Decyzja 2020/1075 dotycząca zawarcia Umowy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.240.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 czerwca 2020 r.

DECYZJA RADY (UE) 2020/1075
z dnia 26 czerwca 2020 r.
dotycząca zawarcia Umowy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 6 akapit drugi lit. a) ppkt (v) oraz art. 218 ust. 7,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja wynegocjowała w imieniu Unii Umowę w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej (zwaną dalej "Umową"), zgodnie z decyzją Rady z dnia 7 marca 2016 r. upoważniającą Komisję do rozpoczęcia negocjacji.

(2) Zgodnie z decyzją Rady (UE) 2018/1153 2  Umowa została podpisana w dniu 20 maja 2019 r., z zastrzeżeniem jej zawarcia w późniejszym terminie.

(3) Konieczne jest określenie rozwiązań proceduralnych dotyczących uczestnictwa Unii we wspólnych organach ustanowionych na mocy Umowy oraz dotyczących przyjęcia środków ochronnych, wniosków o konsultacje i środków zawieszenia obowiązków akceptacji.

(4) Zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. c) i art. 17 ust. 6 Umowy Wspólny Komitet ustanowiony w art. 11 ust. 1 Umowy (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") może przyjmować zmiany w załącznikach do Umowy.

(5) W celu ułatwienia przyjmowania zmian w załącznikach do Umowy przez Wspólny Komitet oraz aby uniknąć ryzyka, że Unia nie zajmie stanowiska w sprawie proponowanych zmian, należy upoważnić Komisję do zatwierdzania takich proponowanych zmian w imieniu Unii, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków merytorycznych i proceduralnych.

(6) W celu zapewnienia, aby zatwierdzenie przez Komisję proponowanych zmian w załącznikach do Umowy przyjmowanych przez Wspólny Komitet było zgodne z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, Komisja powinna przedłożyć Radzie proponowane zmiany do konsultacji z wystarczającym wyprzedzeniem przed posiedzeniem Wspólnego Komitetu, na którym miałyby być przyjęte te zmiany. Zmiany przedłożone Radzie przez Komisję powinny być oceniane przez przedstawicieli państw członkowskich w ramach Komitetu Stałych Przedstawicieli (zwanego dalej "Coreperem").

(7) Umowę należy zatwierdzić,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się w imieniu Unii Umowę w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej (zwaną dalej "Umową").

Tekst Umowy zostaje dołączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady dokonuje w imieniu Unii powiadomienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Umowy 3 .

Artykuł  3
1. 
Unia jest reprezentowana we Wspólnym Komitecie Stron, ustanowionym w art. 11 ust. 1 Umowy, przez Komisję Europejską wspomaganą przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz z udziałem władz lotniczych w charakterze przedstawicieli państw członkowskich.
2. 
Unia jest reprezentowana w Radzie ds. Nadzoru Certyfikacji, ustanowionej w pkt 3.1.1 załącznika I do Umowy, przez EASA wspomaganą przez władze lotnicze, których bezpośrednio dotyczy porządek danego posiedzenia.
Artykuł  4

Upoważnia się Komisję do zatwierdzania w imieniu Unii zmian w załącznikach do Umowy przyjętych przez Wspólny Komitet zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. c) i art. 17 ust. 6 Umowy w zakresie, w jakim zmiany te są spójne z odpowiednimi aktami prawnymi Unii i nie wymagają wprowadzenia do tych aktów żadnych zmian, z zastrzeżeniem następujących warunków:

a)
Komisja zapewnia, aby zatwierdzenie w imieniu Unii:
było w interesie Unii,
służyło celom realizowanym przez Unię w ramach jej polityki dotyczącej bezpieczeństwa lotnictwa i polityki handlowej,
uwzględniało interesy producentów, przedsiębiorstw handlowych i konsumentów w Unii,
nie było sprzeczne z prawem Unii lub prawem międzynarodowym,
w stosownych przypadkach wspierało poprawę jakości wyrobów lotniczych, poprzez lepsze wykrywanie nieuczciwych i wprowadzających w błąd praktyk,
w stosownych przypadkach miało na celu zbliżenie norm dotyczących wyrobów lotniczych,
w stosownych przypadkach pozwalało nie dopuścić do tworzenia barier dla innowacji, oraz
w stosownych przypadkach ułatwiało obrót wyrobami lotniczymi;
b)
Komisja w odpowiednim terminie przedkłada Radzie proponowane zmiany przed ich zatwierdzeniem.

Coreper ocenia zgodność proponowanych zmian z wymogami określonymi w lit. a).

Komisja zatwierdza proponowane zmiany w imieniu Unii, chyba że proponowanym zmianom sprzeciwią się państwa członkowskie w liczbie reprezentującej mniejszość blokującą w Radzie zgodnie z art. 16 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej. W przypadku wystąpienia takiej mniejszości blokującej Komisja odrzuca proponowane zmiany w imieniu Unii.

Artykuł  5
1. 
Komisja może podejmować następujące działania:
a)
przyjmować środki ochronne zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b) Umowy;
b)
zwracać się z wnioskiem o konsultacje zgodnie z art. 15 ust. 3 Umowy;
c)
podejmować środki w celu zawieszenia obowiązków wzajemnej akceptacji oraz uchylenia takiego zawieszenia zgodnie z art. 16 Umowy.
2. 
Komisja z wystarczającym wyprzedzeniem powiadamia Radę o swoim zamiarze podjęcia działań na mocy niniejszego artykułu.
Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 czerwca 2020 r.
W imieniu Rady
A. METELKO-ZGOMBIĆ
Przewodnicząca
1 Zgoda z dnia 17 czerwca 2020 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Decyzja Rady (UE) 2018/1153 z dnia 26 czerwca 2018 r. w sprawie podpisania w imieniu Unii Umowy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a rządem Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 210 z 21.8.2018, s. 2).
3 Data wejścia w życie Umowy zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przez Sekretariat Generalny Rady.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.