Decyzja 2014/425/UE udzielająca Republice Słowackiej i Zjednoczonemu Królestwu zezwolenia na zastosowanie odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
Dz.U.UE.L.2014.196.30
Akt obowiązującyDECYZJA KOMISJI
z dnia 1 lipca 2014 r.
udzielająca Republice Słowackiej i Zjednoczonemu Królestwu zezwolenia na zastosowanie odstępstw od niektórych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/425/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Republika Słowacka i Zjednoczone Królestwo wystąpiły z wnioskiem o zastosowanie określonych odstępstw od wspólnych zasad w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 2 . Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 Komisja dokonała oceny konieczności zastosowania przedmiotowych odstępstw i wynikającego z nich poziomu ochrony, na podstawie zaleceń Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja").
(2) Pierwsze odstępstwo, o które wystąpiła Republika Słowacka w dniu 29 kwietnia 2013 r., dotyczyło wymagań w zakresie wznowienia ważności uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów ("IR") i ponownego zaliczania egzaminu z wiedzy teoretycznej i egzaminu praktycznego w zakresie IR, określonych w FCL.625 lit. c) i d) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Republika Słowacka stwierdziła, że wymagania te nie są odpowiednie w przypadku pilotów posiadających równoważne uprawnienie IR wpisane do licencji wydanej w państwie trzecim, która jest zgodna z załącznikiem 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. ("załącznik 1 ICAO"). Republika Słowacka przedstawiła również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 4 czerwca 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(3) Drugie odstępstwo, o które wystąpiła Republika Słowacka w dniu 29 kwietnia 2013 r., dotyczyło wymagania w zakresie wznowienia ważności uprawnień na klasę lub typ określonego w FCL.740 lit. b) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Republika Słowacka dowodziła, że wymaganie to nie jest odpowiednie w przypadku pilotów posiadających równoważne uprawnienie na klasę lub typ wpisane do licencji wydanej w państwie trzecim, która jest zgodna z załącznikiem 1 ICAO. Republika Słowacka przedstawiła również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 4 czerwca 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(4) Trzecie odstępstwo, o które wystąpiło Zjednoczone Królestwo w dniu 21 czerwca 2013 r. i które zmieniono w dniu 4 lipca, dotyczyło wymagań w zakresie przedłużania ważności uprawnienia na klasę samolotów jednosilnikowych tłokowych i uprawnienia na klasę motoszybowców turystycznych, określonych w FCL.740.A lit. b) pkt 1 ppkt (ii) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Zjednoczone Królestwo dowodziło, że wymaganie to nie jest odpowiednie w przypadku pilotów posiadających uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów lub uprawnienia instruktora, ale nieposiadających innych uprawnień na klasę lub typ. Zjednoczone Królestwo przedstawiło również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 27 sierpnia 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(5) Czwarte odstępstwo, o które wystąpiło Zjednoczone Królestwo w dniu 10 lipca 2013 r., dotyczyło warunków wstępnych, jakie muszą spełnić osoby ubiegające się o upoważnienie SFE na samoloty, określonych w FCL.1010. SFE lit. a) załącznika I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011. Zjednoczone Królestwo dowodziło, że przedmiotowe warunki wstępne nie są kompletne, ponieważ dotyczą jedynie samolotów z załogą wieloosobową i nie obejmują skomplikowanych samolotów o wysokich osiągach z załogą jednoosobową. Zjednoczone Królestwo przedstawiło również powody wskazujące na to, iż w razie przyznania proponowanego odstępstwa zapewniony zostanie równoważny poziom ochrony. Zgodnie z wydanym dnia 27 sierpnia 2013 r. zaleceniem Agencji Komisja stwierdziła, że odstępstwo to zapewni poziom ochrony równoważny poziomowi ochrony osiąganemu dzięki stosowaniu wspólnych zasad bezpieczeństwa lotniczego, o ile spełnione zostaną pewne warunki.
(6) Zgodnie z art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 decyzja o udzieleniu danemu państwu członkowskiemu zezwolenia na zastosowanie odstępstwa musi zostać przekazana pozostałym państwom członkowskim, które również będą uprawnione do stosowania tego środka. W związku z powyższym niniejsza decyzja powinna być skierowana do wszystkich państw członkowskich. Opis odstępstwa, a także warunki jego stosowania, powinny być sformułowane w taki sposób, aby umożliwić innym państwom członkowskim zastosowanie tego środka w przypadku, gdy znajdą się one w takiej samej sytuacji, bez konieczności uzyskania dalszego zatwierdzenia ze strony Komisji. Niemniej jednak państwa członkowskie powinny wymieniać informacje na temat stosowania odstępstw zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, ponieważ mogą one mieć skutki występujące poza terytorium państw członkowskich, którym przyznano odstępstwa.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: