Decyzja 2021/486 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w drodze procedury pisemnej przez uczestników Uzgodnienia sektorowego w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych zawartego w załączniku III do Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w odniesieniu do uzgodnionych warunków dotyczących tymczasowego odroczenia spłaty kapitału

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.100.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 marca 2021 r.

DECYZJA RADY (UE) 2021/486
z dnia 15 lutego 2021 r. 1
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w drodze procedury pisemnej przez uczestników Uzgodnienia sektorowego w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych zawartego w załączniku III do Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w odniesieniu do uzgodnionych warunków dotyczących tymczasowego odroczenia spłaty kapitału

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne zawarte w Porozumieniu w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w tym w Uzgodnieniu sektorowym w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych (zwanym dalej "uzgodnieniem sektorowym dotyczącym statków powietrznych") zawartym w załączniku III do tego porozumienia, mają zastosowanie w Unii na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1233/2011 2 .

(2) Zgodnie z art. 28 uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych propozycje dotyczące uzgodnionych warunków mają być kierowane do Sekretariatu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.

(3) Pandemia COVID-19 oraz wynikające z niej pogorszenie koniunktury gospodarczej poważnie dotknęły sektor lotnictwa cywilnego borykający się z zagrożeniem w postaci problemów z płynnością krótkoterminową operatorów statków powietrznych i nabywców nowych statków powietrznych i silników. W świetle obecnego i postępującego pogorszenia koniunktury gospodarczej oraz w celu ograniczenia poważnych skutków kryzysu, Unia powinna zaproponować uzgodnione warunki dotyczące tymczasowego odroczenia spłaty kapitału dla nabywców nowych statków powietrznych i silników (zwane dalej "proponowanymi uzgodnionymi warunkami").

(4) Zgodnie z częścią 4 sekcja 3 uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych uczestnicy uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych mają podjąć decyzję, w drodze procedury pisemnej, w sprawie proponowanych uzgodnionych warunków.

(5) Proponowane uzgodnione warunki umożliwiłyby nabywcom nowych statków powietrznych określonych w art. 8 lit. a) pkt 1 uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych oraz nabywcom silników i części zamiennych określonych w art. 20 lit. a), b) i c) uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych odroczenie spłaty kapitału kredytu o 12 miesięcy po dostawie nabytych towarów lub - w razie spełnienia określonych warunków - 18 miesięcy po dostawie nabytych towarów.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do proponowanych uzgodnionych warunków, w drodze procedury pisemnej, stosowanej przez uczestników uzgodnienia sektorowego dotyczącego statków powietrznych, gdyż proponowane uzgodnione warunki, po ich uzgodnieniu, będą wiążące dla Unii i będą w stanie w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie (UE) nr 1233/2011,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, w drodze procedury pisemnej, przez uczestników Uzgodnienia sektorowego w sprawie kredytów eksportowych dotyczących cywilnych statków powietrznych, zawartego w załączniku III do Porozumienia w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych, w odniesieniu do uzgodnionych warunków dotyczących tymczasowego odroczenia spłaty kapitału, oparte jest na projekcie proponowanych uzgodnionych warunków * .

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2021 r.
W imieniu Rady
A.P. ZACARIAS
Przewodniczący
1 Data aktu zmieniona przez sprostowanie z dnia 20 kwietnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.133.66).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1233/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zastosowania niektórych wytycznych w dziedzinie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych oraz uchylające decyzje Rady 2001/76/WE i 2001/77/WE (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 45).
* Zob. dokument ST 5390/2021 na stronie http://register.consilium.europa.eu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.