Decyzja 2014/609/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.266.281

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2014 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012

(2014/609/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy 4 , w szczególności jego art. 16,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0183/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Fundacji 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy 10 , w szczególności jego art. 16,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje poprzednie decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0183/2014),
A.
mając na uwadze, że według sprawozdań finansowych Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy ("Fundacji") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 21 430 000 EUR, co stanowi wzrost o 4,03 % w porównaniu z 2011 r.,
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,
1.
z zadowoleniem przyjmuje wkład Fundacji w propagowanie wiedzy na temat warunków życia i pracy w Unii w okresie, kiedy warunki te ulegają dalszemu pogorszeniu w niektórych państwach członkowskich; przypomina publikację całościowego sprawozdania z piątej Europejskiej ankiety w sprawie warunków pracy, zawierającej ważne ustalenia na temat tendencji dotyczących jakości pracy, zrównoważonej pracy i starzenia się siły roboczej, zdrowia i dobrostanu, czasu pracy oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
2.
odnotowuje, że program roczny na rok 2012 był ostatnim w ramach czteroletniego programu Fundacji na lata 2009-2012; wyraża zadowolenie, że Fundacja szybko zareagowała na spowodowane kryzysem gospodarczym zmiany priorytetów politycznych, uruchamiając nowe projekty związane z priorytetowymi tematami, takimi jak społeczne skutki kryzysu, naprawa gospodarcza, tworzenie miejsc pracy, zmiany demograficzne i zrównoważony sektor publiczny;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa, że w tytułach I i II wskaźnik wykonania budżetu wyniósł odpowiednio 98 % i 82 %;

Środki przeniesione

4.
zauważa, że w tytule III zanotowano wprawdzie wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (50 %, tj. 3 688 996 EUR), jednak odpowiada to harmonogramowi płatności i odzwierciedla wieloletni charakter działań Fundacji; zauważa, że znaczna część przeniesień w tytule III (71 %) dotyczy dwóch projektów, w ramach których działania realizowano zgodnie z planem i z rocznym programem prac;

Przesunięcia

5.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w 2012 r. nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Fundacji za dobre planowanie budżetowe;

Procedury udzielania zamówień publicznych i procedury naboru pracowników

6.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w rocznym sprawozdaniu z kontroli uwag dotyczących procedur zamówień publicznych Fundacji;
7.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy w swoim rocznym sprawozdaniu z kontroli za 2012 r. nie zawarł uwag dotyczących procedur Fundacji w zakresie naboru pracowników;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że od 2011 r. ustanowiła ona system monitorowania potencjalnych konfliktów interesów członków Rady Zarządzającej oraz sprawozdawczości w tym zakresie i że odpowiednie formularze są opublikowane na stronie internetowej Fundacji; przyjmuje ponadto do wiadomości, że Rada Zarządzająca Fundacji przeprowadziła dyskusję dotyczącą kompleksowej strategii w sprawie wykrywania konfliktów interesów i zarządzania nimi na swoim posiedzeniu w dniu 25 października 2013 r. oraz że na tej podstawie dobiega obecnie końca tworzenie strategii politycznej, w celu jej publikacji w pierwszym kwartale 2014 r.; wzywa Fundację do przedstawienia przyjętego dokumentu organowi udzielającemu absolutorium;
9.
zauważa, że życiorysy członków Rady Zarządzającej i deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Fundację do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Kontrola wewnętrzna

10.
stwierdza na podstawie informacji przekazanych przez Fundację, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła kontrolę mającą na celu dostarczenie niezależnego poświadczenia adekwatności i skutecznego wdrażania systemu kontroli wewnętrznej w kontekście sporządzania rocznego sprawozdania z działalności oraz, w szczególności, wydania poświadczenia wiarygodności dyrektora;
11.
zauważa, że IAS podczas kontroli odnotowała szereg mocnych stron oraz że jest zdania, że system kontroli wewnętrznej Fundacji daje wystarczające gwarancje w zakresie urzeczywistnienia tych celów; zauważa jednak, że wydano 12 zaleceń, z których jedno zostało zaklasyfikowane jako "bardzo ważne"; zauważa, że zalecenia te są właśnie w trakcie realizacji;
12.
z zadowoleniem zauważa, że zalecenia IAS wydane w kontekście jej wcześniejszych kontroli zostały odpowiednio zrealizowane;

Wyniki

13.
zwraca się do Fundacji o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów swojej pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem swojej strony internetowej;
14.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 221.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 221.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.