Decyzja 2020/472 w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej na Morzu Śródziemnym (EUNAVFOR MED IRINI)
Dz.U.UE.L.2020.101.4
Akt obowiązującyDECYZJA RADY (WPZiB) 2020/472
z dnia 31 marca 2020 r.
w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej na Morzu Śródziemnym (EUNAVFOR MED IRINI)
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 19 stycznia 2020 r. w Berlinie odbyła się konferencja w sprawie Libii. Uczestnicy zobowiązali się w szczególności do jednoznacznego i pełnego przestrzegania i wdrożenia embarga na broń ustanowionego na mocy rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "rezolucją RB ONZ") nr 1970 (2011) oraz późniejszych rezolucji, w szczególności rezolucji RB ONZ nr 2292 (2016) i RB ONZ nr 2473 (2019).
(2) W dniu 12 lutego 2020 r. w rezolucji RB ONZ nr 2510 (2020) Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) pozytywnie odniosła się do berlińskiej konferencji w sprawie Libii i poparła jej wnioski, zauważając przy tym, że wnioski te stanowią ważny element kompleksowego rozwiązania sytuacji w Libii. Wezwała również do pełnego przestrzegania przez wszystkie państwa członków ONZ embarga na broń, a ponadto wezwała wszystkie państwa, aby nie interweniowały w konflikcie ani nie podejmowały działań zaostrzających konflikt.
(3) W dniu 11 lutego 2020 r. w rezolucji RB ONZ nr 2509 (2020) Rada Bezpieczeństwa ONZ przedłużyła obowiązywanie nałożonych rezolucją RB ONZ nr 2146 (2014) środków służących zapobieganiu nielegalnemu wywozowi z Libii ropy naftowej, w tym ropy surowej i rafinowanych produktów naftowych, oraz przedłużyła mandat panelu ekspertów ustanowionego na mocy rezolucji RB ONZ nr 1973 (2011).
(4) W dniu 17 lutego 2020 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie uruchomienia nowej operacji na Morzu Śródziemnym, której celem ma być wdrożenie nałożonego przez ONZ na Libię embarga na broń poprzez wykorzystanie zasobów powietrznych, satelitarnych i morskich. Operacja ta, w ramach zadań drugorzędnych, powinna przyczyniać się do wdrażania środków ONZ służących zapobieganiu nielegalnemu wywozowi z Libii ropy naftowej, budowania zdolności i szkolenia libijskiej straży przybrzeżnej i marynarki wojennej oraz zakłócania modelu działalności sieci przemytu ludzi i handlu ludźmi. Obszar działań i obszar zainteresowania operacji należy określić zgodnie z ustalonym mandatem w odpowiednich dokumentach dotyczących planowania.
(5) Ponadto Rada mogłaby w przyszłości zadecydować o rozszerzeniu zakresu operacji, aby umożliwić wykorzystanie nadzoru powietrznego w ramach libijskiej przestrzeni powietrznej, zgodnie z wszelkimi mającymi zastosowanie rezolucjami RB ONZ lub za zgodą władz libijskich, jeżeli oceni, że spełnione zostały niezbędne wymogi prawne i warunki polityczne.
(6) W dniu 18 maja 2015 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2015/778 1 . Operacja EUNAVFOR MED. SOPHIA była realizowana od tego dnia i została przedłużona w drodze decyzji Rady (WPZiB) 2019/1595 2 .
(7) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierunkiem Rady i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) - kontrolę polityczną nad operacją, zapewniać jej kierownictwo strategiczne oraz podejmować stosowne decyzje, zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(8) Upoważnienie do prowadzenia operacji należy potwierdzać co cztery miesiące, a KPiB, sprawując kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne nad operacją, powinien być upoważniony do podjęcia takiej decyzji o przedłużeniu operacji, chyba że rozmieszczenie zasobów morskich operacji wywoła efekt przyciągania migracji, co potwierdzą udokumentowane dowody zgromadzone zgodnie z kryteriami określonymi w planie operacji.
(9) Zgodnie z art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/528 3 , wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub polityczno-obronne, mają być ponoszone przez państwa członkowskie.
(10) Zgodnie z art. 5 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie polityczno-obronne. W związku z tym Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, nie jest nią związana, nie stosuje jej ani nie współfinansuje niniejszej operacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A. METELKO-ZGOMBIĆ | |
Przewodnicząca |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2021/542 z dnia 26 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.108.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/653 z dnia 20 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.81.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2021/542 z dnia 26 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.108.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/653 z dnia 20 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.81.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 marca 2023 r.