Decyzja 2010/554/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok budżetowy 2008

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2010.252.227

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 września 2010 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok budżetowy 2008

(2010/554/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR)(3), w szczególności jego art. 4b,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0077/2010),

1. udziela Dyrektorowi Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR absolutorium z wykonania budżetu przedsięwzięcia za rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Dyrektorowi Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEKKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 310 z 18.12.2009, s. 9.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR na rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR)(3), w szczególności jego art. 4b,

– uwzględniając Regulamin finansowy wspólnego przedsięwzięcia SESAR przyjęty przez zarząd dnia 3 lipca 2007 r. (dalej zwany "regulaminem finansowym SESAR"),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0077/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał uzasadnioną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało utworzone w lutym 2007 r. celem zarządzania działaniami projektu SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research -program badawczy w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej),

C. mając na uwadze, że wspólne przedsięwzięcie znajduje się w początkowej fazie i nie do końca stworzyło system kontroli wewnętrznej oraz system informacji finansowej podczas 2008 r.,

D. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie jest właścicielem wszystkich środków trwałych materialnych i niematerialnych przez nie stworzonych lub które zostały mu przekazane na czas rozwijania projektu SESAR, zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami z jego członkami,

1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy uznał sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok 2008 za wiarygodne, a odnośne transakcje, w ujęciu ogólnym, za zgodne z prawem i prawidłowe;

2. zauważa, że Wspólne Przedsiębiorstwo otrzymało z budżetu Unii Europejskiej na 2008 r. 250.000.000 EUR na pokrycie zobowiązań i 100.900.000 EUR na płatności;

3. przyznaje, że lata 2007-2008 były okresem, w którym Wspólne Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność, że nowe rozporządzenie Rady (WE) nr 1361/2008(5), zmieniające akt podstawowy Wspólnego Przedsięwzięcia, przyjęto dopiero w dniu 16 grudnia 2008 r. oraz że Eurocontrol z opóźnieniem dokonał wpłaty początkowego wkładu;

Naruszenie budżetowej zasady jednoroczności

4. zauważa, że w kwietniu 2008 r. zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia przyjął ostateczny budżet na okres od sierpnia 2007 r. do grudnia 2008 r. i że ta decyzja nie jest zgodna z zasadą jednoroczności;

Wykonanie budżetu

5. zauważa, że ostateczny budżet przyjęty w kwietniu 2008 r. przez zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia okazał się szczególnie nierealistyczny, o czym świadczy poziom wykonania środków na zobowiązania i płatności, które odpowiednio wyniosły 1 % i 17 %;

6. ubolewa nad faktem, że w wielu przypadkach kontrola transakcji nie odbyła się prawidłowo oraz że nie ustanowiono odpowiednich wewnętrznych kontroli umów i zamówień publicznych;

Księgowanie aktywów

7. wyraża zaniepokojenie faktem, że pomimo niskiego wykorzystania środków na pokrycie zobowiązań i płatności Wspólne Przedsiębiorstwo posiadało pod koniec roku wysokie depozyty na rachunku bankowym, co stanowi naruszenie zasady równowagi budżetowej;

8. zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu opracowanie zasad księgowania aktywów dotyczących aktywów uzyskanych w fazie rozwoju projektu;

Regulamin finansowy SESAR

9. z zadowoleniem przyjmuje chęć Trybunału do przedstawiania opinii na temat regulaminu finansowego SESAR, przyjętego przez zarząd w lipcu 2007 r., w szczególności podkreśla znaczenie zgodności tego regulaminu z ramowym rozporządzeniem finansowym organów wspólnotowych; ponadto przyłącza się do opinii Trybunału, według której przepisy dotyczące wykonania budżetu i przedstawienia rocznego sprawozdania finansowego, procedur przetargowych oraz audytu wewnętrznego muszą zostać uzupełnione; stwierdza ponadto że Wspólne Przedsięwzięcie powinno przyjąć przepisy wykonawcze do swojego regulaminu finansowego;

Roczne sprawozdanie z działalności

10. zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu respektowanie ustalonych z Trybunałem Obrachunkowym terminów na złożenie rocznego sprawozdania z działalności;

Systemy kontroli wewnętrznej

11. zwraca uwagę, że dział audytu wewnętrznego zgodny z międzynarodowymi standardami mającymi zastosowanie w tej dziedzinie został wprowadzony dopiero, począwszy od stycznia 2009 r.; wzywa również Wspólne Przedsięwzięcie do pilnego stworzenia systemów kontroli wewnętrznej w kontekście procedur przetargowych; przede wszystkim podkreśla znaczenie opracowania planu przywrócenia sytuacji sprzed zaistnienia szkody oraz określenia polityki ochrony danych;

12. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 148.370 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Wspólne Przedsięwzięcie trwale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia wynosiły 116.007.569 EUR; zwraca się do Komisji, żeby zbadała, jakie są możliwości realizacji nakierowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie we Wspólnym Przedsięwzięciu oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, żeby środki w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;

13. ponadto zauważa, że zarząd nie sporządził planu zatrudnienia na 2008 r.

______

(1) Dz.U. C 310 z 18.12.2009, s. 9.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.