Decyzja 2022/1025 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych poprawek do art. 6 ust. 2 tej Konwencji
Dz.U.UE.L.2022.172.11
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2022/1025
z dnia 2 czerwca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych poprawek do art. 6 ust. 2 tej Konwencji
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "Konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady 93/98/EWG 1 .
(2) Zgodnie z Konwencją Konferencja Stron rozważa i przyjmuje, w miarę potrzeby, poprawki do Konwencji. Poprawki do Konwencji są przyjmowane na posiedzeniu Konferencji Stron.
(3) Zgodnie z procedurą określoną w art. 17 Konwencji Konferencja Stron rozważy, na swoim piętnastym posiedzeniu w czerwcu 2022 r., propozycję Federacji Rosyjskiej dotyczącą poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji. Celem propozycji jest ustanowienie dla państwa przywozu 30-dniowego terminu, w którym ma ono udzielić odpowiedzi zawiadamiającemu o przemieszczeniu odpadów; propozycja zawiera jeszcze jedną zmianę przedstawioną jako zmiana redakcyjna.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron w sprawie propozycji Federacji Rosyjskiej, ponieważ zmiana ta byłaby wiążąca dla Unii i miałaby wpływ na prawo Unii, a mianowicie na rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(5) Unia nie powinna poprzeć propozycji Federacji Rosyjskiej dotyczącej poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji. Wymagałoby to długiego i uciążliwego procesu negocjacyjnego i zajęłoby dużo czasu, zanim taka poprawka weszłaby w życie. Nieproporcjonalnym wydaje się uruchamianie takiego procesu w odniesieniu do poprawki, w sytuacji gdy cele propozycji można osiągnąć za pomocą innych środków. Unia powinna raczej być otwarta i przedstawiać lub angażować się w inicjatywy służące poprawie funkcjonowania procedury "zgody po uprzednim poinformowaniu" określonej w art. 6 Konwencji, pod warunkiem że takie inicjatywy będą miały szerszy zakres niż propozycja przedłożona przez Federację Rosyjską na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron, będą zgodne z szeroko pojętą polityką i celami Unii i nie będą wymagały poprawek do Konwencji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodnicząca | |
A. DE MONTCHALIN |