Decyzja 2006/57/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii oraz uchylająca decyzję 2004/518/WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.35.57

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 2006 r.

DECYZJA RADY
z dnia 30 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii oraz uchylająca decyzję 2004/518/WE

(2006/57/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 533/2004 z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego(1), w szczególności jego art. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Salonikach w dniach 19. i 20. czerwca 2003 r. zatwierdziła wprowadzenie partnerstw europejskich jako środka realizacji perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(2) Art. 2 rozporządzenia (WE) nr 533/2004 przewiduje, że Rada ma podejmować decyzje w sprawie zasad, priorytetów oraz warunków, które mają być zawarte w partnerstwach europejskich, oraz w sprawie wszelkich dalszych dostosowań.

(3) W dniu 14 czerwca 2004 r. Rada przyjęła pierwsze partnerstwo europejskie z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii(2). Właściwe jest uaktualnienie tego partnerstwa w celu określenia nowych priorytetów dalszych prac, na podstawie ustaleń zawartych w Opinii w sprawie wniosku Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii o członkostwo w Unii Europejskiej.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 533/2004 stwierdza, że dalsze działania wynikające z partnerstw europejskich będą zapewniane w ramach mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(5) W celu przygotowania się do dalszej integracji z Unią Europejską, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii powinna opracować plan obejmujący harmonogram i konkretne środki na rzecz realizacji priorytetów zawartych w partnerstwie europejskim.

(6) Decyzją 2004/518/WE powinna zatem zostać uchylona,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 533/2004, zasady, priorytety oraz warunki zawarte w partnerstwie europejskim z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii są przedstawione w Załączniku do niniejszej decyzji, stanowiącym jej integralną część.

Artykuł  2

Wykonywanie partnerstwa europejskiego jest monitorowane za pomocą mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności rocznych sprawozdań z postępów przedstawianych przez Komisję.

Artykuł  3

Uchyla się decyzję 2004/518/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, 30 stycznia 2006

W imieniu Rady
Przewodniczący
U. PLASSNIK

______

(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, str. 1.

(2) Decyzja Rady 2004/518/WE z dnia 14 czerwca 2004 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii (Dz.U. L 222 z 23.6.2004, str. 20).

ZAŁĄCZNIK 

BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII: PARTNERSTWO EUROPEJSKIE 2005 R.

1. WSTĘP

Rada Europejska w Salonikach zatwierdziła wprowadzenie partnerstw europejskich jako środka realizacji perspektywy europejskiej krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

Pierwsze partnerstwo europejskie z Byłą Republiką Macedonii zostało przyjęte przez Radę w dniu 14 czerwca 2004 r. Komisja uważa, że właściwe jest uaktualnienie pierwszego partnerstwa na podstawie ustaleń przyjętych w Opinii Komisji w sprawie wniosku Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii o członkostwo w Unii Europejskiej. Drugie partnerstwo europejskie określa nowe priorytety działań.

Priorytety te dostosowane są do konkretnych potrzeb kraju oraz etapu przygotowań i w razie konieczności będą uaktualniane. Partnerstwo europejskie ustanawia także wytyczne w sprawie pomocy finansowej dla kraju.

Od Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji priorytetów zawartych w partnerstwie europejskim.

2. ZASADY

Proces stabilizacji i stowarzyszenia w dalszym ciągu stanowi ramy europejskiego kursu krajów Bałkanów Zachodnich, aż do ich przyszłego przystąpienia.

Główne priorytety określone dla Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii są powiązane z możliwościami spełnienia przez nią kryteriów ustalonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz z warunkami ustalonymi dla procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności z warunkami określonymi przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. oraz 21 i 22 czerwca 1999 r., a także z treścią ostatecznego oświadczenia szczytu w Zagrzebiu z dnia 24 listopada 2000 r. i agendą z Salonik.

3. PRIORYTETY

Priorytety wymienione w niniejszym partnerstwie europejskim zostały wybrane na podstawie założenia, że realistyczne jest oczekiwanie od Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Priorytety zostały podzielone na krótkoterminowe, których realizacja powinna nastąpić w ciągu jednego do dwóch lat, oraz średnioterminowe, których realizacja powinna nastąpić w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno samego prawodawstwa, jak i jego wdrażania.

Ze względu na znaczne koszty, których wymaga wdrożenie i egzekwowanie przepisów prawa wspólnotowego, a także na złożoność wymogów UE w niektórych dziedzinach, w niniejszym partnerstwie nie wymieniono na obecnym etapie wszystkich ważnych zadań. Przyszłe partnerstwa uwzględniać będą dalsze priorytety, w zależności od postępów czynionych przez Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii.

Wśród priorytetów krótkoterminowych wyróżniono priorytety kluczowe i przedstawiono je łącznie na początku sekcji 3.1. Kolejność priorytetów kluczowych na liście nie oznacza uporządkowania ich według ich wagi.

3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE

Priorytety kluczowe

– Wdrożenie na czas przed przyszłymi wyborami zaleceń Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE dotyczących procesu wyborczego.

– Przyjęcie ustawy o policji.

– Przyjęcie poprawek do konstytucji koniecznych do wdrożenia reformy systemu sądownictwa, zgodnie z zaleceniami Komisji Weneckiej. Przyjęcie oraz wdrożenie środków koniecznych do wzmocnienia niezależności sędziów (w szczególności poprzez reformę Rady Sądowniczej oraz sposobu jej wyboru), ulepszenia systemu szkoleń dla sędziów i prokuratorów, poprawy sposobu zarządzania sprawami oraz zmniejszenia liczby zaległych spraw.

– Uproszczenie rejestracji przedsiębiorstw oraz procedur wydawania licencji, między innymi przez wprowadzenie systemu punktów kompleksowej obsługi rejestracji przedsiębiorstw.

– Zapewnienie właściwego wykonywania zobowiązań Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu, w szczególności w dziedzinie komunikacji elektronicznej oraz ceł.

Kryteria polityczne

Demokracja i praworządność

– Konsolidacja zasad prawnych na całym obszarze kraju, w szczególności przez terminowe wdrożenie reform organów egzekwowania prawa.

Wybory

– Zajęcie się brakami zaobserwowanymi w procesie wyborczym oraz zapewnienie, że proces ten w kolejnych wyborach do parlamentu będzie wolny i sprawiedliwy.

– Ściganie nadużyć finansowych i nieprawidłowości.

Administracja publiczna

– Pełne wdrożenie ustawy o funkcjonariuszach służby cywilnej. Odpolitycznienie naboru i rozwoju kariery funkcjonariuszy służby cywilnej i innych podmiotów publicznych oraz wprowadzenie systemu rozwoju kariery opartego na osiągnięciach zawodowych.

– Poprawa przejrzystości administracji.

– Przyjęcie i wdrożenie ustawy o dostępie publicznym do informacji.

– Zapewnienie skutecznego wdrożenia kodeksu etycznego dla funkcjonariuszy służby cywilnej.

– Zapewnienie właściwej współpracy wszystkich organów państwowych z rzecznikiem praw obywatelskich oraz poprawa dalszych działań wynikających z jego zaleceń.

– Stworzenie przejrzystych i odpowiedzialnych administracji lokalnych oraz rozwinięcie wewnętrznych kontroli i audytu w zarządzaniu zdecentralizowanymi funduszami.

Sądownictwo

– Zapewnienie terminowego wdrożenia strategii i planu działania na rzecz reformy sądownictwa z zamiarem wzmocnienia jego niezależności, poprawa wydajności sądów oraz wzmocnienie ogólnych możliwości systemu sądownictwa.

– Poprawa rozstrzygania spraw cywilnych oraz stworzenie wydajnego systemu doręczeń i wezwań.

Polityka zwalczania korupcji

– Pełne wdrożenie zaleceń Grupy Państw przeciwko Korupcji (GRECO).

– Poprawa przejrzystości decyzji publicznych oraz zarządzania majątkiem państwa (łącznie z gruntami państwowymi, koncesjami oraz zamówieniami publicznymi).

– Wdrożenie zaleceń Komisji Państwowej ds. Zapobiegania Korupcji oraz dalsza poprawa koordynacji oraz współpracy organów egzekwowania prawa.

– Przegląd uprawnień dyskrecjonalnych niektórych urzędników państwowych oraz przyjęcie jasnych zasad odnoszących się do konfliktu interesów.

– Zapewnienie wdrożenia prawodawstwa przyjętego na rzecz finansowania partii politycznych i kontroli majątku urzędników oraz nałożenie skutecznych sankcji w przypadku naruszeń.

– Ustalenie poziomu korupcji w głównych obszarach życia publicznego w celu stworzenia skutecznych środków zapobiegania i wykrywania.

– Poprawa możliwości oficerów śledczych i prokuratorów w zajmowaniu się przypadkami korupcji. Zapewnienie odpowiedniej koordynacji Komisji Państwowej ds. Zapobiegania Korupcji i Prokuratora Krajowego.

Umowa ramowa z Ohrid

– Zapewnienie skutecznego wdrożenia ram prawnych przyjętych zgodnie z umową ramową z Ohrid w celu, między innymi, wspierania budowy międzyetnicznego zaufania.

– Stworzenie koniecznych ram prawnych w celu wdrożenia procesu decentralizacji oraz zapewnienia, że gminy dysponują środkami niezbędnymi do wdrożenia nowych kompetencji.

– Przyjęcie oraz rozpoczęcie wdrożenia średnioterminowego planu strategicznego na rzecz sprawiedliwej reprezentacji mniejszości w administracji publicznej (w tym w sądownictwie) oraz w przedsiębiorstwach państwowych.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

– Pełne przestrzeganie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu oraz innych stosownych konwencji międzynarodowych.

– Wzmocnienie współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z rzecznikiem praw obywatelskich.

– Przyjęcie ustawy o przechwytywaniu wiadomości.

– Pełne wdrożenie zasad dotyczących etyki, kontroli wewnętrznej oraz standardów zawodowych we wszystkich organach egzekwowania prawa, sądownictwie oraz administracjach więziennych.

– Promowanie wśród policjantów, sędziów, prokuratorów oraz innych organów egzekwowania prawa świadomości obowiązków w zakresie praw człowieka oraz zapewnienie, że wykonują je zgodnie z wymogami międzynarodowymi.

– Zapewnienie pełnego wdrożenia konstytucyjnej zasady rozdziału państwa od wspólnot i grup religijnych oraz przegląd ram prawnych dotyczących wspólnot i grup religijnych.

– Wdrożenie nowej ustawy radiowo-telewizyjnej w celu zagwarantowania niezależności nadawców oraz jakości usług, które świadczą.

– Propagowanie poszanowania i ochrony mniejszości zgodnie z Europejską Konwencją Praw Człowieka i zasadami określonymi w Konwencji ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych, oraz w zgodzie z najlepszymi praktykami w tym zakresie w Państwach Członkowskich UE.

– Dalsze wspieranie dostępu wszystkich społeczności etnicznych do edukacji.

Sprawy regionalne i zobowiązania międzynarodowe

– Zapewnienie współpracy regionalnej i dobrych stosunków sąsiedzkich, w szczególności poprzez zwiększenie wysiłków na rzecz osiągnięcia w wyniku negocjacji z Grecją możliwego do zaakceptowania dla obu stron rozwiązania kwestii nazwy, w ramach rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 817/93 i 845/93.

– Zawarcie oraz wdrożenie umów z krajami sąsiednimi, szczególnie w dziedzinach wymiany handlowej, zwalczania przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu i przemytu, współpracy sądowniczej, zarządzania granicami, środowiska, transportu oraz energii.

Kryteria gospodarcze

– Wzmocnienie pewności prawnej podmiotów gospodarczych. Przyspieszenie procedur prawnych oraz wyjaśnienie praw majątkowych. Podjęcie stanowczych kroków w kierunku ewidencjonowania gruntów oraz nieruchomości.

– Wzmocnienie możliwości wpływu państwa na rozstrzyganie sporów handlowych.

– Zapewnienie, że decyzje administracyjne są oparte na przejrzystych zasadach, a decyzje wynikające z uprawnień dyskrecjonalnych podlegają skutecznemu przeglądowi administracyjnemu i sądowemu.

– Poprawa ogólnej atmosfery gospodarczej, między innymi przez wzmocnienie wdrażania oraz egzekwowania prawodawstwa w dziedzinach takich jak audyt i rachunkowość korporacyjna. Polepszenie atrakcyjności kraju dla bezpośrednich inwestorów krajowych i zagranicznych.

– Skrócenie czasu trwania procedur związanych z upadłością, zmniejszenie liczby zaległych procedur związanych z upadłością oraz zmniejszenie zaległości związanych z przedsiębiorstwami, które są w stanie upadłości, ale nie zostały rozwiązane.

– Zagwarantowanie równego traktowania wszystkich podatników. Zajęcie się zjawiskiem niepłacenia podatków i składek na ubezpieczenie społeczne, które jest tolerowane w przypadku niektórych podatników. Wyeliminowanie zaległości w płaceniu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. Zapewnienie skutecznego ścigania podmiotów i przedsiębiorstw, które uczestniczyły w "piramidowych" systemach uchylania się od płacenia podatków.

– Dokończenie liberalizacji rynku. W szczególności kontynuowanie procesu prywatyzacji oraz liberalizacji przemysłu sieciowego.

– Zajęcie się problemem bezrobocia oraz wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy. Zapewnienie sprawnego wdrożenia nowej ustawy o stosunkach pracy oraz reformy Agencji zatrudnienia. Rozpoczęcie dalszych działań mających na celu promowanie tworzenia nowych miejsc pracy, w szczególności dla kobiet oraz młodych ludzi.

– Wzmocnienie standardów ostrożnościowych i nadzorczych w sektorach bankowości i ubezpieczeń.

– Dalsze dostosowanie ram prawnych dla sektora finansowego oraz zapewnienie ich sprawnego wdrożenia, aby zagwarantować, w szczególności, szybkie nadrobienie zaległości w stosunku do standardów i praktyk międzynarodowych.

– Dalsza poprawa zarządzania finansami publicznymi. W szczególności wdrożenie decentralizacji budżetowej oraz kontynuacja rozszerzonego systemu wynagrodzeń służby cywilnej.

Zdolność podjęcia obowiązków wynikających z członkostwa

Swobodny przepływ towarów

– Dokończenie przebudowy obecnych ram instytucjonalnych w celu zapewnienia rozdziału funkcji regulacyjnych, akredytacyjnych, normalizacyjnych oraz funkcji certyfikacji produktów.

– Przyspieszenie przyjmowania norm europejskich.

– Przyjęcie prawodawstwa w zakresie mianowania i powiadamiania organów ds. oceny zgodności i stworzenie funkcjonującej infrastruktury w zakresie oceny zgodności.

– Przyjęcie nowej ustawy o bezpieczeństwie produktów.

– Rozwinięcie struktury nadzorowania rynku wymaganej w dorobku wspólnotowym w zakresie swobodnego przepływu towarów.

– Kontynuacja prac nad transpozycją dyrektyw starego, nowego i globalnego podejścia.

Swobodny przepływ kapitału

– Dalsze wzmocnienie ram w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, w szczególności przez zwiększenie świadomości instytucji sprawozdawczych oraz przez zapewnienie wiarygodnych wyników w zakresie egzekwowania przepisów prawnych przez odpowiednie instytucje. Wdrożenie narodowej strategii przeciwko praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Zamówienia publiczne

– Dostosowanie prawodawstwa dotyczącego zamówień publicznych do dorobku wspólnotowego, w szczególności w sektorze usług użyteczności publicznej.

– Zapewnienie skutecznego systemu zadośćuczynień, w szczególności w stosunku do stron, które mogą się do niego uciekać się oraz przez przedłużenie terminów wnoszenia skarg.

– Zwiększenie świadomości w sektorze publicznym o zasadach zamówień publicznych oraz o dostosowaniu się do niego.

– Stworzenie Biura ds. Zamówień Publicznych oraz zapewnienie mu odpowiedniej liczby pracowników oraz sprzętu, również biorąc pod uwagę jego rolę w wykrywaniu nieuczciwych działań.

Prawo spółek

– Dążenie do reform procesu rejestracji przedsiębiorstw w celu uproszczenia skomplikowanych i długich procedur.

– Zapewnienie właściwego egzekwowania wymogów związanych ze sprawozdawczością w dziedzinie rachunkowości i finansów. Zapewnienie wdrożenia międzynarodowych standardów rachunkowości.

– Zapewnienie funkcjonowania Komitetu ds. Standardów Rachunkowości.

Prawo własności intelektualnej

– Stworzenie wiarygodnych wyników w zakresie egzekwowania przepisów dotyczących ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej. Zapewnienie, że grzywny oraz inne sankcje są skutecznie stosowane oraz że mają odstraszający skutek. W tym celu należy przydzielić odpowiednie zasoby w zakresie egzekwowania prawa, odpowiedzialności karnej oraz sądownictwa.

Konkurencja

– Stworzenie wiarygodnych wyników w zakresie egzekwowania przepisów dotyczących działań antymonopolowych oraz kontroli pomocy państwa. Powierzenie Komisji ds. Ochrony Konkurencji skutecznych środków egzekwowania prawa oraz zapewnienie niezależności Komisji ds. Pomocy Państwa, zapewniając jej odpowiedni personel oraz pomieszczenia.

– Stworzenie wszechstronnego spisu wszystkich obowiązujących środków pomocowych oraz systemu sprawozdawczości na ich temat.

– Dalsze dostosowanie prawodawstwa do prawodawstwa UE w zakresie konkurencji oraz do zasad UE w zakresie pomocy państwa.

– Zwiększenie świadomości w dziedzinie konkurencji wśród instytucji rządowych oraz w sektorze gospodarczym.

Usługi finansowe

– Wzmocnienie prawodawstwa oraz ram nadzorczych, w tym egzekwowania, w sektorze finansowym, w szczególności w odniesieniu do sektora ubezpieczeń i rynków papierów wartościowych.

– Stworzenie niezależnego i dysponującego odpowiednim personelem organu w sektorze ubezpieczeń.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Zakończenie naruszania Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu dzięki przedsięwzięciu wszystkich koniecznych środków w celu spełnienia zobowiązania dotyczącego liberalizacji sektora w zakresie komunikacji elektronicznej, wraz z przyjęciem wszystkich przepisów prawodawstwa wtórnego oraz z dalszym wzmocnieniem organów regulacyjnych.

– Zapewnienie środków ochronnych dotyczących konkurencji operatorom wykazującym znaczne siły rynkowe.

– Zapewnienie, że prawodawstwo dotyczące mediów jest zgodne z zaleceniami sformułowanymi w maju 2005 r. dzięki wspólnej wiedzy specjalistycznej Rady Europy i Komisji.

– Zapewnienie, że prawodawstwo dotyczące zniesławienia odzwierciedla normy europejskie.

– Wzmocnienie niezależności oraz możliwości administracyjnych Rady ds. Mediów Elektronicznych.

Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

– Przyspieszenie ewidencji gruntów rolnych w katastrze nieruchomości.

– Przyjęcie niezbędnego prawodawstwa oraz stworzenie odpowiednich struktur administracyjnych w celu stosowania instrumentów UE związanych z rozwojem obszarów wiejskich, łącznie z przygotowaniami mającymi na celu ustanowienie agencji płatniczych ds. rozwoju obszarów wiejskich.

Bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna

– Kontynuowanie prac związanych z dostosowaniem do dorobku wspólnotowego w sektorze weterynaryjnym i fitosanitarnym.

– Wzmocnienie możliwości Służb Weterynaryjnych zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, w celu stworzenia systemu kontroli zgodnego z normami UE, w szczególności w przypadku kontroli przywozu. Wzmocnienie zarządzania inspektorami oraz szkolenia ich.

– Stworzenie systemu identyfikacji oraz rejestracji bydła oraz innych stosownych gatunków.

– Dalsze dostosowanie kontroli chorób oraz zdrowia zwierząt do wymogów prawnych i instytucjonalnych UE, jak również do planów awaryjnych w przypadku chorób z listy A.

– Przygotowanie programu modernizacji zakładów przetwórstwa żywności w celu spełnienia norm UE.

Polityka transportowa

– Dalsze dostosowanie do dorobku wspólnotowego w dziedzinie transportu, w szczególności w zakresie dostępu do rynku, transportu towarów niebezpiecznych oraz do dorobku socjalnego i fiskalnego.

– Stworzenie organu regulacyjnego w sektorze kolejowym, który jest niezależny od zarządzającego infrastrukturą oraz od przedsiębiorstw kolejowych. Stworzenie władzy ds. bezpieczeństwa odpowiedzialnej za wydawanie zaświadczeń o bezpieczeństwie. Dostosowanie do dorobku wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie transportu koleją towarów niebezpiecznych.

– Dalsze dostosowanie prawodawstwa w dziedzinie lotnictwa do zasad bezpieczeństwa oraz zasad funkcjonowania rynku. Wzmocnienie możliwości administracyjnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

– Zawarcie umowy o Europejskiej Wspólnej Przestrzeni Lotniczej wraz z protokołem w sprawie środków przejściowych w celu wdrożenia prawodawstwa UE w dziedzinie lotnictwa.

– Dalsza realizacja postanowień Protokołu Ustaleń w sprawie rozwoju podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej.

Energia

– Rozpoczęcie dostosowywania do dorobku wspólnotowego prawodawstwa w zakresie wewnętrznego rynku elektryczności i gazu oraz odnawialnych źródeł energii w celu stopniowego otwarcia rynku energii na konkurencję.

– Wzmocnienie niezależności Komisji Regulacji Energii.

– Rozpoczęcie wdrażania Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.

– Wzmocnienie możliwości administracyjnych we wszystkich sektorach energii.

Podatki

– Zwiększenie możliwości administracyjnych w celu wdrożenia prawodawstwa podatkowego oraz walki z unikaniem płacenia podatków.

– Podjęcie środków strukturalnych w celu niezwłocznego przeprowadzenia reformy kontroli polityki oraz poprawa możliwości kontroli.

– Rozwinięcie strategii dotyczącej audytu i odpowiednich systemów technologii informacyjnych.

– Zmiana systemu podatkowego w przypadku produktów tytoniowych w celu zakończenia istniejącego rozróżnienia pomiędzy produktami krajowymi i przywożonymi.

– Zobowiązanie się do przestrzegania zasad kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw i zapewnienie, by nowe środki podatkowe były zgodne z tymi zasadami.

Statystyka

– Wzmocnienie możliwości Państwowego Urzędu Statystycznego w celu umożliwienia terminowego wdrożenia spisu rolnego i spisu przedsiębiorstw oraz w celu umożliwienia stałego rozwoju rachunków narodowych oraz związanych z nimi danych statystycznych. Usprawnienie systemu gromadzenia i przetwarzania danych statystycznych dotyczących rolnictwa, zgodnie z normami i metodami stosowanymi w UE.

– Zmiana ustawy o statystyce krajowej w celu jej pełnego zharmonizowania ze standardami UE oraz stworzenie odpowiednich warunków do wdrożenia dorobku wspólnotowego w dziedzinie statystyki.

Polityka w zakresie przedsiębiorstw i przemysłu

– Dalsze wdrażanie Europejskiej Karty Małych Przedsiębiorstw. Wprowadzenie systemu talonów szkoleniowych w usługach szkoleniowych i doradczych. Zbadanie możliwości zachęt podatkowych dla nowo powstałych małych przedsiębiorstw. Poprawa sposobów poparcia i reprezentacji MŚP.

– Wprowadzenie systematycznej oceny wpływu nowego rozporządzenia o przedsiębiorstwach.

– Zapewnienie profesjonalnego i niezależnego zarządzania funduszem gwarancji pożyczkowych.

– Zapewnienie skutecznego wdrożenia prawodawstwa w dziedzinie podpisu elektronicznego.

Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

– Opracowanie całościowej i spójnej strategii oraz projektu ustawy o rozwoju regionalnym.

– Określenie struktur partnerstwa, zapewniających ścisłą współpracę między odpowiednimi zainteresowanymi stronami na poziomie krajowym i regionalnym.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

– Przyjęcie i wdrożenie ustawy o nadzorze granic, łącznie z przepisami dotyczącymi strategii zintegrowanego zarządzania granicami oraz z ustawą w sprawie cudzoziemców. Wdrożenie planu działań na rzecz zintegrowanego zarządzania granicami. Przygotowanie podręczników zgodnych z podręcznikiem Schengen, które będą używane na wszystkich granicznych punktach kontrolnych.

– Rozwinięcie głównych baz danych w celu zarządzania granicami i zapewnienie, że będą one ze sobą połączone. Zmodernizowanie sprzętu służącego do analizy dokumentów oraz do nadzoru granic. Wprowadzenie wysokiej jakości dokumentów podróży i tożsamości. Zapewnienie dodatkowych szkoleń dla personelu przeniesionego z Ministerstwa Obrony w ramach wielorocznego programu szkoleniowego.

– Dalsze wdrażanie planu działań na rzecz reformy policji. Zapewnienie odpowiedniego finansowania i szkolenia. Wzmocnienie koordynacji i współpracy zarówno pomiędzy organami policyjnymi, jak i policją i innymi organami egzekwowania prawa.

– Rozwinięcie i wdrożenie kompleksowej strategii dla policji w dziedzinie zasobów ludzkich i szkolenia. Zmodernizowanie sprzętu, w szczególności w specjalistycznych dziedzinach dochodzenia.

– Dążenie do wdrożenia zestawu zorientowanych na działania środków w dziedzinie walki z przestępczością zorganizowaną. Stworzenie zintegrowanego systemu wywiadowczego do wspólnego użytku agencji w walce przeciwko przestępczości zorganizowanej, w tym handlu ludźmi, bronią i narkotykami.

– Opracowanie krajowej strategii w zakresie narkotyków zgodnie ze strategią antynarkotykową UE na lata 2005-2012 oraz stworzenie dobrze zorganizowanej jednostki specjalizującej się w tajnych operacjach policyjnych oraz zapewnienie szkolenia w dziedzinie działań policyjnych kierowanych przez wywiad. Zapewnienie odpowiednich zasobów do ochrony świadków. Wzmocnienie możliwości przeprowadzania dochodzeń w przestępstwach komputerowych.

Ochrona środowiska

– Poprawa wdrażania prawodawstwa oraz monitorowania środowiska naturalnego.

– Wzmocnienie roli Inspektoratu ds. Środowiska oraz innych organów egzekwowania. Stworzenie wiarygodnych wyników w zakresie egzekwowania przepisów. Zapewnienie skutecznego stosowania grzywn i innych sankcji oraz ich odstraszającego skutku.

– Wzmocnienie możliwości administracyjnych na poziomie krajowym i regionalnym oraz rozpoczęcie przygotowania planów strategicznych, w tym strategii finansowych.

– Opracowanie strategii inwestycyjnej w dziedzinie ochrony środowiska, opartej na oszacowaniu kosztów dostosowania prawa.

Unia celna

– Dostosowanie poziomu ogólnych opłat za odprawę celną do dorobku wspólnotowego. Zniesienie specjalnej opłaty w wysokości 100 EUR za każdy wniosek przedłożony w celu otrzymania kontyngentów taryfowych, ponieważ jest to sprzeczne z dorobkiem wspólnotowym i narusza przepisy Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.

– Zwiększenie możliwości administracyjnych w celu wdrożenia prawodawstwa celnego oraz walka z przestępczością przygraniczną.

– Podjęcie wszystkich koniecznych kroków w celu odpowiedniego wdrożenia zasad pochodzenia.

– Dalsze zbliżenie prawodawstwa oraz procedur do dorobku wspólnotowego, w szczególności w dziedzinie transportu, uproszczonych procedur oraz kontyngentów taryfowych.

Stosunki zewnętrzne

– Działanie na rzecz przyszłej regionalnej umowy o wolnym handlu w Europie Południowo-Wschodniej.

Kontrola finansowa

– Przyjęcie i wdrożenie spójnego prawodawstwa w całej dziedzinie kontroli wewnętrznej, obejmującego wszystkie stosowne aspekty odpowiedzialności kierowniczej, niezależnego audytu wewnętrznego, harmonizacji na poziomie centralnym, jak również zwalczania nadużyć finansowych.

– Opracowanie strategii w dziedzinie publicznej wewnętrznej kontroli finansowej lub planu działania w zakresie polityki, które będą podstawą do wdrożenia średnioterminowych priorytetów związanych z publiczną kontrolą wewnętrzną.

– Zakończenie ustanawiania funkcjonalnie niezależnych jednostek audytu wewnętrznego w centralnych instytucjach państwowych oraz stworzenie takich jednostek na poziomie lokalnym. Wzmocnienie funkcji koordynacyjnej Ministerstwa Finansów. Zapewnienie odpowiedniego personelu, szkoleń i sprzętu.

– Stworzenie w Ministerstwie Finansów jednostki harmonizacyjnej ds. zarządzania finansami oraz kontroli.

– Opracowanie systemów skutecznego zarządzania, monitorowania, kontroli i audytu niezbędnych do wdrożenia programów w ramach instrumentów przedakcesyjnych UE w warunkach zdecentralizowanego zarządzania.

– Wzmocnienie niezależności operacyjnej i finansowej Państwowej Izby Kontroli oraz zapewnienie dalszych działań wynikających z ustaleń zawartych w jej sprawozdaniach.

3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOTERMINOWE

Kryteria polityczne

Demokracja i praworządność

Administracja publiczna

– Dalsze rozwijanie możliwości administracyjnych do wdrożenia Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu.

– Dalsze wspieranie czynnego udziału w procesie decyzyjnym społeczeństwa obywatelskiego, w tym partnerów społecznych.

Sądownictwo

– Zakończenie wdrażania strategii i planu działania na rzecz reformy sądownictwa. Zapewnienie niezależności i skuteczności sądownictwa.

– Osiągnięcie rzeczywistych rezultatów w polepszaniu funkcjonowania sądownictwa, w zwiększaniu liczby wykonywanych spraw cywilnych.

– Dalsze rozwijanie Akademii Szkoleniowej dla sędziów i prokuratorów.

– Dalsze rozwijanie możliwości sądownictwa w zajmowaniu się przestępczością zorganizowaną i gospodarczą.

– Zaopatrzenie sądów w odpowiedni sprzęt i zaplecze informatyczne.

Polityka zwalczania korupcji

– Dalsze wdrażanie strategii na rzecz walki z korupcją oraz wzmocnienie inicjatyw mających na celu zwiększenie świadomości administracji i całego społeczeństwa. Zapewnienie skutecznego wdrożenia środków i prawodawstwa przyjętego w celu zwalczania korupcji.

– Opracowanie metodologii oraz wdrożenie systemu gromadzenia i rozprowadzania informacji i wspólnego dostępu do baz danych.

Umowa ramowa z Ohrid

– Zakończenie procesu decentralizacji oraz dalsze wdrożenie strategii na rzecz sprawiedliwej reprezentacji mniejszości w administracji publicznej oraz w przedsiębiorstwach państwowych.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

– Dalsze promowanie przez organy egzekwowania prawa poszanowania praw człowieka w izbach zatrzymań i zakładach karnych.

Kryteria gospodarcze

– Dalsza poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Przede wszystkim ukończenie ewidencji wszystkich gruntów oraz nieruchomości, jak i powiązane z tym rozwijanie katastru. Zapewnienie wykonania praw wierzycieli w ramach przejrzystych ram prawnych. Dalsze polepszenie warunków dla inwestorów.

– Polepszenie jakości zarządzania, zachowując rzetelne finanse publiczne.

– Podjęcie kroków mających na celu zintegrowanie nieformalnego sektora z formalną gospodarką, w szczególności w celu pełnego włączenia osób zatrudnionych do systemu zabezpieczeń społecznych oraz w celu wyeliminowania nieuczciwej konkurencji ze strony niezarejestrowanych przedsiębiorstw.

– Promowanie zmian strukturalnych oraz zróżnicowania działań gospodarczych w celu lepszego wykorzystania porównawczej przewagi kraju.

– Dążenie do regionalnej integracji gospodarczej. Modernizacja infrastruktury transportowej i komunikacyjnej. Rozszerzenie integracji handlowej kraju z regionem.

– Zmniejszenie stosunkowo wysokiej ilości nieproduktywnych wydatków, zwiększając finansowanie edukacji, infrastruktury oraz badań i rozwoju.

– Modernizacja systemu edukacyjnego. Dostosowanie jakości systemu edukacyjnego do standardów europejskich. Modernizacja programów nauczania w szkołach średnich i na uniwersytetach. Podjęcie większych wysiłków w celu stworzenia nowoczesnego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego.

– Zwiększenie możliwości administracyjnych w dziedzinie pobierania podatków oraz kontroli wydatków. Zwiększenie wewnętrznej kontroli i standardów audytu.

Zdolność podjęcia obowiązków wynikających z członkostwa

Swobodny przepływ towarów

– Przyspieszenie działań mających na celu uzyskanie pełnego członkostwa w Europejskim Komitecie Normalizacyjnym i w Europejskim Komitecie Normalizacyjnym Elektrotechniki oraz w Europejskim Instytucie Norm Telekomunikacyjnych. Zagwarantowanie odpowiedniej liczby pracowników w Instytucie Normalizacyjnym.

– Wzmocnienie możliwości administracyjnych niezbędnych do prowadzenia skutecznego nadzoru rynku.

– Wprowadzenie do prawodawstwa klauzul wzajemnego uznawania.

Swobodny przepływ pracowników

– Rozwinięcie odpowiednich możliwości administracyjnych w celu wdrożenia zasad wspólnotowych dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Prawo przedsiębiorczości i swoboda świadczenia usług

– Przyjęcie prawodawstwa w dziedzinie uznawania kwalifikacji zawodowych zdobytych za granicą oraz stworzenie w tym celu struktur i procedur administracyjnych.

– Przyjęcie polityki w dziedzinie poczty opartej na dyrektywach pocztowych, w tym stworzenie niezależnego krajowego organu regulacyjnego w dziedzinie usług pocztowych.

Prawo spółek

– Zapewnienie wysokich standardów w wykonywaniu zawodu audytora.

Konkurencja

– Dalsza poprawa wyników w zakresie kontroli antymonopolowej oraz kontroli pomocy państwa.

Społeczeństwo informacyjne i media

– Transpozycja i wdrożenie ram UE w społeczeństwie informacyjnym i mediach.

– Przyjęcie prawodawstwa w dziedzinie handlu elektronicznego oraz usług dostępu warunkowego.

– Dalsze dostosowanie do Europejskiej konwencji o telewizji ponadgranicznej oraz do dyrektywy "telewizja bez granic".

– Dalsze wzmocnienie możliwości administracyjnych organów regulacyjnych.

Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

– Rozwinięcie ogólnej strategii na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

– Poprawa możliwości administracji rolnych oraz zakończenie przygotowań mających na celu wdrożenie i praktyczne stosowanie mechanizmów zarządzania Wspólnej Polityki Rolnej, w szczególności zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz agencji płatniczej. Zapewnienie działania systemu identyfikacji działek.

– Stworzenie rejestru winnic oraz wprowadzenie go w życie.

Bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna

– Dalsze dostosowanie prawodawstwa do dorobku wspólnotowego w zakresie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, kontrolowanie sposobu egzekwowania i wdrożenie tego prawodawstwa oraz stworzenie niezbędnych systemów zbiórki i przetwarzania.

– Stworzenie organu ds. zdrowia roślin, posiadającego odpowiedni personel oraz zapewnienie służbom fitosanitarnym odpowiedniego zaplecza laboratoryjnego. Dalsze dostosowanie prawodawstwa fitosanitaryjnego do dorobku wspólnotowego.

Polityka transportowa

– Kontynuacja prac na rzecz pełnego dostosowania do dorobku wspólnotowego prawa krajowego w dziedzinie transportu drogowego. Dalsze dostosowanie do wspólnotowego dorobku prawnego prawodawstwa w dziedzinie kolei (pierwszy i drugi pakiet kolejowy oraz interoperacyjność). Osiągnięcie pełnego dostosowania prawa do prawodawstwa w dziedzinie lotnictwa. Zapewnienie dynamicznego egzekwowania odpowiedniego prawodawstwa.

– Dalsze wdrożenie Protokołu Ustaleń w sprawie Głównych Sieci Transportowych Europy Południowo-Wschodniej.

Energia

– Dalsze wdrażanie wymogów Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.

– Prace na rzecz dostosowania prawa do dorobku wspólnotowego w dziedzinie energii nuklearnej oraz wzmocnienie możliwości administracyjnych w tym sektorze.

Podatki

– Pełne dostosowanie prawodawstwa podatkowego do wspólnotowego dorobku, łącznie z nowym prawodawstwem (np. dyrektywą w sprawie energii).

– Kontynuacja reformy administracji podatkowej oraz zapewnienie jej właściwego działania.

– Dalsze przygotowania w celu zapewnienia możliwości łączenia z informatycznymi systemami UE.

– Poprawa przejrzystości oraz wymiana informacji z Państwami Członkowskimi UE w celu ułatwienia egzekwowania środków zapobiegających unikaniu zobowiązań podatkowych i uchylaniu się od nich. W tym zakresie wymiana informacji z Państwami Członkowskimi mogłaby opierać się na modelu umowy OECD w sprawie wymiany informacji.

Statystyka

– Określenie regionów statystycznych, które są zgodne z NUTS i rozpoczęcie sporządzania regionalnych danych statystycznych.

– Stworzenie rejestru gospodarstw na podstawie spisu rolnego i zajęcie się pozostałymi lukami w rolnych danych statystycznych.

– Dalszy rozwój statystyk makroekonomicznych i społecznych.

– Rozwój wiarygodnych danych statystycznych dotyczących przedsiębiorstw w oparciu o statystyczny rejestr przedsiębiorstw oraz o spis przedsiębiorstw.

Polityka społeczna i zatrudnienie

– Dalsze dostosowanie prawa do prawodawstwa UE w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, prawa pracy i przeciwdziałania dyskryminacji oraz wzmocnienie odpowiednich struktur administracyjnych.

– Zapewnienie inspektoratowi pracy personelu oraz sprzętu i umożliwienie mu stosowania skutecznych i odstraszających sankcji.

– Opracowanie i wdrożenie kompleksowej strategii zatrudnienia, angażującej wszystkie zainteresowane strony, w celu późniejszego włączenia jej do Europejskiej Strategii Zatrudnienia, w połączeniu z rozwijaniem odpowiednich możliwości przeprowadzania analiz, wdrażania i oceny.

Polityka w zakresie przedsiębiorstw i przemysłu

– Określenie i wdrożenie strategii przemysłowej prowadzącej do wzrostu gospodarczego i innowacji.

– Dalsze opracowanie mechanizmów wsparcia dla MŚP oraz polepszenie dostępu MŚP do usług finansowych.

Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

– Zapewnienie jasnego podziału odpowiedzialności i skutecznej koordynacji międzyresortowej, w celu opracowania kompleksowej i spójnej strategii w dziedzinie rozwoju regionalnego.

– Ustanowienie struktur partnerstwa, zapewniających ścisłą współpracę między odpowiednimi zainteresowanymi stronami na poziomie krajowym i regionalnym. Zaangażowanie partnerów społecznogospodarczych i innych.

– Zapewnienie, aby wyznaczone organy zarządzające i dokonujące płatności stopniowo rozwijały swoje możliwości.

– Opracowanie i wdrożenie planów rozwoju regionalnego.

– Usprawnienie zarządzania finansowego i procedur kontroli oraz ustanowienie odpowiednich systemów monitorowania i oceny.

– Stworzenie krajowej agencji ds. rozwoju regionalnego.

– Rozwinięcie możliwości w dziedzinie przygotowania projektów i zarządzania nimi zgodnie z funduszami strukturalnymi i Funduszem Spójności, zarówno na poziomie centralnym, jak i na poziomie NUTS III.

Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

– Zakończenie wdrażania strategii zintegrowanego zarządzania granicami.

– Zakończenie wdrażania planu działań na rzecz reformy policji. Dalsze modernizowanie sprzętu oraz poprawa szkoleń. Dalszy rozwój systemu zarządzania zasobami ludzkimi.

– Dalszy rozwój zintegrowanego systemu na rzecz działań policyjnych kierowanych przez wywiad. Wzmocnienie możliwości przeprowadzania specjalnych dochodzeń w walce przeciwko przestępczości zorganizowanej, w tym handlu ludźmi, bronią i narkotykami.

– Stosowanie procedur w dziedzinie azylu, które są w pełni zgodne z międzynarodowymi i europejskimi standardami, wraz ze zreformowanym systemem odwołań. Wzmocnienie możliwości administracyjnych przez przyjęcie planu strategicznego dla struktur administracyjnych, jak i wytycznych dotyczących rozpatrywania spraw dotyczących azylu. Wzmocnienie zarządzania i wsparcia proceduralnego. Wzmocnienie możliwości przyjmowania oraz rozwinięcie centralnej bazy danych dla wszystkich cudzoziemców obejmującej azyl, migrację oraz wizy.

– Opracowanie i wdrożenie polityki migracyjnej, łącznie z aktywną polityką w zakresie powrotu, która jest zgodna ze standardami UE oraz skuteczna w walce z nielegalną migracją oraz wtórnymi ruchami migracyjnymi.

Nauka i badania naukowe

– Rozpoczęcie opracowywania i stosowania zintegrowanej polityki w dziedzinie badań naukowych.

– Wzmocnienie możliwości badawczych i rozwoju technologicznego w celu zapewnienia skutecznego udziału w programach ramowych Wspólnoty.

Ochrona środowiska naturalnego

– Włączenie kwestii ochrony środowiska do innych polityk sektorowych, w szczególności poprzez przygotowywanie ocen wpływu na środowisko.

– Zwiększenie nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem odprowadzania i oczyszczania ścieków, zaopatrzenia w wodę pitną, problemu zanieczyszczenia powietrza oraz gospodarki odpadami.

Ochrona konsumentów i zdrowia

– Dalsze dostosowanie do dorobku wspólnotowego środków związanych z bezpieczeństwem.

Unia celna

– Pełne dostosowanie prawodawstwa celnego i procedur do prawodawstwa i standardów UE oraz pełne wdrożenie tych procedur na całym obszarze kraju.

– Dalsze wzmocnienie administracji celnej i zapewnienie jej właściwego działania w celu spełnienia standardów UE. Zakończenie wdrażania planu strategicznego na lata 2004-2008.

– Dalsze przygotowania w celu zapewnienia możliwości łącznia z systemami informatycznymi UE.

Polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony

– Zapewnienie, że w pełni brane są pod uwagę "Zasady przewodnie UE dotyczące ustaleń pomiędzy krajem będącym stroną Statutu Rzymskiego Międzynarodowego Trybunału Karnego i Stanami Zjednoczonymi w odniesieniu do warunków oddawania osób pod jurysdykcję Trybunału" przyjęte dnia 30 września 2002 r.

Kontrola finansowa

– Opracowanie i wdrożenie zasad zdecentralizowanej odpowiedzialności kierowniczej i niezależnego funkcjonalnie audytu wewnętrznego zgodnie ze standardami przyjętymi na poziomie międzynarodowym oraz najlepszą praktyką UE, przy wykorzystaniu modelu UE dotyczącego publicznej wewnętrznej kontroli finansowej, dzięki spójnemu prawodawstwu oraz odpowiednim możliwościom instytucjonalnym. Zapewnienie, że proces mający na celu osiągnięcie powyższego jest prowadzony przez Ministerstwo Finansów, które sprawuje funkcję koordynującą i harmonizującą.

– Dalsze wzmocnienie możliwości operacyjnych, jak i niezależności funkcjonalnej i finansowej Państwowej Izby Kontroli.

– Opracowanie procedur i możliwości administracyjnych, aby zapewnić skuteczną ochronę interesów finansowych UE.

4. PROGRAMOWANIE

Pomoc Wspólnoty dla krajów Bałkanów Zachodnich na mocy procesu stabilizacji i stowarzyszenia zostanie zapewniona na mocy istniejących instrumentów finansowych, w szczególności rozporządzenia Rady (WE) nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(1). Zgodnie z powyższym, niniejsza decyzja nie niesie ze sobą skutków finansowych. Była Jugosłowiańska Republika Macedonii może uzyskać dostęp do finansowania z programów wielostronnych i horyzontalnych.

5. WARUNKOWOŚĆ

Pomoc wspólnotowa dla krajów Bałkanów Zachodnich w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia jest uzależniona od dalszych postępów w spełnianiu kryteriów kopenhaskich, jak również od postępu w spełnianiu priorytetów niniejszego partnerstwa europejskiego. Niewypełnienie tych warunków może prowadzić do zastosowania przez Radę odpowiednich środków na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000.

Pomoc Wspólnoty będzie również podlegać warunkom określonym przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. oraz dnia 21-22 czerwca 1999 r., szczególnie w zakresie podejmowania przez beneficjentów pomocy przeprowadzenia demokratycznych, gospodarczych i instytucjonalnych reform.

6. MONITOROWANIE

Realizacja partnerstwa europejskiego będzie monitorowana w oparciu o mechanizmy ustanowione na mocy procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności w oparciu o roczne sprawozdania przedstawiane przez Komisję.

______

(1) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.