Decyzja 2019/399 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odpowiednich komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 19, 23, 27, 38, 41, 48, 50, 51, 53, 55, 58, 62, 67, 69, 70, 73, 74, 77, 86, 87, 91, 92, 98, 104, 106, 107, 110, 112, 113, 116, 119, 122, 123 i 128, wniosku dotyczącego poprawki do ujednoliconej rezolucji R.E.5, wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ oraz wniosku dotyczącego poprawki do załącznika 4 do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r
Dz.U.UE.L.2019.71.24
Akt nienormatywnyDECYZJA RADY (UE) 2019/399
z dnia 7 marca 2019 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odpowiednich komitetach Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 19, 23, 27, 38, 41, 48, 50, 51, 53, 55, 58, 62, 67, 69, 70, 73, 74, 77, 86, 87, 91, 92, 98, 104, 106, 107, 110, 112, 113, 116, 119, 122, 123 i 128, wniosku dotyczącego poprawki do ujednoliconej rezolucji R.E.5, wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ oraz wniosku dotyczącego poprawki do załącznika 4 do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r.
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie z dniem 24 marca 1998 r.
(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie z dniem 15 lutego 2000 r.
(3) Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz art. 6 Porozumienia Równoległego Komitet Administracyjny Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. oraz Komitet Wykonawczy Porozumienia Równoległego (zwane dalej "odpowiednimi komitetami EKG ONZ") mogą przyjąć wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 0, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 19, 23, 27, 38, 41, 48, 50, 51, 53, 55, 58, 62, 67, 69, 70, 73, 74, 77, 86, 87, 91, 92, 98, 104, 106, 107, 110, 112, 113, 116, 119, 122, 123 i 128; wniosek w sprawie poprawki do ujednoliconej rezolucji R.E.5; wnioski dotyczące czterech nowych regulaminów ONZ; oraz wniosek dotyczący poprawki do załącznika 4 do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwana dalej "megadecyzją").
(4) Odpowiednie komitety EKG ONZ podczas 177. sesji Światowego Forum, które odbędzie się w dniach 11-15 marca 2019 r., mają przyjąć megadecyzję w odniesieniu do przepisów administracyjnych i jednolitych wymagań technicznych dotyczących homologacji oraz ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odpowiednich komitetach EKG ONZ w odniesieniu do przyjęcia tych modyfikacji załącznika 4 do Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r., regulaminów ONZ, ujednoliconej rezolucji oraz wspomnianych nowych regulaminów ONZ, ponieważ regulaminy, w połączeniu z ujednoliconą rezolucją, będą wiążące dla Unii i mogą mieć decydujący wpływ na treść unijnych przepisów w dziedzinie homologacji typu pojazdu.
(6) Dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 zastąpiono systemy homologacji państw członkowskich unijną procedurą homologacji oraz ustanowiono zharmonizowane ramy obejmujące przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne odnoszące się do wszystkich nowych pojazdów, układów, części i oddzielnych zespołów technicznych. Dyrektywą tą włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, albo jako wymagania dotyczące homologacji typu, albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii. Od czasu przyjęcia dyrektywy 2007/46/WE regulaminy ONZ w coraz większym stopniu są włączane do przepisów Unii.
(7) W świetle doświadczeń i rozwoju technicznego należy zmienić lub uzupełnić wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 0, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 19, 23, 27, 38, 41, 48, 50, 51, 53, 62, 67, 69, 70, 73, 74, 77, 86, 87, 91, 92, 98, 104, 106, 107, 110, 112, 113, 116, 119, 122, 123 i 128 oraz ujednoliconą rezolucją R.E.5. Ponadto należy sprostować niektóre przepisy regulaminów ONZ nr 55, 58 i 107.
(8) W celu wyjaśnienia i ujednolicenia wymogów dotyczących części, zawartych obecnie w kilku regulaminach ONZ, należy przyjąć trzy nowe regulaminy ONZ w sprawie urządzeń sygnalizacji świetlnej (LSD), urządzeń oświetlenia dróg (RID) i urządzeń odblaskowych (RRD). Te nowe regulaminy ONZ zastąpią, bez zmiany żadnych obecnie obowiązujących szczegółowych wymogów technicznych, 20 regulaminów ONZ (nr 3, 4, 6, 7, 19, 23, 27, 38, 50, 69, 70, 77, 87, 91, 98, 104, 112, 113, 119 i 123), które nie będą już dłużej wykorzystywane w przypadku nowych homologacji typu pojazdów. W dniu 6 listopada 2018 r. Rada przyjęła decyzję dotyczącą stanowiska, jakie należy zająć w odniesieniu do wszystkich 23 regulaminów ONZ na sesji odpowiednich komitetów EKG ONZ w listopadzie 2018 r. (176. sesja Światowego Forum). Na sesji tej jednak odpowiednie komitety nie głosowały nad tymi regulaminami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
CD. DAN | |
Przewodnicząca |