Decyzja 94/166/WE przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1994.76.25

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 marca 1994 r.

DECYZJA RADY
z dnia 10 marca 1994 r.
przyjmująca rezolucję nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjętą dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

(94/166/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 marca 1994 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

rezolucja nr 47 przewiduje środki mające zapewnić właściwe stosowanie Konwencji TIR z 1975 r. oraz podwyższone gwarancje na przewóz niektórych rodzajów towarów o zwiększonym stopniu ryzyka uchylania się w nielegalny sposób od zapłaty cła i innych należności;

uwzględniając treść tej rezolucji, ma ona priorytetowe znaczenie dla Wspólnoty i powinna zostać przyjęta przez Wspólnotę ze skutkiem natychmiastowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rezolucja nr 47 w sprawie wprowadzenia dodatkowego karnetu TIR o podwyższonej gwarancji, przyjęta dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej (NZ/EKG) ds. zagadnień celnych dotyczących transportu, zostaje przyjęta w imieniu Wspólnoty ze skutkiem natychmiastowym.

Tekst rezolucji załączony jest do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady jest niniejszym upoważniony do wyznaczenia osoby umocowanej do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej o przyjęciu przez Wspólnotę, ze skutkiem natychmiastowym, rezolucji określonej w art. 1.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 1994 r.

W imieniu Rady
Y. PAPANTONIOU
Przewodniczący

WPROWADZENIE DODATKOWEGO KARNETU TIR O PODWYŻSZONEJ GWARANCJI

Rezolucja nr 47

przyjęta dnia 2 lipca 1993 r. przez grupę roboczą NZ/EKG ds. zagadnień celnych dotyczących transportu

GRUPA ROBOCZA DS. ZAGADNIEŃ CELNYCH DOTYCZĄCYCH TRANSPORTU,

PODKREŚLAJĄC znaczenie sprawnego działania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (Konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego przewozu towarów pojazdami drogowymi,

ZANIEPOKOJONA wzrostem przypadków nadużyć finansowych, które mogą zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.,

ŚWIADOMA trudności, jakie stoją przed międzynarodowym łańcuchem gwarancyjnym w zapewnieniu właściwych gwarancji dla towarów wysokiego ryzyka, z punktu widzenia organów celnych,

UWZGLĘDNIAJĄC, że wprowadzanie w możliwie krótkim czasie karnetów TIR o wysokiej gwarancji, obejmujących tytoń i alkohol, może stanowić krok w rozwiązaniu tych problemów,

MAJĄC NA UWADZE przepisy załącznika 1 i załącznika 6, uwagę wyjaśniającą 0.8.3, Konwencji TIR z 1975 r.,

DECYDUJE jednomyślnie o wprowadzeniu następujących środków tymczasowych, które staną się skuteczne przed wejściem w życie stosownej zmiany Konwencji TIR z 1975 r., co nastąpi prawdopodobnie w 1994 r.:

W przypadku transportu alkoholu i tytoniu, którego szczegóły są podane poniżej, zaleca się organom celnym zwiększenie kwoty maksymalnej, która może być wymagana od organizacji gwarancyjnych, do wysokości równej 200.000 USD:

1) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub wyższej (kod HS: 220710);

2) alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80 % obj., wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe; złożone preparaty alkoholowe z rodzaju używanych do produkcji napojów (kod HS: 2208);

3) cygara, również z obciętymi końcami i cygaretki zawierające tytoń (kod HS: 240210);

4) papierosy zawierające tytoń (kod HS: 240220);

5) tytoń, nawet zawierający namiastki tytoniu w dowolnej proporcji (kod HS: 240310).

W przypadku transportu wymienionych wyżej alkoholu i tytoniu organy celne wymagają przedstawienia karnetów TIR, na których wydrukowane są tłustym drukiem wyrazy "TYTOŃ/ALKOHOL" oraz "TABAC/ALCOOL" na okładce i wszystkich odcinkach. Ponadto karnety te muszą zawierać dodatkowy arkusz ze szczegółowymi informacjami odnośnie do kategorii tytoniu i alkoholu gwarantowanych, określonych powyżej.

Istniejące karnety TIR "TABAC" podpisane przez pana A. Westerinka tracą swoją ważność,

WZYWA Międzynarodowy Związek Transportu Drogowego, krajowe organizacje gwarancyjne i organy celne do podjęcia wszelkich koniecznych kroków w celu zapewnienia wprowadzenia karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL" z dniem 1 września 1993 r.,

WZYWA Umawiające się Strony Konwencji TIR z 1975 r. do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do dnia 1 września 1993 r., czy przyjmują one karnety TIR "TYTOŃ/ALKOHOL";

WZYWA sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (NZ/EKG) do powiadomienia wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu karnetów TIR "TYTOŃ/ALKOHOL".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.