Decyzja 2003/20/WE w sprawie stosowania art. 6 dyrektywy 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG
Dz.U.UE.L.2003.8.35
Akt jednorazowyDECYZJA KOMISJI
z dnia 27 grudnia 2002 r.
w sprawie stosowania art. 6 dyrektywy 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/20/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG(1), w szczególności jej art. 6 ust. 3 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2000/26/WE (czwarta dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych) ustanawia szczególne przepisy stosowane do stron poszkodowanych zamieszkałych w Państwie Członkowskim i uprawnionych do odszkodowania w związku z każdą stratą lub szkodą wynikającą z wypadków, które miały miejsce w Państwie Członkowskim innym niż Państwo Członkowskie stałego miejsca zamieszkania strony poszkodowanej lub w państwach trzecich, których narodowe biura ubezpieczeniowe przyłączyły się do systemu zielonej karty w każdym przypadku, gdy takie wypadki spowodowane są użytkowaniem pojazdów ubezpieczonych mających stałe miejsce postoju w Państwie Członkowskim.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 10 ust. 3 czwartej dyrektywy każde Państwo Członkowskie ustanawia lub zatwierdza, przed dniem 20 stycznia 2002 r., organ odszkodowawczy odpowiedzialny za zapewnianie odszkodowań, w przypadku gdy zakład ubezpieczeń nie wyznaczyl swojego przedstawiciela lub wyraźnie wykazuje opieszałość w zaspokojeniu roszczenia. Ponadto, jak przewidziano w art. 7, strona poszkodowana jest uprawniona do złożenia wniosku o odszkodowanie od organu odszkodowawczego w tym Państwie Członkowskim, w którym ma stałe miejsce zamieszkania, jeżeli niemożliwa jest identyfikacja pojazdu lub jeżeli, w terminie dwóch miesięcy następujących po wypadku, niemożliwa jest identyfikacja zakładu ubezpieczeń.
(3) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 czwartej dyrektywy organ odszkodowawczy Państwa Członkowskiego, które wypłaciło odszkodowanie stronie poszkodowanej, która ma stałe miejsce zamieszkania w tym Państwie Członkowskim, uprawniony jest do roszczenia o zwrot wypłaconej sumy w drodze odszkodowania, od organu odszkodowawczego w Państwie Członkowskim, w którym prowadzi działalność zakład ubezpieczeń, który wystawil polisę stronie odpowiedzialnej.
(4) Na mocy art. 6 ust. 3 lit. a) czwartej dyrektywy wejście w życie art. 6 czwartej dyrektywy jest zastrzeżone zawarciem porozumienia między organami odszkodowawczymi ustanowionymi lub zatwierdzonymi przez Państwa Członkowskie w stosunku do ich funkcji, obowiązków i procedur dokonywania zwrotów.
(5) Wszystkie Państwa Członkowskie powołały organy odszkodowawcze odpowiedzialne za zapewnianie odszkodowań stronom poszkodowanym w przypadkach, określonych w art. 1 czwartej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, jak przewidziano w art. 6. Porozumienie między tymi organami odszkodowawczymi zgodnie z tym przepisem zostało zawarte w dniu 29 kwietnia 2002 r. w Brukseli i przekazane Komisji Europejskiej w liście z dnia 19 lipca 2002 r. w nieprzekraczalnym terminie ustanowionym przez art. 10 ust. 3 tej samej dyrektywy.
(6) Art. 6 ust. 3 lit. b) wzywa Komisję do ustalenia daty, od której art. 6 czwartej dyrektywy staje się skuteczny, a Komisja stwierdziła, po konsultacji z Komitetem ds. Ubezpieczeń, zawarcie tego porozumienia.
(7) Zgodnie z art. 10 ust. 1 czwartej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych Państwa Członkowskie stosują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do jej wykonania przed dniem 20 stycznia 2003 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 grudnia 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Frederik BOLKESTEIN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 181 z 20.7.2000, str. 65.