Decyzja 2014/595/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2012
Dzienniki UE
Dz.U.UE.L.2014.266.247
Akt nienormatywny Wersja od: 5 września 2014 r.
DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2012
(2014/595/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2012,-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego 4 , w szczególności jego art. 19,-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0196/2014),1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2012;2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2012
PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2012,-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji 7 ,-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 185,-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego 10 , w szczególności jego art. 19,-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0196/2014),A.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (dalej zwanej "Agencją") jej budżet na rok budżetowy 2012 wyniósł 55 127 505 EUR, co stanowi zmniejszenie o 2,33 % w porównaniu z 2011 r., mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii,B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne Agencji za rok finansowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,1.
podkreśla kluczową rolę Agencji jako strażniczki bezpieczeństwa morskiego w Europie, której zakres kompetencji został rozszerzony w następstwie przyjęcia nowego rozporządzenia podstawowego w lutym 2013 r.; podkreśla w tym kontekście konieczność przyznania Agencji zasobów finansowych, materialnych i kadrowych, które umożliwią jej prawidłowe wykonywanie zadań;Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011
2.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zauważa, że jedno działanie naprawcze podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami określono jako "w trakcie realizacji", jedno jako "zrealizowane", a jedno jako częściowo "zrealizowane" i częściowo "pozostające do realizacji";3.
na podstawie informacji od Agencji stwierdza, że:-
w 2012 r. dopracowano wprowadzone procedury zamknięcia roku budżetowego w zakresie analizy pozostałych zobowiązań budżetowych, co doprowadziło do anulowania zaległych sald zobowiązań niezwiązanych z istniejącymi zobowiązaniami prawnymi,-
przygotowano i udostępniono personelowi Agencji skonsolidowany zestaw wytycznych dotyczących konfliktu interesów, który uzupełnia zasady określone w regulaminie pracowniczym, a ponadto w Agencji prowadzi się szkolenia dotyczące etyki i uczciwości, które są obowiązkowe dla wszystkich pracowników;Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji
4.
z zaniepokojeniem zauważa, że w ramach rocznej kontroli Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że zobowiązanie budżetowe na kwotę 800 000 EUR nie było powiązane z istniejącym zobowiązaniem prawnym, a zatem było nieprawidłowe; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, w której wyjaśnia ona, że ta nieprawidłowość wynika z opóźnienia w podpisaniu umowy; przypomina jednak Agencji, że jej obowiązkiem jest zapewnienie rocznej prawidłowości rachunków, w związku z czym z zadowoleniem przyjmuje decyzję Agencji o ustanowieniu rocznej procedury analizy budżetowej w celu uniknięcia ponownego wystąpienia podobnej sytuacji;Zarządzanie budżetem i finansami
5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 94 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 89 %;6.
przypomina Agencji, że jej obowiązkiem jest takie wykorzystywanie wszystkich możliwości efektywnego oszczędzania środków oraz korzystanie z istniejących struktur administracyjnych w sposób inteligentny, aby wykonywać nowo uzyskane kompetencje bez nieuzasadnionych podwyżek budżetowych i z uwzględnieniem konieczności unikania przez Agencję zbędnego powielania pracy wykonywanej przez organy krajowe;Zobowiązania i przeniesienia
7.
przyznaje, że podczas dorocznej kontroli Trybunału Obrachunkowego nie stwierdzono żadnych godnych uwagi problemów, jeśli chodzi o poziom przeniesień w 2012 r.; wyraża uznanie dla Agencji za przestrzeganie zasady jednoroczności oraz za terminowe wykonanie budżetu;Przesunięcia
8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przeniesień w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych; wyraża uznanie dla Agencji za dobre planowanie budżetowe;Procedury przetargowe i procedury naboru
9.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Agencji;10.
zauważa z zaniepokojeniem, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził niedociągnięcia w zakresie przejrzystości dwóch procedur naboru pracowników przeprowadzonych w pierwszej połowie 2012 r., w przypadku których pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne ani ich wagi nie zostały przygotowane przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur, podobnie jak progi punktowe warunkujące umieszczenie na liście zakwalifikowanych kandydatów; uznaje jednak, że w następstwie zeszłorocznych uwag Trybunału Obrachunkowego Agencja podjęła działania naprawcze i w przypadku skontrolowanych dwóch procedur naboru pracowników przeprowadzonych w drugiej połowie 2012 r. niedociągnięć takich już nie stwierdzono;Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
11.
przyjmuje do wiadomości, że Agencja przyjęła politykę unikania konfliktów interesów w ocenie bezpieczeństwa i działaniach kontrolnych w kwietniu 2012 r., a także politykę w zakresie konfliktów interesów dotyczącą członków zarządu w listopadzie 2013 r.;12.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu, dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Agencję do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;Uwagi dotyczące wewnętrznych mechanizmów kontrolnych
13.
zauważa z zaniepokojeniem, że w odniesieniu do wytworzonych wewnętrznie wartości niematerialnych i prawnych procedury księgowe i informacje dotyczące kosztów nie są w pełni wiarygodne; oczekuje, że Agencja zrealizuje działania naprawcze i poinformuje organ udzielający absolutorium o wynikach;Audyt wewnętrzny
14.
dowiaduje się od Agencji, że w 2012 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt, aby ocenić adekwatność i skuteczne wdrażanie systemów kontroli wewnętrznej dotyczących zarządzania ciągłością działania Agencji i wydać poświadczenie wiarygodności tych działań, co poskutkowało trzema zaleceniami, a także że Agencja przygotowała szczegółowy plan działania zatwierdzony przez IAS; zwraca uwagę, że IAS przyjrzała się również poprzednim audytom i stwierdziła, że 17 z 20 zaleceń odpowiednio wdrożono;Wyniki
15.
zwraca się do Agencji o przedstawienie wyników jej pracy oraz wpływu na europejskich obywateli w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem strony internetowej;16.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 165.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 165.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.