpływu ich stosowania na zdrowie ludzi i środowisko jest objęte zakresem dyrektywy Rady 91/414/EWG z lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 96/12/WE(4), a nie jest objęte zakresem dyrektywy 90/220/EWG;
artykuł 11 ust. 6 i art. 16 ust. 1 dyrektywy przewiduje dodatkowe środki ochronne, jeżeli dostępne staną się nowe informacje dotyczące zagrożeń tego produktu;
środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu przedstawicieli Państw Członkowskich powołanego na mocy art. 21 dyrektywy 90/220/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 maja 1996 r.
W imieniu Komisji | |
Ritt BJERREGAARD | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.
(2) Dz.U. L 103 z 22.4.1994, str. 20.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(4) Dz.U. L 65 z 15.3.1996, str. 20.