Decyzja 2003/425/WE ustanawiająca grupę ekspertów doradzających Komisji w sprawie strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2003.144.10

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 czerwca 2003 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 czerwca 2003 r.
ustanawiająca grupę ekspertów doradzających Komisji w sprawie strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu

(2003/425/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 czerwca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) We wszystkich rodzajach transportu wymaga się zapewnienia wysokiego i jednakowego poziomu bezpieczeństwa obywateli europejskich, należy wprowadzić strategię w celu zmniejszenia liczby wypadków. Jedną z dróg poprawy bezpieczeństwa są niezależne badania techniczne zdarzeń i wypadków transportowych w celu identyfikacji ich przyczyn, umożliwiające dzięki temu zapobieganie ich powstawaniu.

(2) Badania przyczyn wypadków nie należy wiązać z odszkodowaniami za szkody lub z określeniem winy. Z tego też powodu badania te powinny być prowadzone niezależnie od śledztw prowadzonych przez organy sądowe, firmy ubezpieczeniowe, branże, podmioty gospodarcze i organy nadzorujące, ani też przez inne strony, których interesy mogą kolidować z zadaniem powierzonym organowi lub podmiotowi śledczemu.

(3) W swej Białej Księdze o europejskiej polityce transportowej na 2010 r.: Czas decyzji(1), Komisja wskazała rosnącą potrzebę niezależnych badań technicznych ukierunkowanych na wykrywanie przyczyn wypadków i dróg poprawy prawodawstwa. W tym celu Komisja zaleciła w Białej Księdze utworzenie "grupy niezależnych ekspertów działających w ramach Komisji, których zadaniem będzie poprawa obowiązującego prawodawstwa i przyjęcie (europejskiej) metodologii, między innymi w odniesieniu postępu technicznego".

(4) Do badania wszystkich spraw objętych niezależnymi badaniami technicznymi wypadków Komisja zamierza ustanowić grupę ekspertów doradzających jej w sprawie strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu.

(5) Ustanowienie tej grupy przyczyni się do unowocześnienia polityki Wspólnoty w zakresie niezależnych badań wypadków oraz innych odpowiednich procedur konsultacji. Grupa będzie doradzać Komisji odnośnie do dziedziny poprawy obowiązującego ustawodawstwa i, w miarę potrzeby, proponować nowe inicjatywy dla wszystkich rodzajów transportu, w tym również transportu energii (rurociągi naftowe i gazowe),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Powołuje się niniejszym grupę ekspertów doradzających Komisji w sprawach strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu, zwaną dalej "grupą ekspertów".

Artykuł  2

Zadanie

Grupa ekspertów doradza Komisji w sprawie potrzeb w zakresie poprawy obowiązującego prawodawstwa oraz, w miarę potrzeby, proponuje nowe inicjatywy dla wszystkich rodzajów transportu, w tym również transportu energii (rurociągi naftowe i gazowe), z wyłączeniem jednak aspektów związanych z bezpieczeństwem pracy i ochroną zdrowia personelu.

Artykuł  3

Skład

Grupa ekspertów składa się z wykwalifikowanych osób, kompetentnych, tak aby mogły rozpatrywać zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa transportu, w szczególności niezależnych badań technicznych wypadków we wszystkich rodzajach transportu, włączając transport energii (rurociągi naftowe i gazowe). Grupa składa się z 12 członków a przewodniczy jej przedstawiciel Komisji.

Artykuł  4

Powoływanie

1.
Członkowie grupy ekspertów są powoływani indywidualnie przez Komisję na podstawie obiektywnych kryteriów sprawdzonej kompetencji i doświadczenia. Mandat członka trwa dwa i pół roku i jest odnawialny w drodze decyzji Komisji.
2.
Z chwilą upłynięcia terminu swych mandatów członkowie grupy ekspertów pełnią swoje funkcje do czasu mianowania następców lub odnowienia mandatów.
3.
Mandat członka wygasa w terminie wcześniejszym w razie jego rezygnacji lub śmierci. W takim przypadku Komisja powołuje następcę członka, stosując procedurę wymienioną w ust. 2.
4.
Wezwania do składania wniosków o członkostwo są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja wybiera członków na podstawie wniosków otrzymanych w wyniku tego wezwania. Kryteria wyboru biorą pod uwagę kompetencje i doświadczenie kandydatów, ich reprezentatywność i zdolność do brania udziału w dyskusjach strategicznych, zapewniając też zrównoważoną obecność specjalistów z różnych dziedzin transportu.
5.
Komisja publikuje listę członków w informacjach Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Kadencje, grupy robocze i eksperci dodatkowi

1.
Grupa ekspertów zapraszana przez Komisję zbiera się dwa razy do roku na posiedzenia plenarne w siedzibie Komisji.
2.
Wypełniając swoje zadania określone w art. 2, grupa ekspertów może powoływać doraźne grupy robocze.
3.
Na życzenie członka lub z własnej inicjatywy przewodniczący grupy może podjąć decyzję o zaproszeniu innych ekspertów w celu wyjaśnienia spraw szczegółowych.
4.
Członkom grupy ekspertów oraz ekspertom zaproszonym na mocy z ust. 3 zwraca się wydatki na podróż i utrzymanie zgodnie z obowiązującymi w Komisji przepisami.
Artykuł  6

Poufność

Bez uszczerbku dla postanowień art. 287 Traktatu WE, członkowie grupy ekspertów nie ujawniają żadnych informacji uzyskanych podczas pracy w grupie ekspertów lub jej grupach roboczych.

Artykuł  7

Regulamin wewnętrzny i sekretariat

1.
Grupa ekspertów przyjmuje swój regulamin.
2.
Sekretariat grupy ekspertów jest zapewniany przez Komisję.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2001) 370 z dnia 12 września 2001 r., str. 69.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.