Decyzja 2021/2 w sprawie pozytywnej oceny etapu 1 określonego w załączniku XVI-B do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.386.40

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 października 2021 r.

DECYZJA nr 2/2021 KOMITETU STOWARZYSZENIA W SKŁADZIE ROZSTRZYGAJĄCYM KWESTIE DOTYCZĄCE HANDLU
z dnia 8 października 2021 r.
w sprawie pozytywnej oceny etapu 1 określonego w załączniku XVI-B do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony [2021/1887]

KOMITET STOWARZYSZENIA W SKŁADZIE ROZSTRZYGAJĄCYM KWESTIE DOTYCZĄCE HANDLU,

uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony (zwany dalej "układem"), w szczególności jego art. 146,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony (zwany dalej "układem"), został podpisany w dniu 27 czerwca 2014 r. i wszedł w życie w dniu 1 lipca 2016 r.

(2) W preambule do układu uznano zobowiązanie Gruzji do stopniowego zbliżania jej przepisów w odpowiednich sektorach do prawodawstwa Unii, zgodnie z układem, oraz do jego skutecznego wdrażania, przyczyniając się w ten sposób do zapewnienia wszystkim obywatelom Gruzji, w tym społeczności podzielonych konfliktem, korzyści płynących ze ściślejszego stowarzyszenia politycznego oraz integracji gospodarczej Gruzji z Unią.

(3) Zgodnie z art. 147 układu, strony układu postanawiają, że będą stopniowo i równocześnie dążyć do skutecznego i wzajemnego otwarcia swoich rynków.

(4) Zgodnie z art. 146 układu Gruzja ma zapewnić stopniowe zbliżanie swoich przepisów dotyczących zamówień publicznych do dorobku prawnego Unii w dziedzinie zamówień publicznych, oraz zapewnić, aby zbliżanie przepisów do dorobku prawnego Unii odbywało się w następujących po sobie etapach, jak określono w ramach czasowych zawartych w załączniku XVI-B do układu.

(5) Zgodnie z art. 146 układu Komitet Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu ma podjąć decyzję w odniesieniu do każdego z etapów określonych w załączniku XVI-B do układu na podstawie pozytywnej oceny dokonanej przez ten Komitet.

(6) W załączniku XVI-B do układu określono wymogi, jakie Gruzja ma spełnić, aby zakończyć etap 1,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym wydaje się pozytywną opinię dotyczącą zatwierdzonego przez rząd Gruzji dekretem rządowym nr 536 z dnia 31 marca 2016 r. wyczerpującego harmonogramu dotyczącego planowanych zmian w dziedzinie zamówień publicznych przewidzianych zgodnie z zobowiązaniami między Gruzją a UE wynikającymi z układu o utworzeniu pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA), zmienionym dekretami rządowymi Gruzji nr 154 z dnia 22 stycznia 2018 r. i nr 974 z dnia 12 czerwca 2020 r.

Artykuł  2

Niniejszym wydaje się pozytywną ocenę dotyczącą zakończenia przez Gruzję etapu 1 określonego w załączniku XVI-B do układu, na podstawie uzasadnienia przedstawionego w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję sporządza się w językach: angielskim, bułgarskim, chorwackim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, rumuńskim, węgierskim, włoskim i gruzińskim, przy czym każdy z tych tekstów jest jednakowo autentyczny.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2021 r.
W imieniu Komitetu Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu
Genadi ARVELADZEMariam GABUNIA
PrzewodniczącyRikke MENGEL- JØRGENSEN
Sekretarze

ZAŁĄCZNIK

Zgodnie z załącznikiem XVI-B do układu, o którym mowa w rozdziale 8 dotyczącym zamówień publicznych, do zakończenia etapu 1 mają zostać spełnione następujące wymogi:
1)
wdrożenie następujących postanowień układu:
a)
art. 143 ust. 2;
b)
art. 144;
2)
uzgodnienie strategii reformy określonej w art. 145 układu.

Wymóg określony w pkt 1 lit. a):

W odniesieniu do części pierwszej pierwszego wymogu art. 143 ust. 2 stanowi, że:

"Gruzja wyznacza w szczególności:

a)
organ wykonawczy na poziomie centralnym, którego zadaniem jest zagwarantowanie spójnej polityki i jej wdrożenie we wszystkich obszarach związanych z zamówieniami publicznymi. Organ ten ułatwia i koordynuje wdrażanie niniejszego rozdziału i kieruje procesem stopniowego zbliżenia przepisów do dorobku prawnego Unii zgodnie z załącznikiem XVI-B do niniejszego Układu;
b)
bezstronny, niezależny organ, którego zadaniem jest dokonywanie przeglądu decyzji podejmowanych przez instytucje lub podmioty zamawiające w trakcie udzielania zamówień. W tym kontekście "niezależny" oznacza, że jest to organ publiczny niepołączony z jakimkolwiek podmiotem zamawiającym ani podmiotem gospodarczym. Istnieje możliwość odwołania się do sądu od decyzji takiego organu.".

Wymóg określony w art. 143 ust. 2 lit. a) układu spełniono w dniu 23 kwietnia 2014 r. dekretem rządu Gruzji nr 306.

Centralnym organem wykonawczym na poziomie gruzińskiej administracji centralnej odpowiedzialnym za zagwarantowanie spójnej polityki i jej wdrożenie we wszystkich obszarach związanych z zamówieniami publicznymi jest gruzińska Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych. Jest ona niezależnym podmiotem prawa publicznego odpowiedzialnym za zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.

Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych została ustanowiona dekretem prezydenta Gruzji nr 223 z dnia 5 czerwca 2001 r., na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych przyjętej w dniu 9 grudnia 1998 r. przez parlament Gruzji. Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych połączono następnie z Gruzińską Agencją ds. Konkurencji. Aby w pełni spełnić wszystkie wymogi DCFTA, po podpisaniu układu Krajową Agencję ds. Zamówień Publicznych i Gruzińską Agencję ds. Konkurencji rozdzielono na dwie odrębne instytucje. W związku z tym obecny status Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych został określony dekretem rządu Gruzji nr 306 z dnia 23 kwietnia 2014 r.

Zakres działania Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych uregulowano w gruzińskiej konstytucji, umowach międzynarodowych, w tym układzie, gruzińskiej ustawie dotyczącej Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych i jej statucie. Kontrolę państwową nad działalnością Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych sprawuje rząd Gruzji. Zatwierdza on również strukturę i statut Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych.

Przewodniczącego Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych powołuje i odwołuje premier Gruzji.

Pracownicy Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych są zatrudniani i awansowani zgodnie z gruzińskim kodeksem pracy. Całkowita liczba pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony wynosi obecnie 123, a 22 pracowników jest zatrudnionych na podstawie umowy na czas określony, co wydaje się odpowiednie z uwagi na obecne funkcje Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych.

Dzięki efektywnemu i skutecznemu wykonywaniu swoich zadań i obowiązków Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych wypracowała sobie dobrą reputację wśród organów gruzińskiej administracji rządowej, a także międzynarodowych instytucji finansowych, społeczności darczyńców i międzynarodowych zainteresowanych stron. Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych odgrywa kluczową rolę w ułatwianiu i koordynacji wdrażania zobowiązań wynikających z układu oraz kieruje procesem stopniowego zbliżenia przepisów do dorobku prawnego Unii zgodnie z załącznikiem XVI-B do układu. Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych jest w stanie skutecznie wspierać rozwój systemu zamówień publicznych (w tym krajobrazu prawnego i całego ekosystemu prawnego) w Gruzji.

Zakres funkcji, jakie powierzono na mocy prawa gruzińskiego Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych, jest zgodny z ogólnymi wymogami zalecanymi w praktyce międzynarodowej dla tego rodzaju instytucji oraz obejmuje wsparcie w zakresie ulepszania ram prawnych i wzmacnianie zdolności operacyjnej na szczeblu instytucji zamawiających i wykonawców. Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych pełni w odpowiedni sposób funkcję regulacyjną, funkcję monitorowania, funkcję pomocy technicznej i funkcje szkoleniowe.

Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych pełni następujące funkcje dodatkowe:

monitorowanie procesu udzielania zamówień publicznych,
przygotowywanie i wydawanie aktów normatywnych niższego rzędu do celów zarządzania procesem udzielania zamówień publicznych,
badanie i analizowanie sytuacji w systemie zamówień publicznych w oparciu o sprawozdania otrzymane od instytucji zamawiających oraz przedkładanie rządowi Gruzji wniosków w sprawie podjęcia stosownych decyzji,
przygotowywanie standardowych i specjalnych programów szkoleniowych i narzędzi metodologicznych oraz organizowanie seminariów i szkoleń dla władz centralnych i lokalnych, przedstawicieli mediów i innych zainteresowanych osób,
tworzenie, aktualizowanie i nadzorowanie jednolitej bazy danych zamówień publicznych,
świadczenie usług doradczych instytucjom zamawiającym,
wspieranie wprowadzania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych do systemu zamówień publicznych,
wspieranie funkcjonowania jednolitego elektronicznego systemu zamówień publicznych oraz zapewnienie elektronicznego obiegu dokumentów w trakcie postępowań o udzielenie zamówienia,
rozpatrywanie sporów powstałych w trakcie udzielania zamówień,
nadzorowanie zgodności z prawem procedur udzielania zamówień publicznych oraz kształtowanie polityki regulującej postępowania o udzielenie zamówienia,
prowadzenie czarnej listy i białej listy,
identyfikacja lub włączenie przedmiotu zamówienia do systemu klasyfikacji,
prowadzenie skonsolidowanych przetargów na niektóre przedmioty zamówienia,
przygotowywanie rocznego sprawozdania ze swojej działalności oraz przedkładanie go rządowi Gruzji do dnia 15 maja każdego roku, a także publikowanie tego sprawozdania na stronie internetowej Krajowej Agencji ds. Zamówień Publicznych.

Wymóg określony w art. 143 ust. 2 lit. b) układu spełniono w dniu 2 lipca 2020 r. gruzińską ustawą nr 6730.

Na mocy gruzińskiej ustawy nr 6730 zlikwidowano istniejący wcześniej organ odwoławczy - Radę ds. Rozstrzygania Sporów (oficjalne tłumaczenie na jęz. angielski: Dispute Resolution Council) oraz ustanowiono nowy niezależny i bezstronny organ publiczny. Nowo utworzony organ administracyjny będzie pełnił funkcję organu odwoławczego oraz rozpatrywał skargi dotyczące zamówień publicznych, partnerstw publiczno-prywatnych i udzielania koncesji. Zmiany wprowadzone gruzińską ustawą nr 6730 mają również zastosowanie do kwestii związanych z udzielaniem zamówień w trybie postępowania "uproszczonego" (zamówienie bezpośrednie, z jednego źródła), na przykład procedur składania wniosku o udzielenie zgody przez Krajową Agencję ds. Zamówień Publicznych na realizację zamówienia publicznego w trybie "uproszczonym" z uwagi na "pilną potrzebę".

Przepisy gruzińskiej ustawy nr 6730 przewidują odpowiednie gwarancje związane z niezależnością i bezstronnością zgodnie z wymogami określonymi w art. 143 ust. 2 lit. b) układu.

Wymóg określony w pkt 1 lit. b):

W odniesieniu do części drugiej pierwszego wymogu, zgodnie z art. 144 układu Strony zapewniają przestrzeganie szeregu podstawowych norm w zakresie udzielania wszystkich zamówień, zgodnie z ust. 2-15 tego artykułu, dotyczących publikacji, udzielania zamówień i ochrony sądowej. Te podstawowe normy wywodzą się bezpośrednio z zasad dotyczących zamówień publicznych, określonych w dorobku prawnym Unii regulującym te kwestie, w tym z zasad niedyskryminacji, równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności.

Zasady te włączono do gruzińskich przepisów dotyczących zamówień publicznych wraz z wprowadzeniem systemu elektronicznych zamówień publicznych w 2010 r. oraz przyjęciem ustawy nr 617 z dnia 6 kwietnia 2017 r. zmieniającej ustawę o zamówieniach publicznych.

W 2010 r. Gruzja wprowadziła system elektronicznych zamówień publicznych, tworząc tzw. "GE-GP" - gruziński jednolity elektroniczny system zamówień publicznych. Od czasu wprowadzenia tego systemu 100 % zamówień publicznych w Gruzji odbywa się za jego pośrednictwem, co zapewnia przejrzystość i pobudza konkurencję. Przejrzysty system elektronicznych zamówień publicznych, w którym wszystkie informacje dotyczące ogłoszeń o przetargach i udzielania zamówień są w pełni przejrzyste i nie podlegają żadnym ograniczeniom, jest w pełni zgodny z wymogami Unii dotyczącymi zasad publikacji.

W celu spełnienia niektórych spośród pozostałych podstawowych norm określonych w art. 144 układu oraz w celu zmiany przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, które nie spełniały określonych wymogów, Krajowa Agencja ds. Zamówień Publicznych przygotowała projekt zmian tej ustawy. Rząd Gruzji zatwierdził proponowane zmiany już w grudniu 2016 r., a następnie przekazał je parlamentowi. Zmiany te zostały przyjęte przez parlament Gruzji w dniu 6 kwietnia 2017 r. na mocy ustawy nr 617. Dotyczyły one następujących kluczowych aspektów: a) podstawowych zasad; b) specyfikacji technicznych; oraz c) terminów.

a)
Zmieniono art. 2 lit. c) i art. 13 ustawy o zamówieniach publicznych w celu wprowadzenia zasad równego traktowania i proporcjonalności, które wcześniej nie zostały wyraźnie wymienione.
b)
Zmieniono art. 12-1 ust. 6 ustawy o zamówieniach publicznych w celu wprowadzenia stosowania ogólnego opisu kryteriów efektywności, kryteriów technicznych i funkcjonalnych stosowanych do określenia charakterystyki zamawianych robót budowlanych, dostaw lub usług. Zgodnie z nowym przepisem instytucje zamawiające będą mogły sporządzać specyfikacje na podstawie kryteriów efektywności, kryteriów technicznych i funkcjonalnych, co umożliwi składanie ofert odzwierciedlających różnorodność rozwiązań technicznych dostępnych na rynku. Postanowiono, że przy sporządzaniu wymogów przetargu pierwszeństwo przyznaje się kryteriom efektywności i kryteriom funkcjonalnym.
c)
Wprowadzono rozsądne terminy, w których należy odpowiedzieć na zaproszenie do składania ofert i zapoznać się z warunkami przetargu.

Zmiany te weszły w życie w dniu 19 lipca 2017 r. Doprowadziły one również do wydłużenia terminów składania ofert w przetargach, w których wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych. Obecnie terminy dla każdego rodzaju procedury, poniżej i powyżej progów unijnych, są następujące:

Rodzaj proceduryPrzedmiot zamówieniaPróg pieniężnyTerminy
Przetarg elektronicznyZamówienia na dostawy i usługiod 5 000 GEL do 150 000 GEL7 dni
powyżej 150 000 GEL10 dni
Zamówienia na roboty budowlaneod 5 000 GEL do 300 000 GEL10 dni
powyżej 300 000 GEL20 dni
powyżej progów UniiZamówienia na dostawy i usługi135 000 EUR i powyżej30 dni
Zamówienia na roboty budowlane5 225 000 EUR i powyżej

Wymóg określony w pkt 2:

W odniesieniu do drugiego wymogu dotyczącego etapu I określonego w załączniku XVI-B do układu konieczne jest zatwierdzenie harmonogramu określonego w art. 145 układu. Art. 145 ust. 1 układu stanowi, że przed rozpoczęciem stopniowego zbliżenia przepisów Gruzja ma przedłożyć Komitetowi Stowarzyszenia w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu wyczerpujący harmonogram wdrożenia tytułu IV rozdział 8 układu wraz z terminami i najważniejszymi etapami. Harmonogram ten, który zgodnie z układem ma być zgodny z etapami i terminami określonymi w załączniku XVI-B, ma obejmować wszystkie reformy w zakresie zbliżenia przepisów do dorobku prawnego Unii oraz budowania zdolności instytucjonalnych.

W dniu 31 marca 2016 r. rząd Gruzji zatwierdził harmonogram dekretem rządowym nr 536 dotyczących planowanych zmian w dziedzinie zamówień publicznych przewidzianych zgodnie z zobowiązaniami między Gruzją a UE wynikającymi z układu o utworzeniu pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA). Dekret ten zmieniono dekretami rządu Gruzji nr 154 z dnia 22 stycznia 2018 r. i nr 974 z dnia 12 czerwca 2020 r.

Harmonogram ten obejmuje wszystkie reformy w zakresie zbliżenia przepisów do dorobku prawnego Unii oraz budowania zdolności instytucjonalnych, a także jest zgodny z etapami i terminami określonymi w załączniku XVI-B do układu zgodnie z art. 145 układu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.