Decyzja 247/2021 (2024/469) zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.469

Akt jednorazowy
Wersja od: 22 lutego 2024 r.

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 247/2021
z dnia 24 września 2021 r.
zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG [2024/469]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 1 , sprostowaną w Dz.U. L 67 z 12.3.2015, s. 32.

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniającą dyrektywę 2012/34/UE w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową 2 .

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/171 z dnia 4 lutego 2015 r. w sprawie niektórych aspektów procedury wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym 3 .

(4) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 z dnia 13 marca 2015 r. określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu 4 .

(5) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/909 z dnia 12 czerwca 2015 r. w sprawie zasad obliczania kosztów, które są ponoszone bezpośrednio jako rezultat przejazdu pociągu 5 .

(6) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1100 z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich w ramach monitorowania rynku kolejowego 6 .

(7) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/545 z dnia 7 kwietnia 2016 r. w sprawie procedury i kryteriów dotyczących umów ramowych o alokację zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej 7 .

(8) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2177 z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją 8 .

(9) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiające procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE 9 .

(10) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję delegowaną Komisji (UE) 2017/2075 z dnia 4 września 2017 r. zastępującą załącznik VII do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego 10 .

(11) Dyrektywa 2012/34/UE uchyla dyrektywy Rady 91/440/EWG 11  i 95/18/WE 12  oraz dyrektywę 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 13 , które są uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(12) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/1795 uchyla rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 869/2014 14 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIII do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku XIII do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
tekst pkt 37 (dyrektywa Rady 91/440/EWG) otrzymuje brzmienie:

"32012 L 0034: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32), sprostowana w Dz.U. L 67 z 12.3.2015, s. 32, zmieniona:

32016 L 2370: dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. L 352 z 23.12.2016, s. 1).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tej dyrektywy odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) odniesienia do art. 93, 101, 102, 106, 107 i 108 TFUE odczytuje się odpowiednio jako art. 49, 53, 54, 59, 61 i 62 Porozumienia EOG;

b) art. 14 ust. 3-5 nie mają zastosowania do państw EFTA, w zakresie w jakim dotyczą one umów między tymi państwami a państwami trzecimi;

c) w art. 40 ust. 2 po słowie »Komisja« dodaje się słowa »oraz Urząd Nadzoru EFTA«;

d) w art. 15 dodaje się ustęp w brzmieniu:

»7. Obowiązek określony w ust. 5 nie ma zastosowania do Liechtensteinu, o ile państwo członkowskie UE dostarczyło Komisji, za dany rok, dane obejmujące terytorium Liechtensteinu. Przepis ten stosuje się do wszystkich innych danych objętych ust. 5.«;

e) w art. 27 ust. 1 po słowach »co najmniej dwóch językach urzędowych Unii« dodaje się słowa »lub, w odniesieniu do Norwegii, w języku norweskim i jednym języku urzędowym Unii«";

2.
po pkt 37ai (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014) dodaje się punkty w brzmieniu:

"37aj. 32015 R 0171: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/171 z dnia 4 lutego 2015 r. w sprawie niektórych aspektów procedury wydawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym (Dz.U. L 29 z 5.2.2015, s. 3).

37ak. 32015 R 0429: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/429 z dnia 13 marca 2015 r. określające zasady, które należy stosować przy pobieraniu opłat za koszty skutków hałasu (Dz.U. L 70 z 14.3.2015, s. 36).

37al. 32015 R 0909: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/909 z dnia 12 czerwca 2015 r. w sprawie zasad obliczania kosztów, które są ponoszone bezpośrednio jako rezultat przejazdu pociągu (Dz.U. L 148 z 13.6.2015, s. 17).

37am. 32015 R 1100: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1100 z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich w ramach monitorowania rynku kolejowego (Dz.U. L 181 z 9.7.2015, s. 1).

37an. 32016 R 0545: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/545 z dnia 7 kwietnia 2016 r. w sprawie procedury i kryteriów dotyczących umów ramowych o alokację zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej (Dz.U. L 94 z 8.4.2016, s. 1).

37ao. 32017 D 2075: Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/2075 z dnia 4 września 2017 r. zastępująca załącznik VII do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 295 z 14.11.2017, s. 69).

37ap. 32017 R 2177: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2177 z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją (Dz.U. L 307 z 23.11.2017, s. 1).

37aq. 32018 R 1795: Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiające procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz.U. L 294 z 21.11.2018, s. 5).";

3.
skreśla się tekst pkt 41b (dyrektywa 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) i 42a (dyrektywa Rady 95/18/WE);
4.
skreśla się tekst pkt 42aa (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 869/2014).
Artykuł  2

Teksty dyrektyw 2012/34/UE, sprostowanej w Dz.U. L 67 z 12.3.2015, s. 32, i (UE) 2016/2370, rozporządzeń wykonawczych (UE) 2015/171, (UE) 2015/429, (UE) 2015/909, (UE) 2015/1100, (UE) 2016/545, (UE) 2017/2177 i (UE) 2018/1795 oraz decyzji delegowanej (UE) 2017/2075 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 25 września 2021 r. pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * .

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2021 r.
1 Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32.
2 Dz.U. L 352 z 23.12.2016, s. 1.
3 Dz.U. L 29 z 5.2.2015, s. 3.
4 Dz.U. L 70 z 14.3.2015, s. 36.
5 Dz.U. L 148 z 13.6.2015, s. 17.
6 Dz.U. L 181 z 9.7.2015, s. 1.
7 Dz.U. L 94 z 8.4.2016, s. 1.
8 Dz.U. L 307 z 23.11.2017, s. 1.
9 Dz.U. L 294 z 21.11.2018, s. 5.
10 Dz.U. L 295 z 14.11.2017, s. 69.
11 Dz.U. L 237 z 24.8.1991, s. 25.
12 Dz.U. L 143 z 27.6.1995, s. 70.
13 Dz.U. L 75 z 15.3.2001, s. 29.
14 Dz.U. L 239 z 12.8.2014, s. 1.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.