Decyzja 2020/1235 upoważniająca Grecję do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.282.17

Akt indywidualny
Wersja od: 31 sierpnia 2020 r.

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/1235
z dnia 26 sierpnia 2020 r.
upoważniająca Grecję do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 5742)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 31 sierpnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698 okres na wydanie nowej karty kierowcy zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 2  przedłużono do dwóch miesięcy od daty otrzymania wniosku w przypadku, gdy kierowca ubiega się o przedłużenie karty kierowcy między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r.

(2) Na mocy art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2020/698 okres na wydanie zastępczej karty kierowcy przedłużono do dwóch miesięcy od daty otrzymania wniosku w przypadku, gdy kierowca ubiega się o wydanie zastępczej karty kierowcy między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r.

(3) Pismem z dnia 24 lipca 2020 r. Grecja złożyła uzasadniony wniosek o upoważnienie do przedłużenia o dwa miesiące okresów między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., o których mowa w art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2020/698. W dniu 28 lipca 2020 r. Grecja przedłożyła dodatkowe informacje na poparcie swojego wniosku.

(4) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Grecję przedłużenie i wymiana kart kierowcy prawdopodobnie pozostaną w praktyce niewykonalne w Grecji również po dniu 31 sierpnia 2020 r. ze względu na środki zastosowane przez ten kraj w celu zapobieżenia lub ograniczenia rozprzestrzeniania się COVID-19.

(5) W odpowiedzi na wybuch epidemii COVID-19 Grecja zastosowała szereg nadzwyczajnych środków dotyczących pracowników sektora publicznego, w tym pracowników ministerstw i regionalnych służb transportowych. Środki te miały wpływ na możliwości odnawiania i wymiany kart kierowcy do tachografów. Do środków tych należał wprowadzony ustawowo "urlop specjalny dla pracowników służby cywilnej", który miał znaczny wpływ na liczbę osób dostępnych na potrzeby wykonywania przedmiotowych zadań.

(6) Wraz ze zmianami sytuacji epidemicznej w Grecji środki te były stopniowo dostosowywane, rozluźniane i ostatecznie zostały zniesione. Ogólnie środki te doprowadziły do poważnego niedoboru aktywnych pracowników w sektorze publicznym oraz do długich opóźnień w rozpatrywaniu wniosków o przedłużenie i wymianę kart kierowcy.

(7) Niedostateczna liczba pracowników spowodowała również opóźnienia w procedurze udzielania zamówienia na usługę wsparcia technicznego w produkcji kart kierowcy do tachografów. Właściwy organ Ministerstwa Infrastruktury i Transportu ogłosił przetarg nieograniczony na dwuletnią umowę dotyczącą wydawania kart do inteligentnych tachografów. Przetarg rozstrzygnięto i stosownego zamówienia udzielono ostatecznie w dniu 30 czerwca 2020 r., jednakże wykonawca potrzebuje nieco czasu na przygotowanie się do wydawania tych kart. Do tego czasu jedynym sposobem na wydawanie kart do inteligentnych tachografów jest skorzystanie z wzajemnej pomocy administracyjnej, w tym przypadku udzielonej przez polski organ wydający takie karty, ale jest ona ograniczona do 6 000 kart.

(8) Ponadto zgodnie z informacjami przekazanymi przez Grecję jedyne laboratorium, które jest odpowiedzialne za wydawanie świadectw interoperacyjności zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, nie jest w stanie zorganizować badań interoperacyjności wcześniej niż w 39. tygodniu 2020 r. Karty mogą być wydawane dopiero po pomyślnym zakończeniu tych badań.

(9) W związku z okolicznościami opisanymi w motywach 5-8 obecnie na rozpatrzenie oczekuje ponad 11 000 wniosków o przedłużenie lub wymianę kart kierowcy, które nie będą mogły zostać rozpatrzone terminowo.

(10) Grecję należy zatem upoważnić do przedłużenia okresów między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., o których mowa w art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2020/698.

(11) Grecja zgodziła się na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grecję upoważnia się do przedłużenia o dwa miesiące okresów między dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., o których mowa w art. 4 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2020/698.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Greckiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 sierpnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VALEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 165 z 27.5.2020, s. 10.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.