Decyzja 83/15/COL dotycząca spójności niektórych parametrów docelowych zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej przedłożonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z ustalonymi na drugi okres odniesienia ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.230.45

Akt indywidualny
Wersja od: 25 sierpnia 2016 r.

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA NR 83/15/COL
z dnia 18 marca 2015 r.
dotycząca spójności niektórych parametrów docelowych zawartych w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej przedłożonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z ustalonymi na drugi okres odniesienia ogólnounijnymi parametrami docelowymi skuteczności działania [2016/1418]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając akt wspomniany w pkt 66t załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) 1 ) dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia, a w szczególności art. 11 ust. 3 lit. c) tego aktu, oraz

mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie rozporządzenia ramowego Królestwo Norwegii ("Norwegia") przyjmuje plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (ang. functional airspace block, "FAB") zawierające wiążące docelowe parametry krajowe lub wiążące docelowe parametry na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W rozporządzeniu tym przewidziano również, że Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") dokonuje oceny spójności przedmiotowych docelowych parametrów na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d) tego rozporządzenia, oraz że Urząd może podjąć decyzję o wydaniu zaleceń w przypadku stwierdzenia, że kryteria te nie zostały spełnione. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w akcie wspomnianym w pkt 66xf załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 2 ) ("rozporządzenie w sprawie skuteczności działania") dostosowanym do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia.

(2) Decyzją wykonawczą Komisja 2014/132/UE 3 przyjęto ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej obowiązujące w drugim okresie odniesienia (lata 2015-2019), które zostały włączone do pkt 66xe załącznika XIII do Porozumienia EOG.

(3) Norwegia przedłożyła Urzędowi plany skuteczności działania na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej wraz z innymi państwami wchodzącymi w skład Północnoeuropejskiego Bloku Przestrzeni Powietrznej (North European Functional Airspace Block, "NEFAB") w piśmie z dnia 17 lipca 2014 r. (dokument nr 716241). Plan następnie zmieniano w drodze sprostowań; ostatnie z nich nosi datę 14 listopada 2014 r. Dokonując oceny, Urząd opierał się na najbardziej aktualnych informacjach spośród przedłożonych.

(4) Organ weryfikujący skuteczność działania, który pomaga Urzędowi ocenić wdrażanie systemu skuteczności działania na podstawie art. 3 rozporządzenia w sprawie skuteczności działania, przedłożył Urzędowi raport dotyczący oceny początkowej dnia 7 października 2014 r., a dnia 15 grudnia 2014 r. - zaktualizowaną wersję tego raportu. Urząd otrzymał od organu weryfikującego skuteczność działania raporty dotyczące monitorowania planów skuteczności działania i parametrów docelowych oparte na informacjach przedłożonych przez krajowe organy nadzoru zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie skuteczności działania.

(5) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego bezpieczeństwa oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, w zakresie efektywności zarządzania bezpieczeństwem i zastosowania klasyfikacji dotkliwości w oparciu o metodologię narzędzia analizy ryzyka (Risk Analysis Tool, "RAT") zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.

(6) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego ochrony środowiska oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 3 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania. W ocenie używa się odpowiednich wartości referencyjnych dotyczących FAB dla horyzontalnej efektywności lotu na trasie dla faktycznej trajektorii obliczonych przez menedżera sieci i określonych w planie operacyjnym sieci (2014- 2018/2019) w najnowszej wersji z czerwca 2014 r. ("plan operacyjny sieci"), które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnego docelowego parametru skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.

(7) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego przepustowości oceniono spójność parametrów docelowych przedłożonych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, w zakresie opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (Air Traffic Flow Management, "ATFM") na trasie zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania w oparciu o odpowiednie wartości referencyjne dla przepustowości dotyczące FAB obliczone przez menedżera sieci i określone w planie operacyjnym sieci, które, jeżeli są stosowane, zapewniają osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnego docelowego parametru skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że docelowe parametry przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.

(8) W odniesieniu do kluczowego obszaru skuteczności działania dotyczącego efektywności kosztowej oceniono docelowe parametry przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, wyrażone w ustalonych kosztach jednostkowych na trasie zgodnie z zasadami ustanowionymi w pkt 5 w związku z pkt 1 załącznika IV do rozporządzenia w sprawie skuteczności działania, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognozę ruchu) oraz poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu z państwami o zbliżonym otoczeniu operacyjnym i ekonomicznym. Ocena ta wykazała, że parametry docelowe przedłożone przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne ze stosownym ogólnounijnym docelowym parametrem skuteczności działania.

(9) W związku z tym Urząd uznał, że docelowe parametry zawarte w planach skuteczności działania opracowanych przez Norwegię, w stosunku do państw NEFAB, są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania dotyczącymi wszystkich czterech kluczowych obszarów skuteczności działania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wymienione w załączniku docelowe parametry zawarte w planach skuteczności działania przedłożonych przez Norwegię na podstawie rozporządzenia (WE) nr 549/2004, w stosunku do państw NEFAB, są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia określonymi w decyzji wykonawczej 2014/132/UE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja jest skierowana do Norwegii.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2015 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA

Oda Helen SLETNES

Helga JÓNSDÓTTIR

Przewodniczący

Członek Kolegium

ZAŁĄCZNIK 4

Docelowe parametry skuteczności działania w kluczowych obszarach skuteczności działania dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności kosztowej zawarte w planach krajowych lub planach dotyczących funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej przedłożonych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 549/2004 uznane za spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania na drugi okres odniesienia

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY BEZPIECZEŃSTWA

Efektywność zarządzania bezpieczeństwem (ang. Effectiveness of Safety Management, EOSM) oraz zastosowanie klasyfikacji dotkliwości w oparciu o metodologię narzędzia analizy ryzyka (ang. Risk Analysis Tool, RAT)

Państwo EFTAFABEOSMRAT na ziemi (w %)RAT ogółem (w %)
Na poziomie państwaNa poziomie instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej2017201920172019
SCInne MOSMIRIATMSSMIRIATMSSMIRIATMSSMIRIATMS
NorwegiaNEFABCCD959585100100100909085100100100
[Finlandia]
[Łotwa]
[Estonia]

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY OCHRONY ŚRODOWISKA

Horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii

Państwo EFTAFABDocelowy parametr w zakresie ochrony środowiska na poziomie FAB
2019
NorwegiaNEFAB1,22 %
[Finlandia]
[Łotwa]
[Estonia]

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY PRZEPUSTOWOŚCI

Opóźnienia w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (Air Traffic Flow Management, ATFM) na trasie w min/lot

Państwo EFTAFABDocelowy parametr w zakresie przepustowości na trasie na poziomie FAB
20152016201720182019
NorwegiaNEFAB0,120,120,130,130,13
[Finlandia]
[Łotwa]
[Estonia]

KLUCZOWY OBSZAR SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA DOTYCZĄCY EFEKTYWNOŚCI KOSZTOWEJ

Objaśnienia:

OznaczeniePozycjaJednostki
(A)Ustalone koszty na trasie ogółem(w ujęciu nominalnym i w walucie krajowej)
(B)Stopa inflacji(w %)
(C)Wskaźnik inflacji(100 = 2009)
(D)Ustalone koszty na trasie ogółem(ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)
(E)Trasowe jednostki usługowe ogółem(w jednostkach usługowych ogółem)
(F)Ustalony koszt jednostkowy na trasie(ceny z 2009 r. w ujęciu realnym i w walucie krajowej)

NEFAB

Strefa pobierania opłat: Norwegia - waluta: NOK

20152016201720182019
(A)1 006 927 2481 032 667 4491 051 204 7241 064 624 4391 073 048 403
(B)1,6 %1,7 %2,1 %2,5 %2,5 %
(C)109,5111,4113,7116,6119,5
(D)919 164 836926 904 186924 136 061913 105 964897 883 922
(E)2 287 8782 367 9542 438 9922 499 9672 549 966
(F)401,75391,44378,90365,25352,12
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/132/UE z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiająca ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania dla sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz progi alarmowe na drugi okres odniesienia obejmujący lata 2015-2019 (Dz.U. L 71 z 12.3.2014, s. 20).
4 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 221/15/COL z dnia 3 czerwca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2016.230.56) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.