Decyzja 2012/620/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2010
Dz.U.UE.L.2012.286.367
Akt nienormatywnyDECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności za rok budżetowy 2010
(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 106.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
z dnia 10 maja 2012 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Zarządzanie budżetem i finansami
Środki przeniesione i proces zarządzania kontraktami
Zamówienia
Zasoby ludzkie
Konflikt interesów i przypadki tzw. syndromu drzwi obrotowych
Wyniki
Audyt wewnętrzny
______
(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 106.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 162.
(6) Dz.U. L 64 z 12.3.2010, s. 991.
(7) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164 (zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).
ZAŁĄCZNIK
ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT
ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Wyniki | Brak oceny ryzyka i zdefiniowania odpowiednich wskaźników wydajności; brak udokumentowanych systemów i procedur kontroli wewnętrznej regulujących działania Urzędu. | nie dotyczy | Wzywa Urząd do ustanowienia skonkretyzowanych, mierzalnych, osiągalnych, realnych i terminowych celów (SMART) oraz wskaźników RACER, jak również stworzenia schematu Gannta → promującego podejście zorientowane na wyniki. | - Zaleca Urzędowi usprawnienie planowania i monitorowania procedur budżetowych związanych ze środkami zróżnicowanymi. - Podkreśla, że Urząd powinien zapewniać wysoką jakość i niezależność swoich opinii; zaleca przedsięwzięcie środków na rzecz dalszego promowania i monitorowania wewnętrznych przepisów dotyczących deklaracji o braku konfliktu interesów składanych przez personel Urzędu i pracujących dla niego ekspertów. - Zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o przeprowadzenie kontroli wyników Urzędu. |
Zarządzanie budżetem i finansami/Zamówienia | - Nieprzestrzeganie zasady jednoroczności: dokonano dużej liczby przesunięć na następne lata, a dużą część z nich pod koniec roku (31 z 49 przesunięć). - uchybienia w procedurach zamówień publicznych: nie podano kryteriów wyboru, metodę oceny ceny zdefiniowano, gdy procedura udzielania zamówień publicznych była już w toku; opis kryteriów jakościowych był niejasny. | - Nieprzestrzeganie zasady jednoroczności w sposób ścisły: uchybienia w programowaniu i wykonaniu budżetu zaplanowanych działań. - Uchybienia w zarządzaniu budżetem: wkład finansowy Komisji na rzecz Chorwacji i Turcji (strategia przedakcesyjna) powinien zostać ujęty w budżecie jako dochody na określony cel, a został potraktowany jako część zwykłych dotacji wspólnotowych. | - Nieprzestrzeganie zasady jednoroczności w sposób ścisły: uchybienia w programowaniu, nadzorowaniu terminów umownych i budżetu Urzędu → 1) wzywa Urząd do lepszego zarządzania budżetem w celu ograniczenia przenoszenia kwot na kolejne lata budżetowe: 23 % w 2008 r.; 16 % w 2007 r.; 20 % w 2006 r.; 2) wysoka kwota zobowiązań musiała zostać anulowana (37 % zobowiązań na działania operacyjne zostało przeniesione z 2007 r., a 26 % - z 2006 r.). - Wzywa Komisję do sprawdzenia, jakie są możliwości pełnej realizacji gospodarowania środkami pieniężnymi w oparciu o aktualne potrzeby → wysokie rezerwy pieniężne (19.990.492,26 EUR). | - Nawołuje Urząd do poprawy procesów budżetowych związanych ze swoimi środkami zróżnicowanymi oraz planowania i monitorowania ich wieloletniego wykonania. - Nawołuje Urząd do lepszego zarządzania budżetem w celu ograniczenia przenoszenia tak wysokich kwot na kolejne lata budżetowe; podkreśla, że Trybunał Obrachunkowy zwrócił uwagę na przeniesienia środków na następne lata i że ta sytuacja wskazuje na konieczność poprawy zarządzania przez Urząd kontraktami oraz monitorowania przekazywania sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków. - Trybunał Obrachunkowy podkreślił, że zobowiązania na działania operacyjne przeniesione z poprzedniego roku musiały zostać anulowane; wzywa Urząd do zaradzenia tej sytuacji i zawiadomienia Trybunału Obrachunkowego o przedsięwziętych środkach. - Zauważa, że Trybunał Obrachunkowy odnotował trudności we wdrażaniu programu prac na rok 2009; wzywa Urząd do przedsięwzięcia odpowiednich środków w celu usunięcia tych uchybień. |
Zasoby ludzkie | Brak realistycznych celów z zakresu rekrutacji. | - Urząd osiągnął cele rekrutacyjne, obsadzając 273 z 300 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia: kontrola procedur rekrutacyjnych wykazała, że z reguły komisja rekrutacyjna nie określała przed wyznaczonym w ogłoszeniu o naborze terminem ani wag poszczególnych kryteriów wyboru, ani też progów punktowych wymaganych do przejścia do następnego etapu konkursu. | nie dotyczy | nie dotyczy |
Audyt wewnętrzny | nie dotyczy | nie dotyczy | 20 z 25 (80 %) zaleceń przedstawionych przez IAS i IAC zostało wdrożonych. | - Wyraża zaniepokojenie tym, że nie przekazano organowi udzielającemu absolutorium żadnych informacji na temat treści 48 zaleceń, z których jedno uznano za krytyczne, 27 za bardzo ważne, a 20 za ważne; wzywa dyrektora wykonawczego Urzędu do przekazania tych informacji. - Ponownie zwraca się do Urzędu z żądaniem przedsięwzięcia przez Urząd odpowiednich środków w odniesieniu do kwestii konfliktu interesów; zwraca się do Urzędu o przeprowadzenie badania w sprawie ewentualnego konfliktu interesów dotyczącego jego czołowych naukowców, członków zarządu oraz panelu, aby możliwe było wykrycie ewentualnego braku informacji w deklaracjach o braku konfliktu interesów oraz podjęcie na czas odpowiednich działań. |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.