Decyzja 2020/791 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do przyjęcia zmian ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących wagonów towarowych, oznaczeń na pojazdach oraz hałasu wywoływanego przez tabor kolejowy, a także w odniesieniu do przyjęcia całościowego przeglądu zasad certyfikacji i audytu podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie oraz specyfikacji dotyczących krajowych rejestrów pojazdów
Dz.U.UE.L.2020.193.7
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2020/791
z dnia 10 czerwca 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 13. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do przyjęcia zmian ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących wagonów towarowych, oznaczeń na pojazdach oraz hałasu wywoływanego przez tabor kolejowy, a także w odniesieniu do przyjęcia całościowego przeglądu zasad certyfikacji i audytu podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie oraz specyfikacji dotyczących krajowych rejestrów pojazdów
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (COTIF), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 .
(2) Wszystkie państwa członkowskie, z wyjątkiem Cypru i Malty, są stronami COTIF.
(3) Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).
(4) Na mocy art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 załącznika F (APTU) CTE podejmuje decyzje o przyjęciu lub zmianie, między innymi, ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących wagonów towarowych, oznaczeń na pojazdach oraz hałasu wywoływanego przez tabor kolejowy. Zgodnie z art. 13 § 1, 4 i 5 załącznika G (ATMF) CTE jest również uprawniona do podejmowania decyzji w sprawie utworzenia, zmiany, połączenia lub wycofania krajowych rejestrów pojazdów kolejowych (NVR). Ponadto zgodnie z art. 15 § 2 załącznika G (ATMF) CTE jest uprawniona do przyjmowania i zmiany zasad certyfikacji i audytu podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie.
(5) W porządku obrad 13. posiedzenia, które ma się odbyć w dniach 16-17 czerwca 2020 r., CTE zawarła wniosek o przyjęcie decyzji w sprawie zmiany UTP dotyczących wagonów towarowych, oznaczeń na pojazdach oraz hałasu wywoływanego przez tabor kolejowy, a także decyzji w sprawie całościowego przeglądu zasad certyfikacji i audytu podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie oraz całościowego przeglądu specyfikacji dotyczących NVR.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu CTE, gdyż zaproponowane zmiany będą wiążące dla Unii.
(7) Celem tych zaproponowanych zmian jest dostosowanie UTP dotyczących wagonów towarowych, oznaczeń na pojazdach oraz hałasu wywoływanego przez tabor kolejowy, a także zasad certyfikacji i audytu podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie odpowiednio do rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2019/774 2 , (UE) 2019/776 3 , (UE) 2019/773 4 oraz (UE) 2019/779 5 . Specyfikacje dotyczące NVR zaktualizowano w świetle decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614 6 .
(8) Zaproponowane zmiany są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i jednocześnie przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii i w związku z tym te zaproponowane zmiany powinny zostać poparte przez Unię,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A. METELKO-ZGOMBIĆ | |
Przewodniczący |