Decyzja 2023/747 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu, ustanowionego na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany dodatku XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do załącznika XVII do tego Układu
Dz.U.UE.L.2023.99.16
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2023/747
z dnia 31 marca 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu, ustanowionego na mocy Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony, w odniesieniu do zmiany dodatku XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do załącznika XVII do tego Układu
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 1 (zwany dalej "Układem") wszedł w życie w dniu 1 września 2017 r.
(2) Zgodnie z art. 11 załącznika XVII do Układu Komitet Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu (zwany dalej "Komitetem ds. Handlu") może zdecydować o zmianie załącznika XVII do Układu.
(3) Komitet ds. Handlu powinien w 2023 r. przyjąć projekt decyzji zmieniającej dodatek XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do załącznika XVII do Układu.
(4) Jak stwierdzono w preambule Układu i zgodnie z jego art. 124, Strony uznają znaczenie zbliżenia obowiązującego prawodawstwa Ukrainy do prawodawstwa Unii Europejskiej, co oznacza, że Ukraina ma zapewnić stopniowe zapewnianie zgodności istniejących przepisów i przyszłego prawodawstwa z dorobkiem prawnym Unii.
(5) Ukraina zwróciła się o dalszą integrację w odniesieniu do sektora roamingu w Unii, w szczególności przez traktowanie zgodnie z zasadami rynku wewnętrznego usług roamingu.
(6) Zważywszy, że dodatek XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do załącznika XVII do Układu należy uzupełnić odpowiednimi aktami Unii dotyczącymi roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej, należy zmienić ten dodatek przez dodanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/612 2 , rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/2286 3 , rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/654 4 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 5 . Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 6 jest już ujęta w dodatku XVII-3 do załącznika XVII do Układu.
(7) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu ds. Handlu, ponieważ decyzja zmieniająca dodatek XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych) do załącznika XVII do Układu będzie wiążąca dla Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: