Decyzja 1999/177/WE ustanawiająca warunki odstępstwa dla skrzyń i palet z tworzyw w odniesieniu do poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych w dyrektywie 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1999.56.47

Akt utracił moc
Wersja od: 9 lutego 1999 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 lutego 1999 r.
ustanawiająca warunki odstępstwa dla skrzyń i palet z tworzyw w odniesieniu do poziomów stężenia metali ciężkich ustanowionych w dyrektywie 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 246)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/177/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 marca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (1), w szczególności jej art. 11 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

skrzynie i palety z tworzyw są opakowaniami, dla których wypełnienie warunków dyrektywy jest możliwe do wyegzekwowania;

wielokrotne używanie opakowań oraz powtórne przetwarzanie surowców z opakowań stanowi zasadniczy cel dyrektywy;

warunki odstępstwa dla nowych opakowań powinny z reguły mieć również zastosowanie do wszystkich opakowań w łańcuchu, do którego wprowadzane jest nowe opakowanie;

odstępstwo przestanie obowiązywać po 10 latach od wejścia w życie, chyba że zostanie podjęta decyzja o jego przedłużeniu zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21 dyrektywy 94/62/WE;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 21 dyrektywy 94/62/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ma zastosowanie w odniesieniu do wszystkich opakowań, o których mowa w dyrektywie 94/62/WE i ma na celu ustalenie warunków, zgodnie z którymi poziomy stężeń przewidziane w art. 11 dyrektywy 94/62/WE mogą nie mieć zastosowania w przypadku skrzyń i palet z tworzyw wykorzystywanych w zamkniętym i kontrolowanym obiegu, bez uszczerbku dla odstępstwa w art. 22 dyrektywy 94/62/WE.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

– mają zastosowanie definicje zawarte w art. 3 dyrektywy 94/62/WE,

– "wprowadzenie celowe" oznacza działanie polegające na umyślnym użyciu w składzie chemicznym opakowania lub składnika opakowania substancji, której trwałe występowanie w opakowaniu końcowym lub składniku opakowania jest pożądane dla zapewnienia mu określonej cechy, wyglądu lub jakości. Stosowanie materiałów pochodzących z odzysku, z których część może zawierać pewne ilości metali będących przedmiotem uregulowań, jako materiału produkcyjnego do wytwarzania nowych materiałów opakowaniowych nie uważa się za wprowadzenie celowe,

– "występowanie przypadkowe" oznacza występowanie metalu jako niezamierzonego składnika opakowania lub elementu opakowania,

– "obieg zamknięty" oznacza taki obieg produktu, w którym cyrkulacja wyrobów regulowana jest za pomocą systemu odzysku i kontrolowanej dystrybucji oraz w którym odzyskiwany materiał pochodzi tylko z opakowań zamkniętego obiegu, tak aby wprowadzanie materiału z zewnątrz odbywało się jedynie w takiej minimalnej ilości, jaką warunkują możliwości techniczne, oraz z którego to obiegu jednostki te mogą zostać usunięte jedynie w toku specjalnie wprowadzonej procedury, tak aby wskaźniki odzysku przybierały jak najwyższe wartości.

Artykuł  3

Skrzynie i palety z tworzyw mogą przekroczyć granice 600 ppm, 250 ppm i 100 ppm (wagowo) sumy stężeń ołowiu, kadmu, rtęci oraz chromu sześciowartościowego w przypadku zgodności ze wszystkimi warunkami ustanowionymi w art. 4 i 5 niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Skrzynia lub paleta z tworzywa, której dotyczy niniejsze odstępstwo, musi być wyprodukowana w procesie kontrolowanego powtórnego przetwarzania, w którym materiał pochodzi jedynie z innych skrzyń lub palet z tworzyw i w którym wprowadzanie materiału z zewnątrz odbywa się jedynie w takiej minimalnej ilości, na jaką pozwalają możliwości techniczne, maksymalnie do 20 % wagi. Wycofane opakowania niepodlegające odzyskowi traktowane będą zgodnie z art. 5 niniejszej decyzji.

Ołów, kadm, rtęć czy chrom sześciowartościowy nie może być wprowadzony celowo jako komponent w czasie produkcji lub dystrybucji. Odróżnić tutaj należy przypadkowe występowanie któregokolwiek z tych komponentów.

W przypadku skrzyń lub palet z tworzyw, których dotyczy niniejsze odstępstwo, limity stężenia mogą zostać przekroczone tylko w wyniku dodania materiałów pochodzących z odzysku.

Artykuł  5

Skrzynie lub palety z tworzyw podlegające niniejszej decyzji należy wprowadzać w systemie dystrybucji i odzysku kontrolowanego na następujących warunkach:

nowe skrzynie lub palety z tworzyw zawierające metale, o których mowa w decyzji, są oznaczone w sposób trwały i widoczny,

ustanawia się system inwentaryzacji i rejestracji, włączając w to metodę odpowiedzialności finansowej i ustawowej, w celu dokumentowania zgodności z niniejszą decyzją, włączając w to wskaźniki zwrotu, czyli procent jednostek zawracanych, których nie usuwa się po wykorzystaniu, ale zwraca producentowi, podmiotowi pakującemu/napełniającemu lub upoważnionemu przedstawicielowi. Wskaźniki zwrotu są możliwie najwyższe, lecz w żadnym przypadku nie mogą być niższe od 90 % w ciągu czasu życia skrzyni czy palety z tworzywa. System taki umożliwia wyliczenie, ile jednostek zwrotnych znajduje się użyciu, a ile zostało wycofanych z użycia,

wszystkie zwrócone jednostki nienadające się do ponownego wykorzystania są usuwane w wyniku procedury specjalnie zatwierdzonej przez odpowiednie organy albo poddawane powtórnemu przetwarzaniu, tak aby odzyskiwany materiał składał się ze skrzyń i palet z tworzyw znajdujących się w obiegu, a wprowadzanie materiału z zewnątrz było na tyle minimalne, na ile tylko pozwalają możliwości techniczne; maksymalnie do 20 % wagowo,

producent lub jego upoważniony przedstawiciel corocznie sporządza pisemną deklarację zgodności prowadzonych działań z warunkami decyzji, w tym roczny raport ukazujący, w jaki sposób zostały spełnione warunki niniejszej decyzji. W raporcie zawiera się informacje o ewentualnych zmianach dotyczących systemu i upoważnionych przedstawicieli,

producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje wspomnianą dokumentację do dyspozycji odpowiednich organów krajowych dla celów inspekcji przez co najmniej cztery lata,

jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie prowadzi działalności na terenie Wspólnoty, obowiązek udostępniania dokumentacji technicznej spoczywa na osobie, która wprowadza produkt na rynek Wspólnoty.

Artykuł  6

Wyżej wymienione wymogi dotyczą wyjątków od art. 11 dyrektywy 94/62/WE i pozostają bez uszczerbku dla procedur oceny zgodności przewidzianych w art. 9 tej dyrektywy.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja wygasa po 10 latach od wejścia w życie.

Artykuł  8

W ramach sprawozdania, które ma zostać przedłożone zgodnie z art. 17 dyrektywy 94/62/WE, Państwa Członkowskie powiadamiają o wprowadzanych przez siebie praktycznych środkach, w tym o mechanizmach kontroli, inspekcjach itd.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lutego 1999 r.

W imieniu Komisji
Ritt BJERREGAARD
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.