Decyzja 2011/107/UE zmieniająca decyzję 2007/756/WE przyjmującą wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2011.43.33

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 lutego 2011 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 lutego 2011 r.
zmieniająca decyzję 2007/756/WE przyjmującą wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 665)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/107/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lutego 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 33,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Sekcja 2.2 załącznika do decyzji Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmującej wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych, przewidzianego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE(2), zawiera opis wdrożenia globalnej europejskiej architektury krajowych rejestrów pojazdów kolejowych (NVR), a także przewiduje aktualizację decyzji, w stosownych przypadkach, po dokonaniu oceny projektu pilotażowego przez Europejską Agencję Kolejową. Ponadto przewidziano w niej decyzję dotyczącą połączenia krajowych rejestrów pojazdów kolejowych z centralnym wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych (VVR). Europejska Agencja Kolejowa wdrożyła projekt pilotażowy i poddała go ocenie. W dniu 26 marca 2010 r. Agencja przedstawiła Komisji zalecenie ERA/REC/01-2010/INT, w którym zaproponowała aktualizację załącznika do decyzji 2007/756/WE. Decyzja 2007/756/WE powinna w związku z tym zostać zmieniona.

(2) Artykuł 33 ust. 2 dyrektywy 2008/57/WE stanowi, że NVR ma zawierać, oprócz innych obowiązkowych informacji, dane identyfikacyjne właściciela pojazdu oraz podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie. Potrzebny jest zatem okres przejściowy na dostosowanie niestandardowych NVR w celu uwzględnienia pola 9.2 "Numer przedsiębiorstwa w rejestrze", jak również na aktualizację informacji dotyczących właściciela oraz podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie w odniesieniu do pojazdów już zarejestrowanych w NVR.

(3) Okresy przejściowe dotyczące istniejących pojazdów przewidziane w sekcji 4.3 załącznika do decyzji 2007/756/WE już upłynęły lub upływają. Poprzednia jednostka rejestrująca odpowiedzialna za rejestrację pojazdów powinna była udostępnić wszelkie wymagane informacje na mocy umowy zawartej pomiędzy tą jednostką a jednostką rejestrującą wyznaczoną zgodnie z art. 4 decyzji 2007/756/WE. Informacje te powinny były zostać przekazane w terminie do dnia 9 listopada 2008 r. Jednostka rejestrująca każdego państwa członkowskiego powinna była wprowadzić pojazdy użytkowane w ruchu międzynarodowym do swojego NVR w terminie do dnia 9 listopada 2009 r. Jednostka rejestrująca każdego państwa członkowskiego powinna wprowadzić pojazdy użytkowane w ruchu krajowym do swojego NVR w terminie do dnia 9 listopada 2010 r.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2007/756/WE zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1.
Europejska Agencja Kolejowa w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r. dostosuje pliki instalacyjne i dokumenty mające zastosowanie przy tworzeniu standardowego krajowego rejestru pojazdów kolejowych (sNVR), silnik translacyjny oraz wirtualny rejestr pojazdów kolejowych w celu dodania informacji w sprawie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji wydanych w innych państwach członkowskich (pkt 2, 6, 12 i 13).
2.
Europejska Agencja Kolejowa w terminie do dnia 30 czerwca 2011 r. opublikuje wytyczne dotyczące zastosowania globalnej europejskiej architektury NVR.
Artykuł  3
1.
Państwa członkowskie w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. dostosują swoje krajowe rejestry pojazdów kolejowych w celu uwzględnienia informacji dotyczących zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji wydanych w innych państwach członkowskich (pkt 2, 6, 12 i 13 określone w załączniku), a także, w przypadku gdy korzystają z niestandardowego krajowego rejestru pojazdów kolejowych, w celu uwzględnienia pola 9.2 "Numer przedsiębiorstwa w rejestrze" określonego w załączniku, zgodnie z plikami instalacyjnymi, o których mowa w art. 2.
2.
Państwa członkowskie zapewnią, by w przypadku pojazdów zarejestrowanych przed wejściem w życie niniejszej decyzji numer w rejestrze podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie został wprowadzony do krajowego rejestru pojazdów kolejowych w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
Artykuł  4

Państwa członkowskie zapewnią, by ich krajowe rejestry pojazdów kolejowych zostały połączone z wirtualnym rejestrem pojazdów kolejowych w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lutego 2011 r.

W imieniu Komisji
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK

1. DANE

Poniżej przedstawiono format danych zawartych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (dalej zwanym »NVR«).

Numeracja poszczególnych punktów jest zgodna z proponowanym standardowym formularzem wniosku o rejestrację, zamieszczonym w dodatku 4.

Dopuszcza się również uwzględnienie dodatkowego pola lub pól, takich jak uwagi, określenie pojazdów będących przedmiotem dochodzenia (zob. sekcja 3.4) itd.

1.Europejski numer pojazdu (EVN)Obowiązkowe
TreśćNumeryczny kod identyfikacyjny określony w załączniku P do technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) dotyczących podsystemu »Ruch kolejowy« (dalej zwanych »TSI OPE«)(1).
Format1.1. Numer12 cyfr
1.2. Poprzedni numer (stosuje się w przypadku gdy pojazd otrzymuje kolejny numer)
2.Państwo członkowskie i krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA)Obowiązkowe
TreśćOkreślenie państwa członkowskiego, w którym pojazd został zarejestrowany, oraz NSA, który dopuścił pojazd do eksploatacji
Format2.1. Kod numeryczny państwa członkowskiego, określony w załączniku P do TSI OPEKod 2-cyfrowy
2.2. Nazwa NSATekst
3.Rok produkcjiObowiązkowe
TreśćRok, w którym pojazd opuścił zakład produkcyjny
Format3. Rok produkcjiRRRR
4.Identyfikacja WEObowiązkowe (jeżeli dostępna)
TreśćInformacje dotyczące deklaracji weryfikacji WE i organu wydającego deklarację (wnioskodawcy)
Format4.1. Data wydania deklaracjiData
4.2. Identyfikacja WETekst
4.3. Nazwa organu wydającego deklarację (wnioskodawcy)Tekst
4.4. Numer przedsiębiorstwa w rejestrzeTekst
4.5. Adres organizacji, ulica i numerTekst
4.6. MiejscowośćTekst
4.7. Kod krajuISO (zob. dodatek 2)
4.8. Kod pocztowyKod alfanumeryczny
5.Odniesienie do europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV)Obowiązkowe(2)
TreśćOdniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATV(3). Odniesienie jest obowiązkowe, jeżeli typ jest określony w ERATV
Format5. Odniesienie umożliwiające wyszukanie odpowiednich danych technicznych w ERATVKod(-y) alfanumeryczny(-e)
5a.SeriaNieobowiązkowe
TreśćOkreślenie serii, jeżeli pojazd jest częścią serii
5a. SeriaTekst
6.Ograniczenia w użytkowaniu pojazduObowiązkowe
TreśćEwentualne ograniczenia w użytkowaniu pojazdu
Format6.1. Ograniczenia kodowane (zob. dodatek 1)Kod
6.2 Ograniczenia niekodowaneTekst
7.WłaścicielObowiązkowe
TreśćDane identyfikacyjne właściciela pojazdu
Format7.1. Nazwa organizacjiTekst
7.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrzeTekst
7.3. Adres organizacji, ulica i numerTekst
7.4. MiejscowośćTekst
7.5. Kod krajuISO (zob. dodatek 2)
7.6. Kod pocztowyKod alfanumeryczny
8.PosiadaczObowiązkowe
TreśćDane identyfikacyjne posiadacza pojazdu
Format8.1. Nazwa organizacjiTekst
8.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrzeTekst
8.3. Adres organizacji, ulica i numerTekst
8.4. MiejscowośćTekst
8.5. Kod krajuISO (zob. dodatek 2)
8.6. Kod pocztowyKod alfanumeryczny
8.7. VKM (jeżeli jest dostępny)Kod alfanumeryczny
9.Podmiot odpowiedzialny za utrzymanieObowiązkowe
TreśćOdniesienie do podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie
Format9.1. Podmiot odpowiedzialny za utrzymanieTekst
9.2. Numer przedsiębiorstwa w rejestrzeTekst
9.3. Adres podmiotu, ulica i numerTekst
9.4. MiejscowośćTekst
9.5. Kod krajuISO
9.6. Kod pocztowyKod alfanumeryczny
9.7. Adres e-mailE-mail
10.Wycofanie z eksploatacjiObowiązkowe w stosownych przypadkach
TreśćData oficjalnego złomowania lub innego sposobu likwidacji pojazdu oraz kod trybu wycofania z eksploatacji
Format10.1. Tryb likwidacji pojazdu (zob. dodatek 3)Kod 2-cyfrowy
10.2. Data wycofania z eksploatacjiData
11.Państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacjiObowiązkowe
TreśćWykaz państw członkowskich, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji
Format11. Kod numeryczny państwa członkowskiego określony w załączniku P.4 do TSI OPEWykaz
12.Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacjiObowiązkowe
TreśćUjednolicony numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji, wygenerowany przez NSA
Format12. Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacjiW przypadku istniejących pojazdów: tekst W przypadku nowych pojazdów: kod alfanumeryczny oparty na EIN, zob. dodatek 2
13.Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiObowiązkowe
TreśćData wydania zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji(4) i okres ważności zezwolenia
Format13.1. Data wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacjiData (RRRRMMDD)
13.2. Okres ważności zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji do dnia (jeżeli jest określony)Data (RRRRMMDD)
13.3. Zawieszenie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacjiTak/Nie
(1) Na mocy decyzji Komisji 2006/920/WE oraz 2008/231/WE, zmienionych decyzją 2009/107/WE, ten sam system numerowania stosuje się zarówno do pojazdów dużych prędkości, jak i do pojazdów konwencjonalnych.

(2) Dotyczy typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji zgodnie z art. 26 dyrektywy 2008/57/WE.

(3) Rejestr przewidziany w art. 34 dyrektywy 2008/57/WE.

(4) Zezwolenie wystawione zgodnie z rozdziałem V dyrektywy 2008/57/WE lub zezwolenie wystawione zgodnie z systemami wydawania zezwoleń obowiązującymi przed transpozycją dyrektywy 2008/57/WE.

2. ARCHITEKTURA

2.1. Powiązania z innymi rejestrami

Obecnie powstaje kilka różnych rejestrów, częściowo w wyniku nowych uregulowań prawnych UE. W tabeli poniżej zestawiono rejestry i bazy danych, które mogą być powiązane z NVR po ich wdrożeniu.

Rejestr lub baza danychJednostka odpowiedzialnaInne jednostki z prawem dostępu
NVR

(dyrektywa w sprawie interoperacyjności)

Jednostka rejestrująca (RE)(1) /NSAInne NSA/RE/RU/IM/IB/RB/Posiadacz/ Właściciel/ERA/OTIF
ERATV

(dyrektywa w sprawie interoperacyjności)

ERAOgólnie dostępny
RSRD

(TSI TAF i SEDP)

PosiadaczRU/IM/NSA/ERA/Posiadacz/Warsztaty naprawcze
WIMO

(TSI TAF i SEDP)

Decyzja nie została jeszcze podjętaRU/IM/NSA/ERA/Posiadacz/Warsztaty naprawcze/Użytkownik
Rejestr taboru kolejowego(2) (konwencja kapsztadzka)Urząd prowadzący rejestrOgólnie dostępny
Rejestr OTIF

(COTIF 99 - ATMF)

OTIFWłaściwe organy/RU/IM/IB/RB/ Posiadacz/Właściciel/ERA/OTIF Sec.
(1) Jednostka rejestrująca (»RE«) to jednostka wyznaczana przez każde państwo członkowskie, zgodnie z art. 33 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2008/57/WE, do celów prowadzenia i aktualizowania NVR.

(2) Zgodnie z Protokołem Luksemburskim do Konwencji o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym, dotyczącym zagadnień właściwych dla taboru kolejowego, podpisanym w Luksemburgu w dniu 23 lutego 2007 r.

Nie jest możliwe wstrzymanie wdrożenia NVR do czasu, aż wszystkie rejestry będą gotowe. Z tego względu specyfikacja NVR musi umożliwić późniejszą współpracę z pozostałymi rejestrami. W tym celu:

- ERATV: NVR zawiera odniesienie do tego rejestru poprzez podanie odniesienia do typu pojazdu. Kluczem do powiązania obu rejestrów jest pkt nr 5.

- RSRD: w skład tego rejestru wchodzą niektóre »administracyjne« punkty z NVR. Specyfikacja w ramach TSI TAF i SEDP. SEDP będzie uwzględniać specyfikację NVR.

- WIMO: w skład tego rejestru wchodzą dane z RSRD oraz dane dotyczące utrzymania. Nie przewiduje się powiązania z NVR.

- VKMR: rejestr ten jest prowadzony przez ERA we współpracy z OTIF (ERA w przypadku UE i OTIF w przypadku wszystkich państw członkowskich OTIF spoza UE). Posiadacz jest odnotowany w NVR. W TSI OPE określone są inne globalne rejestry centralne (np. kody typów pojazdu, kody interoperacyjności, kody krajów itp.), które mają być prowadzone przez »organ centralny« powstały w wyniku współpracy pomiędzy ERA i OTIF.

- Rejestr taboru kolejowego (konwencja kapsztadzka/Protokół Luksemburski): jest to rejestr informacji finansowych związanych z wyposażeniem ruchomym. Nie został dotychczas opracowany. Istnieje możliwość powiązania, ponieważ rejestr UNIDROIT wymaga informacji dotyczących numeru i właściciela pojazdu. Kluczem do powiązania obu rejestrów jest pierwszy numer EVN przydzielony pojazdowi.

- Rejestry OTIF: Rejestry OTIF są opracowywane z uwzględnieniem rejestrów pojazdów UE.

Architektura całego systemu oraz powiązania pomiędzy NVR i pozostałymi rejestrami zostaną określone w taki sposób, aby w razie potrzeby umożliwić wyszukanie żądanych informacji.

2.2. Globalna europejska architektura NVR

Rejestry NVR zostaną wdrożone przy użyciu rozwiązania zdecentralizowanego. Celem jest utworzenie wyszukiwarki rozproszonych danych wykorzystującej wspólny program komputerowy, która umożliwi użytkownikom wyszukanie danych we wszystkich rejestrach lokalnych w państwach członkowskich.

Dane z NVR będą przechowywane na szczeblu krajowym i będą dostępne za pośrednictwem aplikacji internetowej (z własnym adresem internetowym).

W skład europejskiego scentralizowanego wirtualnego rejestru pojazdów kolejowych (EC VVR) będą wchodzić dwa podsystemy:

- wirtualny rejestr pojazdów kolejowych (VVR), czyli centralna wyszukiwarka w ERA,

- krajowe rejestry pojazdów kolejowych (NVR), czyli rejestry lokalne w państwach członkowskich. Państwa członkowskie mogą korzystać ze standardowego NVR (sNVR) opracowanego przez Agencję lub opracować swoje własne aplikacje zgodnie z niniejszą specyfikacją. W tym drugim przypadku państwa członkowskie, aby połączyć się z VVR za pośrednictwem NVR, będą korzystać z silnika translacyjnego (TE) opracowanego przez Agencję.

Rysunek 1

Architektura EC-VVR

grafika

Powyższa architektura oparta jest na dwóch uzupełniających się podsystemach, umożliwiających wyszukiwanie danych przechowywanych lokalnie we wszystkich państwach członkowskich. Jej funkcje są następujące:

- tworzenie skomputeryzowanych rejestrów na szczeblu krajowym i udostępnianie ich do celów wzajemnej konsultacji,

- zastępowanie rejestrów w formie papierowej zapisami komputerowymi, co umożliwi państwom członkowskim zarządzanie informacjami i dzielenie się nimi z innymi państwami członkowskimi,

- umożliwianie połączeń pomiędzy rejestrami NVR i VVR przy użyciu wspólnych norm i terminologii.

Główne zasady rządzące architekturą są następujące:

- wszystkie NVR staną się częścią komputerowego systemu sieciowego,

- wszystkie państwa członkowskie będą mieć wgląd we wspólne dane po uzyskaniu dostępu do systemu,

- podwójna rejestracja danych i związane z tym ewentualne błędy zostaną wyeliminowane wraz z uruchomieniem VVR,

- dane są aktualne.

Agencja udostępni jednostkom rejestrującym następujące pliki instalacyjne oraz dokumenty mające zastosowanie przy tworzeniu sNVR i silnika translacyjnego (TE) oraz przy łączeniu ich z centralnym VVR:

- pliki instalacyjne:

- pliki_instalacyjne_sNVR,

- pliki_instalacyjne_TE,

- dokumenty:

- instrukcja_administratora_sNVR,

- eksport_CSV,

- import_CSV,

- instrukcja_wdrożenia_sNVR,

- instrukcja_użytkownika_sNVR,

- instrukcja_wdrożenia_NVR-TE,

- instrukcja_integracji_NVR-TE,

- instrukcja_użytkownika_VVR.

3. TRYB FUNKCJONOWANIA

3.1. Korzystanie z NVR

NVR ma być wykorzystywany do następujących celów:

- rejestrowanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji,

- rejestrowanie numerów EVN przydzielanych pojazdom,

- wyszukiwanie skróconych, ogólnoeuropejskich informacji o danym pojeździe,

- monitorowanie kwestii prawnych, takich jak zobowiązania i informacje prawne,

- wyszukiwanie informacji do celów kontrolnych, związanych głównie z bezpieczeństwem i utrzymaniem,

- umożliwianie kontaktu z właścicielem i posiadaczem,

- weryfikowanie niektórych wymogów bezpieczeństwa przed wydaniem certyfikatów bezpieczeństwa,

- monitorowanie konkretnego pojazdu.

3.2. Formularze wniosków

3.2.1. Wniosek o rejestrację

Odpowiedni formularz zamieszczono w dodatku 4.

Podmiot ubiegający się o rejestrację pojazdu zaznacza pole »Nowa rejestracja«, następnie wypełnia pierwszą część formularza, podając wszystkie niezbędne informacje od pkt 2 do pkt 9 i w pkt 11, po czym kieruje formularz do:

- jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być zarejestrowany,

- jednostki rejestrującej państwa członkowskiego, w którym pojazd ma być eksploatowany, w przypadku pojazdu z kraju trzeciego.

3.2.2. Rejestracja pojazdu i nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN).

W przypadku pierwszej rejestracji przedmiotowa jednostka rejestrująca nadaje pojazdowi numer EVN.

Pojedynczy formularz rejestracyjny może dotyczyć tylko jednego pojazdu lub grupy pojazdów należących do tej samej serii lub tego samego zamówienia, z załącznikiem stanowiącym wykaz numerów pojazdów.

Jednostka rejestrująca musi podjąć stosowne środki, aby zapewnić poprawność danych wprowadzanych przez nią do NVR. W tym celu jednostka rejestrująca może wystąpić z wnioskiem o informacje do innych jednostek rejestrujących, w szczególności w przypadku, kiedy jednostka ubiegająca się o rejestrację w danym państwie członkowskim nie ma siedziby w tym państwie.

3.2.3. Zmiana danych rejestracyjnych

Podmiot składający wniosek o zmianę danych rejestracyjnych pojazdu:

- zaznacza pole »Zmiana danych«,

- wpisuje aktualny numer EVN (pkt nr 0),

- zaznacza pola przy tych danych, których dotyczy zmiana,

- wprowadza nową treść zmienianych danych, a następnie kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których pojazd jest zarejestrowany.

W niektórych przypadkach posłużenie się standardowym formularzem może okazać się niewystarczające. W związku z tym jednostka rejestrująca może w razie konieczności przedłożyć dodatkowe dokumenty w formie papierowej lub elektronicznej.

O ile nie określono inaczej w dokumentach rejestracyjnych, posiadacza pojazdu uznaje się za »posiadacza dowodu rejestracyjnego« w rozumieniu art. 33 ust. 3 dyrektywy 2008/57/WE.

W przypadku zmiany posiadacza aktualnie zarejestrowany posiadacz ma obowiązek powiadomić jednostkę rejestrującą, a jednostka rejestrująca ma obowiązek powiadomić nowego posiadacza o zmianie rejestracji. Poprzedni posiadacz zostanie usunięty z NVR i zwolniony z odpowiedzialności dopiero wówczas, kiedy nowy posiadacz potwierdzi akceptację statusu posiadacza. Jeżeli na dzień wyrejestrowania aktualnie zarejestrowanego posiadacza żaden nowy posiadacz nie zaakceptował statusu posiadacza, rejestracja pojazdu zostaje zawieszona.

W przypadkach gdy, zgodnie z TSI OPE, z powodu zmian technicznych pojazdowi należy nadać nowy numer EVN, posiadacz dowodu rejestracyjnego informuje jednostkę rejestrującą państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany, o tych zmianach oraz, w stosownych przypadkach, o nowym zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji. Wspomniana jednostka rejestrująca przydziela pojazdowi nowy numer EVN.

3.2.4. Wycofanie z rejestru

Podmiot składający wniosek o wycofanie z rejestru zaznacza pole »Wycofanie z eksploatacji«, następnie wypełnia pkt nr 10, po czym kieruje formularz do jednostek rejestrujących we wszystkich państwach członkowskich, w których dany pojazd jest zarejestrowany.

Jednostka rejestrująca dokonuje wycofania z rejestru poprzez wpisanie daty wycofania oraz przekazanie podmiotowi składającemu wniosek potwierdzenia wycofania z eksploatacji.

3.2.5. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w kilku państwach członkowskich

1. W przypadku kiedy pojazd wyposażony w kabinę maszynisty, dopuszczony do eksploatacji i zarejestrowany w jednym państwie członkowskim, zostaje dopuszczony do eksploatacji w innym państwie członkowskim, podlega on rejestracji w NVR tego drugiego państwa członkowskiego. W takim przypadku jednak wymagane jest tylko odnotowanie danych dotyczących pkt 1, 2, 6, 11, 12 i 13 oraz, w stosownych przypadkach, danych dotyczących pól dodanych do NVR przez to drugie państwo członkowskie, ponieważ jedynie te dane dotyczą tego drugiego państwa członkowskiego.

Przepis ten ma zastosowanie do czasu pełnego uruchomienia VVR oraz powiązań ze wszystkimi odpowiednimi NVR. W tym okresie zainteresowane jednostki rejestrujące wymieniać będą informacje w celu zapewnienia spójności danych dotyczących tego samego pojazdu.

2. Pojazdy niewyposażone w kabinę maszynisty, np. wagony towarowe, wagony osobowe i niektóre pojazdy specjalne, należy zarejestrować tylko w NVR państwa członkowskiego, na którego terenie zostały po raz pierwszy dopuszczone do eksploatacji.

3. W przypadku każdego pojazdu rejestr NVR, w którym jest on po raz pierwszy zarejestrowany, zawiera dane dotyczące pkt 2, 6, 12 i 13 w odniesieniu do każdego z państw członkowskich, w których zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji zostało temu pojazdowi udzielone.

3.3. Prawa dostępu

W tabeli poniżej zestawiono prawa dostępu do danych zawartych w NVR danego państwa członkowskiego »XX«. Kody dostępu są następujące:

Kod dostępu Typ dostępu

0. Brak dostępu

1. Ograniczony wgląd (warunki w kolumnie »Prawa do odczytu«)

2. Nieograniczony wgląd

3. Ograniczony wgląd i aktualizacja

4. Nieograniczony wgląd i aktualizacja

PodmiotDefinicjaPrawa do odczytuPrawa do aktualizacjiPunkt nr 7Wszystkie pozostałe punkty
Jednostka rejestrująca

(RE)/NSA »XX«

Jednostka rejestrująca (RE)/NSA w państwie członkowskim »XX«Wszystkie daneWszystkie dane44
Inne

NSA/jednostki rejestrujące (RE)

Inne NSA lub inne jednostki rejestrujące (RE)Wszystkie daneBrak22
ERAEuropejska Agencja KolejowaWszystkie daneBrak22
PosiadaczePosiadacz pojazduWszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest posiadaczemBrak11
Zarządcy taboruZarządca pojazdów wyznaczony przez posiadaczaPojazdy, którymi zarządza po wyznaczeniu przez posiadaczaBrak11
WłaścicieleWłaściciel pojazduWszystkie dane dotyczące pojazdów, których jest właścicielemBrak11
Przedsiębiorstwa kolejowe (RU)Operator pociąguWszystkie dane na podstawie numeru pojazduBrak01
Zarządcy infrastruktury (IM)Zarządca infrastrukturyWszystkie dane na podstawie numeru pojazduBrak01
Organy dochodzeniowe (IB) i regulacyjne (RB)Organy kontrolne i audytowe notyfikowane przez państwa członkowskieWszystkie dane dotyczące pojazdów poddawanych kontroli lub audytowiBrak22
Inni uprawnieni użytkownicyWszyscy doraźni użytkownicy uznawani przez NSA lub ERANależy określić stosownie do potrzeb, możliwe ograniczenie czasu dostępuBrak01

3.4. Zapisy archiwalne

Wszystkie dane należy przechowywać w NVR przez okres 10 lat od daty wycofania pojazdu z eksploatacji. Dane muszą być dostępne w trybie on-line przez co najmniej pierwsze trzy lata. Po upływie trzech lat dane mogą być przechowywane w formie elektronicznej lub papierowej, albo archiwizowane w inny sposób. Jeżeli kiedykolwiek w ciągu tego 10-letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące pojazdu lub większej liczby pojazdów, dane dotyczące takich pojazdów należy w razie konieczności przechowywać przez okres dłuższy niż 10 lat.

Po wycofaniu pojazdu z eksploatacji żaden z numerów rejestracyjnych przydzielonych temu pojazdowi nie może zostać przydzielony innemu pojazdowi przez okres 100 lat od daty wycofania pojazdu.

Wszelkie zmiany w NVR należy odnotowywać. Zarządzanie zmianami archiwalnymi może być realizowane za pomocą rozwiązań informatycznych.

4. ISTNIEJĄCE POJAZDY

4.1. Zawartość danych

Poniżej zestawiono 13 punktów dotyczących przechowywanych danych ze wskazaniem, które z nich są obowiązujące.

4.1.1. Punkt nr 1 - Europejski numer pojazdu EVN (dane obowiązkowe)

a) Pojazdy już oznakowane 12-cyfrowym numerem

Kraje posiadające indywidualny kod kraju:

Dotychczasowe numery tych pojazdów powinny pozostać niezmienione. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian.

Kraje posiadające główny kod kraju i przyznany wcześniej kod szczegółowy:

- Niemcy, główny kod kraju 80 i kod szczegółowy 68 dla AAE (Ahaus Alstätter Eisenbahn),

- Szwajcaria, główny kod kraju 85 i kod szczegółowy 63 dla BLS (Bern-Lötschberg-Simplon Eisenbahn),

- Włochy, główny kod kraju 83 i kod szczegółowy 64 dla FNME (Ferrovie Nord Milano Esercizio),

- Węgry, główny kod kraju 55 i kod szczegółowy 43 dla GySEV/ROeEE (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Részvénytársaság/Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn).

Dotychczasowe numery tych pojazdów powinny pozostać niezmienione. Należy zarejestrować aktualny numer 12-cyfrowy bez żadnych zmian(1).

System informatyczny musi rozpoznawać oba kody (kod główny kraju i kod szczegółowy) jako odnoszące się do tego samego kraju.

b) Pojazdy nieposiadające 12-cyfrowego numeru Zastosowanie ma dwuetapowa procedura:

- przydzielenie w NVR 12-cyfrowego numeru (zgodnie z TSI OPE), określonego zgodnie z charakterystyką pojazdu. System informatyczny powinien powiązać ten zarejestrowany numer z aktualnym numerem pojazdu,

- w przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu międzynarodowym, z wyjątkiem pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków: rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru na powierzchnię pojazdu w terminie sześciu lat po przydzieleniu do NVR. W przypadku pojazdów użytkowanych w ruchu krajowym oraz pojazdów zachowanych do użytkowania w charakterze zabytków: rzeczywiste naniesienie 12-cyfrowego numeru jest nieobowiązkowe.

4.1.2. Punkt nr 2 - Państwo członkowskie i NSA (dane obowiązkowe)

Punkt »Państwo członkowskie« musi zawsze odnosić się do tego państwa członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany w jego NVR. W przypadku pojazdów z krajów trzecich punkt ten odnosi się do pierwszego państwa członkowskiego, które dopuściło pojazd do eksploatacji w sieci kolejowej Unii Europejskiej. Punkt »NSA« odnosi się do podmiotu, który wydał zezwolenie na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji.

4.1.3. Punkt nr 3 - Rok produkcji

Jeżeli dokładny rok produkcji nie jest znany, należy wprowadzić przybliżony rok produkcji.

4.1.4. Punkt nr 4 - Identyfikacja WE

Z reguły identyfikacja tego rodzaju nie istnieje w przypadku istniejących pojazdów, z wyjątkiem niewielkiej liczby pojazdów taboru kolei dużych prędkości. Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.5. Punkt nr 5 - Odniesienie do ERATV

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

Do czasu utworzenia ERATV można poczynić odniesienie do rejestru taboru (art. 22a dyrektywy Rady 96/48/WE(2) i art. 24 dyrektywy 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3)).

4.1.6. Punkt nr 6 - Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.7. Punkt nr 7 - Właściciel (dane obowiązkowe) Obowiązkowe i zazwyczaj dostępne.

4.1.8. Punkt nr 8 - Posiadacz (dane obowiązkowe)

Obowiązkowe i zazwyczaj dostępne. Należy wprowadzić VKM (indywidualny kod określony w rejestrze VKM), o ile posiadacz nim dysponuje.

4.1.9. Punkt nr 9 - Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie (dane obowiązkowe) Ten punkt jest obowiązkowy.

4.1.10. Punkt nr 10 - Wycofanie z eksploatacji

Ma zastosowanie w odpowiednim zakresie.

4.1.11. Punkt nr 11 - państwa członkowskie, w których pojazd jest dopuszczony do eksploatacji

Z reguły wagony towarowe zgodne z RIV, wagony osobowe zgodne z RIC oraz pojazdy eksploatowane na mocy umów dwustronnych i wielostronnych są rejestrowane jako dopuszczone do eksploatacji. Jeżeli informacje te są dostępne, należy je odpowiednio odnotować.

4.1.12. Punkt nr 12 - Numer zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji

Należy odnotować tylko wówczas, gdy dostępne są odpowiednie dane.

4.1.13. Punkt nr 13 - Dopuszczenie do eksploatacji (dane obowiązkowe)

Jeżeli dokładny rok dopuszczenia do eksploatacji nie jest znany, należy wprowadzić przybliżony rok dopuszczenia do eksploatacji.

4.2. Procedura

Jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów ma obowiązek udostępnić wszelkie informacje NSA lub jednostce rejestrującej kraju, w którym ma siedzibę.

Istniejące wagony towarowe i wagony pasażerskie należy zarejestrować tylko w NVR tego państwa członkowskiego, w którym miała siedzibę poprzednia jednostka rejestrująca.

Jeżeli istniejący pojazd został dopuszczony do eksploatacji w kilku państwach członkowskich, jednostka rejestrująca dokonująca rejestracji tego pojazdu przesyła odpowiednie dane do jednostek rejestrujących pozostałych zainteresowanych państw członkowskich.

NSA lub jednostka rejestrująca zamieszcza informacje w swoim NVR.

NSA lub jednostka rejestrująca informuje wszystkie zainteresowane strony o zakończeniu procesu przekazywania informacji. Należy poinformować co najmniej następujące podmioty:

- jednostka poprzednio odpowiedzialna za rejestrację pojazdów,

- posiadacz,

- ERA.

______

(1) Wszystkim nowym pojazdom dopuszczonym do eksploatacji w przypadku AAE, BLS, FNME i GySEV/ROeEE należy jednak przypisać standardowy kod kraju.

(2) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 6.

(3) Dz.U. L 110 z 20.4.2001, s. 1.

Dodatek 1

KODY OGRANICZEŃ W UŻYTKOWANIU POJAZDU

1. ZASADY

W NVR nie trzeba powtarzać tych ograniczeń (parametrów technicznych), które są już odnotowane w innych rejestrach, do których NSA ma dostęp.

Akceptacja w ruchu transgranicznym opiera się na następujących parametrach:

- informacje zakodowane w numerze pojazdu,

- kod alfabetyczny, oraz

- oznaczenie pojazdu.

Z tego względu informacji tych nie trzeba powtarzać w NVR.

2. STRUKTURA

Struktura kodów jest trzypoziomowa:

- Poziom 1: kategoria ograniczenia

- Poziom 2: typ ograniczenia

- Poziom 3: wartość lub specyfikacja.

Kody ograniczeń w użytkowaniu pojazdu

Kat.TypWartośćNazwa
1Ograniczenie techniczne związane z budową pojazdu
1Numeryczna (3)Najmniejszy promień łuku toru w metrach
2-Ograniczenia dotyczące obwodu torowego
3Numeryczna (3)Ograniczenia prędkości w km/h (oznaczone na wagonach towarowych i pasażerskich, nieoznaczone na lokomotywach)
2Ograniczenia geograficzne
1Alfanumeryczna (3)Skrajnia kinematyczna (kody TSI WAG (TSI »Wagony towarowe« załącznik C))
2Lista kodowanaSzerokość toru
1Zmienny rozstaw kół 1435/1520
2Zmienny rozstaw kół 1435/1668
3-Brak CCS na pokładzie
4-ERTMS A na pokładzie
5Numeryczna (3)System B na pokładzie(*)
3Ograniczenia dotyczące środowiska naturalnego
1Lista kodowanaStrefa klimatyczna EN50125/1999
1T1
2T2
3T3
4Ograniczenia w użytkowaniu pojazdu wymienione w świadectwie dopuszczenia do eksploatacji
1-Czasowe
2-Eksploatacyjne (przebieg, zużycie itd.)
(*) Jeżeli pojazd wyposażony jest w więcej niż jeden system B, należy wskazać oddzielny kod dla każdego systemu. Kod numeryczny składa się z trzech znaków, przy czym:

- 1xx oznacza pojazd wyposażony w system sygnalizacyjny,

- 2xx oznacza pojazd wyposażony w radio.

Xx odpowiada kodowaniu numerycznemu określonemu w załączniku B do TSI CCS (TSI »Sterowanie«).

Dodatek 2

STRUKTURA I TREŚĆ NUMERU EIN

Kod ujednoliconego systemu numeracji, zwany europejskim numerem identyfikacyjnym (EIN), dla certyfikatów bezpieczeństwa i innych dokumentów

Przykład:

IT5120060005
Kod kraju

(2 litery)

Typ dokumentu

(2 cyfry)

Rok wydania

(4 cyfry)

Numer kolejny

(4 cyfry)

Pole 1Pole 2Pole 3Pole 4

POLE 1 - KOD KRAJU (2 LITERY)

Stosuje się kody krajów oficjalnie publikowane i aktualizowane na stronie internetowej Urzędu Publikacji Unii Europejskiej w Międzyinstytucjonalnym przewodniku redakcyjnym (http://publications.eu.int/code/en/en-5000600.htm)

PaństwoKod
AustriaAT
BelgiaBE
BułgariaBG
CyprCY
Republika CzeskaCZ
DaniaDK
EstoniaEE
FinlandiaFI
FrancjaFR
NiemcyDE
GrecjaEL
WęgryHU
IslandiaIS
IrlandiaIE
WłochyIT
ŁotwaLV
LiechtensteinLI
LitwaLT
LuksemburgLU
NorwegiaNO
MaltaMT
NiderlandyNL
PolskaPL
PortugaliaPT
RumuniaRO
SłowacjaSK
SłoweniaSI
HiszpaniaES
SzwecjaSE
SzwajcariaCH
Zjednoczone KrólestwoUK

Kod dla międzynarodowych organów ds. bezpieczeństwa należy utworzyć w ten sam sposób. Obecnie istnieje tylko jeden organ: Organ ds. Bezpieczeństwa Tunelu pod Kanałem La Manche (Channel Tunnel Safety Authority). Należy stosować następujący kod:

Międzynarodowy organ ds. bezpieczeństwaKod
Międzyrządowa Komisja ds. Tunelu pod Kanałem La MancheCT

POLE 2 - TYP DOKUMENTU (NUMER 2-CYFROWY)

Dwie cyfry pozwalają na określenie typu dokumentu:

- pierwsza cyfra określa ogólną klasyfikację dokumentu,

- druga cyfra określa podtyp dokumentu.

W razie konieczności zastosowania innych kodów ten system numeracji może zostać rozszerzony. Poniżej przedstawiono proponowany wykaz znanych, możliwych kombinacji dwucyfrowych liczb, rozszerzony o kombinacje dotyczące zezwolenia na dopuszczenie pojazdów do eksploatacji:

Kombinacja numerów w polu 2Typ dokumentuPodtyp dokumentu
[0 1]KoncesjeKoncesje dla przedsiębiorstw kolejowych
[0 x]KoncesjeInne
[1 1]Certyfikat bezpieczeństwaCzęść A
[1 2]Certyfikat bezpieczeństwaCzęść B
[1 x]RezerwaRezerwa
[2 1]Autoryzacja bezpieczeństwa
[2 2]RezerwaRezerwa
[2 x]RezerwaRezerwa
[3 x]Rezerwa, np. utrzymanie taboru kolejowego, infrastruktura lub inne
[4 x]Rezerwa dla jednostek notyfikowanychNp. różne rodzaje jednostek notyfikowanych
[5 1] i [5 5](*)Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiPojazdy trakcyjne
[5 2] i [5 6](*)Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiCiągnione pojazdy pasażerskie
[5 3] i [5 7](*)Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiWagony towarowe
[5 4] i [5 8](*)Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiPojazdy specjalne
[5 9](**)Świadectwo dopuszczenia typu
[6 0]Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiPodsystemy »Infrastruktura«, »Energia« i »Sterowanie« (urządzenia przytorowe)
[6 1]Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiPodsystem »Infrastruktura«
[6 2]Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiPodsystem »Energia«
[6 3]Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacjiPodsystem »Sterowanie« (urządzenia przytorowe)
[7 1]Licencja maszynistyNumer kolejny do 9 999 włącznie
[7 2]Licencja maszynistyNumer kolejny od 10 000 do 19 000 włącznie
[7 3]Licencja maszynistyNumer kolejny od 20 000 do 29 000 włącznie
[8 x] ... [9 x]Rezerwa (2 typy dokumentów)Rezerwa (10 podtypów dla każdego typu)
(*) Jeżeli 4 cyfry zarezerwowane dla pola 4 »Numer kolejny« zostaną całkowicie wykorzystane w ciągu roku, pierwsze dwie cyfry pola 2 zmienia się odpowiednio z:

- [5 1] na [5 5] w przypadku pojazdów trakcyjnych,

- [5 2] na [5 6] w przypadku ciągnionych pojazdów pasażerskich,

- [5 3] na [5 7] w przypadku wagonów towarowych,

- [5 4] na [5 8] w przypadku pojazdów specjalnych.

(**) Cyfry przydzielane w polu 4:

- od 1 000 do 1 999 w przypadku pojazdów trakcyjnych,

- od 2 000 do 2 999 w przypadku ciągnionych pojazdów pasażerskich,

- od 3 000 do 3 999 w przypadku wagonów towarowych,

- od 4 000 do 4 999 w przypadku pojazdów specjalnych.

POLE 3 - ROK WYDANIA (LICZBA 4-CYFROWA)

Pole to wskazuje rok wydania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji (w określonym formacie rrrr, czyli 4-cyfrowym).

POLE 4 - NUMER KOLEJNY

Numer kolejny zwiększa się o jeden wraz z wydaniem każdego dokumentu, niezależnie od tego, czy jest to zezwolenie nowe, przedłużone, zaktualizowane czy zmienione. Nawet w przypadku unieważnienia świadectwa lub zawieszenia zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji przypisany mu numer nie może zostać ponownie użyty.

Każdego roku numeracja rozpoczyna się od zera.

Dodatek 3

KODY WYCOFANIA Z EKSPLOATACJI

KodTryb wycofania z eksploatacjiOpis
00BrakPojazd posiada ważną rejestrację.
10Zawieszenie rejestracji Bez uzasadnieniaRejestracja pojazdu zawieszona na wniosek właściciela lub posiadacza, lub decyzją NSA lub jednostki rejestrującej.
11Zawieszenie rejestracjiPojazd przeznaczony do przechowywania w stanie gotowości do eksploatacji jako rezerwa nieaktywna lub strategiczna.
20Przeniesienie rejestracjiStwierdzono, że pojazd został ponownie zarejestrowany pod nowym numerem lub przez inny NVR do celów dalszego użytkowania w ramach (całości lub części) europejskiej sieci kolejowej.
30Wycofanie z eksploatacji Bez uzasadnieniaRejestracja pojazdu na użytkowanie w ramach europejskiej sieci kolejowej wygasła, brak danych o ponownej rejestracji.
31Wycofanie z eksploatacjiPojazd przeznaczony do dalszego użytkowania jako pojazd kolejowy poza europejską siecią kolejową.
32Wycofanie z eksploatacjiPojazd przeznaczony do odzysku istotnych składników/modułów/części zapasowych dotyczących interoperacyjności lub do gruntownej przebudowy
33Wycofanie z eksploatacjiPojazd przeznaczony do złomowania i przekazania materiałów (w tym głównych części zapasowych) do recyklingu.
34Wycofanie z eksploatacjiPojazd przeznaczony do użytkowania jako »zabytkowy tabor kolejowy« na wydzielonej sieci lub jako nieruchomy eksponat wystawowy, poza europejską siecią kolejową.

Stosowanie kodów

- Jeżeli nie podano uzasadnienia wycofania z eksploatacji, należy zastosować kody 10, 20 i 30 do określenia zmiany statusu rejestracji.

- Jeżeli znane jest uzasadnienie wycofania z eksploatacji, w bazie danych NVR dostępne są kody 11, 31, 32, 33 i 34. Kody te oparte są wyłącznie na informacjach otrzymanych przez jednostkę rejestrującą od posiadacza lub właściciela pojazdu.

Kwestie rejestracyjne

- Pojazd z zawieszoną rejestracją lub pojazd wycofany z eksploatacji nie może być użytkowany w ramach europejskiej sieci kolejowej na podstawie pierwotnej rejestracji.

- Reaktywacja rejestracji po zawieszeniu wymaga zweryfikowania przez jednostkę rejestrującą warunków, które doprowadziły do zawieszenia.

- Przeniesienie rejestracji na warunkach określonych w art. 1b decyzji Komisji 2006/920/WE(1) i art. 1b decyzji Komisji 2008/231/WE(2) zmienionej decyzją 2010/640/UE(3) obejmuje nową rejestrację pojazdu i późniejsze wycofanie starej rejestracji.

______

(1) Dz.U. L 359 z 18.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 84 z 26.3.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 280 z 26.10.2010, s. 29.

Dodatek 4

STANDARDOWY FORMULARZ WNIOSKU O REJESTRACJĘ

grafika

Dodatek 5

SŁOWNIK POJĘĆ

SkrótObjaśnienie
CCSSterowanie
WNPWspólnota Niepodległych Państw
COTIFKonwencja o międzynarodowym przewozie kolejami
CRSystem kolei konwencjonalnych
DBBaza danych
KEKomisja Europejska
EC VVREuropejski scentralizowany wirtualny rejestr pojazdów kolejowych
EINEuropejski numer identyfikacyjny
ENNorma europejska
EVNEuropejski numer pojazdu
ERAEuropejska Agencja Kolejowa, zwana również »Agencją«
ERATVEuropejski rejestr typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji
ERTMSEuropejski system zarządzania ruchem kolejowym
UEUnia Europejska
HSSystem kolei dużych prędkości
IBOrgan dochodzeniowy
ISOMiędzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
IMZarządca infrastruktury
INFInfrastruktura
ITTechnologia informacyjna
LRRejestr lokalny
NoBoJednostka notyfikowana
NSAKrajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA)
NVRKrajowy rejestr pojazdów kolejowych
TSI OPETechniczna specyfikacja interoperacyjności (TSI) dotycząca podsystemu »Ruch kolejowy«
OTIFMiędzyrządowa Organizacja Międzynarodowych Przewozów Kolejami
REJednostka rejestrująca, tj. organ odpowiedzialny za prowadzenie i aktualizację NVR
RBOrgan regulacyjny
RICPrzepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów osobowych i hamulcowych w ruchu międzynarodowym
RIVPrzepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów towarowych w ruchu międzynarodowym
RS lub RSTTabor kolejowy
RSRD (TAF)Informacyjna baza danych taboru kolejowego (TAF)
RUPrzedsiębiorstwo kolejowe
SEDP (TAF)Strategiczny europejski plan wdrożenia (TAF)
TAF (TSI)(TSI) Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych
TSITechniczna specyfikacja interoperacyjności
VKMOznaczenie posiadacza pojazdu
VKMRRejestr oznaczeń posiadaczy pojazdów
VVRWirtualny rejestr pojazdów kolejowych
WAG (TSI)(TSI) Wagony towarowe
WIMO (TAF)Operacyjna baza danych transportu kolejowego towarowego i intermodalnego (TAF)"

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.