Decyzja 2010/346/UE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii
Dz.U.UE.L.2010.155.48
Akt utracił mocDECYZJA KOMISJI
z dnia 18 czerwca 2010 r.
w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/346/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niedokrwistość zakaźna koni ("EIA") jest chorobą wirusową dotykającą wyłącznie zwierzęta z rodziny koniowatych. Okres inkubacji wynosi zwykle od jednego do trzech tygodni, lecz może trwać nawet do trzech miesięcy. Zakażone koniowate pozostają źródłem zakażenia przez całe swoje życie i mogą przenosić zakażenie na inne koniowate. Zakażenie EIA jest zazwyczaj niewidoczne, o ile nie nastąpi zgon z powodu jednego z ostrych ataków choroby w czasie wiremii, i dlatego prawdopodobieństwo przeniesienia zakażenia jest znacznie większe. Lokalne przeniesienie zakażenia następuje poprzez krew zakażonego zwierzęcia z rodziny koniowatych w wyniku przerwanego pasożytowania ślepaków i zakażenia płodu in utero. Główną przyczyną rozprzestrzeniania się choroby na duże odległości jest przemieszczanie zakażonych zwierząt, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków oraz użycie zanieczyszczonych igieł lub wstrzyknięcie produktów krwiopochodnych zawierających wirusa.
(2) EIA jest chorobą podlegającą obowiązkowi zgłaszania zgodnie z załącznikiem A do dyrektywy Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich 2 . Ponadto dyrektywa Rady 82/894/EWG z dnia 21 grudnia 1982 r. w sprawie zgłaszania chorób zwierząt we Wspólnocie 3 stanowi, że należy zgłaszać ogniska EIA Komisji i pozostałym państwom członkowskim za pomocą Systemu Zgłaszania Chorób Zwierzęcych ("ADNS").
(3) Artykuł 4 ust. 5 dyrektywy 90/426/EWG przewiduje ograniczenia przemieszczania koniowatych z gospodarstw, w których stwierdzono występowanie EIA, dopóki, po uboju zakażonych zwierząt, pozostałe zwierzęta nie zostaną dwukrotnie poddane testowi Cogginsa z wynikiem ujemnym.
(4) W przeciwieństwie do sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt w innych państwach członkowskich, w Rumunii EIA jest chorobą endemiczną, a natychmiastowy ubój koniowatych będących źródłem zakażenia nie jest przeprowadzany. Z tego względu przyjęto decyzję Komisji 2007/269/WE z dnia 23 kwietnia 2007 r. w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii 4 .
(5) Ostatnie przypadki wystąpienia EIA u koniowatych przeznaczonych do hodowli i produkcji przywiezionych z Rumunii do innych państw członkowskich oraz ostatnio opublikowane wyniki inspekcji weterynaryjnej przeprowadzonej przez służby Komisji w 2009 r. w tym państwie członkowskim zgodnie z art. 10 dyrektywy 90/426/EWG 5 wykazały jednakże, że decyzja 2007/269/WE jest niewłaściwie wdrażana, egzekwowana i monitorowana.
(6) Ze względu na handel żywymi koniowatymi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami sytuacja epidemiologiczna w Rumunii stanowi zagrożenie dla zdrowia koniowatych w Unii. Należy zatem przyjąć środki ochronne, ustanawiające specjalny system przemieszczania koniowatych oraz handlu nimi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami, a także niektórymi produktami krwiopochodnymi z uzyskanymi z koniowatych pochodzącymi z Rumunii w celu ochrony zdrowia i dobrostanu koniowatych w Unii.
(7) Częstość występowania choroby nie rozkłada się równomiernie na terenie Rumunii i wśród różnych kategorii koniowatych w tym państwie członkowskim. W tej sytuacji można przyjąć mniej rygorystyczne warunki dotyczące przemieszczania niektórych zarejestrowanych koni biorących udział w zawodach i wyścigach oraz zezwolić, aby w przyszłości możliwe były określenie obszarów wolnych od tej choroby.
(8) Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy 90/426/EWG państwo członkowskie miejsca przeznaczenia może zezwolić na ogólne lub ograniczone odstępstwa od niektórych wymagań art. 4 ust. 5 wobec wszystkich zwierząt opatrzonych specjalnym znakiem wskazującym na ich przeznaczenie do uboju, pod warunkiem że świadectwo zdrowia przewiduje takie odstępstwo. W przypadku udzielenia takiego odstępstwa koniowate przeznaczone do uboju należy przetransportować bezpośrednio do wyznaczonej rzeźni oraz poddać ubojowi w ciągu pięciu dni od ich przybycia do rzeźni.
(9) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 6 określa wymogi dotyczące akredytacji laboratoriów przeprowadzających analizę próbek pobranych w trakcie kontroli urzędowych.
(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 180/2008 z dnia 28 lutego 2008 r. dotyczącego wspólnotowego laboratorium referencyjnego ds. chorób koni innych niż afrykański pomór koni 7 określono funkcje, zadania i procedury laboratorium referencyjnego ds. chorób koni w Unii, dotyczące współpracy z laboratoriami odpowiedzialnymi za diagnozowanie chorób zakaźnych u koni w państwach członkowskich. Funkcje te obejmują między innymi wspieranie harmonizacji diagnostyki oraz zapewnianie biegłości w przeprowadzaniu badań w Unii poprzez organizowanie i prowadzenie okresowych badań porównawczych oraz okresowe przekazywanie wyników takich badań Komisji, państwom członkowskim oraz laboratoriom krajowym/centralnym. Program prac ustalony przez Komisję i wymienione laboratorium przewiduje, że pierwsze badanie biegłości w kierunku wykrywania EIA ma zostać przeprowadzone w 2010 r.
(11) Wobec braku szczegółowych norm unijnych dotyczących badania w kierunku EIA, należy odnieść się do właściwego rozdziału podręcznika badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych z 2009 r. Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE). W rozdziale tym, który obecnie opatrzony jest numerem 2.5.6, zaleca się metodę immunodyfuzji w żelu agarowym (AGID) do wykrywania EIA u koni, która jest badaniem dokładnym i wiarygodnym z wyjątkiem pewnych okoliczności określonych w podręczniku. W niniejszej decyzji należy zatem przewidzieć dwa badania AGID w kierunku EIA z wynikiem ujemnym, aby zrekompensować ograniczenia tego badania.
(12) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 504/2008 z dnia 6 czerwca 2008 r. wykonujące dyrektywy Rady 90/426/EWG i 90/427/EWG w odniesieniu do metod identyfikacji koniowatych 8 zawiera wymóg, aby koniowate identyfikować na podstawie dokumentu identyfikacyjnego. W celu wzmocnienia powiązania między dokumentem identyfikacyjnym a danym zwierzęciem dorosłe konie przeznaczone do transportu z Rumunii do pozostałych państw członkowskich należy oznaczyć poprzez wszczepienie identyfikatora elektronicznego.
(13) Artykuł 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań 9 określa kontrole oraz inne środki związane z dziennikiem podróży podejmowane przez właściwe organy przed długotrwałym przewozem.
(14) Wymogi w zakresie świadectw dotyczących przemieszczania i transportu koniowatych są określone w art. 8 dyrektywy 90/426/EWG. W celu poprawienia wykrywalności zarejestrowanych koniowatych, transportowanych do innych państw członkowskich z obszarów Rumunii dotkniętych EIA, należy zastąpić poświadczenie określone w załączniku B do dyrektywy 90/426/EWG świadectwem zdrowia zwierząt zgodnym z załącznikiem C do tej dyrektywy.
(15) Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny ("TRACES"), wprowadzony zgodnie z decyzją Komisji 2004/292/WE z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie wprowadzenia systemu TRACES 10 , może mieć zasadnicze znaczenie w ukierunkowaniu przepływu koniowatych z Rumunii do rzeźni w pozostałych państwach członkowskich.
(16) Przemieszczania koniowatych, innych niż koniowate przeznaczone do uboju, z Rumunii do pozostałych państw członkowskich nie należy uznawać za zakończonego do momentu, kiedy badanie w kierunku EIA, przeprowadzone na próbce pobranej podczas izolacji zwierząt po przybyciu na miejsce przeznaczenia, potwierdzi brak występowania tej choroby.
(17) Jako że sektor dotknięty tą chorobą jest w pełni świadomy ryzyka stwarzanego przez sytuację epidemiologiczną w Rumunii, właściwe jest zezwolenie podmiotom zaangażowanym w przemieszczanie koniowatych z Rumunii na ponoszenie odpowiedzialności i pokrywanie kosztów poniesionych przez właściwe organy w związku z takim przemieszczaniem.
(18) Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 11 , zmieniona rozporządzeniem Komisji (UE) nr 176/2010 12 , wprowadza wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA również dla klaczy, od których pobrano komórki jajowe lub zarodki. Zmiany te będą jednak obowiązywać dopiero od dnia 1 września 2010 r. Zatem, jeżeli komórki jajowe i zarodki są pobierane od klaczy utrzymywanych w Rumunii, należy uzupełnić wymogi dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji Komisji 95/294/WE z dnia 24 lipca 1995 r. określającej wzór świadectwa zdrowia zwierząt w odniesieniu do handlu komórkami jajowymi i zarodkami zwierząt z gatunku koniowatych 13 o wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA.
(19) Ponadto wymogi dotyczące zdrowia zwierząt w prawodawstwie unijnym dotyczącym produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych poddawane są obecnie przeglądowi. Obecnie rozdział V pkt A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi 14 określa wymagania dotyczące surowicy koniowatych.
(20) W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa unijnego należy uchylić decyzję 2007/269/WE i zastąpić ją niniejszą decyzją.
(21) Zbędne wydaje się wprowadzenie warunków przejściowych, ponieważ przewidziane środki w wytaczającym stopniu uwzględniają ostatnio przyjęty rumuński program zwalczania EIA w tym kraju.
(22) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
John DALLI | |
Członek Komisji |