Decyzja 2020/1026 dotycząca podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a Japonią

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.229.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 24 kwietnia 2020 r.

DECYZJA RADY (UE) 2020/1026
z dnia 24 kwietnia 2020 r.
dotycząca podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a Japonią

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 5 i art. 218 ust. 7,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja wynegocjowała w imieniu Unii Umowę w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a Japonią (zwaną dalej "Umową"), zgodnie z decyzją Rady z dnia 7 marca 2016 r. Negocjacje zostały pomyślnie zakończone parafowaniem Umowy w dniu 25 lipca 2019 r.

(2) Umowa ma na celu wspieranie dwustronnej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego oraz ułatwianie handlu i inwestycji w zakresie wyrobów lotniczych stosowanych w lotnictwie cywilnym między Unią a Japonią.

(3) Niezbędne jest dokonanie ustaleń proceduralnych w odniesieniu do uczestnictwa Unii we wspólnych organach ustanowionych na mocy Umowy, przyjęcia środków ochronnych, wniosków o konsultacje oraz środków służących zawieszeniu obowiązków akceptacji, a także przyjmowania decyzji dotyczących wprowadzania zmian w załącznikach do Umowy.

(4) Należy podpisać Umowę i stosować ją tymczasowo do czasu zakończenia procedur niezbędnych do jej wejścia w życie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym upoważnia się do podpisania w imieniu Unii Umowy w sprawie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego między Unią Europejską a Japonią, z zastrzeżeniem jej zawarcia 1 .

Artykuł  2

Przewodniczący Rady zostaje niniejszym upoważniony do wyznaczenia osoby lub osób umocowanych do podpisania Umowy w imieniu Unii.

Artykuł  3
1. 
We Wspólnym Komitecie Stron, ustanowionym na mocy art. 11 Umowy (zwanym dalej "Komitetem Stron"), Unię reprezentuje Komisja, wspomagana przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, którym towarzyszą władze lotnicze państw członkowskich w charakterze ich przedstawicieli.
2. 
W Radzie ds. Nadzoru Certyfikacji, ustanowionej na mocy art. 3 załącznika 1 do Umowy, Unię reprezentuje Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, wspomagana przez władze lotnicze państw członkowskich, których bezpośrednio dotyczy porządek danego posiedzenia.
Artykuł  4
1. 
Komisja może podejmować następujące działania:
a)
przyjmować środki ochronne zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b) Umowy;
b)
zwracać się z wnioskiem o konsultacje zgodnie z art. 16 ust. 3 Umowy;
c)
podejmować środki w celu zawieszenia obowiązków wzajemnej akceptacji oraz uchylenia takiego zawieszenia zgodnie z art. 17 Umowy.
2. 
Komisja z wystarczającym wyprzedzeniem powiadamia Radę o swoim zamiarze podjęcia wszelkich działań na mocy niniejszego artykułu.
Artykuł  5

Upoważnia się Komisję do zatwierdzania w imieniu Unii zmian w załącznikach do Umowy przyjętych przez Wspólny Komitet zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. c) Umowy w zakresie, w jakim zmiany te są spójne z odpowiednimi aktami prawnymi Unii i nie wymagają wprowadzenia do tych aktów jakichkolwiek zmian, z zastrzeżeniem następujących warunków:

a)
Komisja zapewnia, aby zatwierdzenie w imieniu Unii:
było w interesie Unii,
służyło celom realizowanym przez Unię w ramach jej polityki dotyczącej bezpieczeństwa lotnictwa i polityki handlowej,
uwzględniało interesy producentów, przedsiębiorstw handlowych i konsumentów w Unii,
nie było sprzeczne z prawem Unii lub prawem międzynarodowym,
w stosownych przypadkach wspierało poprawę jakości wyrobów lotniczych stosowanych w lotnictwie cywilnym, poprzez lepsze wykrywanie nieuczciwych i wprowadzających w błąd praktyk,
w stosownych przypadkach miało na celu zbliżenie norm dotyczących wyrobów lotniczych stosowanych w lotnictwie cywilnym,
w stosownych przypadkach pozwalało nie dopuścić do tworzenia barier dla innowacji, oraz
w stosownych przypadkach ułatwiało obrót wyrobami lotniczymi stosowanymi w lotnictwie cywilnym; oraz
b)
Komisja terminowo przedkłada Radzie proponowane zmiany przed ich zatwierdzeniem.

Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich ocenia zgodność proponowanych zmian z wymogami określonymi w lit. a) niniejszego akapitu.

Komisja zatwierdza proponowane zmiany w imieniu Unii, chyba że proponowanym zmianom sprzeciwią się państwa członkowskie w liczbie reprezentującej mniejszość blokującą w Radzie zgodnie z art. 16 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej. W przypadku wystąpienia takiej mniejszości blokującej Komisja odrzuca proponowane zmiany w imieniu Unii.

Artykuł  6

Umowę stosuje się tymczasowo od dnia jej podpisania 2  do czasu zakończenia procedur niezbędnych do jej wejścia w życie.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2020 r.
W imieniu Rady
G. GRLIĆ RADMAN
Przewodniczący
1 Zob. s. 4 niniejszego Dziennika Urzędowego.
2 Data, od której Umowa będzie tymczasowo stosowana, zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej przez Sekretariat Generalny Rady.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.