Decyzja 2022/1912 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w odniesieniu do przyjęcia zmienionego rozporządzenia w sprawie załóg statków na Renie
Dz.U.UE.L.2022.261.48
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2022/1912
z dnia 29 września 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w odniesieniu do przyjęcia zmienionego rozporządzenia w sprawie załóg statków na Renie
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Poprawiona Konwencja w sprawie żeglugi po Renie z dnia 17 października 1868 r., zmieniona Konwencją zmieniającą poprawioną Konwencję w sprawie żeglugi po Renie, podpisaną w dniu 20 listopada 1963 r., weszła w życie w dniu 14 kwietnia 1967 r. (zwana dalej "konwencją").
(2) Zgodnie z art. 17 konwencji Centralna Komisja Żeglugi na Renie ("CKŻR") może przyjmować wymogi w zakresie kwalifikacji zawodowych.
(3) Przewiduje się, że w nadchodzących miesiącach CKŻR przyjmie w drodze procedury pisemnej rezolucję zmieniającą rozporządzenie w sprawie załóg statków na Renie ("RPN") w celu uwzględnienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 1 . Aby świadectwa kwalifikacji, żeglarskie książeczki pracy i dzienniki pokładowy wydane zgodnie z tym rozporządzeniem były ważne na unijnych śródlądowych drogach wodnych, RPN musi określić wymogi identyczne z wymogami tej dyrektywy.
(4) Dyrektywa (UE) 2017/2397 akceptuje współistnienie ram prawnych Unii i CKŻR, nie można jednak naruszać jej skuteczności. Przepisy RPN, w szczególności przepisy określone w art. 3.02 ust. 1 akapit drugi, art. 5.01 ust. 6, art. 13.01 i art. 13.03, stosuje się zatem bez uszczerbku dla stosowania dyrektywy (UE) 2017/2397 w odniesieniu do unijnych śródlądowych dróg wodnych, w przypadku gdy ta dyrektywa ustanawia wymogi dotyczące tej samej kwestii. W szczególności państwa członkowskie będące członkami CKŻR mają stosować procedurę identyfikowania odcinków śródlądowych dróg wodnych, na których występują szczególne zagrożenia, określoną w art. 9 dyrektywy (UE) 2017/2397.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach CKŻR, ponieważ przyjęcie zmienionych RPN będzie mogło mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie dyrektywę (UE) 2017/2397.
(6) Stanowisko Unii powinno polegać zatem na wyrażeniu zgody na przyjęcie wersji RPN zawierającej wymogi identyczne z wymogami dyrektywy (UE) 2017/2397, z zastrzeżeniem zmian określonych w załączniku do niniejszej decyzji.
(7) Unia nie jest członkiem CKŻR. Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie będące stronami CKŻR,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: