Decyzja 2024/649 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 10. sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.649

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 lutego 2024 r.

DECYZJA RADY (UE) 2024/649
z dnia 15 listopada 2023 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 10. sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 i art. 168 ust. 5, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ramowa Konwencja Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (zwana dalej "konwencją WHO FCTC") 1 , wynegocjowana pod auspicjami Światowej Organizacji Zdrowia, została zawarta przez Unię na podstawie decyzji Rady 2004/513/WE 2  i weszła w życie w dniu 27 lutego 2005 r.

(2) Zgodnie z art. 23 ust. 5 konwencji WHO FCTC Konferencja Stron podejmuje decyzje niezbędne do wspierania skutecznego wykonania konwencji FCTC WHO.

(3) Celem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE 3  jest zbliżenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów, co ma zapewnić, między innymi, aby Unia wypełniała swoje zobowiązania wynikające z konwencji WHO FCTC. Celem dyrektywy 2003/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4  jest zbliżenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do reklamy wyrobów tytoniowych i ich promocji.

(4) Oczekuje się, że Konferencja Stron przyjmie na swojej 10. sesji niektóre akty, które mogą mieć skutki prawne, w tym akt, który może w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii dotyczącego ograniczenia użycia tytoniu. W szczególności planowana decyzja dotycząca reklamy, promocji i sponsorowania produktów tytoniowych, w tym przyjęcie uzupełniających, szczegółowych wytycznych dotyczących wdrożenia art. 13 konwencji WHO FCTC, oraz planowane decyzje dotyczące ewentualnych zmian w regulaminie Konferencji Stron, w tym zmiana procedury mianowania szefa Sekretariatu WHO FCTC, stanowią akty mogące mieć skutki prawne lub mogące w sposób decydujący wywierać wpływ na treść prawodawstwa przyjętego przez Unię.

(5) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 10. sesji Konferencji Stron w odniesieniu do tych aktów. Niektóre części tego stanowiska dotyczą obszarów, w których Unia dzieli kompetencje z państwami członkowskimi. Niniejszej decyzji nie należy w związku z tym interpretować jako zmieniającej podział kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi.

(6) Zgodnie ze stanowiskiem Unii przedstawionym na 8. sesji Konferencji Stron Unia powinna poprzeć przyjęcie nowych proponowanych wytycznych dotyczących wdrożenia art. 13 konwencji WHO FCTC w zakresie reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych oraz ich przedstawiania w mediach rozrywkowych, zgodnie z ogólnym celem Unii, jakim jest ograniczenie konsumpcji wyrobów tytoniowych i nikotynowych.

(7) Aby umożliwić odpowiednie przygotowanie i reprezentowanie stanowisk Unii na posiedzeniach Konferencji Stron, Unia powinna zaproponować zmianę regulaminu Konferencji Stron, tak by Sekretariat WHO FCTC był zobowiązany do rozpowszechniania oficjalnych dokumentów konferencyjnych co najmniej 120 dni przed każdą Konferencją Stron.

(8) Aby uprościć prace na Konferencji Stron i umożliwić organizowanie sesji wirtualnych, a także aby zapewnić możliwość wyznaczenia pełniącego obowiązki szefa Sekretariatu WHO FCTC, Unia powinna poprzeć zaproponowane zmiany w regulaminie Konferencji Stron, które mają to na celu.

(9) Unia powinna również wspierać usprawnienie procesu wyboru i mianowania szefa Sekretariatu WTO FCTC, w szczególności poprzez uproszczenie procedury jednorazowego odnowienia kadencji, przy jednoczesnym poszanowaniu obiektywnych kryteriów efektywności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 10. sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (zwanej dalej "konwencją WHO FCTC"), jest określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W świetle rozwoju sytuacji na 10. sesji Konferencji Stron konwencji WTO FCTC przedstawiciele Unii, w ścisłym porozumieniu z państwami członkowskimi podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, mogą uzgodnić doprecyzowanie stanowiska, o którym mowa w art. 1, bez konieczności podejmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

ADDENDUM

do DECYZJI RADY

w sprawie stanowisk, które mają być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na dziesiątej sesji Konferencji Stron Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) o ograniczeniu użycia tytoniu (FCTC)

Stanowiska Unii w sprawie najważniejszych kwestii, które mają zostać omówione na dziesiątej sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji o ograniczeniu użycia tytoniu, w Panamie w dniach 20-25 listopada 2023 r.

I.
Reklama, promocja i sponsorowanie wyrobów tytoniowych: przedstawienie tytoniu w mediach rozrywkowych: sprawozdanie grupy roboczej (dokument FCTC/COP/10/8). Unia:

Dziękuje grupie roboczej za sprawozdanie.

1.
Zgodnie z celami FCTC popiera przyjęcie szczegółowych wytycznych w myśl propozycji grupy roboczej ds. reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych w wymiarze transgranicznym, dotyczącymi m.in. nowych i innowacyjnych strategii marketingowych, oceny inicjacji i konsumpcji ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży i dzieci, zalecenia, by zakaz reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych lub ich ograniczenie - w przypadku stron, które nie są w stanie wprowadzić powszechnego zakazu ze względu na swoje konstytucje lub zasady konstytucyjne - został zastosowany we wszystkich rodzajach mediów, w tym mediach cyfrowych i na ich platformach komunikacyjnych.
2.
Z zadowoleniem przyjmuje zalecenie dotyczące ograniczenia przedstawiania tytoniu w mediach rozrywkowych.
3.
Takie wytyczne powinny w szczególności:

uzupełniać istniejące wytyczne dotyczące art. 13 FCTC i w żadnym razie ich nie zastępować,

zadbać o to, by społeczeństwo obywatelskie odgrywało kluczową rolę w zapewnianiu, monitorowaniu i wspieraniu ich egzekwowania i wdrażania; należy unikać konfliktu interesów, zwłaszcza z przemysłem tytoniowym lub jego przedstawicielami,

obejmować platformy komunikacyjne mediów cyfrowych w możliwie najszerszy sposób, w tym przestrzenie dostępne w internecie, w których użytkownicy mogą zamieszczać, kupować, przeglądać, udostępniać, tworzyć, ładować, transmitować lub komunikować treści, które obejmują wszelkie formy mediów elektronicznych, takich jak cyfrowe materiały wideo, audio, zdjęcia, media społecznościowe, aplikacje, gry, strony internetowe i media interaktywne,

zapewniać skuteczne egzekwowanie zakazów reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych poprzez zwrócenie się do stron o współpracę systemową w celu monitorowania, identyfikowania i usuwania takich działań w wymiarze transgranicznym i na platformach komunikacyjnych mediów cyfrowych oraz zapobiegania im,

zgodnie z art. 13.2 i 13.3 FCTC zalecać wprowadzenie powszechnego zakazu/ograniczenia reklamy, promocji i sponsorowania wszelkich wyrobów tytoniowych, w szczególności nowatorskich i nowo powstających wyrobów tytoniowych, w tym używanych wraz z nimi przyborów, których funkcją jest umożliwienie konsumpcji takich wyrobów,

nakładać na zarządzających treściami szczególne obowiązki, zgodnie z prawem krajowym, w zakresie identyfikacji reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych i usuwania takich treści przynajmniej w przypadku otrzymania od właściwych organów lub społeczeństwa obywatelskiego powiadomienia o reklamie, promocji i sponsorowaniu wyrobów tytoniowych.

II.
Możliwe zmiany regulaminu Konferencji Stron: sprawozdanie Sekretariatu (dokument FCTC/COP/21)

Unia:

1.
Popiera zmiany zaproponowane w celu uproszczenia i zracjonalizowania prac Konferencji Stron (COP), takie jak przyjęcie zasady zatwierdzania zapisów stenograficznych po zakończeniu sesji lub wprowadzenie ogólnej możliwości transmisji na żywo obrad COP nad poszczególnymi punktami, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Konferencję Stron na początku każdej sesji.
2.
Wyraża zgodę na wyjaśnienie, bez zmiany regulaminu COP, że zapisy stenograficzne posiedzeń plenarnych należy rozumieć jako zawierające pliki audio.
3.
Popiera zmianę dotyczącą organizacji wirtualnych sesji COP, w przypadku gdy sytuacja nadzwyczajna wymaga zastosowania wyjątkowych środków. Jednocześnie, gdy tylko jest to możliwe, należy również wziąć pod uwagę potrzebę równoważenia kosztów środowiskowych sesji wymagających obecności na miejscu oraz potrzebę ich organizowania. Spotkania wirtualne powinny być zawsze organizowane z zachowaniem maksymalnej ochrony przed wpływem przemysłu tytoniowego.
4.
Popiera zmianę mającą na celu jaśniejsze określenie udziału członków Biura Spotkania Stron (MOP) w mianowaniu szefa Sekretariatu, a także zmianę przewidującą możliwość wyznaczenia w razie potrzeby osoby pełniącej obowiązki Szefa Sekretariatu.
5.
Popiera zmianę dotyczącą obecności akredytowanych mediów na sesjach publicznych, ponieważ doprowadzi to do większej spójności między pkt 2 i 32 regulaminu.
6.
Proponuje zmianę pkt 8 regulaminu, który obecnie zobowiązuje Sekretariat do przekazania stronom wstępnego porządku obrad wraz z innymi dokumentami z konferencji co najmniej sześćdziesiąt dni przed dniem otwarcia sesji. Okres ten powinien zostać przedłużony do 120 dni przed rozpoczęciem sesji, aby umożliwić regionalnym organizacjom integracji gospodarczej i krajom federalnym odpowiednie przygotowanie i ustalenie ich stanowisk. Okres ten należy zapewnić co najmniej w przypadku dokumentów z konferencji dotyczących decyzji COP, które są prawnie wiążące dla stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne.

[Stanowisko rezerwowe: Unia może wyrazić zgodę na każde przedłużenie okresu dystrybucji powyżej obecnie obowiązujących 60 dni przed otwarciem sesji, a przynajmniej w przypadku dokumentów z konferencji dotyczących decyzji COP, które są prawnie wiążące dla stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne.]

III.
Mianowanie szefa Sekretariatu Konwencji: sprawozdanie Biura (dokument FCTC/COP/23)

Unia:

1.
Dziękuje Biuru za sprawozdanie zawierające wspólne zalecenia Biura COP i Biura MOP dotyczące usprawnienia procesu wyboru i mianowania szefa Sekretariatu oraz kryteriów wyboru kandydatów na to stanowisko.
2.
Popiera zaproponowane usprawnienia w procesie wyboru i mianowania szefa Sekretariatu, ustanowionego decyzjami FCTC/COP8(8) i FCTC/MOP1(12), w tym zmiany mające na celu uproszczenie jednorazowego odnowienia kadencji szefa Sekretariatu na kolejne cztery lata, pod warunkiem że wyniki jego pracy zostaną uprzednio ocenione pozytywnie.
3.
Popiera ulepszone kryteria wyboru kandydatów na stanowisko szefa Sekretariatu, zwraca się jednak o dodanie do kryteriów wyboru aspektów związanych z protokołem do FCTC. W szczególności kryteria nr 1 związane z dokumentacją powinny obejmować także ewentualne wykształcenie, wiedzę i doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem, a kryteria nr 2 związane z dokumentacją powinny obejmować także ewentualne doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem i silne powiązania lub kontakty z międzynarodową społecznością zajmującą się zwalczaniem nadużyć finansowych.

[Stanowisko rezerwowe: Unia może zgodzić się z proponowanymi ulepszonymi kryteriami również wówczas, gdy aspekty związane z protokołem nie zostaną do nich dodane lub zostaną dodane jedynie w pewnym zakresie.]

1 Dz.U. L 213 z 15.6.2004, s. 9.
2 Decyzja Rady 2004/513/WE z dnia 2 czerwca 2004 r. w sprawie zawarcia Ramowej Konwencji Antytytoniowej Światowej Organizacji Zdrowia (Dz.U. L 213 z 15.6.2004, s. 8).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 1).
4 Dyrektywa 2003/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które to przepisy odnoszą się do reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych (Dz.U. L 152 z 20.6.2003, s. 16).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.