Decyzja 2014/746/UE ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.308.114

Akt utracił moc
Wersja od: 29 października 2014 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 października 2014 r.
ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na lata 2015-2019

(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 7809)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/746/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 października 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że podstawą rozdzielania uprawnień do emisji gazów cieplarnianych prowadzącym instalacje jest sprzedaż aukcyjna w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS"), począwszy od roku 2013. W latach 2013-2020 kwalifikujący się prowadzący instalacje będą jednak nadal otrzymywać bezpłatne uprawnienia, zgodnie z zasadami określonymi w dyrektywie 2003/87/WE i decyzji Komisji 2011/278/UE 2 .

(2) Brak ambitnego międzynarodowego porozumienia w sprawie zmiany klimatu, mającego na celu ograniczenie wzrostu temperatury na świecie do 2 °C mógłby zniweczyć korzyści płynące z działań prowadzonych przez Unię. Brak wiążących działań na szczeblu międzynarodowym mógłby doprowadzić do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych w państwach trzecich, w których przemysł nie podlega porównywalnym ograniczeniom w zakresie emisji dwutlenku węgla (tj. do "ucieczki emisji"). W odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że z zastrzeżeniem wyniku międzynarodowych negocjacji Komisja sporządza wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji ("wykaz sektorów i podsektorów"). Te sektory i podsektory powinny otrzymać bezpłatne uprawnienia w wysokości 100 % liczby określonej na podstawie dyrektywy 2003/87/WE i decyzji 2011/278/UE, z zastrzeżeniem międzysektorowego współczynnika korygującego, o którym mowa w art. 10a ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, określonego w załączniku II do decyzji Komisji 2013/448/UE 3 .

(3) W związku z powyższym Komisja przeanalizowała stopień, w jakim państwa trzecie o decydującym udziale w produkcji światowej w sektorach i podsektorach zawartych w wykazie zobowiązują się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych w tych sektorach, a także czy te zobowiązania są porównywalne do zobowiązań Unii i czy są wykonywane w tym samym czasie. Analizie poddano również zakres, w jakim wydajność instalacji znajdujących się w tych krajach jest porównywalna do instalacji zlokalizowanych w Unii. Komisja doszła do wniosku, że nie można ustalić wystarczającej porównywalności zobowiązań do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, dlatego porównywalność efektywności w zakresie niskoemisyjności nie jest istotna.

(4) Pierwszy wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji został sporządzony na lata 2013 i 2014 na mocy decyzji Komisji 2010/2/UE 4 w 2009 r.

(5) Ocena powinna opierać się na szeregu kryteriów ilościowych i jakościowych i uwzględniać dane z trzech ostatnich lat. W związku z tym Komisja wykorzystała dane z lat 2009, 2010 i 2011, ponieważ dane z 2012 r. były dostępne jedynie w odniesieniu do niektórych parametrów.

(6) W celu sporządzenia wykazu sektorów i podsektorów Komisja oceniła ryzyko ucieczki emisji sektorów i podsektorów na poziomie NACE-4 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . NACE-4 jest poziomem zapewniającym optymalną dostępność danych precyzyjnie określających sektory. Sektor jest oznaczony na czterocyfrowym poziomie klasyfikacji NACE, a podsektor jest oznaczony na sześciocyfrowym poziomie CPA lub ośmiocyfrowym poziomie Prodcom, tj. wg klasyfikacji towarów stosowanych w odniesieniu do statystyk dotyczących produkcji przemysłowej w Unii, wynikającej bezpośrednio z klasyfikacji NACE.

(7) Sektory zostały najpierw poddane ocenie w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Aby zastosować te kryteria ilościowe, Komisja musiała określić kwotę dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich związanych z wprowadzeniem w życie dyrektywy 2003/87/WE.

(8) Dodatkowe koszty bezpośrednie związane z ilością uprawnień, jakie sektor musiałby zakupić, gdyby nie był uważany za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji, zostały obliczone na podstawie danych dotyczących bezpośrednich emisji CO2 na poziomie sektorowym. Dane w dzienniku transakcji Unii Europejskiej (zwanym dalej "EUTL") uznaje się za najbardziej dokładne i przejrzyste źródło danych o emisji CO2 na poziomie instalacji i dlatego wykorzystuje się je do obliczenia kosztów bezpośrednich dla sektorów. Dla sektorów i gazów cieplarnianych objętych systemem EU ETS od dnia 1 stycznia 2013 r. dane o emisjach nie są dostępne w EUTL. W związku z tym w takich przypadkach Komisja wykorzystała dane dotyczące bezpośredniej emisji CO2 dostarczone przez państwa członkowskie w ramach krajowych środków wykonawczych na podstawie decyzji 2011/278/UE.

(9) W celu określenia dodatkowych kosztów pośrednich Komisja zebrała dane na temat zużycia energii elektrycznej na poziomie sektorowym w państwach członkowskich, zapewniając, by nie doszło do podwójnego liczenia zużycia energii elektrycznej podczas stosowania różnych kodów NACE. W celu określenia emisji związanych z produkcją energii elektrycznej zużywanej przez różne sektory w wykazie sektorów i podsektorów w decyzji 2010/2/UE Komisja wykorzystała współczynnik średnich emisji uzyskany z ogólnego koszyka paliw do produkcji energii elektrycznej, ponieważ uznano, że jest on oparty na najbardziej wiarygodnych danych. Taki sam współczynnik średnich emisji wykorzystano do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.

(10) Ponadto w celu określenia dodatkowych kosztów bezpośrednich i pośrednich Komisja musiała oszacować średnią cenę emisji dwutlenku węgla. W celu sporządzenia pierwszego wykazu sektorów i podsektorów oceny uwzględniały zakładany koszt emisji dwutlenku węgla wynoszący 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2. W okresie stosowania decyzji 2010/2/UE wystąpiła znaczna różnica między zakładaną ceną emisji dwutlenku węgla wykorzystaną do oceny a faktyczną ceną, która była znacznie niższa. W swoim komunikacie zatytułowanym "Ramy polityczne na okres 2020-2030 dotyczące klimatu i energii" 6 Komisja zaproponowała jednak cel bezwarunkowego zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 40 % do 2030 r., w porównaniu z 1990 r., a także odpowiedni cel w zakresie odnawialnych źródeł energii. Komisja zaproponowała również ustanowienie rynkowej rezerwy stabilizacyjnej w EU ETS. W tych okolicznościach należy się spodziewać, że ceny emisji będą w przyszłości kształtowały się bardziej pod kątem średnio- i długoterminowego ograniczenia emisji. Uznaje się zatem za uzasadnione dalsze stosowanie zakładanej ceny emisji, tj. 30 EUR za tonę ekwiwalentu CO2 do ocen leżących u podstaw niniejszej decyzji.

(11) Dodatkowe koszty bezpośrednie i pośrednie oblicza się jako udział w wartości dodanej brutto. W odniesieniu do oszacowania wartości dodanej brutto na poziomie sektorowym wykorzystano dane pochodzące ze statystyki strukturalnej dotyczącej przedsiębiorstw Eurostatu.

(12) Ponadto Komisja przeprowadziła ocenę intensywności handlu dla każdego sektora i podsektora na podstawie danych uzyskanych z bazy danych Eurostatu Comext.

(13) W sumie Komisja oceniła 245 sektorów przemysłowych i 24 podsektorów klasyfikowanych w NACE jako "górnictwo i wydobywanie" oraz "przetwórstwo przemysłowe". Sektory i podsektory wymienione w pkt 1 załącznika do niniejszej decyzji spełniają kryteria określone w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE i powinny zostać uznane za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(14) Oceny na podstawie kryteriów jakościowych określonych w art. 10a ust. 17 dyrektywy 2003/87/WE zostały przeprowadzone w odniesieniu do sektorów, których nie uznano za narażone na ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 i 16. Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorach, które spełniały kryteria jakościowe w kontekście opracowania poprzedniego wykazu, w sektorach uważanych za przypadki graniczne, a także na prośbę przedstawicieli przemysłu.

(15) W przypadku sektorów "wykańczanie materiałów włókienniczych" (kod NACE 1330), "produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny" (kod NACE 2332), "produkcja wyrobów gipsowych budowlanych" (kod NACE 2362), "odlewnictwo żeliwa" (kod NACE 2451) oraz "odlewnictwo metali lekkich" (2453) zaktualizowano oceny jakościowe przeprowadzone w kontekście opracowania poprzedniego wykazu sektorów i podsektorów obowiązujące na 2013 i 2014 r. Stwierdzono, że nadal istnieją okoliczności uzasadniające uwzględnienie tych sektorów w wykazie sektorów i podsektorów. W związku z tym sektory te należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji również w odniesieniu do lat 2015-2019.

(16) Ocenę jakościową przeprowadzono w sektorze "produkcja słodu" (kod NACE 1106), ponieważ sektor ten stanowił przypadek graniczny w odniesieniu do art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Biorąc pod uwagę wzrost kosztów wynikający z wdrożenia dyrektywy 2003/87/WE, ocena wykazała wysoki poziom intensywności handlu oraz znaczny spadek rentowności tego sektora w UE. Niska marża zysku ogranicza zdolność instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektor należy uznać za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(17) Sektory wymienione w pkt 2 załącznika należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji w oparciu o kryteria jakościowe.

(18) Ponieważ wykaz sektorów i podsektorów, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji ma zostać zawarty w załączniku i obowiązywać przez okres od 2015 do 2019 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r.

(19) Dla celów pewności prawa i przejrzystości decyzja 2010/2/UE powinna zostać uchylona ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2015 r.

(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Sektory i podsektory wymienione w załączniku uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

Artykuł  2

Decyzja 2010/2/UE traci moc z dniem 1 stycznia 2015 r.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2014 r.

W imieniu Komisji

Connie HEDEGAARD

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Sektory i podsektory uważane, zgodnie z art. 10a ust. 13 dyrektywy 2003/87/WE, za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

1. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 15 ORAZ 16 DYREKTYWY 2003/87/WE

1.1. Na poziomie NACE-4

Kod NACEOpisSpełnione kryteria
0510Wydobywanie węgla kamiennegoC
0610Górnictwo ropy naftowejC
0620Górnictwo gazu ziemnegoC
0710Górnictwo rud żelazaC
0729Górnictwo pozostałych rud metali nieżelaznychC
0891Wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozówC
0893Wydobywanie soliA
0899Górnictwo i wydobywanie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowaneA, C
1020Przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczakówC
1041Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnychC
1062Wytwarzanie skrobi i wyrobów skrobiowychA
1081Produkcja cukruA
1086Produkcja artykułów spożywczych homogenizowanych i żywności dietetycznejC
1101Destylowanie, rektyfikowanie i mieszanie alkoholiC
1102Produkcja win gronowychC
1104Produkcja pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanychA
1310Przygotowanie i przędzenie włókien tekstylnychC
1320Produkcja tkaninC
1391Produkcja dzianin metrażowychC
1392Produkcja gotowych wyrobów tekstylnych, z wyłączeniem odzieżyC
1393Produkcja dywanów i chodnikówC
1394Produkcja wyrobów powroźniczych, lin, szpagatów i wyrobów sieciowychC
1395Produkcja włóknin i wyrobów wykonanych z włóknin, z wyłączeniem odzieżyC
1396Produkcja pozostałych technicznych i przemysłowych wyrobów tekstylnychC
1399Produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowanaC
1411Produkcja odzieży skórzanejC
1412Produkcja odzieży roboczejC
1413Produkcja pozostałej odzieży wierzchniejC
1414Produkcja bieliznyC
1419Produkcja pozostałej odzieży i dodatków do odzieżyC
1420Produkcja wyrobów futrzarskichC
1431Produkcja wyrobów pończoszniczychC
1439Produkcja pozostałej odzieży dzianejC
1511Garbowanie i wyprawa skór; wyprawa i barwienie skór futerkowychC
1512Produkcja toreb bagażowych, toreb ręcznych i podobnych wyrobów rymarskich i kaletniczychC
1520Produkcja obuwiaC
1622Produkcja gotowych parkietów podłogowychC
1629Produkcja pozostałych wyrobów z drewna; produkcja wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplataniaC
1711Produkcja masy włóknistejA, C
1712Produkcja papieru i tekturyA
1724Produkcja tapetC
1910Wytwarzanie i przetwarzanie koksuA, C
1920Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowejA
2012Produkcja barwników i pigmentówC
2013Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznychA, C
2014Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznychA, C
2015Produkcja nawozów i związków azotowychA, B
2016Produkcja tworzyw sztucznych w formach podstawowychC
2017Produkcja kauczuku syntetycznego w formach podstawowychC
2020Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznychC
2042Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowychC
2053Produkcja olejków eterycznychC
2059Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowanaC
2060Produkcja włókien chemicznychC
2110Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznychC
2120Produkcja leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznychC
2211Produkcja opon i dętek z gumy; bieżnikowanie i regenerowanie opon z gumyC
2219Produkcja pozostałych wyrobów z gumyC
2311Produkcja szkła płaskiegoA
2313Produkcja szkła gospodarczegoA
2314Produkcja włókien szklanychA/C(1)
2319Produkcja i obróbka pozostałego szkła, włączając szkło techniczneC
2320Produkcja wyrobów ogniotrwałychC
2331Produkcja ceramicznych kafli i płytekA, C
2341Produkcja ceramicznych wyrobów stołowych i ozdobnychC
2342Produkcja ceramicznych wyrobów sanitarnychC
2343Produkcja ceramicznych izolatorów i osłon izolacyjnychC
2344Produkcja pozostałych ceramicznych wyrobów technicznychC
2349Produkcja pozostałych wyrobów z ceramikiC
2351Produkcja cementuB
2352Produkcja wapna i gipsuB
2370Cięcie, formowanie i wykańczanie kamieniaC
2391Produkcja wyrobów ściernychC
2410Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczychA
2420Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze staliC
2431Produkcja prętów ciągnionych na zimnoC
2441Produkcja metali szlachetnychC
2442Produkcja aluminiumA, C
2443Produkcja ołowiu, cynku i cynyA
2444Produkcja miedziC
2445Produkcja pozostałych metali nieżelaznychC
2446Przetwarzanie paliw jądrowychA, C
2540Produkcja broni i amunicjiC
2571Produkcja wyrobów nożowniczych i sztućcówC
2572Produkcja zamków i zawiasówC
2573Produkcja narzędziC
2594Produkcja złączy i śrubC
2599Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowanaC
2611Produkcja elementów elektronicznychC
2612Produkcja elektronicznych obwodów drukowanychC
2620Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnychC
2630Produkcja sprzętu telekomunikacyjnegoC
2640Produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytkuC
2651Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnychC
2652Zegary i zegarkiC
2660Produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektroterapeutycznegoC
2670Produkcja instrumentów optycznych i sprzętu fotograficznegoC
2680Produkcja magnetycznych i optycznych niezapisanych nośników informacjiC
2711Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorówC
2712Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznejC
2720Produkcja baterii i akumulatorówC
2731Produkcja kabli światłowodowychC
2732Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabliC
2733Produkcja sprzętu instalacyjnegoC
2740Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowegoC
2751Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowegoC
2752Produkcja nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowegoC
2790Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznegoC
2811Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowychC
2812Produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznegoC
2813Produkcja pozostałych pomp i sprężarekC
2814Produkcja pozostałych kurków i zaworówC
2815Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowychC
2821Produkcja pieców, palenisk i palników piecowychC
2822Produkcja urządzeń dźwigowych i chwytakówC
2823Produkcja maszyn i sprzętu biurowego (z wyłączeniem komputerów i urządzeń peryferyjnych)C
2824Produkcja narzędzi ręcznych mechanicznychC
2825Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnychC
2829Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanaC
2830Produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwaC
2841Produkcja maszyn do obróbki metaluC
2849Produkcja pozostałych narzędzi mechanicznychC
2891Produkcja maszyn dla metalurgiiC
2892Produkcja maszyn dla górnictwa, kopalnictwa i budownictwaC
2893Produkcja maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojówC
2894Produkcja maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanegoC
2895Produkcja maszyn dla przemysłu papierniczegoC
2896Produkcja maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych oraz wytwarzania wyrobów z tych materiałówC
2899Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanaC
2910Produkcja pojazdów samochodowychC
2931Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowychC
3011Produkcja statków i konstrukcji pływającychC
3012Produkcja łodzi wycieczkowych i sportowychC
3030Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszynC
3091Produkcja motocykliC
3092Produkcja rowerów i wózków inwalidzkichC
3099Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowanaC
3109Produkcja pozostałych mebliC
3211Produkcja monetC
3212Produkcja wyrobów jubilerskich i podobnychC
3213Produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnychC
3220Produkcja instrumentów muzycznychC
3230Produkcja sprzętu sportowegoC
3240Produkcja gier i zabawekC
3250Produkcja urządzeń, instrumentów i wyrobów medycznych i dentystycznychC
3291Produkcja mioteł, szczotek i pędzliC
3299Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowanaC
(1) Sektor "produkcja włókien szklanych" określany jest za pomocą dwóch kodów CPA: "231411 Taśmy przędzy, niedoprzędy, przędza i nici cięte, z włókien szklanych" i "231412 Arkusze cienkie (woale), taśmy, maty, wojłoki, płyty i pozostałe wyroby z włókien szklanych, z wyłączeniem tkanin". Oceniony na poziomie NACE-4 sektor nie spełnia kryteriów określonych w art. 10a ust. 15 i 16 dyrektywy 2003/87/WE. Natomiast podsektor 231411 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b), a podsektor 231412 spełnia kryterium określone w art. 10a ust. 15. Ponieważ dwa kody CPA obejmują cały sektor "produkcja włókien szklanych", w celu ułatwienia odniesienia sektor ten dodaje się do wykazu na poziomie NACE-4.

1.2. Na poziomie CPA lub Prodcom

CPA lub ProdcomOpisSpełnione kryteria
081221Kaolin i pozostałe gliny kaolinoweC
08122250Łupki i gliny pospolite, do celów budowlanych (z wyłączeniem bentonitu, gliny ogniotrwałej, iłów porowatych, kaolinu i glin kaolinowych); andaluzyt, cyjanit i sylimanit; mulit; ziemie szamotowe lub dynasoweC
10311130Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowymA
10311300Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulekA
10391725Przecier pomidorowy i pasta, zagęszczoneC
105121Mleko odtłuszczone w proszkuC
105122Mleko pełne w proszkuC
105153KazeinaC
105154Laktoza i syrop laktozowyC
10515530Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w granulkach lub w innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek środka słodzącegoA, C
108211Pasta kakaowa, nawet odtłuszczonaC
108212Masło, tłuszcz i olej kakaoweC
108213Proszek kakaowy niesłodzonyC
10891334Drożdże piekarniczeC
20111150WodórB
20111160AzotB
20111170TlenB
203021Gotowe pigmenty, środki matujące i farby; szkliste emalie i glazury; pobiałki (masy lejne); ciekłe materiały do nadawania połysku itp.; fryta szklanaC
239914Grafit sztuczny; grafit koloidalny i półkoloidalny; preparaty na bazie grafitu lub pozostałego węgla w postaci półproduktówC
23991910Wełna żużlowa, wełna skalna i podobne wełny mineralne, włącznie z ich mieszaninami, luzem, w arkuszach lub w belachA
23991920Wermikulit porowaty, iły porowate, żużel spieniony i podobne porowate materiały mineralne, włącznie z ich mieszaninamiA
25501134Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb itp.A, C

Kryteria, na podstawie których dany sektor uznaje się za narażony na znaczące ryzyko ucieczki emisji są następujące:

A: kryterium określone w art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE;

B: kryterium określone w art. 10a ust. 16 dyrektywy 2003/87/WE;

C: kryterium określone w art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE.

2. W OPARCIU O KRYTERIA OKREŚLONE W ART. 10a UST. 17 DYREKTYWY 2003/87/WE

Kod NACEOpis
1106Produkcja słodu
1330Wykończanie wyrobów włókienniczych
2332Produkcja cegieł, dachówek i materiałów budowlanych, z wypalanej gliny
2362Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu
2451Odlewnictwo żeliwa
2453Odlewnictwo metali lekkich
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji 2011/278/UE z dnia 27 kwietnia 2011 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1).
3 Decyzja Komisji 2013/448/UE z dnia 5 września 2013 r. dotycząca krajowych środków wykonawczych w odniesieniu do przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 11 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2013, s. 27).
4 Decyzja Komisji 2010/2/UE z dnia 24 grudnia 2009 r. ustalająca, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji (Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
6 COM(2014) 15 final/2 z dnia 28 stycznia 2014 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.