Decyzja 2007/754/WE w sprawie ustanowienia podkomitetu "Prawa człowieka i demokracja"

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2007.305.24

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 listopada 2007 r.

DECYZJA RADY STOWARZYSZENIA UE-TUNEZJA NR 1/2007
z dnia 9 listopada 2007 r.
w sprawie ustanowienia podkomitetu "Prawa człowieka i demokracja"

(2007/754/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 listopada 2007 r.)

RADA STOWARZYSZENIA UE-TUNEZJA,

uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tunezyjską, z drugiej strony (zwany dalej "Układem o stowarzyszeniu"),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poszanowanie zasad demokratycznych, praw człowieka i podstawowych wolności stanowi nieodłączną część i istotny aspekt ram, które regulują stosunki między Unią Europejską (UE) a jej partnerami w regionie Morza Śródziemnego.

(2) Zagadnienia te stanowią istotny element Układu o stowarzyszeniu. Tematy te będą z należytą uwagą omawiane na forum różnych przewidzianych w nim organów.

(3) Polityka sąsiedztwa określa ambitne cele, oparte na uznawanym przez obie strony przywiązaniu do wspólnych wartości, do których należą m.in. demokracja, praworządność, poszanowanie i propagowanie praw człowieka w pełnym zakresie, w tym prawa do rozwoju.

(4) W stosunkach UE z państwami południowego wybrzeża Morza Śródziemnego obserwuje się rosnące ożywienie, związane z wprowadzaniem w życie układów eurośródziemnomorskich, planów działania w ramach polityki sąsiedztwa, a także realizacji partnerstwa eurośródziemnomorskiego. Realizacja priorytetów partnerstwa euro-śródziemnomorskiego z poszczególnymi państwami oraz zbliżanie przepisów tych państw dotyczących tych dziedzin priorytetowych powinny być regularnie monitorowane.

(5) Rozwój stosunków i współpracy z państwami regionu Morza Śródziemnego powinien przebiegać z uwzględnieniem kompetencji UE, spójności i równowagi całego procesu barcelońskiego, a także szczególnych cech i potrzeb poszczególnych państw regionu Morza Śródziemnego.

(6) W celu stworzenia odpowiednich ram instytucjonalnych dla realizacji i zacieśniania współpracy Rada Stowarzyszenia UE-Tunezja podjęła już decyzję o powołaniu podkomitetów Komitetu Stowarzyszenia.

(7) Artykuł 84 Układu o stowarzyszeniu przewiduje utworzenie grup roboczych lub organów niezbędnych do jego wdrożenia,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Niniejszym przy Komitecie Stowarzyszenia UE-Tunezja (zwanym dalej "Komitetem stowarzyszenia") ustanawia się podkomitet "Prawa człowieka i demokracja".

Przyjęty zostaje jego regulamin wewnętrzny zawarty w załączniku 1.

2.
Zagadnienia objęte mandatem podkomitetu mogą być również poruszane podczas spotkań wyższego szczebla w ramach dialogu politycznego między Unią Europejską a Tunezją.
3.
Komitet Stowarzyszenia proponuje Radzie Stowarzyszenia wszelkie inne środki konieczne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedmiotowego podkomitetu.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 listopada 2007 r.

W imieniu Rady Stowarzyszenia UE-Tunezja
L. AMADO

ZAŁĄCZNIK

Regulamin wewnętrznypodkomitetu "Prawa człowieka i demokracja"

1. Skład i przewodniczący

Podkomitet "Prawa człowieka i demokracja" (zwany dalej "podkomitetem") składa się z przedstawicieli Komisji i państw członkowskich oraz przedstawicieli rządu Republiki Tunezyjskiej. Przewodniczą mu na zmianę przedstawiciele obu stron.

2. Rola

Podkomitet działa pod kierownictwem Komitetu Stowarzyszenia UE-Tunezja (zwanego dalej "Komitetem Stowarzyszenia"), któremu składa sprawozdanie z każdego posiedzenia. Podkomitet nie posiada uprawnień do podejmowania decyzji. Może jednak przedstawiać Komitetowi Stowarzyszenia propozycje.

3. Zagadnienia

Podkomitet omawia realizację układu o stowarzyszeniu UE-Tunezja w wymienionych poniżej dziedzinach. Stanowi on również główny mechanizm technicznego nadzoru realizacji działań w dziedzinie praw człowieka i demokracji prowadzonych na podstawie planu działania UE-Tunezja w ramach polityki sąsiedztwa. Podkomitet analizuje postępy w zakresie zbliżania i stosowania przepisów. W stosownych przypadkach zgodnie z planem działania w ramach polityki sąsiedztwa analizie może podlegać współpraca między administracjami publicznymi. Podkomitet analizuje osiągnięte postępy i sugeruje działania, jakie należy ewentualnie podjąć w następujących dziedzinach:

a) praworządność i demokracja, w tym umacnianie demokracji i praworządności oraz niezawisłości wymiaru sprawiedliwości, poprawa dostępu do wymiaru sprawiedliwości i jego modernizacja;

b) wprowadzanie w życie głównych międzynarodowych konwencji w dziedzinie praw człowieka i podstawowych wolności, w tym badanie możliwości przystąpienia do protokołów dodatkowych do tych konwencji;

c) wzmacnianie zdolności administracyjnych oraz instytucji krajowych.

Lista ta nie jest wyczerpująca i za zgodą Stron Komitet Stowarzyszenia może dodać do niej inne zagadnienia.

Na posiedzeniu podkomitet może podejmować dyskusję nad zagadnieniami z zakresu jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych sektorów.

4. Sekretariat

Urzędnik Komisji Europejskiej oraz urzędnik rządu Republiki Tunezyjskiej pełnią wspólnie funkcję stałych sekretarzy podkomitetu i będą odpowiadać za przygotowanie jego posiedzeń.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się przynajmniej raz w roku. Posiedzenie może zostać zwołane na wniosek jednej ze Stron. Stały sekretarz strony żądającej zwołania posiedzenia przekazuje wniosek drugiej stronie. Stały sekretarz drugiej strony odpowiada na wniosek w terminie 15 dni roboczych od otrzymania tego wniosku.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i miejscu uzgodnionym przez obie strony.

W przypadku każdej ze stron posiedzenie zwołuje, w porozumieniu z przewodniczącym, stały sekretarz. Przewodniczący jest informowany przed każdym posiedzeniem o składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą na to zgodę, podkomitet może zlecić ekspertyzy w celu uzyskania konkretnych informacji dotyczących uprzednio ustalonych zagadnień.

6. Porządek obrad

Wszystkie propozycje punktów, które Strony chciałyby umieścić w porządku obrad podkomitetu, są przekazywane stałym sekretarzom podkomitetu.

Wstępny porządek obrad zawiera punkty, w odniesieniu do których wnioski o włączenie do porządku obrad wpłynęły do sekretarzy co najmniej piętnaście dni przed rozpoczęciem posiedzenia.

Wstępny porządek każdego posiedzenia jest opracowywany przez przewodniczącego w porozumieniu z drugą Stroną, nie później niż na dziesięć dni przed posiedzeniem.

Strony powinny otrzymać dokumenty robocze co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. O ile wyrażą na to zgodę obie strony, termin ten może ulec skróceniu.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokół

Protokół jest sporządzany i zatwierdzany przez obu stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują egzemplarz protokołu sekretarzom i przewodniczącemu Komitetu Stowarzyszenia.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu nie są publicznie dostępne, a protokoły posiedzeń są poufne.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.