Decyzja 2021/2084 w sprawie uczestnictwa Unii w Europejskim Partnerstwie w dziedzinie Metrologii podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.427.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 listopada 2021 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/2084
z dnia 24 listopada 2021 r.
w sprawie uczestnictwa Unii w Europejskim Partnerstwie w dziedzinie Metrologii podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 185 i art. 188 akapit drugi,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu osiągnięcia jak największego wpływu finansowania unijnego oraz najskuteczniejszego wkładu w realizację celów politycznych Unii rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 3  ustanowiono program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa", który zapewnia ramy polityczne i prawne dotyczące partnerstw europejskich, w których uczestniczą partnerzy z sektora prywatnego lub publicznego. Partnerstwa europejskie stanowią kluczowy element podejścia politycznego w ramach programu "Horyzont Europa". Ustanowiono je w celu realizacji zobowiązań i priorytetów Unii określonych w programie "Horyzont Europa" oraz zapewnienia wyraźnego wpływu na Unię, jej obywateli i środowisko, który to cel można skuteczniej osiągnąć w ramach partnerstwa, za pomocą strategicznej wizji podzielanej i realizowanej przez partnerów, a nie tylko przez samą Unię.

(2) W szczególności oczekuje się, że partnerstwa europejskie w ramach filaru II "Globalne wyzwania i europejska konkurencyjność przemysłowa" programu "Horyzont Europa" (zwanego dalej "filarem II") odegrają istotną rolę w osiągnięciu strategicznych celów dotyczących szybszej realizacji oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju, zobowiązań Unii wynikających z porozumienia paryskiego przyjętego na podstawie Ramowej konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu 4  (zwanego dalej "porozumieniem paryskim"), a także transformacji w kierunku zielonej i cyfrowej Europy, przy jednoczesnym przyczynianiu się do odbudowy, która będzie odporna ze społecznego, gospodarczego i środowiskowego punktu widzenia. Partnerstwa europejskie mają kluczowe znaczenie dla podejmowania złożonych wyzwań transgranicznych, które wymagają zintegrowanego podejścia. Umożliwiają zajęcie się niedoskonałościami transformacyjnymi, systemowymi i rynkowymi poprzez zebranie szerokiego grona podmiotów ze wszystkich łańcuchów wartości, obszarów badań naukowych i innowacji oraz ekosystemów przemysłowych w celu wypracowania wspólnej wizji oraz przełożenia jej na konkretne plany działania i skoordynowaną realizację działań. Ponadto umożliwiają skupienie wysiłków i zasobów na wspólnych priorytetach z myślą o rozwiązywaniu złożonych przyszłych wyzwań, z korzyścią dla społeczeństwa.

(3) Aby zrealizować priorytety i wywrzeć wpływ, partnerstwa europejskie należy tworzyć przy szerokim zaangażowaniu odpowiednich zainteresowanych stron z całej Europy, w tym przemysłu, instytucji szkolnictwa wyższego, organizacji badawczych, podmiotów realizujących misję publiczną na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym lub międzynarodowym oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym fundacji, wspierających badania naukowe i innowacje lub prowadzących działalność w tym zakresie. Partnerstwa europejskie należy również wykorzystywać jako jeden ze środków służących wzmocnieniu współpracy i synergii na poziomie międzynarodowym wśród partnerów z sektora prywatnego i partnerów z sektora publicznego oraz między nimi, w tym poprzez łączenie programów badań naukowych i innowacji oraz transgraniczne inwestycje w badania naukowe i innowacje, co przynosi wzajemne korzyści społeczeństwu i przedsiębiorstwom.

(4) Należy ustanowić europejskie partnerstwo w dziedzinie metrologii. Partnerstwo takie jest przewidziane jako skuteczniejszy środek realizacji niż zwykłe zaproszenia do składania wniosków lub współfinansowane partnerstwo na podstawie programów prac przygotowanych w ramach powiązanych klastrów filaru II.

(5) Europejskie partnerstwo w dziedzinie metrologii (zwane dalej "partnerstwem w dziedzinie metrologii") powinno realizować swoje zadania i cele w jasny, prosty i elastyczny sposób, aby zwiększyć swoją atrakcyjność dla przemysłu, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i innych zainteresowanych stron.

(6) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować i nagradzać doskonałość naukową oraz wspierać absorpcję i systematyczne wykorzystywanie wyników badań naukowych i innowacji uzyskanych w Unii, w tym poprzez zapewnienie, by najnowsze osiągnięcia naukowe i wyniki podstawowych badań naukowych były uwzględniane przy realizacji jego działań. Powinno również dążyć do tego, by zapewnić uwzględnianie i wykorzystywanie rezultatów jego działań przez przemysł i innowatorów, a ostatecznie, przez społeczeństwo.

(7) Aby zagwarantować doskonałość naukową i zgodnie z art. 13 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować wolność akademicką we wszystkich państwach uczestniczących, w szczególności swobodę prowadzenia badań naukowych, a także promować najwyższe standardy rzetelności naukowej.

(8) Zgodnie z celami rozporządzenia (UE) 2021/695 każde państwo członkowskie oraz każde państwo trzecie stowarzyszone z programem "Horyzont Europa" powinno być uprawnione do uczestnictwa w partnerstwie w dziedzinie metrologii. W celu zapewnienia komplementarności w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz z innymi państwami sąsiadującymi inne państwa trzecie powinny mieć możliwość uczestnictwa w partnerstwie w dziedzinie metrologii pod warunkiem zawarcia z Unią odpowiedniej umowy międzynarodowej o współpracy naukowej i technologicznej oraz wyrażenia zgody przez państwa uczestniczące.

(9) W oparciu o wnioski wyciągnięte z oceny śródokresowej "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 5  w programie "Horyzont Europa" wprowadzono bardziej strategiczne, spójne i ukierunkowane na skutki podejście do partnerstw europejskich. Rozporządzenie (UE) 2021/695 przewiduje możliwość bardziej skutecznego wykorzystania zinstytucjonalizowanych partnerstw europejskich, w szczególności poprzez skupienie się na jasnych celach, wynikach i skutkach, które można osiągnąć do 2030 r., oraz poprzez zapewnienie wyraźnego wkładu w powiązane priorytety i polityki Unii. Dla promowania innowacji i badań naukowych w innych obszarach, wywarcia większego wpływu i zapewnienia wykorzystania rezultatów we wszystkich stosownych obszarach, w których rozwój technologiczny jest powiązany z metrologią, takich jak cyfryzacja, sztuczna inteligencja, energia, inteligentna opieka zdrowotna, klimat, autonomiczny ruch drogowy i gospodarka o obiegu zamkniętym, kluczowe znaczenie będą miały: ścisła współpraca, komplementarność i synergie z innymi stosownymi programami i inicjatywami na poziomie unijnym, krajowym i regionalnym, w tym z Europejską Radą ds. Badań Naukowych i Europejską Radą ds. Innowacji oraz w szczególności z innymi partnerstwami europejskimi.

(10) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 555/2014/UE 6  Unia wniosła wkład finansowy na rzecz Europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w dziedzinie metrologii (EMPIR) odpowiadający wkładowi państw uczestniczących w EMPIR, jednak w kwocie nieprzekraczającej 300 000 000 EUR, na czas trwania programu "Horyzont 2020". Ocena okresowa EMPIR przeprowadzona w lipcu 2017 r. stanowiła podstawę do sugestii utworzenia nowej inicjatywy.

(11) Wkład finansowy Unii w partnerstwo w dziedzinie metrologii powinien być uzależniony od złożenia przez państwa uczestniczące formalnych zobowiązań do wniesienia wkładu finansowego w realizację partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz od wywiązania się przez nie z tych zobowiązań. Wkłady państw uczestniczących powinny obejmować wkład na poczet kosztów administracyjnych dotyczących realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii, z zastrzeżeniem pułapu w wysokości 5 % jego budżetu. Państwa uczestniczące powinny zobowiązać się do zwiększenia, w razie potrzeby, swojego wkładu na rzecz partnerstwa w dziedzinie metrologii poprzez ustanowienie rezerwowej zdolności finansowania, aby zapewnić możliwość finansowania przez te państwa ich podmiotów krajowych, krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów uczestniczących w działaniach partnerstwa w dziedzinie metrologii. Wspólna realizacja partnerstwa w dziedzinie metrologii wymaga ustanowienia struktury wykonawczej. Wkładem finansowym Unii należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz z odpowiednimi przepisami dotyczącymi zarządzania pośredniego określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 7 .

(12) Partnerstwo w dziedzinie metrologii, dostosowane do priorytetów politycznych Unii, w tym do Europejskiego Zielonego Ładu, Gospodarki służącej ludziom oraz Europy na miarę ery cyfrowej, należy realizować przez okres dziesięciu lat, od roku 2021 do roku 2031. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno obejmować nowe działania wykraczające poza inicjatywę EMPIR, a w szczególności rozwój europejskich sieci metrologicznych, które powinny być tworzone w sposób otwarty i przejrzysty celem reagowania na pilne wyzwania społeczne i środowiskowe oraz zaspokajania potrzeb metrologicznych związanych z powstającymi technologiami i innowacjami. Zdolności metrologiczne zapewniane za pośrednictwem tych sieci powinny być równoważne i porównywalne z pozostałymi wiodącymi światowymi systemami metrologicznymi i powinny wykazywać doskonałość na światowym poziomie. Zaproszenia do składania wniosków w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii należy ogłaszać podczas realizacji programu "Horyzont Europa" oraz powinny one być otwarte, przejrzyste i konkurencyjne. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno promować cyrkulację talentów i rozwój umiejętności, w tym poprzez możliwości zdobywania i zmiany kwalifikacji.

(13) Działania w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii powinny być realizowane zgodnie z celami i priorytetami w zakresie badań naukowych i innowacji zawartymi w programie "Horyzont Europa" oraz z zasadami i warunkami ogólnymi określonymi w art. 10 rozporządzenia (UE) 2021/695 i załączniku III do tego rozporządzenia, wspierając między innymi absorpcję innowacyjnych rozwiązań w europejskim przemyśle, w szczególności przez MŚP, a ostatecznie, przez społeczeństwo.

(14) Należy ustanowić pułap wkładu finansowego Unii w partnerstwie w dziedzinie metrologii na czas trwania programu "Horyzont Europa". W ramach tego pułapu wkład finansowy Unii powinien być maksymalnie równy wkładowi państw uczestniczących, aby uzyskać znaczny efekt dźwigni i zapewnić silniejszą integrację programów państw uczestniczących.

(15) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno być finansowane z programów unijnych w ramach wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 określonych w rozporządzeniu Rady (UE, Euratom) 2020/2093 8 . Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/695 partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno charakteryzować się jasnym podejściem opartym na cyklu życia. W celu odpowiedniej ochrony interesów finansowych Unii należy ustanowić partnerstwo w dziedzinie metrologii na okres kończący się w dniu 31 grudnia 2031 r., aby umożliwić mu wykonywanie obowiązków związanych z wdrażaniem dotacji do czasu ukończenia ostatnich rozpoczętych działań pośrednich.

(16) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 celem ogólnym programu "Horyzont Europa" jest osiągnięcie naukowego, technologicznego, gospodarczego i społecznego oddziaływania w wyniku inwestycji Unii w badania naukowe i innowacje, aby wzmocnić bazę naukową i technologiczną Unii i przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności Unii we wszystkich państwach członkowskich, w tym w jej przemyśle, zrealizować strategiczne priorytety Unii, przyczynić się do realizacji celów i polityk Unii, sprostać globalnym wyzwaniom, w tym osiągać oenzetowskie cele zrównoważonego rozwoju poprzez kierowanie się zasadami Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i zgodnie z porozumieniem paryskim, a także wzmocnić europejską przestrzeń badawczą.

(17) Państwa uczestniczące osiągnęły porozumienie w sprawie utworzenia struktury wykonawczej na potrzeby poprzednich inicjatyw, mianowicie Europejskiego Programu Badań Metrologicznych (EMRP) i EMPIR. W 2007 r. utworzono EURAMET e.V. (EURAMET), regionalną europejską organizację ds. metrologii i stowarzyszenie nienastawione na zysk, utworzoną na gruncie prawa niemieckiego, która miała pełnić rolę tej jednostki. EURAMET wypełnia także zadania i obowiązki związane z szerszą harmonizacją metrologii na poziomie europejskim i globalnym. Członkami EURAMET mogą być wszystkie krajowe instytuty metrologiczne w Europie, natomiast wyznaczone instytuty europejskie mogą być podmiotami stowarzyszonymi. Członkostwo w EURAMET nie jest uzależnione od istnienia krajowych programów badań metrologicznych. Ponieważ zgodnie ze sprawozdaniem z oceny okresowej EMPIR stwierdzono, że struktura zarządzania EURAMET charakteryzuje się efektywnością i wysoką jakością realizacji EMRP i EMPIR, należy wykorzystać EURAMET również do realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii. EURAMET powinien zatem zarządzać wkładem finansowym Unii.

(18) Wkłady finansowe na rzecz partnerstwa w dziedzinie metrologii powinny być zarządzane centralnie przez EURA- MET zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/695. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości przekazywania przez uczestniczące państwa bezpośrednich wkładów finansowych wyznaczonym krajowym instytutom metrologicznym na podstawie skoordynowanego podejścia za pośrednictwem komitetu partnerstwa w dziedzinie metrologii.

(19) Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno dążyć do skutecznego promowania równych szans dla wszystkich, a w szczególności zapewniać, w jak największym stopniu, równowagę płci we właściwych organach partnerstwa w dziedzinie metrologii, a także w panelach oceniających i w innych odpowiednich organach doradczych.

(20) Zgodnie z art. 49 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/695 i odpowiednimi zasadami dotyczącymi grup ekspertów Komisji, Komisja powinna wybierać członków Grupy Sterującej partnerstwa w dziedzinie metrologii, w szczególności z należytym uwzględnieniem istotnych przypadków ujawniania wszelkich konfliktów interesów.

(21) Aby osiągnąć cele partnerstwa w dziedzinie metrologii EURAMET powinien zapewniać wsparcie finansowe głównie w formie dotacji przyznawanych uczestnikom działań wybranych na poziomie EURAMET. EURAMET odpowiada za dokonanie wyboru wspomnianych działań w drodze otwartych, przejrzystych i konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków. Partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno dokładać wszelkich starań, by zwiększyć widoczność zaproszeń do składania wniosków, publikując je terminowo na portalu "Horyzont Europa" dla uczestników oraz szeroko promując i rozpowszechniając zaproszenia do składania wniosków, z myślą o zwiększeniu uczestnictwa nowych podmiotów. Lista rankingowa powinna być wiążąca na potrzeby wyboru wniosków oraz przydziału finansowania z wkładu finansowego Unii oraz z wkładów finansowych państw uczestniczących na poczet projektów badawczych i powiązanych działań. Zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 i programem prac "Horyzont Europa", roczny program prac powinien móc zawierać - wśród zasad dotyczących postępowania z wnioskami, które uzyskały taką samą punktację - warunki dotyczące udziału MŚP, płci i różnorodności geograficznej. W przypadku działań finansowanych z wkładów państw uczestniczących na rzecz europejskich sieci metrologicznych, finansowane działania powinny również wchodzić w zakres odpowiedzialności EURAMET.

(22) Udział w działaniach pośrednich finansowanych w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii podlega przepisom rozporządzenia Rady (UE) 2021/695. Ze względu jednak na szczególne potrzeby operacyjne partnerstwa w dziedzinie metrologii, w szczególności w zakresie tworzenia przyszłych europejskich sieci metrologicznych i zarządzania nimi oraz ułatwiania odpowiedniego udziału finansowego państw uczestniczących, powinna istnieć możliwość ograniczenia roli koordynatora w działaniach pośrednich - od przedłożenia wniosku do zakończenia projektu - do krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów państw uczestniczących, w przypadku gdy jest to bezwzględnie konieczne i z uwzględnieniem ewentualnego doradztwa Grupy Sterującej.

(23) Wkłady państw uczestniczących należy zapewnić za pośrednictwem finansowania instytucjonalnego z ich krajowych instytutów metrologicznych i ich wyznaczonych instytutów. Szeroki zakres działań leżących u podstaw partnerstwa powinien przyczyniać się do realizacji celów partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz zostać przedstawiony w rocznych programach prac wraz z powiązaniami z kosztami operacyjnymi i wydatkami. Wkłady powinny pokrywać między innymi koszty usług, które bezpośrednio zapewniają kalibracje, i innych usług zgodnych z Międzynarodowym Układem Jednostek Miar. Wkłady państw uczestniczących powinny także obejmować wkład finansowy na poczet kosztów administracyjnych partnerstwa w dziedzinie metrologii.

(24) Aby zapewnić otwartość, przejrzystość i dostępność partnerstwa w dziedzinie metrologii, zaproszenia do składania wniosków należy również ogłaszać w sposób przyjazny dla użytkownika na jednym portalu dla uczestników oraz za pośrednictwem innych elektronicznych środków upowszechniania programu "Horyzont Europa" zarządzanych przez Komisję. Z myślą o współpracy z zainteresowanymi stronami i społeczeństwem oraz o przyciągnięciu nowych podmiotów spośród szerokiego grona zainteresowanych stron z sektora badań i przemysłu, w tym MŚP, instytucji szkolnictwa wyższego, organizacji badawczych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno prowadzić szeroki zakres działań informacyjnych, łącznie z upowszechnianiem i wykorzystywaniem rezultatów, działaniami promocyjnymi i podnoszącymi świadomość oraz promowaniem partnerstwa w dziedzinie metrologii poza Unią.

(25) Funkcjonowanie modelu finansowania w odniesieniu do zasady dopasowania unijnych i pozaunijnych środków finansowych należy poddać ponownej ocenie w trakcie przeprowadzania oceny śródokresowej partnerstwa w dziedzinie metrologii, aby zapewnić przestrzeganie zasady dopasowania dla wkładów finansowych państw uczestniczących.

(26) Należy chronić interesy finansowe Unii z zastosowaniem proporcjonalnych środków w całym cyklu wydatkowania, w tym poprzez zapobieganie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i analizowanie, odzyskiwanie środków utraconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych oraz, w stosownych przypadkach, poprzez nakładanie kar administracyjnych i finansowych.

(27) Aby chronić interesy finansowe Unii, Komisja powinna mieć prawo do zakończenia lub zawieszenia wnoszenia wkładu finansowego Unii lub jego proporcjonalnego zmniejszenia, jeżeli partnerstwo w dziedzinie metrologii realizowane jest niewłaściwie, jedynie częściowo lub z opóźnieniem bądź jeżeli państwo uczestniczące nie wnosi swojego wkładu w finansowanie partnerstwa w dziedzinie metrologii, wnosi go jedynie częściowo lub z opóźnieniem. Prawa te należy przewidzieć w umowie o przyznanie wkładu, która ma zostać zawarta między Unią a EURAMET.

(28) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich, których to dotyczy. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. Przy prowadzeniu audytów należy w stosownych przypadkach uwzględnić szczególne cechy programów krajowych. Audyty odbiorców środków finansowych Unii zapewnianych zgodnie z niniejszą decyzją powinny zapewnić ograniczenie obciążenia administracyjnego zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046.

(29) Na wniosek Komisji, Parlamentu Europejskiego, Rady lub Trybunału Obrachunkowego, EURAMET oraz państwa uczestniczące powinni przedstawiać Komisji wszelkie informacje, które musi ona uwzględnić w swojej ocenie partnerstwa w dziedzinie metrologii.

(30) Komisja powinna przeprowadzić ocenę śródokresową nie później niż w 2025 r. dotyczącą przede wszystkim jakości i efektywności partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz postępów w osiąganiu wyznaczonych celów, a także przeprowadzić ocenę końcową nie później niż w 2030 r. oraz powinna opublikować i upowszechnić wyniki i wnioski z tych ocen. Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/695 partnerstwo w dziedzinie metrologii powinno charakteryzować się jasnym podejściem opartym na cyklu życia, być zawarte na czas określony i przewidywać warunki stopniowego wycofywania finansowania ze środków programu "Horyzont Europa". W tym celu w ocenach należy ocenić przydatność i spójność ewentualnego przedłużenia.

(31) Celem niniejszej decyzji jest uczestnictwo Unii w partnerstwie w dziedzinie metrologii, aby wesprzeć jego cele ogólne. Skala i złożoność wymogów w zakresie metrologii oznacza konieczność inwestycji wykraczających poza podstawowe budżety badawcze krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów. Doskonałość wymagana w badaniach dotyczących najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie metrologii i w opracowywaniu takich rozwiązań jest rozproszona w różnych państwach, dlatego też nie można jej osiągnąć, działając tylko na poziomie krajowym. Ponieważ cele niniejszej decyzji nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii poprzez zintegrowanie krajowych wysiłków w ramach spójnego podejścia europejskiego, zbliżenie odrębnych krajowych programów badawczych, wspieranie tworzenia wspólnych strategii badań i finansowania na poziomie transgranicznym oraz osiąganie masy krytycznej wymaganych podmiotów i inwestycji, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(32) Aby zapewnić ciągłość udzielania wsparcia w odpowiednim obszarze polityki, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Uczestnictwo w europejskim partnerstwie w dziedzinie metrologii

1. 
Unia uczestniczy w Europejskim Partnerstwie w dziedzinie Metrologii (zwanym dalej "partnerstwem w dziedzinie metrologii"), zinstytucjonalizowanym partnerstwie europejskim, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/695, podjętym wspólnie przez Austrię, Belgię, Bułgarię, Chorwację, Czechy, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Grecję, Hiszpanię, Irlandię, Litwę, Łotwę, Niderlandy, Niemcy, Norwegię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowację, Słowenię, Szwecję, Węgry i Włochy (zwane dalej "państwami uczestniczącymi"), zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji.
2. 
Każde państwo członkowskie niewymienione w ust. 1 niniejszego artykułu oraz każde państwo trzecie stowarzyszone z programem "Horyzont Europa" może uczestniczyć w partnerstwie w dziedzinie metrologii, o ile spełnia warunek określony w art. 4 ust. 1 lit. c). Do celów niniejszej decyzji takie państwa członkowskie i państwa trzecie uznaje się za państwo uczestniczące.
3. 
Każde państwo trzecie niestowarzyszone z programem "Horyzont Europa" może uczestniczyć w partnerstwie w dziedzinie metrologii pod warunkiem, że:
a)
zawrze z Unią umowę międzynarodową o współpracy naukowej i technologicznej określającej warunki jego uczestnictwa w partnerstwie w dziedzinie metrologii;
b)
uzyska zatwierdzenie przez Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii, o którym mowa w art. 14 ust. 3 lit. g); oraz
c)
spełnia warunek określony w art. 4 ust. 1 lit. c).

Państwo trzecie, które spełnia warunki określone w akapicie pierwszym, uznaje się za państwo uczestniczące do celów niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Cele partnerstwa w dziedzinie metrologii

1. 
Partnerstwo w dziedzinie metrologii przyczynia się do wdrożenia rozporządzenia (UE) 2021/695, a w szczególności jego art. 3.
2. 
Bez uszczerbku dla ust. 1, partnerstwo w dziedzinie metrologii, poprzez udział i zaangażowanie partnerów w opracowywanie i realizację rocznego programu prac, o którym mowa w art. 7, służy osiągnięciu następujących celów ogólnych:
a)
opracowanie zrównoważonego, doskonałego i skoordynowanego systemu metrologicznego na poziomie europejskim, co pomoże zniwelować lukę inwestycyjną między Europą a jej globalnymi konkurentami;
b)
zapewnienie, aby najnowocześniejsze zdolności w dziedzinie metrologii były szeroko wykorzystywane przez innowatorów w ich ekosystemach i poza nimi;
c)
zwiększenie wpływu metrologii na wyzwania społeczne w związku z realizacją polityk, norm i przepisów, między innymi w obszarze cyfrowym, gospodarczym, przemysłowym i środowiskowym, tak aby były one odpowiednie do założonego celu.
3. 
Realizując cele ogólne określone w ust. 2, partnerstwo w dziedzinie metrologii służy osiągnięciu następujących celów szczegółowych:
a)
rozwój do 2030 r. nowych zdolności badawczych budowanych w ramach nowych europejskich sieci metrologicznych, które pod względem zdolności kalibracyjnych i pomiarowych odpowiadają co najmniej wiodącym instytutom metrologicznym poza państwami uczestniczącymi;
b)
wspieranie do 2030 r. sprzedaży nowych innowacyjnych produktów i usług poprzez wykorzystywanie i przyjmowanie nowych zdolności w dziedzinie metrologii w kluczowych powstających i prorozwojowych technologiach;
c)
przyczynianie się do tworzenia i rozpowszechniania wysokiej jakości nowej wiedzy, kompetencji i umiejętności w całej Unii w kontekście uczenia się przez całe życie w celu osiągnięcia transformacji społecznej, również poprzez zwiększanie zdolności do innowacji;
d)
pełne i skuteczne przyczynianie się do 2030 r. do opracowywania i wdrażania konkretnych norm i regulacji, które stanowią podstawę polityk publicznych służących podejmowaniu wyzwań społecznych, gospodarczych i środowiskowych;
e)
uwolnienie potencjału metrologii wśród użytkowników końcowych, w tym MŚP i zainteresowanych stron z przemysłu, jako instrumentu, który przyczynia się do osiągnięcia celów Unii w zakresie transformacji cyfrowej i zielonej transformacji.
Artykuł  3

Wkład finansowy Unii w partnerstwo w dziedzinie metrologii

1. 
Wkład finansowy Unii, w tym środki EOG, w partnerstwo w dziedzinie metrologii wynosi maksymalnie 300 mln EUR i ma równoważyć wkłady państw uczestniczących, o których mowa w art. 1 ust. 1. Kwota wkładu finansowego Unii może zostać zwiększona o wkłady państw trzecich stowarzyszonych z programem "Horyzont Europa", zgodnie z art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/695, pod warunkiem, że łączna kwota, o którą zwiększa się wkład finansowy Unii, jest co najmniej równoważona wkładom państw uczestniczących, o których mowa w art. 1 ust. 2 niniejszej decyzji.
2. 
Do celów obliczenia wkładu finansowego Unii nie uwzględnia się wkładów państw uczestniczących na pokrycie kosztów administracyjnych dotyczących realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii przekraczających 5 % sumy łącznych wkładów w partnerstwo w dziedzinie metrologii.
3. 
Wkład finansowy Unii jest wypłacany ze środków w budżecie ogólnym Unii przydzielonych na odnośne części programu szczegółowego służącego realizacji programu "Horyzont Europa" ustanowionego decyzją Rady (UE) 2021/764 9 .
4. 
EURAMET e.V. (EURAMET) wykorzystuje wkład finansowy Unii do finansowania działań, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a).
5. 
Wkładu finansowego Unii nie wykorzystuje się na pokrycie kosztów administracyjnych partnerstwa w dziedzinie metrologii.
6. 
Wkłady finansowe w ramach programów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, a także z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności mogą zostać uznane za wkłady państwa członkowskiego będącego państwem uczestniczącym, z zastrzeżeniem zgodności z odpowiednimi przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 10  oraz rozporządzeń ustanawiających przepisy szczegółowe mające zastosowanie do każdego z tych funduszy.
Artykuł  4

Warunki wkładu finansowego Unii

1. 
Wkład finansowy Unii zależy od spełnienia wszystkich następujących warunków:
a)
wykazanie przez państwa uczestniczące, że partnerstwo w dziedzinie metrologii jest ustanowione zgodnie z niniejszą decyzją;
b)
wyznaczenie przez państwa uczestniczące - lub krajowe instytuty metrologiczne przez nie wskazane - EURAMET jako struktury odpowiedzialnej za realizację partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz za przyjmowanie, przydzielenie i monitorowanie wkładu finansowego Unii;
c)
zobowiązanie się przez każde państwo uczestniczące do wnoszenia wkładu w finansowanie partnerstwa w dziedzinie metrologii oraz ustanowienia rezerwowej zdolności finansowania w wysokości 50 % kwoty zobowiązania;
d)
wykazanie przez EURAMET zdolności do realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii, w tym do przyjmowania, przydzielania i monitorowania wkładu finansowego Unii, w ramach zarządzania pośredniego budżetem Unii zgodnie z art. 62 i 154 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046;
e)
ustanowienie modelu zarządzania partnerstwem w dziedzinie metrologii zgodnie z art. 13-16.
2. 
W trakcie realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii wkład finansowy Unii zależy także od wszystkich następujących warunków:
a)
realizacji przez EURAMET działań w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii określonych w art. 6 zgodnie z celami wskazanymi w art. 2;
b)
utrzymywania efektywnego modelu zarządzania zgodnie z art. 13-16;
c)
spełniania przez EURAMET wymogów w zakresie sprawozdawczości określonych w art. 155 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046;
d)
wywiązania się przez państwa uczestniczące ze zobowiązań, o których mowa w ust. 1 lit. c).
Artykuł  5

Wkłady państw uczestniczących na rzecz partnerstwa w dziedzinie metrologii

1. 
W okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2031 r. państwa uczestniczące, o których mowa w art. 1 ust. 1, wnoszą wkłady finansowe lub rzeczowe w wysokości co najmniej 363 mln EUR lub organizują wnoszenie takich wkładów przez swoje krajowe organy finansujące.

Część wkładów państw uczestniczących ma postać wkładów finansowych. Państwa uczestniczące ustalają między sobą swoje wspólne wkłady i sposób ich przekazania.

2. 
Wkłady państw uczestniczących obejmują:
a)
wkłady finansowe lub rzeczowe w realizację działań, o których mowa w art. 6 ust. 1; oraz
b)
wkłady finansowe lub rzeczowe na pokrycie wszystkich kosztów administracyjnych EURAMET.
3. 
Wkłady finansowe lub rzeczowe, o których mowa w ust. 2 lit. a) niniejszego artykułu, pokrywają koszty realizacji działań, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b), poniesione przez państwa uczestniczące i pomniejszone o wszelki bezpośredni lub pośredni wkład finansowy Unii w te koszty.
4. 
Wkłady finansowe lub rzeczowe, o których mowa w ust. 2 lit. b), pokrywają koszty poniesione przez państwa uczestniczące w związku z kosztami administracyjnymi EURAMET w celu realizacji partnerstwa w dziedzinie metrologii. Te koszty administracyjne nie przekraczają 5 % łącznego budżetu partnerstwa w dziedzinie metrologii.
5. 
Do celów wyceny wkładów rzeczowych, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b) niniejszego artykułu, koszty są określane zgodnie ze zharmonizowanym podejściem, w tym z kryteriami i procesami, które mają zostać ustanowione przez Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii zgodnie z art. 14. W zakresie, w jakim jest to możliwe, sprawozdawczość dotycząca kosztów jest zgodna z procedurami dotyczącymi sprawozdawczości określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/695, przy jednoczesnym uwzględnieniu zwykłych praktyk księgowych odnośnych państw uczestniczących lub krajowych organów finansujących, mających zastosowanie standardów rachunkowości państwa uczestniczącego, w którym siedzibę mają odnośne krajowe organy finansujące, oraz mających zastosowanie międzynarodowych standardów rachunkowości i międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej. Koszty są poświadczane przez niezależnego audytora wyznaczonego przez odnośne państwa uczestniczące lub krajowe organy finansujące.
6. 
Wkłady państw uczestniczących, wnosi się po przyjęciu rocznego programu prac.

Jeżeli roczny program prac przyjmuje się w trakcie roku referencyjnego, wkłady, o których mowa w ust. 2 lit. b), ujęte w rocznym programie prac, mogą obejmować wkłady wniesione od dnia 1 stycznia tego roku.

Wkłady, o których mowa w ust. 2 lit. b), wniesione po dniu 1 grudnia 2021 r., mogą być zaliczane do wkładów państw uczestniczących, pod warunkiem że zostały ujęte w pierwszym rocznym programie prac partnerstwa w dziedzinie metrologii.

Artykuł  6

Działania EURAMET

1. 
Partnerstwo w dziedzinie metrologii wspiera szeroki zakres działań dotyczących badań i innowacji poprzez:
a)
działania pośrednie w rozumieniu art. 2 pkt 43 rozporządzenia (UE) 2021/695, finansowane przez EURAMET zgodnie z art. 7 niniejszej decyzji głównie w formie dotacji w następstwie transnarodowych, otwartych, przejrzystych i konkurencyjnych zaproszeń do składania wniosków organizowanych przez EURAMET, w tym:
(i)
działania naukowe i techniczne wspierające podstawową metrologię naukową stanowiącą podstawę wszystkich kolejnych etapów, w tym badań i rozwoju w dziedzinie metrologii stosowanej oraz usług związanych z metrologią;
(ii)
badania metrologiczne służące zapewnieniu rozwiązań w zakresie wyzwań społecznych, gospodarczych i środowiskowych, z naciskiem na wkłady w zrównoważone technologie i innowacje w sektorach energetycznym, cyfrowym i zdrowia, a także w odniesieniu do środowiska i klimatu oraz służące rozwijaniu projektów w ramach określonych europejskich sieci metrologicznych zajmujących się tymi wyzwaniami;
(iii)
badania na rzecz rozwoju nowatorskich instrumentów pomiarowych ukierunkowanych na poprawę na przemysłowej i komercyjnej absorpcji na poziomie europejskim technologii metrologicznych w celu pobudzenia innowacyjności w przemyśle;
(iv)
przednormatywne i konormatywne badania i rozwój w dziedzinie metrologii wspierające wdrażanie polityki i regulacji oraz przyspieszające wprowadzanie na rynek i absorpcję przez społeczeństwo zrównoważonych innowacyjnych produktów i usług;
(v)
wymianę najlepszych praktyk w zakresie badań metrologicznych prowadzonych na poziomie krajowym;
b)
działania finansowane przez państwa uczestniczące bez wkładu finansowego Unii obejmujące działania w zakresie budowania zdolności w dziedzinie metrologii prowadzone na różnych poziomach technologicznych, aby osiągnąć w jak najszerszym stopniu zrównoważony i zintegrowany system metrologiczny w państwach uczestniczących, umożliwiający im rozwijanie zdolności naukowych i technicznych w dziedzinie metrologii, a także obejmujące działania nie- wybrane z zaproszeń do składania wniosków, o których mowa w lit. a) niniejszego artykułu, i nakreślone w rocznych programach prac, a także dowolne z poniższych:
(i)
działania w ramach programów krajowych państw uczestniczących, takie jak projekty transnarodowe przyczyniające się do realizacji priorytetów określonych w europejskiej sieci metrologicznej i komitetach technicznych EURA- MET;
(ii)
działania na rzecz upowszechniania i wykorzystywania, również w przemyśle i przez MŚP, wyników badań metrologicznych, możliwie jak najszerzej w Europie, w celu zwiększenia widoczności działań EURAMET wśród obywateli w sposób przyjazny dla użytkownika;
(iii)
działania służące podnoszeniu świadomości i promowaniu działań i kampanii edukacyjnych i popularyzatorskich oraz zapewnianiu odpowiednich informacji na stronie internetowej EURAMET i publikowanie stosownej dokumentacji;
(iv)
działania ukierunkowane konkretnie na instytuty metrologiczne, które nie posiadają żadnych zdolności naukowych lub których zdolności naukowe są ograniczone, poprzez udzielanie wsparcia takim podmiotom w korzystaniu z innych unijnych, krajowych lub regionalnych programów w zakresie szkoleń i mobilności, współpracy trans- granicznej lub inwestycji w infrastrukturę metrologiczną;
(v)
organizowanie zewnętrznych działań w zakresie upowszechniania i transferu wiedzy w celu promowania partnerstwa w dziedzinie metrologii, możliwie jak najszerzej w Europie i poza nią, w celu maksymalizacji jego oddziaływania.
2. 
Przed określeniem tematów każdego zaproszenia do składania wniosków, o których mowa w ust. 1 lit. a), EURAMET publicznie zaprasza zainteresowane osoby fizyczne lub organizacje, w tym MŚP, oraz uczestników z ogólnego łańcucha wartości metrologii do przedstawienia w przejrzysty sposób propozycji dotyczących potencjalnych tematów prac badawczych.
Artykuł  7

Roczny program prac

1. 
Partnerstwo w dziedzinie metrologii jest realizowane na podstawie rocznych programów prac obejmujących działania, które mają zostać podjęte w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku (zwanego dalej "rokiem referencyjnym").
2. 
Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii, o którym mowa w art. 14, przyjmuje roczne programy prac do dnia 31 marca roku referencyjnego, po uzyskaniu zatwierdzenia przez Komisję. Przyjmując roczne programy prac, zarówno Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii, jak i Komisja działają bez zbędnej zwłoki. Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii podaje roczny program prac do wiadomości publicznej.
3. 
Działania, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) i b), podejmuje się dopiero w roku referencyjnym i dopiero po przyjęciu rocznego programu prac dla tego roku.
4. 
EURAMET może finansować działania tylko wtedy, gdy wymieniono je w rocznym programie prac. W rocznym programie prac dokonuje się rozróżnienia między działaniami, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a), działaniami, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b), oraz kosztami administracyjnymi ponoszonymi przez EURAMET. Roczny program prac zawiera odpowiednie oszacowania wydatków oraz budżet przydzielany na działania finansowane z wkładu finansowego Unii oraz na działania finansowane przez państwa uczestniczące bez tego wkładu. Roczny program prac zawiera również wycenę wkładów rzeczowych państw uczestniczących, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. b).
5. 
We wszelkich zmienionych rocznych programach prac na rok referencyjny oraz we wszelkich rocznych programach prac na kolejne lata referencyjne uwzględnia się wyniki wcześniejszych zaproszeń do składania wniosków. W programach prac dąży się do rozwiązania problemu niewystarczającego uwzględnienia kwestii naukowych, w szczególności kwestii uprzednio ujętych w ramach działań przewidzianych w art. 6 ust. 1 lit. b), które nie mogły zostać odpowiednio sfinansowane.
6. 
Zaproszenia do składania wniosków w ramach odpowiednich rocznych programów prac ogłasza się do dnia 31 grudnia 2027 r. W należycie uzasadnionych przypadkach mogą one zostać ogłoszone do dnia 31 grudnia 2028 r.
7. 
EURAMET monitoruje realizację wszystkich działań ujętych w rocznym programie prac i co roku składa Komisji sprawozdania w tym zakresie, nie powodując zwiększenia obciążeń administracyjnych dla beneficjentów. Sprawozdanie roczne podaje się terminowo do wiadomości publicznej na stronie internetowej EURAMET.
8. 
We wszelkich informacjach lub publikacjach związanych z działaniami w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii i realizowanych we współpracy z tym partnerstwem - niezależnie, czy są one podejmowane przez EURAMET, państwo uczestniczące lub jego krajowe organy finansujące czy też uczestników działania - umieszcza się oznaczenie lub współo- znaczenie wskazujące, że działania te są współfinansowane przez partnerstwo w dziedzinie metrologii w ramach programu "Horyzont Europa".
Artykuł  8

Zasady uczestnictwa i upowszechniania

1. 
EURAMET uznaje się za organ finansujący w rozumieniu art. 2 pkt 14 rozporządzenia (UE) 2021/695°raz zapewnia on wsparcie finansowe na realizację działań pośrednich, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) niniejszej decyzji, zgodnie z art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia.
2. 
Rozporządzenie (UE) 2021/695, a w szczególności określone w nim zasady dotyczące uczestnictwa, otwartej nauki i upowszechniania, mają zastosowanie do działań, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) niniejszej decyzji. Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 2 tego rozporządzenia, w przypadku gdy jest to bezwzględnie konieczne i po konsultacji z Grupą Sterującą, o której mowa w art. 15 niniejszej decyzji, o ile konsultacji takiej zażąda Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii, roczny program prac może przewidywać ograniczenie roli koordynatora w działaniach pośrednich - od przedłożenia propozycji do ukończenia projektu - do krajowych instytutów metrologicznych i wyznaczonych instytutów państw uczestniczących po to, by zapewnić realizację celów i wkładów docelowych państw uczestniczących.
3. 
EURAMET zapewnia właściwe współdziałanie z krajowymi instytutami metrologicznymi i wyznaczonymi instytutami w ramach działań pośrednich, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a), zgodnie z ich wyznaczeniem dokonanym przez właściwy organ krajowy. EURAMET zachęca również inne podmioty, w tym MŚP, do udziału we wszystkich zaproszeniach do składania wniosków i wspiera ich udział.
Artykuł  9

Umowy między Unią a EURAMET

Zgodnie z art. 62 ust. 3 i art. 154 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 realizację wkładu finansowego Unii powierza się EURAMET, o ile zapewniony jest równoważny poziom ochrony interesów finansowych Unii.

Artykuł  10

Zakończenie lub zawieszenie wnoszenia wkładu finansowego Unii lub zmniejszenie tego wkładu

1. 
Jeżeli partnerstwo w dziedzinie metrologii nie spełni warunków, na jakich powierzono mu wkład finansowy Unii, Komisja może zakończyć lub zawiesić wnoszenie wkładu finansowego Unii lub proporcjonalnie zmniejszyć ten wkład.
2. 
Jeżeli państwo uczestniczące nie wnosi wkładu w finansowanie partnerstwa w dziedzinie metrologii, wnosi jedynie częściowy wkład lub nie przestrzega ram czasowych w odniesieniu do wkładów, o których mowa w art. 5, Komisja może zakończyć lub zawiesić wnoszenie wkładu finansowego Unii lub proporcjonalnie zmniejszyć ten wkład. Decyzja Komisji nie uniemożliwia zwrotu kosztów kwalifikowalnych już poniesionych przez państwo uczestniczące przed poinformowaniem partnerstwa w dziedzinie metrologii o decyzji o zakończeniu lub zawieszeniu wnoszenia wkładu finansowego Unii lub o proporcjonalnym zmniejszeniu tego wkładu.
Artykuł  11

Audyty ex post

1. 
Audyty ex post dotyczące wydatków na działania pośrednie, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) niniejszej decyzji, są przeprowadzane przez EURAMET zgodnie z art. 53 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695.
2. 
Komisja może samodzielnie przeprowadzać audyty, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu. W takich przypadkach Komisja przeprowadza takie audyty zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, w szczególności z art. 53 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 i art. 127 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
Artykuł  12

Ochrona interesów finansowych Unii

1. 
Komisja podejmuje odpowiednie środki w celu zapewnienia, by - w trakcie realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszej decyzji - interesy finansowe Unii były chronione poprzez stosowanie środków zapobiegających nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym nielegalnym działaniom, poprzez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, poprzez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, poprzez skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje.
2. 
Realizując partnerstwo w dziedzinie metrologii, państwa uczestniczące przyjmują środki ustawodawcze, wykonawcze, administracyjne i inne środki niezbędne do ochrony interesów finansowych Unii, w szczególności, aby zapewnić pełne odzyskanie kwot należnych Unii zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046.
3. 
EURAMET udziela pracownikom Komisji i innym osobom upoważnionym przez Komisję, a także Trybunałowi Obrachunkowemu dostępu do swoich terenów i obiektów oraz do wszelkich informacji, włącznie z informacjami w formacie elektronicznym, niezbędnych do przeprowadzenia audytów.
4. 
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może prowadzić dochodzenia, w tym kontrole i inspekcje na miejscu, zgodnie z przepisami i procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 11  oraz w rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 12 , w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycie finansowe, korupcja lub inne nielegalne działania naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową, decyzją lub zamówieniem finansowanymi na podstawie niniejszej decyzji.
5. 
Prokuratura Europejska (EPPO) może prowadzić postępowania przygotowawcze zgodnie z przepisami i procedurami ustanowionymi w rozporządzeniu Rady (UE) 2017/1939 13 , w celu wyjaśniania spraw dotyczących przestępstw naruszających interesy finansowe Unii zgodnie z art. 4 tego rozporządzenia.
6. 
Bez uszczerbku dla ust. 3, 4 i 5, w umowach, decyzjach i zamówieniach wynikających z wykonania niniejszej decyzji zamieszcza się postanowienia wyraźnie upoważniające Komisję, EURAMET, Trybunał Obrachunkowy, EPPO i OLAF do prowadzenia takich audytów, kontroli na miejscu, postępowań przygotowawczych i dochodzeń zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami.
Artykuł  13

Zarządzanie partnerstwem w dziedzinie metrologii

1. 
Organy zarządzające partnerstwem w dziedzinie metrologii obejmują co najmniej:
a)
Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii;
b)
Grupę Sterującą;
c)
sekretariat EURAMET.
2. 
Organy, o których mowa w ust. 1, podejmują stosowne środki w celu osiągnięcia zrównoważonego składu pod względem umiejętności, doświadczenia, wiedzy, różnorodności geograficznej i płci.
Artykuł  14

Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii

1. 
Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii zarządza partnerstwem w dziedzinie metrologii w sposób przejrzysty, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby tak realizowane partnerstwo osiągało swoje cele.
2. 
W skład Komitetu Partnerstwa w dziedzinie Metrologii wchodzi po jednym przedstawicielu i po jednym zastępcy przedstawiciela z każdego państwa uczestniczącego. Wagi głosów oblicza się na podstawie zobowiązań każdego państwa uczestniczącego zgodnie z pierwiastkiem kwadratowym kwoty zobowiązania.
3. 
W szczególności Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii:
a)
podejmuje decyzje w sprawie strategicznego programu badań naukowych i innowacji oraz podaje je do wiadomości publicznej;
b)
podejmuje decyzje w sprawie planowania zaproszeń do składania wniosków oraz procedury przeglądu oceny przewidzianej w art. 30 rozporządzenia (UE) 2021/695;
c)
przyjmuje roczny program prac po uzyskaniu zatwierdzenia przez Komisję i po konsultacji z Grupą Sterującą, o której mowa w art. 15, oraz podaje ten program do wiadomości publicznej;
d)
podejmuje decyzje w sprawie wyboru wniosków, które mają być finansowane, zgodnie z listami rankingowymi ustanowionymi po dokonaniu oceny wniosków w następstwie zaproszeń do składania wniosków, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) niniejszej decyzji;
e)
przyjmuje środki służące przyciągnięciu nowych podmiotów;
f)
monitoruje postępy w działaniach EURAMET, o których to działaniach mowa w art. 6;
g)
zatwierdza udział w partnerstwie w dziedzinie metrologii dowolnego państwa trzeciego niestowarzyszonego z programem "Horyzont Europa", pod warunkiem że to państwo trzecie spełnia warunki, o których mowa w art. 1 ust. 3 lit. a) i c);
h)
do dnia 31 grudnia 2021 r. ustanawia zharmonizowane podejście obejmujące kryteria i procesy do celów wyceny wkładów rzeczowych, o których mowa w art. 5 ust. 2.

Do celów podejmowania decyzji zgodnie z akapitem pierwszym lit. d) niniejszego ustępu roczny program prac może obejmować zasady postępowania z wnioskami, które uzyskały taką samą punktację, zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/695 i programem prac programu "Horyzont Europa".

4. 
Na posiedzeniach Komitetu Partnerstwa w dziedzinie Metrologii Komisja ma status obserwatora. Przyjęcie rocznego programu prac przez Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii wymaga jednak wcześniejszego zatwierdzenia przez Komisję. Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii zaprasza Komisję do uczestnictwa w swoich posiedzeniach i przekazuje jej wszystkie stosowne dokumenty. Komisja może brać udział w dyskusjach Komitetu Partnerstwa w dziedzinie Metrologii. Porządek obrad, wykaz uczestników i decyzje podjęte w trakcie posiedzeń Komitetu Partnerstwa w dziedzinie Metrologii podaje się terminowo do wiadomości publicznej na stronie internetowej EURAMET.
5. 
Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii wybiera swojego przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego zgodnie z wagami głosów określonymi w ust. 2. Przewodniczący Komitetu Partnerstwa w dziedzinie Metrologii reprezentuje EURAMET w sprawach związanych z partnerstwem w dziedzinie metrologii.
Artykuł  15

Grupa Sterująca

1. 
Komisja ustanawia Grupę Sterującą. Komisja dąży do zapewnienia zrównoważonej pod względem geograficznym i pod względem płci reprezentacji pośród członków Grupy Sterującej, a także równowagi pod względem niezbędnych kompetencji i wiedzy fachowej. Grupa Sterująca jest organem doradczym partnerstwa w dziedzinie metrologii i doradza partnerstwu w sprawie pojawiających się priorytetów w zakresie badań metrologicznych na poziomie europejskim oraz sposobów zwiększenia wpływu jego badań na europejski przemysł, gospodarkę i społeczeństwo. W szczególności:
a)
identyfikuje powstające technologie, innowacje, rynki oraz przemysłowe zastosowania, w przypadku których w przyszłości badania i innowacje metrologiczne mogłyby stać się istotne;
b)
wskazuje obszary badawcze przyczyniające się do sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i do realizacji unijnego celu w postaci osiągnięcia neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 r., w tym w odniesieniu do odpowiednich regulacji i norm;
c)
doradza partnerstwu w dziedzinie metrologii w sprawie priorytetów jego przyszłych programów prac.
2. 
Grupa Sterująca składa się z 15 członków:
a)
czterech przedstawicieli europejskich podmiotów ustanawiających normy i organów regulacyjnych, wyznaczonych przez EURAMET;
b)
czterech przedstawicieli różnych partnerstw europejskich ustanowionych na mocy rozporządzenia (UE) 2021/695, których Komisja wyznacza w sposób otwarty i przejrzysty, zapewniając różnorodność wiedzy fachowej i doświadczenia;
c)
czterech przedstawicieli europejskiego środowiska naukowego mianowanych przez Komisję w wyniku otwartego i przejrzystego procesu opartego na zaproszeniu do wyrażenia zainteresowania, dążącego do zrównoważonej pod względem geograficznym i pod względem płci reprezentacji, obejmującego niezbędne kompetencje i wiedzę fachową w odniesieniu do stosownych dziedzin technicznych i mającego na celu sformułowanie niezależnych, opartych na wiedzy naukowej zaleceń;
d)
przewodniczącego EURAMET;
e)
jednego przedstawiciela wyznaczonego przez Komisję; oraz
f)
jednego przedstawiciela z ministerstwa krajowego, który nie jest pracownikiem krajowego instytutu metrologicznego reprezentowanego w ramach EURAMET i który jest mianowany przez Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii.
3. 
Grupa Sterująca zapewnia niezależne doradztwo w zakresie priorytetów naukowych i innych istotnych kwestii, które należy uwzględnić w rocznym programie prac partnerstwa w dziedzinie metrologii, a także w zakresie konkretnych kwestii wymaganych przez Komitet Partnerstwa w dziedzinie Metrologii, oraz monitoruje osiągnięcia naukowe w pokrewnych sektorach.
4. 
Co najmniej 50 % członków, o których mowa w ust. 2 lit. a) i b) niniejszego artykułu, podlega rotacji najpóźniej po dokonaniu oceny śródokresowej, o której mowa w art. 18 ust. 1.
5. 
Grupie Sterującej przewodniczą wspólnie przedstawiciele, o których mowa w ust. 2 lit. e).
6. 
Wszystkie zalecenia wydane przez Grupę Sterującą są podawane do wiadomości publicznej.
Artykuł  16

Sekretariat EURAMET

1. 
Sekretariat EURAMET zapewniający ogólne wsparcie administracyjne na rzecz EURAMET prowadzi odrębną księgowość i rachunki bankowe partnerstwa w dziedzinie metrologii.
2. 
W ramach Sekretariatu EURAMET zostanie ustanowiony dział ds. wspierania zarządzania odpowiedzialny za realizację partnerstwa w dziedzinie metrologii i bieżące zarządzanie nim.
3. 
Sekretariat oferuje państwom uczestniczącym wsparcie w zakresie stosowania kryteriów i procesów zharmonizowanego podejścia, o którym mowa w art. 5 ust. 5.
Artykuł  17

Przekazywanie informacji

1. 
Na wniosek Komisji EURAMET przekazuje jej wszelkie informacje niezbędne do przygotowania ocen, o których mowa w art. 18.
2. 
Państwa uczestniczące przekazują Komisji, za pośrednictwem EURAMET, wszelkie informacje wymagane przez Parlament Europejski, Radę lub Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do zarządzania finansami partnerstwa w dziedzinie metrologii.
3. 
Komisja uwzględnia informacje, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, w ocenach, o których mowa w art. 18.
Artykuł  18

Oceny

1. 
Komisja przeprowadza ocenę śródokresową i ocenę końcową partnerstwa w dziedzinie metrologii w ramach ocen programu "Horyzont Europa", zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) 2021/695, z pomocą niezależnych ekspertów zewnętrznych wybranych w oparciu o otwartą i przejrzystą procedurę.
2. 
W ocenach śródokresowej i końcowej bada się sposób, w jaki partnerstwo w dziedzinie metrologii wypełnia swoją misję i swoje cele, uwzględnia się wszystkie jego działania oraz ocenia jego europejską wartość dodaną, skuteczność, efektywność, w tym otwartość i przejrzystość, przydatność prowadzonych działań, w tym w przemyśle i przez MŚP, oraz ich spójność i komplementarność z odpowiednimi politykami regionalnymi, krajowymi i unijnymi, w tym synergie z innymi częściami programu "Horyzont Europa", takimi jak inne partnerstwa, misje, klastry i programy tematyczne lub szczegółowe. W ocenach uwzględnia się opinie zainteresowanych stron, zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym, oraz, w stosownych przypadkach, uwzględnia się również ocenę długoterminowych skutków naukowych, społecznych, gospodarczych, środowiskowych i technologicznych poprzednich inicjatyw, a także ocenę uczestnictwa partnerów zewnętrznych. W razie potrzeby obejmują one ocenę najskuteczniejszego trybu interwencji politycznej w odniesieniu do wszelkich przyszłych działań, a także przydatność i spójność ewentualnego odnowienia partnerstwa w dziedzinie metrologii, biorąc pod uwagę ogólne priorytety polityczne oraz sytuację w zakresie wspierania badań naukowych i innowacji, w tym umiejscowienie na tle innych inicjatyw wspieranych w ramach programu "Horyzont Europa". Przy przeprowadzaniu tych ocen Komisja w pełni uwzględnia wpływ administracyjny na partnerstwo w dziedzinie metrologii i dokłada wszelkich starań, by zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zapewnić, by proces oceny był nieskomplikowany i w pełni przejrzysty.
3. 
Komisja publikuje i rozpowszechnia wyniki i wnioski z ocen przeprowadzonych na podstawie niniejszego artykułu.
Artykuł  19

Dostęp do wyników i informacji na temat wniosków

1. 
EURAMET zapewnia Komisji dostęp do wszystkich informacji związanych z finansowanymi przez nią działaniami pośrednimi. Informacje te obejmują wyniki beneficjentów uczestniczących w działaniach pośrednich partnerstwa w dziedzinie metrologii lub wszelkie inne informacje uznane za niezbędne do celów kształtowania, realizacji, monitorowania i oceny polityk lub programów unijnych. Takie prawa dostępu są ograniczone do zastosowania niekomercyjnego i niekonkurencyjnego i muszą być zgodne z mającymi zastosowanie zasadami poufności.
2. 
EURAMET wprowadza informacje na temat finansowanych wniosków partnerstwa w dziedzinie metrologii w bazie danych ustanowionej na podstawie art. 50 rozporządzenia (UE) 2021/695.
3. 
EURAMET przekazuje Komisji informacje zawarte w złożonych wnioskach na potrzeby kształtowania, realizacji, monitorowania i oceny polityk lub programów unijnych.
Artykuł  20

Poufność

Bez uszczerbku dla art. 17, EURAMET zapewnia ochronę informacji poufnych, których ujawnienie poza instytucjami organami, lub jednostkami organizacyjnymi Unii mogłoby zaszkodzić interesom członków EURAMET lub uczestników działań w ramach partnerstwa w dziedzinie metrologii. Takie informacje poufne obejmują między innymi dane osobowe, informacje handlowe oraz szczególnie chronione informacje jawne i niejawne.

Artykuł  21

Konflikt interesów

1. 
EURAMET, jego organy i pracownicy oraz organy partnerstwa w dziedzinie metrologii podejmują stosowne środki w celu zapobiegania wszelkim konfliktom interesów w ramach realizacji swoich działań i zapewniają, by osoba stojąca w obliczu takiego konfliktu interesów nie podejmowała decyzji, nie doradzała ani nie pomagała w konkretnej sprawie, której dotyczy konflikt interesów.
2. 
EURAMET przyjmuje zasady dotyczące zapobiegania konfliktom interesów, unikania ich oraz zarządzania nimi w odniesieniu do pracowników EURAMET, członków i innych osób zasiadających w Komitecie Partnerstwa w dziedzinie Metrologii oraz w pozostałych organach lub grupach EURAMET i partnerstwa w dziedzinie metrologii zgodnie z art. 61 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
3. 
EURAMET ustanawia kodeks postępowania dla członków Komitetu Partnerstwa w dziedzinie Metrologii, rozważając publikację oświadczeń dotyczących działalności zawodowej, interesów finansowych i konfliktu interesów zgodnie z przepisami o ochronie danych.
Artykuł  22

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  23

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 24 listopada 2021 r.
W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Rady
PrzewodniczącyPrzewodniczący
D.M. SASSOLIA. LOGAR
1 Dz.U. C 341 z 24.8.2021, s. 34.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2021 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 18 listopada 2021 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
4 Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
6 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 555/2014/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie udziału Unii w Europejskim programie na rzecz innowacji i badań w dziedzinie metrologii (EMPIR) podjętym wspólnie przez kilka państw członkowskich (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 27).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
8 Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 (Dz.U. L 433I z 22.12.2020, s. 11).
9 Decyzja Rady (UE) 2021/764 z dnia 10 maja 2021 r. ustanawiająca program szczegółowy służący realizacji programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz uchylająca decyzję 2013/743/UE (Dz.U. L 167I z 12.5.2021, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/ 1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
12 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).
13 Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.