Nowość Decyzja 2024/1177 w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem pieczęć UE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1177

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 kwietnia 2024 r.

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/1177
z dnia 23 kwietnia 2024 r.
w sprawie zawieszenia zatwierdzenia sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego opatrzonego oznakowaniem "pieczęć UE"
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego 1 , w szczególności pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Szczegółowe środki wdrażania wspólnych podstawowych norm, o których mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 2 , obejmują procedury zatwierdzania i stosowania sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego.

(2) Na tej podstawie rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1998 ustanawia zharmonizowany system zatwierdzania instalacji sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego w celu zapewnienia jak najlepszego wdrożenia wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.

(3) Decyzją Komisji (UE) 2021/2147 3  ustanowiono skonsolidowany wykaz zatwierdzonego sprzętu służącego do ochrony lotnictwa cywilnego z oznakowaniem "pieczęć UE" dla urządzeń potwierdzonych w ramach wspólnego procesu oceny Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego do celów instalacji i użytkowania w całej Unii.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2015/1998, w szczególności z pkt 12.0.4.1 załącznika do tego rozporządzenia, jeżeli Komisja otrzyma informacje wskazujące, że sprzęt nie spełnia normy, w odniesieniu do której został zatwierdzony, może ona zawiesić oznakowanie "pieczęć UE" sprzętu służącego do ochrony bez uprzedzenia, na wniosek państw członkowskich lub z własnej inicjatywy. Sprzęt służący do ochrony, którego oznakowanie "pie- pieczęć UE" zostało zawieszone, nie może być już instalowany, a już zainstalowane egzemplarze są używane przy zastosowaniu stosownych środków kompensacyjnych.

(5) Z informacji technicznych otrzymanych przez Komisję wynika, że określona konfiguracja systemu wykrywania materiałów wybuchowych zgodnego z normą C3 dla bagażu kabinowego (EDSCB), obecnie wymieniona w "unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony", nie spełnia wymogów w zakresie skuteczności kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli (LAG) znajdujących się w bagażu. Konfiguracja taka mogłaby być nadal eksploatowana zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.

(6) Należy odpowiednio zaktualizować skonsolidowaną unijną bazę danych zawierającą wykaz sprzętu, na którego instalację i użytkowanie zezwolono w całej Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zawiesza się "pieczęć UE" przyznaną konfiguracji sprzętu systemu wykrywania materiałów wybuchowych dla bagażu kabinowego, działającej zgodnie z normą C3 i obecnie wymienionej w "unijnej bazie danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony" z oznaczeniem HI-SCAN 6040 CTiX i z algorytmem wykrywania 20-50-00, pod niepowtarzalnym alfanumerycznym identyfikatorem EDSCB00110. Sprzęt z taką konfiguracją może być eksploatowany tylko zgodnie z koncepcją operacji dla systemu EDSCB zgodnego z normą C3, przy czym limit kontroli bezpieczeństwa maksymalnej objętości poszczególnych pojemników LAG nie może przekraczać 330 ml.

Artykuł  2

"Unijna baza danych bezpiecznego łańcucha dostaw - sprzęt służący do ochrony" jest odpowiednio aktualizowana.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2024 r.
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72).
3 Decyzja Komisji (UE) 2021/2147 z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia sprzętu opatrzonego znakiem "pieczęć UE" służącego do ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 433 z 6.12.2021, s. 25).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.