Decyzja 2022/1025 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych poprawek do art. 6 ust. 2 tej Konwencji

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.172.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 czerwca 2022 r.

DECYZJA RADY (UE) 2022/1025
z dnia 2 czerwca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych poprawek do art. 6 ust. 2 tej Konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "Konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady 93/98/EWG 1 .

(2) Zgodnie z Konwencją Konferencja Stron rozważa i przyjmuje, w miarę potrzeby, poprawki do Konwencji. Poprawki do Konwencji są przyjmowane na posiedzeniu Konferencji Stron.

(3) Zgodnie z procedurą określoną w art. 17 Konwencji Konferencja Stron rozważy, na swoim piętnastym posiedzeniu w czerwcu 2022 r., propozycję Federacji Rosyjskiej dotyczącą poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji. Celem propozycji jest ustanowienie dla państwa przywozu 30-dniowego terminu, w którym ma ono udzielić odpowiedzi zawiadamiającemu o przemieszczeniu odpadów; propozycja zawiera jeszcze jedną zmianę przedstawioną jako zmiana redakcyjna.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron w sprawie propozycji Federacji Rosyjskiej, ponieważ zmiana ta byłaby wiążąca dla Unii i miałaby wpływ na prawo Unii, a mianowicie na rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .

(5) Unia nie powinna poprzeć propozycji Federacji Rosyjskiej dotyczącej poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji. Wymagałoby to długiego i uciążliwego procesu negocjacyjnego i zajęłoby dużo czasu, zanim taka poprawka weszłaby w życie. Nieproporcjonalnym wydaje się uruchamianie takiego procesu w odniesieniu do poprawki, w sytuacji gdy cele propozycji można osiągnąć za pomocą innych środków. Unia powinna raczej być otwarta i przedstawiać lub angażować się w inicjatywy służące poprawie funkcjonowania procedury "zgody po uprzednim poinformowaniu" określonej w art. 6 Konwencji, pod warunkiem że takie inicjatywy będą miały szerszy zakres niż propozycja przedłożona przez Federację Rosyjską na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron, będą zgodne z szeroko pojętą polityką i celami Unii i nie będą wymagały poprawek do Konwencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, to nieudzielenie przez Unię poparcia dla propozycji Federacji Rosyjskiej dotyczącej poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji.
2. 
Na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji Unia przedstawi inicjatywę lub poprze inicjatywy innych Stron Konwencji służące poprawie funkcjonowania procedury "zgody po uprzednim poinformowaniu" określonej w art. 6 Konwencji, z zastrzeżeniem że takie inicjatywy:
a)
będą miały na celu poprawę funkcjonowania procedury "zgody po uprzednim poinformowaniu", dzięki rozwiązaniu kwestii opóźnień i problemów napotykanych przez państwa wywozu, przywozu lub tranzytu przy rozpatrywaniu powiadomień oraz wspieraniu cyfryzacji tej procedury, tak aby przemieszczenia odpadów zgodne z postanowieniami Konwencji mogły być dokonywane między granicami bez zbędnej zwłoki;
b)
nie będą wymagały poprawek do Konwencji;
c)
będą wspierały racjonalne ekologicznie gospodarowanie odpadami na poziomie globalnym i przejście na globalną gospodarkę o obiegu zamkniętym; oraz
d)
będą przyczyniały się do właściwego wdrożenia mechanizmów kontroli ustanowionych w Konwencji i do pewności prawa w tym zakresie.
Artykuł  2

W zależności od przebiegu piętnastego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji przedstawiciele Unii w porozumieniu z państwami członkowskimi mogą uzgodnić drobne zmiany stanowiska, o którym mowa w art. 1 ust. 2 niniejszej decyzji, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez konieczności wydawania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 2 czerwca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
A. DE MONTCHALIN
1 Decyzja Rady 93/98/EWG z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty, Konwencji o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (Konwencji bazylejskiej) (Dz.U. L 39 z 16.2.1993, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.