Decyzja 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)
Dz.U.UE.L.1999.203.1
Akt utracił mocDECYZJA NR 1719/1999/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 12 lipca 1999 r.
w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada, w swojej rezolucji z dnia 20 czerwca 1994 r.(5), podkreśliła potrzebę koordynacji w odniesieniu do wymiany informacji między administracjami.
(2) Rada, w swojej rezolucji z dnia 21 listopada 1996 r.(6), ustanowiła nowe priorytety polityki dotyczącej społeczeństwa informacyjnego.
(3) Komisja, w swym komunikacie z dnia 19 lipca 1994 r., przedłożyła plan działań w odniesieniu do społeczeństwa informacyjnego.
(4) Komisja przedłożyła plan działań w odniesieniu do jednolitego rynku.
(5) Parlament Europejski, w swojej rezolucji z dnia 12 czerwca 1997 r.(7), zaprosił Unię Europejską i Państwa Członkowskie do podjęcia działań w odniesieniu do rozwoju i zastosowań nowych technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych (ICT) w następnej dekadzie.
(6) Parlament Europejski i Rada, w decyzji nr 2717/95/WE(8), przyjęły szereg wytycznych w zakresie rozwoju Euro-ISDN jako sieci transeuropejskiej.
(7) Parlament Europejski i Rada, w decyzji nr 1336/97/WE(9), przyjęły szereg wytycznych w zakresie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
(8) W celu ustanowienia unii gospodarczej i walutowej i realizacji polityki i działań Wspólnoty, administracjom Państw Członkowskich i Wspólnoty niezbędny jest dostęp do wymiany i przetwarzania rosnących ilości informacji.
(9) Aby korzystać z powierzonych im uprawnień, instytucjom Wspólnoty konieczny jest dostęp do wymiany i przetwarzania rosnących ilości informacji.
(10) Sprawna, efektywna i bezpieczna wymiana przetwarzalnej informacji wymaga dostępności zintegrowanych systemów teleinformatycznych, zwanych dalej sieciami telematycznymi.
(11) Sieciami telematycznymi łączącymi systemy informatyczne administracji Państw Członkowskich i Wspólnoty w Europie są transeuropejskie sieci telekomunikacyjne administracji.
(12) Sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego i zniesienie przeszkód w komunikacji między administracją publiczną a sektorem prywatnym są istotnymi czynnikami koniunktury oraz konkurencyjności przemysłu Wspólnoty.
(13) Wykorzystywanie sieci telematycznych może przyczynić się do ochrony interesów finansowych Wspólnoty i do zwalczania nadużyć finansowych.
(14) Państwa Członkowskie powinny uwzględnić sieci telematyczne powstałe w ramach działań wspólnotowych przy rozwoju projektów, przeprowadzanych wspólnie na obszarach objętych Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską w konsekwencji Traktatu z Amsterdamu, i na innych obszarach objętych Traktatem o Unii Europejskiej, a także we wszystkich innych działaniach przez nie prowadzonych, spełniających cele Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 3 lit. d), art. 14, 18 i 39 tego Traktatu.
(15) Podczas przygotowań do poszerzenia Unii Europejskiej niezbędne mogą okazać się zmiany i rozwój sieci telematycznych.
(16) Umiejętność reagowania i oraz przejrzystość w działaniach administracji publicznej zachęcą obywateli Unii Europejskiej do odnoszenia korzyści ze społeczeństwa informacyjnego.
(17) Wspólnota jest użytkownikiem bądź beneficjentem sieci telematycznych, które wspierają politykę i działania Wspólnoty, komunikację między oraz unię gospodarczą i walutową.
(18) Zadanie ustanowienia takich sieci ciąży zarówno na Wspólnocie, jak i na Państwach Członkowskich.
(19) Do zapewnienia nieprzerwanego współdziałania w celu osiągnięcia korzyści skali i powiększenia korzyści z takich sieci niezbędne jest stosowanie w jak najszerszym zakresie norm, publicznie dostępnych specyfikacji i zastosowań stanowiących powszechną własność.
(20) W następstwie skoordynowanego rozwoju, sieci takie powinny zbiegać się we wspólnym interfejsie telematycznym między Wspólnotą i Państwami Członkowskimi.
(21) Aby uczynić efektywnym wykorzystanie środków finansowych Wspólnoty, konieczny jest sprawiedliwy podział kosztów takich sieci między Państwami Członkowskimi a Wspólnotą, z równoczesnym unikaniem niepotrzebnego mnożenia wyposażenia, powielania się badań oraz różnicowania metod.
(22) Państwa Członkowskie w zasadzie ponoszą każde z osobna koszt poniesiony przez nie przy realizacji projektów i usług IDA.
(23) Zachodzi zatem potrzeba określenia szczegółowych wytycznych powszechnego stosowania dla wszystkich takich sieci, jak również szczegółowych ram finansowych w zakresie projektów stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania zgodnych z takimi wytycznymi.
(24) Zgodnie z zasadami subsydiarności i proporcjonalności ustanowionymi w art. 5 Traktatu, Państwa Członkowskie nie mogą należycie osiągnąć celu ustanawiania takich sieci, i dlatego mogą z powodu skali i skutków proponowanych działań, skuteczniej osiągnąć ten cel na poziomie wspólnotowym; proponowane działania nie wychodzą poza to, co konieczne do osiągnięcia wymienionego celu.
(25) Wykonanie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym i umów stowarzyszeniowych ze Wspólnotą Europejską wymaga zmian i ulepszenia odpowiednich sieci telematycznych.
(26) Sieci telematyczne i komunikacji elektronicznej posiadają nieodłącznie wymiar międzynarodowy.
(27) Środki mające na celu zapewnienie współdziałania sieci telematycznych między administracjami są zgodne z priorytetami przyjętymi w związku z wytycznymi w zakresie transeuropejskich sieci telekomunikacyjnych.
(28) Przeprowadzano działania zgodne z decyzją Rady 95/468/WE z dnia 6 listopada 1995 r. w sprawie wkładu Wspólnoty do telematycznej wymiany danych między administracjami we Wspólnocie (IDA)(10); 28 maja 1998 r. Trybunał Sprawiedliwości uchylił decyzję 95/468/WE; utrzymuje się konsekwencje środków przyjmowanych przez Komisję na podstawie niniejszej decyzji przed jej uchyleniem przez Trybunał.
(29) Niniejsza decyzja ustanawia pakiet finansowy, który jest głównym punktem odniesienia w rozumieniu pkt 1 Deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 6 marca 1995 r.(11), dla władzy budżetowej do celów rocznej procedury budżetowej.
(30) 20 grudnia 1994 r.(12) zawarto modus vivendi między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie środków wykonawczych do aktów przyjętych zgodnie z procedurą ustaloną w art. 251 Traktatu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. M. GIL-ROBLES | S. NIINISTÖ |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 54 z 21.2.1998, str. 3 oraz Dz.U. C 23 z 28.1.1999, str. 8.
(2) Dz.U. C 214 z 10.7.1998, str. 33.
(3) Dz.U. C 251 z 10.8.1998, str. 1.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 listopada 1998 (Dz.U. C 379 z 7.12.1998, str. 68), wspólne stanowisko Rady z dnia 21 grudnia 1998 (Dz.U. C 55 z 25.2.1999, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 1999 r. (Dz.U. C 219 z 30.7.1999). Decyzja Rady z dnia 21 czerwca 1999 r.
(5) Dz.U. C 181 z 2.7.1994, str. 1.
(6) Dz.U. C 376 z 12.12.1996, str. 1.
(7) Dz.U. C 200 z 30.6.1997, str. 196.
(8) Dz.U. L 282 z 24.11.1995, str. 16.
(9) Dz.U. L 183 z 11.7.1997, str. 12.
(10) Dz.U. L 269 z 11.11.1995, str. 23.
(11) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 4.
(12) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 1.
(13) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9.
(14) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2046/2002/WE z dnia 21 października 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.316.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 listopada 2002 r.
- zmieniony przez art. 3 decyzji nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.