Decyzja 2020/898 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2074 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.205I.6

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 czerwca 2020 r.

DECYZJA RADY (WPZiB) 2020/898
z dnia 29 czerwca 2020 r.
zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2074 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 13 listopada 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/2074 1  w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli.

(2) Dnia 11 listopada 2019 r. Rada, ze względu na utrzymujący się w Wenezueli kryzys polityczny, gospodarczy, społeczny i humanitarny oraz utrzymujące się działania podważające zasady demokracji, praworządność i poszanowanie praw człowieka, przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/1893 2 , którą przedłużyła obowiązywanie środków ograniczających, w tym wszystkich wpisów w wykazie.

(3) Dnia 21 grudnia 2019 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") wydał w imieniu Unii oświadczenie, w którym stwierdził, że decyzja Sądu Najwyższego Wenezueli i nieuznanego Zgromadzenia Konstytucyjnego o pozbawieniu czterech członków Zgromadzenia Narodowego ich konstytucyjnego immunitetu parlamentarnego stanowi poważne naruszenie postanowień konstytucyjnych, praworządności oraz demokratycznej zasady podziału władz. W oświadczeniu wyraźnie stwierdzono, że Unia będzie nadal śledzić rozwój sytuacji i wskazano, że jest gotowa użyć wszelkich dostępnych jej instrumentów - w tym ukierunkowanych środków nieszkodzących obywatelom Wenezueli - by propagować demokrację, praworządność i prawa człowieka.

(4) Dnia 9 stycznia 2020 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii oświadczenie, w którym stwierdził, że niedawne akty przeciwko jedynemu demokratycznie wybranemu organowi w Wenezueli, Zgromadzeniu Narodowemu, i wielu jego członkom, w tym przewodniczącemu Zgromadzenia Narodowego, dodatkowo nasiliły kryzys wenezuelski oraz że próby przymusowego blokowania legalnego procesu wyborczego w prezydium Zgromadzenia Narodowego w dniu 5 stycznia 2020 r. oraz użycie siły wobec przewodniczącego i kilku prawodawców w celu uniemożliwienia im dostępu do Zgromadzenia Narodowego są absolutnie nie do przyjęcia. W oświadczeniu tym wskazał również, że sesja głosowania, która doprowadziła do tak zwanego "wyboru" Luisa Parry, nie była legalna, ponieważ nie przestrzegano procedur prawnych ani demokratycznych zasad konstytucyjnych, oraz że członkowie Zgromadzenia Narodowego muszą być w stanie wykonywać swój mandat parlamentarny otrzymany od ludności Wenezueli w warunkach wolnych od jakiegokolwiek zastraszania lub represji. Ponadto, z uwagi na te poważne działania i decyzje podważające demokrację, praworządność i prawa człowieka w oświadczeniu stwierdzono, że Unia zobowiązuje się rozpocząć pracę nad ukierunkowanymi środkami przeciwko osobom zaangażowanym w naruszanie tych zasad i praw.

(5) Dnia 4 czerwca 2020 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii Europejskiej oświadczenie w sprawie ostatnich wydarzeń w Wenezueli, w tym decyzji Sądu Najwyższego Wenezueli z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie zatwierdzenia Luisa Parry jako przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego. W oświadczeniu podkreślono, że Unia jest zdania, iż głosowanie, które doprowadziło do tak zwanego "wyboru" Luisa Parry, jest bezprawne, gdyż nie odbyło się zgodnie z procedurami prawnymi ani z demokratycznymi zasadami konstytucyjnymi. Stwierdzono w nim również, że ostatnie wydarzenia pogłębiły długi kryzys instytucjonalnopolityczny w Wenezueli i zawęziły demokratyczną i konstytucyjną przestrzeń w tym kraju. W oświadczeniu tym powtórzono stanowisko Unii, zgodnie z którym trwałe wyjście z kryzysu wenezuelskiego może zostać osiągnięte jedynie w drodze autentycznego i pluralistycznego procesu politycznego, oraz podkreślono, że Unia odrzuca wszystkiego rodzaju przemoc, w tym wszelkie próby działań o charakterze wojskowym lub z użyciem przemocy. W tym kontekście Unia zauważyła, że niedawne porozumienie między krajowymi podmiotami dotyczące pomocy humanitarnej stanowi pozytywny krok, i podkreśliła, że wszystkie strony powinny wspólnie i konstruktywnie działać w celu złagodzenia dramatycznego cierpienia narodu wenezuelskiego, które jest potęgowane przez pandemię COVID-19.

(6) W tym kontekście i w związku z utrzymującą się poważną sytuacją w Wenezueli do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów objętych środkami ograniczającymi - zamieszczonego w załączniku I do decyzji (WPZiB) 2017/2074 - należy dodać jedenaście osób.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji (WPZiB) 2017/2074,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do decyzji (WPZiB) 2017/2074 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 czerwca 2020 r.
W imieniu Rady
A. METELKO-ZGOMBIĆ
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do decyzji (WPZiB) 2017/2074 do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów dodaje się następujące wpisy:
Imię i nazwiskoInformacje identyfikacyjneUzasadnienieData umieszczenia w wykazie
"26.José Adelino Ornelas Ferreira

Alias: Ornella Ferrei- ra/Ornellas Ferreira

Data urodzenia: 14 grudnia 1964 r.

Miejsce urodzenia: Caracas, dystrykt stołeczny, Wenezuela

Numer identyfikacyjny: V-7087964

Płeć: mężczyzna

Sekretarz generalny Rady Obrony Narodowej od 26 lipca 2019 r. i były dowódca stołecznego strategicznego zintegrowanego regionu obronnego (REDI Capital), były szef sztabu i były zastępca szefa dowództwa strategicznego i operacyjnego Boliwariańskich Narodowych Sił Zbrojnych Wenezueli (CEOFANB). Pełniąc te funkcje, wspierał i ułatwiał działania i polityki rządu Wenezueli, które podważały demokrację i praworządność w Wenezueli. Ponosi odpowiedzialność za poważne naruszenia praw człowieka i represje wobec społeczeństwa obywatelskiego i opozycji demokratycznej w Wenezueli, w tym poprzez utrudnianie świadczenia pomocy humanitarnej i nadmierne stosowanie siły przez członków boliwariańskich sił zbrojnych (FANB), oraz podległych sił pod jego dowództwem, w tym sił strategicznego zintegrowanego regionu obronnego (REDI), zintegrowanej strefy operacji obronnych (ZODI) i Boliwariańskiej Gwardii Narodowej.29.6.2020
27.Gladys del Valle RequenaData urodzenia: 9 listopada 1952 r.

Miejsce urodzenia: Puerto Santo, Sucre, Wenezuela

Numer identyfikacyjny: V-4114842 Płeć: kobieta

Członkini, a od 26 października 2018 r. druga wiceprzewodnicząca nieuznanego Narodowego Zgromadzenia Konstytucyjnego (ANC). W ramach swojej wiodącej roli w nie- uznawanym ANC podważała demokrację i praworządność w Wenezueli, w tym poprzez podpisanie dekretu, który pozbawił immunitetu parlamentarnego przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego Wenezueli Juana Guaidó.29.6.2020
28.Tania Valentina Diaz GonzálezData urodzenia: 18 czerwca 1963 r.

Miejsce urodzenia: Caracas, dystrykt stołeczny, Wenezuela

Numer identyfikacyjny: V-6432672

Płeć: kobieta

Członkini, a od 4 stycznia 2018 r. pierwsza wiceprzewodnicząca nieuznawanego Narodowego Zgromadzenia Konstytucyjnego (ANC). W swojej wiodącej roli w nieuznanym ANC podważała demokrację i praworządność w Wenezueli, w tym poprzez podpisanie dekretu, który pozbawił immunitetu parlamentarnego przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego Wenezueli Juana Guaidó.29.6.2020
29.Elvis Eduardo Hidrobo AmorosoData urodzenia: 4 sierpnia 1963 r.

Miejsce urodzenia: Caracas, dystrykt stołeczny, Wenezuela

Numer identyfikacyjny: V-7659695

Płeć: mężczyzna

Na czele Najwyższej Izby Kontroli od 23 października 2018 r., a wcześniej pierwszy i drugi wiceprzewodniczący nieuznanego Narodowego Zgromadzenia Konstytucyjnego (ANC). Jego działania, podważające demokrację i praworządność w Wenezueli, to między innymi: stanie na czele nieuznanego ANC, podpisanie "ustawy przeciwko nienawiści", uzasadnianie usunięcia z urzędu legalnie wybranego gubernatora z opozycji i zakazanie Juanowi Guaidó ubiegania się o jakikolwiek urząd publiczny.29.6.2020
30.Juan José Mendoza JoverData urodzenia: 11 marca 1969 r.

Miejsce urodzenia: Trujillo, Wenezuela

Adres: Arnoldo Gabaldon, Candelaria, Edo. Trujillo

Numer identyfikacyjny: V-9499372 Płeć: mężczyzna

Drugi wiceprzewodniczący Wenezuelskiego Sądu Najwyższego (Tribunal Supremo de Justicia (TSJ)) i przewodniczący Izby Konstytucyjnej TSJ od 24 lutego 2017 r. Jego działania podważały demokrację i praworządność w Wenezueli, w tym poprzez wiele orzeczeń sądowych, które w ostatnich dwóch latach ograniczały lub podważały uprawnienia konstytucyjne demokratycznie wybranego organu prawodawczego Wenezueli, Zgromadzenia Narodowego.29.6.2020
31.Jorge Elieser Marquez MonsalveData urodzenia: 20 lutego 1971 r.

Miejsce urodzenia: Caracas, Wenezuela

Numer identyfikacyjny: V-8714253 Płeć: mężczyzna

Dyrektor generalny Krajowej Komisji Telekomunikacji (Conatel) od 7 sierpnia 2017 r. Jego działania osłabiały demokrację i praworządność w Wenezueli, w tym poprzez poważne ograniczanie przysługujących obywatelom Wenezueli praw do wolnej prasy, wolności słowa i do informacji. Wykorzystywał specjalne uprawnienia Conatelu w celu uciszania krytyki i dysydentów sprzeciwiających się reżimowi poprzez blokowanie stron internetowych, filtrowanie ich treści i utrudnianie dostępu do nich oraz poprzez cofanie licencji dla stacji radiowych i telewizyjnych oraz nieudzielanie nowych.29.6.2020
32.Farik Karin Mora SalcedoNumer identyfikacyjny: V-8608523 Płeć: mężczyznaProkurator wchodzący w skład Wenezuelskiego Pierwszego Specjalnego Sądu Pierwszej Instancji piastujący stanowisko w Dyrekcji Generalnej ds. Kontrwywiadu Wojskowego (Dirección General de Contrainteligencia Militar (DGCIM)). Jego działania podważające demokrację i praworządność w Wenezueli to między innymi wszczynanie politycznie umotywowanych postępowań karnych, które doprowadzały do arbitralnego zatrzymania członków Zgromadzenia Narodowego i innych urzędników sprzeciwiających się reżimowi Nicolasa Madura.29.6.2020
33.Dinorah Yoselin Bustamante PuertaData urodzenia: 14 stycznia 1975 r. Numer identyfikacyjny:V-10002096 Płeć: kobietaProkurator wchodząca w skład Wenezuelskiego Pierwszego Specjalnego Sądu Pierwszej Instancji, piastująca stanowisko w Dyrekcji Generalnej ds. Kontrwywiadu Wojskowego (Dirección General de Contrainteligencia Militar (DGCIM)). Jej działania podważające demokrację i praworządność w Wenezueli to między innymi wszczynanie politycznie umotywowanych postępowań karnych, które doprowadzały do arbitralnego zatrzymania członków Zgromadzenia Narodowego i innych urzędników sprzeciwiających się reżimowi Nicolasa Madura.29.6.2020
34.Luis Eduardo Parra RiveroData urodzenia: 7 lipca 1978 r. Numer identyfikacyjny: V-14211633 Płeć: mężczyznaPoseł i wybrany niezgodnie z prawem przewodniczący Zgromadzenia Narodowego. Jako członek Zgromadzenia Narodowego zaaranżował wybory samego siebie na stanowisko przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego 5 stycznia 2020 r., podważając tym samym demokrację i praworządność w Wenezueli. Wybory odbyły się w momencie, gdy policja wojskowa uniemożliwiła niektórym parlamentarzystom dotarcie do budynku Zgromadzenia Narodowego, i przy braku kworum. W związku z tym członkowie opozycji musieli sami zorganizować się poza siedzibą Zgromadzenia Narodowego, aby ponownie wybrać Juana Guaidó na stanowisko przewodniczącego Zgromadzenia. Wkrótce po zaaranżowanym wyborze Parry, wspieranym przez partię polityczną reżimu (PSUV), Parra został przychylnie przyjęty przez Nicolasa Madura i nieuznawane Narodowe Zgromadzenie Konstytucyjne (ANC).29.6.2020
35.Franklyn Leonardo DuarteData urodzenia: 15 maja 1977 r. Numer identyfikacyjny: V-3304045Poseł i wybrany niezgodnie z prawem pierwszy wiceprzewodniczący Zgromadzenia Narodowego. Jako członek Zgromadzenia Narodowego zaaranżował wybory samego siebie na stanowisko pierwszego wiceprzewodniczącego Zgromadzenia Narodowego 5 sty cznia 2020 r., podważając tym samym demokrację i praworządność w Wenezueli. Wybory odbyły się w momencie, gdy policja wojskowa uniemożliwiła niektórym parlamentarzystom dotarcie do budynku Zgromadzenia Narodowego, i przy braku kworum. W związku z tym członkowie opozycji musieli sami zorganizować się poza siedzibą Zgromadzenia Narodowego, aby ponownie wybrać Juana Guaidó na stanowisko przewodniczącego Zgromadzenia. Wkrótce po zaaranżowanym wyborze Duarte wspieranym przez partię polityczną reżimu (PSUV), wybory do prezydium Zgromadzenia Narodowego zostały przychylnie przyjęte przez Nicolasa Madura i nieuznawane Narodowe Zgromadzenie Konstytucyjne (ANC).wykazie

29.6.2020

36.José Gregorio Noriega FigueroaData urodzenia: 21 lutego 1969 r. Numer identyfikacyjny: V-8348784 Płeć: mężczyznaPoseł i wybrany niezgodnie z prawem drugi wiceprzewodniczący Zgromadzenia Narodowego. Jako członek Zgromadzenia Narodowego zaaranżował wybory samego siebie na stanowisko drugiego wiceprzewodniczącego Zgromadzenia Narodowego 5 stycznia 2020 r., podważając tym samym demokrację i praworządność w Wenezueli. Wybory odbyły się w momencie, gdy policja wojskowa uniemożliwiła niektórym parlamentarzystom dotarcie do budynku Zgromadzenia Narodowego, i przy braku kworum. W związku z tym członkowie opozycji musieli sami zorganizować się poza siedzibą Zgromadzenia Narodowego, aby ponownie wybrać Juana Guaidó na stanowisko przewodniczącego Zgromadzenia. Krótko po zaaranżowanym wyborze Noriegi wspieranym przez partię polityczną reżimu (PSUV), wybory do prezydium Zgromadzenia Narodowego zostały przychylnie przyjęte przez Nicolasa Madura i nieuznawane Narodowe Zgromadzenie Konstytucyjne (ANC).29.6.2020"
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/2074 z dnia 13 listopada 2017 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli (Dz.U. L 295 z 14.11.2017, s. 60).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2019/1893 z dnia 11 listopada 2019 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2074 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli (Dz.U. L 291 z 12.11.2019, s. 42).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.