Decyzja 2014/611/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.286

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

(2014/611/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Eurojustu 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 4 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0186/2014),
1.
udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Eurojustu 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością 10 , w szczególności jej art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium z wykonania budżetu,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0186/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 33 322 996 EUR, co stanowi wzrost o 6,27 % w stosunku do roku 2011;
B.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Eurojustu wkład Unii do jego budżetu na rok 2012 wyniósł 32 967 000 EUR, co stanowi wzrost o 5,21 % w stosunku do roku 2011;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

1.
stwierdza na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego w sprawie rocznego sprawozdania finansowego, że w odniesieniu do czterech uwag sformułowanych w 2011 r. dwa działania naprawcze podjęte w reakcji na uwagi z poprzedniego roku są wciąż oznaczone jako "zaległe", a dwa jako "zrealizowane";
2.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Eurojust, że
-
Eurojust przedstawił organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie wyszczególniające środki przyjęte i wdrożone w następstwie zaleceń organu udzielającego absolutorium z 2010 r.,
-
inne środki zostały wdrożone w celu ograniczenia automatycznego przenoszenia zobowiązań z myślą o wykonywaniu budżetu w sposób terminowy: nowe sprawozdanie prognostyczne wspierające planowanie i wykonywanie budżetu przez jednostki operacyjne, comiesięczne przesyłanie informacji o ogólnym wykonaniu budżetu, ścisła współpraca jednostek budżetowej, finansowej i ds. zamówień z jednostkami operacyjnymi w celu pomocy im w wykonaniu budżetu oraz obowiązkowe szkolenia z zakresu cyklu życia wydatków dla wszystkich stron biorących udział w wykonywaniu budżetu,
-
aby ograniczyć wskaźnik wakatów i wyeliminować nieprawidłowości we wdrożeniu procedur rekrutacyjnych, Eurojust przygotował kompleksowy plan działań rekrutacyjnych na 2012 r., który doprowadził wskaźnik wakatów do poziomu 11,74 % na koniec 2012 r.;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
zauważa z obawą, że umowa ramowa na usługi ochrony została podpisana w 2008 r. i zmieniona w 2009 r.; zauważa, że zmiana formuły kalkulacji cen doprowadziła do ich stopniowego zwiększenia o 22 %, podczas gdy w pierwotnej umowie ramowej przewidziano maksymalny wzrost w wysokości 4 %; zauważa, że łączny wzrost cen powyżej pułapu 4 % wyniósł w latach 2008-2012 około 440 000 EUR, z czego około 68 000 EUR wypłacono w 2012 r.; wyraża zaniepokojenie faktem, że tak znaczny wzrost może podważać przejrzystość i obiektywność pierwotnego postępowania o udzielenie zamówienia i prowadzić do zakłócenia konkurencji;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zauważa, że działania w zakresie monitorowania budżetu w roku budżetowym 2012 umożliwiły wykonanie budżetu w 98 % w zakresie tytułu I, niemal w 100 % w zakresie tytułu II i w 96 % w zakresie tytułu III; zauważa, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 96 % w zakresie tytułu I, 85 % w zakresie tytułu II i 74 % w zakresie tytułu III;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
stwierdza, że w rocznej kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy nie wykryto istotnych problemów dotyczących poziomu przeniesień w 2012 r.; z uznaniem stwierdza, że Eurojust przestrzega zasady jednoroczności i terminowo wykonuje swój budżet;

Przesunięcia

6.
zauważa z zadowoleniem, że według sprawozdania z rocznej działalności oraz wyników kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie przekroczył granic ustalonych w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla prawidłowego planowania budżetowego Eurojustu;

Procedury zamówień publicznych i rekrutacji

7.
wzywa Eurojust do poprawy przejrzystości procedur rekrutacji; zauważa, że brak jest dowodów, iż pytania na egzaminy i rozmowy kwalifikacyjne były ustalone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur przez komisję selekcyjną oraz iż waga wyników egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych w ogólnej ocenie została ustalona przed przeglądem kandydatur; wzywa Eurojust do podjęcia tej kwestii w ramach sprawozdania uzupełniającego dotyczącego absolutorium za rok 2012;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
docenia ustalenia Eurojustu w kwestii zapobiegania konfliktom interesu i zarządzania nimi; wzywa Eurojust do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zamiarze dokonania przeglądu swoich ustaleń w oparciu o wytyczne Komisji dotyczące zapobiegania konfliktom interesu w zdecentralizowanych agencjach UE i zarządzania nimi;
9.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Eurojust do zaradzenia tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

10.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Eurojust, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła zadanie obejmujące czynności pokontrolne zgodnie ze strategicznym planem audytu Eurojustu; zauważa, że w procesie analizy ryzyka IAS zidentyfikowała niektóre procesy wysokiego ryzyka nieodłącznego, których nie można było uznać za możliwe do poddania kontroli w ramach planu audytu, że kierownictwo Eurojustu przedstawiło plan działań w celu zniwelowania tych słabości oraz że działania podjęte przez Eurojust miały zostać skontrolowane przez IAS w czasie następnej pogłębionej oceny ryzyka (2013); zauważa, że z poprzednich lat pochodzą cztery "bardzo ważne" zalecenia, które nadal są w trakcie realizacji przez Eurojust;

Wyniki

11.
zwraca się do Eurojustu o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
12.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 228.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 228.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.