Decyzja 2011/604/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2011.250.224

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 września 2011 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009

(2011/604/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(3), w szczególności jego art. 30,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0145/2011),

1. udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEKKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 40

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji PE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(3), w szczególności jego art. 30,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0145/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

B. mając na uwadze, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament udzielił dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2008(5), a także mając na uwadze, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– z zaniepokojeniem zauważył, iż Trybunał Obrachunkowy stwierdził szereg nieprawidłowości, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniach rocznych za lata 2006 oraz 2007 i które w szczególności dotyczyły:

(i) wysokiego poziomu środków przeniesionych i anulowanych (w roku budżetowym 2008 nie wydano 49 % środków dostępnych na ten rok, w 2007 r. odsetek ten wyniósł około 69 %, a w 2006 r. - 55 %);

(ii) faktu, że zobowiązania prawne zaciągnięto przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi;

(iii) stwierdzonej przez Trybunał Obrachunkowy niezgodności procedur rekrutacyjnych z przepisami, w szczególności w zakresie przejrzystości i niedyskryminacyjnego charakteru tych procedur,

– zwrócił się do Agencji, aby usprawniła zarządzanie finansami, szczególnie jeśli chodzi o zwiększenie jej budżetu na lata budżetowe 2007 i 2008,

C. mając na uwadze, że rok 2008 był czwartym pełnym rokiem funkcjonowania Agencji,

D. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok 2009 wynosił 88.800.000 EUR, co stanowi wzrost o prawie 28 % w porównaniu z rokiem poprzednim,

1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, iż Trybunał Obrachunkowy był w stanie uzyskać racjonalną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe agencji za rok budżetowy 2009 jest we wszystkich istotnych aspektach wiarygodne i że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są, jako całość, zgodne z prawem i prawidłowe;

Znaczne zwiększenie budżetu

2. stwierdza, że w ostatnich czterech latach budżet Agencji znacznie wzrósł; odnotowuje, że w roku budżetowym 2009 budżet ten wzrósł ponad trzykrotnie w porównaniu z rokiem budżetowym 2006 (19.200.000 EUR);

Wyniki

3. z zadowoleniem odnotowuje, że w czerwcu 2009 r. zarząd Agencji przyjął wieloletni plan na lata 2010-2013, chociaż nie było to przewidziane w rozporządzeniu ustanawiającym Agencję; podkreśla znaczenie tego wieloletniego planu, który umożliwi Agencji lepsze planowanie działalności i ocenę związanego z nią ryzyka; zwraca się jednak do Agencji o niezwłoczne powiązanie programu prac z prognozami finansowymi;

4. ponownie zwraca się do Agencji o przedstawienie - w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego - porównania działalności prowadzonej podczas omawianego roku, którego dotyczy absolutorium, oraz przeprowadzonej w roku poprzednim, tak aby pozwolić organowi udzielającemu absolutorium na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

5. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji dotyczącą uruchomienia w 2009 r. tzw. systemu zarządzania działalnością Agencji ("Frontex Performance Management System"), który służy lepszemu informowaniu zarządu Agencji poprzez dostarczanie mu danych na temat skutków działań Agencji; zauważa, że ten nowy system ma na celu promowanie sprawozdawczości, która jest bardziej "zorientowana na wyniki" i która stanowi uzupełnienie wskaźników dotyczących wkładu i wyników; wzywa jednak Agencję do podania informacji o skutkach jej działalności i do powiadomienia o tym organu udzielającego absolutorium;

6. zwraca uwagę, że absolutorium z wykonania budżetu Agencji powinno w jeszcze większym stopniu opierać się na wynikach jej pracy w ciągu całego roku;

Współpraca z państwami członkowskimi

7. zwraca się do Agencji, aby usprawniła zarządzanie finansami w zakresie zwrotu kosztów poniesionych przez państwa członkowskie, poprzez wspólne wskazanie wraz z państwami członkowskimi przyczyn wystąpienia problemu, co pozwoli na wspólne zastosowanie odpowiednich rozwiązań;

Przenoszenie i anulowanie środków

8. z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził przypadki przenoszenia środków, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniach rocznych za lata 2006, 2007 i 2008; w szczególności wyraża ubolewanie z powodu wysokiego poziomu przenoszenia i anulowania środków, począwszy od 2006 r.;

9. wzywa w związku z tym Agencję do poprawy poziomu wykorzystania środków przez wprowadzenie odpowiednich instrukcji i procedur dotyczących analizy ewentualnych przeniesień środków z lat ubiegłych, aby ograniczyć do minimum ilość środków przeniesionych; uważa też, że Agencja powinna usprawnić programowanie i monitorowanie swych działań;

10. wyraża również zaniepokojenie, że Agencja musiała dokonać anulowania środków (13.900.000 EUR za 2009 r. oraz 13.000.000 EUR za 2008 r.);

11. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy zgłosił 28 przesunięć budżetowych spowodowanych tym, że procedury sporządzania budżetu nie były wystarczająco rygorystyczne; zauważa także, że na koniec roku 2009 nie wykorzystano sześciu z 39 pozycji budżetowych w tytule II - Wydatki administracyjne, a 35 % odpowiadających im środków anulowano;

12. podkreśla, że wysoki poziom środków przeniesionych i anulowanych wskazuje na niezdolność Agencji do zarządzania tak znacznie zwiększonym budżetem; zastanawia się, czy przejawem większej odpowiedzialności ze strony organów budżetowych nie byłoby w przyszłości ostrożniejsze podejmowanie decyzji o zwiększeniu budżetu Agencji, mając na uwadze czas niezbędny do realizacji nowych zadań; dlatego zwraca się do Agencji o przedstawienie mu bardziej szczegółowych informacji na temat wykonalności przyszłych zobowiązań;

13. z zadowoleniem przyjmuje jednak inicjatywę Agencji dotyczącą dalszego rozwijania systemu planowania i monitorowania umownego terminu określonego w dotacjach; odnotowuje również, że od 2009 roku Agencja wdrożyła w odniesieniu do swej działalności procedurę oceny ryzyka i zarządzania ryzykiem;

Zarządzanie dotacjami

14. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy zgłosił drugi rok z rzędu, iż Agencja dokonywała wypłat na podstawie jednostronnych decyzji w sprawie przyznania dotacji, podpisanych przez Agencję, chociaż obowiązujące przepisy nie przewidują instrumentu tego typu; zauważa, że kwota wypłacona w 2009 r. wynosiła ponad 28.000.000 EUR, a w 2008 r. było to 17.000.000 EUR; z zadowoleniem przyjmuje jednak inicjatywę Agencji, podjętą w reakcji na uwagi Trybunału, dotyczącą podpisania umowy ramowej o partnerstwie z organami granicznymi państw członkowskich;

15. wzywa Agencję do lepszego zarządzania dotacjami przez:

– prowadzenie miejscowych kontroli beneficjentów dotacji,

– promowanie standardowych kosztów jednostkowych z podziałem na kategorie zamiast dotacji w oparciu o zwrot kosztów kwalifikowalnych,

– wyraźne opisanie, przekazanie i monitorowanie zakresu odpowiedzialności poszczególnych podmiotów,

– dostarczenie planu operacyjnego uzgodnionego przez wszystkie podmioty;

Dokładność budżetu operacyjnego

16. z niepokojem odnotowuje, że we wszystkich ośmiu skontrolowanych przypadkach Trybunał Obrachunkowy stwierdził zawyżenie o 27 % kosztów zaliczek dla organów granicznych; odnotowuje również, że w odniesieniu do działań zakończonych w 2009 r. musiano wydać ponad 40 nakazów odzyskania środków, aby odzyskać wypłacone w nadmiarze zaliczki;

Zasoby ludzkie

17. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji dotyczącą przyjęcia środków na rzecz zwiększenia obiektywności i przejrzystości procedur rekrutacyjnych zgodnie z zaleceniami Parlamentu; zauważa, że Agencja przyjęła przepisy wykonawcze i wewnętrzne wytyczne dla członków komisji kwalifikacyjnych; w szczególności gratuluje Agencji przyjęcia w listopadzie 2010 r. zasad rekrutacji, które obejmują następujące konkretne działania: przestrzeganie terminów w przypadku mianowania członków komisji rekrutacyjnej, wcześniejsze przygotowanie pytań do rozmowy kwalifikacyjnej i treści egzaminów pisemnych, anonimową ocenę egzaminów pisemnych; przygotowanie wzorcowych odpowiedzi na pytania z rozmowy kwalifikacyjnej i z egzaminów pisemnych, każdorazowe sporządzanie protokołów w odniesieniu do rekrutacji, opracowanie elektronicznego narzędzia do rekrutacji, które ma być wdrożone w trakcie 2011 r. w celu ułatwienia procedur rekrutacji i selekcji;

Audyt wewnętrzny

18. przyznaje, że Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła w 2009 r. kontrolę zarządzania dotacjami, aby ocenić następujące elementy: roczne planowanie dotacji, zastosowany instrument prawny, wdrażanie dotacji oraz monitorowanie i sprawozdawczość;

19. przyznaje, że spośród 19 wydanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego zaleceń dotyczących realizacji wcześniejszych zaleceń sześć zostało odpowiednio i skutecznie wdrożonych, dziesięć jest w toku, a trzy są zakończone, ale wymagają jeszcze weryfikacji przez Służbę Audytu Wewnętrznego; wzywa jednak dyrektora Agencji do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o treści zaleceń, które przez Służbę Audytu Wewnętrznego uznane są za "bardzo ważne", a także o działaniach podjętych w tym zakresie;

20. jeżeli chodzi o inne uwagi załączone do decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(6) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 40

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 211.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.