Czternaste sprawozdanie z postępów w realizacji strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnego handlu nimi (2012/II).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.138.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 maja 2013 r.

Czternaste sprawozdanie z postępów w realizacji strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnego handlu nimi (2012/II)

(2013/C 138/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2013 r.)

I.

 WPROWADZENIE

Czternaste sprawozdanie z postępów w realizacji strategii dotyczącej BSiL obejmuje działania UE przeprowadzone w drugiej połowie 2012 r. (od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.). Sprawozdanie zostało przygotowane przez stanowiący część ESDZ Dział ds. Nieproliferacji I Rozbrojenia, we współpracy z innymi właściwymi służbami ESDZ i Komisji Europejskiej. W okresie objętym sprawozdaniem UE nadal propagowała kwestię broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) na wszystkich forach wielostronnych i w dialogu politycznym, który prowadziła z państwami trzecimi w ramach odpowiednich instrumentów międzynarodowych, takich jak program działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach. W szczególności UE aktywnie uczestniczyła w negocjacjach ONZ w sprawie traktatu o handlu bronią, które odbyły się w lipcu 2012 r., oraz w 2. konferencji przeglądowej programu działań ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach, która miała miejsce w sierpniu 2012 r. W okresie objętym sprawozdaniem UE kontynuowała również realizację kilku projektów związanych z zapobieganiem nielegalnemu handlowi BSiL i nadmiernemu gromadzeniu tych rodzajów broni oraz zaczęła opracowywać nowe inicjatywy, które będą dalej rozwijane w najbliższych miesiącach.

II.

 REALIZACJA PLANU DZIAŁANIA PRZEWIDZIANEGO W STRATEGII UE DOTYCZĄCEJ BSiL

II.1. Skuteczne relacje wielostronne służące wypracowaniu globalnych, regionalnych i krajowych mechanizmów, które mają przeciwdziałać dostawom i destabilizującemu rozprzestrzenianiu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni

a) Realizacja programu działania ONZ z 2001 roku na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach

UE aktywnie uczestniczyła w konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach; konferencja ta odbyła się w dniach od 27 sierpnia do 7 września 2012 r. w Nowym Jorku.

Na podstawie dokumentu roboczego UE, który został przyjęty na szczeblu Rady oraz przedstawiony na konferencji przeglądowej (dokument dostępny pod adresem: http://www.poa-iss.org/RevCon2/documents/), UE aktywnie uczestniczyła w negocjacjach w sprawie oświadczenia, planu realizacji przedmiotowego programu działania oraz harmonogramu planowanych na następne sześć lat spotkań w jego sprawie, a także planu realizacji międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie. UE z zadowoleniem przyjęła fakt, iż konferencja przeglądowa osiągnęła porozumienie w sprawie przedmiotowych dokumentów końcowych i jest przekonana, że wyniki konferencji pomogą wszystkim odnośnym podmiotom zintensyfikować pełną i skuteczną realizację przedmiotowego planu w przyszłości.

Na mocy decyzji Rady w sprawie wspierania działalności Biura ONZ ds. Rozbrojenia w celu realizacji przedmiotowego programu działania ONZ (decyzja Rady 2011/428/WPZiB z dnia 18 lipca 2011 r.) kontynuowano działania na rzecz usprawnienia internetowego systemu wspierania wdrażania (http://www.poa-iss.org), w szczególności w odniesieniu do narzędzia "łączenia potrzeb z zasobami", w celu

ułatwienia koordynacji międzynarodowych starań na rzecz skutecznego wdrożenia przedmiotowego programu działania. Aby przyspieszyć wdrożenie rzeczonego programu działania na szczeblu regionalnym oraz udzielić pomocy w przygotowaniach do 2. konferencji przeglądowej w sprawie tegoż programu, w dniach od 14 do 15 sierpnia 2012 r. w Nairobi odbyło się regionalne seminarium na temat jego wdrażania w regionach Afryki. Podczas seminarium przyjęto dokument końcowy, będący efektem dogłębnych dyskusji na tematy poruszane w projektach dokumentów końcowych konferencji przeglądowej.

Grupy subregionalne, składające się z państw członkowskich ECOWAS, RECSA, SADC oraz ECCAS, również wypracowały własny dokument końcowy na temat priorytetów subregionalnych, który załączono do dokumentu głównego. Planowane jest spotkanie regionalne z Ligą Państw Arabskich w sprawie wdrożenia na szczeblu regionalnym programu działań oraz wyników 2. konferencji przeglądowej.

b) Traktat o handlu bronią

W drugiej połowie 2012 r. UE nadal traktowała proces traktatu o handlu bronią jako priorytet wysokiej rangi. Proces negocjacji traktatu osiągnął kluczowy etap wraz ze zwołaniem w lipcu 2012 r. konferencji ONZ upoważnionej do negocjowania traktatu.

W okresie 2011-2012 Unia Europejska i jej państwa członkowskie ściśle wspierały prowadzony przez ONZ proces negocjacji traktatu o handlu bronią i brały w nim udział. W ramach przygotowań do wzmiankowanej wyżej konferencji ONZ, która odbyła się w lipcu 2012 r., specjalna podgrupa utworzona w ramach grup roboczych COARM i CODUN spotykała się regularnie, aby dzielić się opiniami i koordynować stanowiska, umożliwiając tym samym UE dalszy bardzo aktywny i widoczny udział w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią. Na podstawie skoordynowanych stanowisk UE Unia Europejska i jej państwa członkowskie wzięły w lipcu 2012 r. aktywny udział w negocjacjach oraz prowadziły szerokie konsultacje z państwami trzecimi, a w szczególności z głównymi państwami produkującymi, eksportującymi oraz importującymi broń, a także z przewodniczącym konferencji ONZ.

Uznając, że podczas konferencji ONZ osiągnięto znaczne postępy, UE wyraża jednak żal z powodu niemożliwości osiągnięcia porozumienia w sprawie ostatecznego tekstu traktatu. Prowadzone będą dalsze intensywne prace na rzecz szybkiego i skutecznego zakończenia procesu negocjacyjnego na końcowym posiedzeniu konferencji ONZ w marcu 2013 r., na którym zamknięte zostaną negocjacje prowadzone na podstawie projektu traktatu z dnia 26 lipca 2012 r.

W następstwie sfinalizowania decyzji Rady 2010/336/WPZiB z dnia 14 czerwca 2010 r., promującej proces negocjacji traktatu o handlu bronią poprzez zorganizowanie na całym świecie serii regionalnych seminariów, UE rozpoczęła prace nad przygotowaniem nowej decyzji Rady, mającej na celu usprawnienie przygotowań państw członkowskich ONZ do zaplanowanej na marzec 2013 r. konferencji, jak również promowanie wdrażania oraz upowszechniania traktatu po jego uzgodnieniu; przyjęcie nowej decyzji Rady planowano na początek 2013 r.

c) Realizacja Protokołu przeciwko nielegalnemu wytwarzaniu i obrotowi bronią palną Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej (UNTOC)

Poprzez komponent długoterminowy Instrumentu na rzecz Stabilności (IfS) w drugiej połowie 2012 r. kontynuowano trzyletni projekt (obejmujący okres od marca 2011 r. do lutego 2014 r.) mający na celu zapobieganie międzynarodowemu nielegalnemu handlowi bronią palną i zwalczanie tego handlu poprzez wspieranie ratyfikowania i realizacji Protokołu przeciwko nielegalnemu wytwarzaniu i obrotowi bronią palną, jej częściami i komponentami oraz amunicją, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej. Zakres geograficzny projektu obejmuje Afrykę Zachodnią (Benin, Burkina Faso, Gambia, Ghana, Mali, Mauretania, Senegal, Togo), Amerykę Południową (Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Paragwaj, Urugwaj), jak również Karaiby (Jamajka). Zapewniono wsparcie techniczne w zakresie dostosowania przepisów prawnych oraz budowania zdolności w odniesieniu do zarządzania BSiL zgodnie z celem zakładającym wspieranie ratyfikacji i realizacji przedmiotowego protokołu w sprawie broni palnej w Ameryce Łacińskiej, Karaibach i Afryce Zachodniej. W celu zwiększenia udziału społeczeństwa obywatelskiego oraz nadzoru w tym obszarze projekt zwraca uwagę na zagadnienia związane z BSiL. Przewidywane działania obejmują przeprowadzenie badań dotyczących międzynarodowego nielegalnego handlu bronią palną, które dostarczą krajom partnerskim danych, na których będą one mogły oprzeć kształtowanie swojej polityki. Realizacją projektu zajmuje się Biuro ONZ ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC).

W ramach komponentu długoterminowego Instrumentu na rzecz Stabilności UE przekazuje również Interpolowi pomoc finansową na utworzenie i uruchomienie bazy danych do śledzenia i identyfikowania zagubionej lub ukradzionej broni palnej (iARMS) za pośrednictwem systemu Interpolu I24/7.

Pilotażowe uruchomienie w latach 2011-2012 koncentrowało się na tych samych regionach co projekt UNODC; objęło także dodatkowe kraje europejskie (Chorwację, Republikę Czeską, Hiszpanię, Portugalię). Projekt ma na celu przyczynienie się do zwalczania nielegalnego handlu bronią palną poprzez usprawnienie regionalnej i międzyregionalnej wymiany informacji o nielegalnej broni palnej. W grudniu 2012 r. uzgodniono umowę dla systemu iARMS Interpolu o drugiej fazie długoterminowego wsparcia w ramach Instrumentu na rzecz Stabilizacji. Faza ta miała obejmować lata 2013 i 2014, a jej początek planowany był na styczeń 2013 r., kiedy zakończyła się pierwsza faza wsparcia. Celem drugiej fazy wsparcia jest usprawnienie funkcjonowania systemu iARMS oraz udostępnienie go wszystkim 190 członkom Interpolu. Projekt przewiduje także związane z powyższym budowanie zdolności, szkolenie, jak również działania służb wywiadowczych dostarczających informacji o działalności przestępczej mającej związek z bronią palną.

d) Kontrola eksportu

Po zakończeniu wdrażania decyzji Rady 2009/1012/WPZiB w pierwszej połowie 2012 r. dokonano dokładnej oceny przedmiotowej decyzji oraz jej efektów, z myślą o przygotowaniu nowej serii działań informacyjnych i wspomagających. Ten proces doprowadził do przyjęcia decyzji Rady 2012/711/WPZiB, która przewiduje serię działań na rzecz wsparcia państw trzecich, w tym seminaria regionalne, wizyty robocze, wymiany pracowników, pomoc indywidualną. Wdrażanie przedmiotowej decyzji Rady rozpocznie się na początku 2013 r.

e) Nielegalny handel BSiL prowadzony drogą powietrzną

Na mocy decyzji Rady 2010/765/WPZiB w sprawie działań UE na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką (BSiL) prowadzonego drogą powietrzną, która miała usprawnić narzędzia i techniki służące podmiotom międzynarodowym i krajowym do skutecznego sprawdzania i namierzania podejrzanych statków powietrznych, które mogą być wykorzystywane do nielegalnego handlu BSiL, do dnia 30 grudnia 2012 r. kontynuowano realizację projektu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI).

W dniach 28 i 29 sierpnia 2012 r. w siedzibie ONZ w Nowym Jorku odbyło się seminarium ekspertów, którego przedmiotem były sankcje ONZ oraz nielegalny handel prowadzony drogą powietrzną. W seminarium uczestniczyło około 100 ekspertów w dziedzinach monitorowania sankcji, lotnictwa cywilnego, utrzymywania pokoju, zarządzania kryzysowego, rozbrojenia, informacji wywiadowczych na temat lotnictwa, proliferacji, kontroli eksportu, obrony, egzekwowania prawa, zagadnień celnych i bezpieczeństwa. Kolejne seminarium ekspertów, którego przedmiotem było utrzymywanie pokoju oraz nielegalny handel prowadzony drogą powietrzną, odbyło się w dniach 30 i 31 października 2012 r. w Addis Abebie w Etiopii przy udziale ekspertów międzynarodowych, regionalnych i krajowych, jak również przedstawicieli Unii Afrykańskiej (AU), innych organizacji regionalnych oraz państw z dotkniętych obszarów. Obydwa seminaria przyczyniły się do ustalenia najlepszych praktyk w dziedzinie skutecznej wymiany informacji, oraz narzędzi i technik dla lepszego monitorowania i wykrywania przewożących ładunki drogą powietrzną podmiotów zaangażowanych w przewóz destabilizujących towarów, jak również monitorowania sankcji oraz technik dochodzeniowych dotyczących nielegalnego handlu na obszarach utrzymywania pokoju. Zalecenia wypływające z serii seminariów ekspertów obejmowały zapewnienie grupom czy zespołom ekspertów wspierających prace Komitetu Sankcji ONZ narzędzi i zasobów o bardziej trwałym charakterze.

Zaktualizowano oprogramowanie oraz bazy danych systemu oceny monitorowania samolotów, aby odzwierciedlić obraz zagrożeń wiążący się z eskalacją konfliktu w Sahelu i Syrii pod koniec okresu realizacji przedmiotowego projektu. Wydano także instrukcję na temat wykrywania przypadków nielegalnego handlu bronią przy użyciu transportu lotniczego, którą rozprowadzano w trakcie spotkań informacyjnych oraz wydarzeń organizowanych w drugiej połowie 2012 r.

II.2. Kwestie BSiL w ramach dialogu politycznego z państwami trzecimi i organizacjami regionalnymi, klauzule o BSiL

Kwestie BSiL były uwzględniane w wielu regularnych dialogach politycznych UE z państwami trzecimi i we współpracy z organizacjami regionalnymi. Na szczeblu grupy roboczej Rady w ramach dialogu politycznego zorganizowano spotkania z Republiką Korei (Wiedeń, 18 września 2012 r.) oraz Ukrainą (Bruksela, 6 listopada 2012 r.) poświęcone zagadnieniom nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli zbrojeń; oprócz tego regularnie przeprowadzano konsultacje nieformalne między innymi z Indiami, Japonią, Republiką Południowej Afryki, a także innymi państwami. Dialog UE-27-USA obejmujący wszystkie ważne kwestie dotyczące harmonogramu nieproliferacji, rozbrojenia i kontroli zbrojeń odbył się dnia 17 grudnia 2012 r. w Brukseli.

Zgodnie z konkluzjami Rady w sprawie włączania kwestii BSiL do umów zawieranych przez UE z państwami trzecimi, przyjętymi w grudniu 2008 r., kwestia BSiL jest obecnie negocjowana z Afganistanem, Australią, Brunei, Kanadą, Kazachstanem, Malezją, Mercosurem, Nową Zelandią i Singapurem, tak by włączyć ją do ich odnośnych umów z UE.

II.3. Konkretne projekty pomocy UE na rzecz państw trzecich i organizacji regionalnych

a) Bałkany Zachodnie

I. UE nadal finansowała wysiłki demilitaryzacyjne w dziedzinie BSiL, w szczególności poprzez realizację decyzji Rady 2010/179/WPZiB w sprawie wsparcia działań centrum SEESAC na Bałkanach Zachodnich, przyjętej w marcu 2010 r. Poprzez zakończenie zaległych działań związanych z zarządzaniem zapasami i niszczeniem nadwyżek broni w Bośni i Hercegowinie, Chorwacji i Serbii doprowadzono do pomyślnego ukończenia realizacji przedmiotowej decyzji Rady.

W grudniu 2012 r. w Bośni i Hercegowinie z powodzeniem zakończono wymianę drzwi w czterech magazynach BSiL oraz amunicji. Ogółem dokonano wymiany 41 drzwi, tym samym zabezpieczając dostęp do zapasów broni. Wzmiankowane ulepszenia, w połączeniu z usprawnieniami systemu bezpieczeństwa centralnego magazynu BSiL oraz amunicji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Chorwacji (MURAT) oraz udoskonaleniem infrastruktury bezpieczeństwa składu amunicyjnego "Taras" Ministerstwa Obrony Czarnogóry, wydatnie wzmocniły bezpieczeństwo zapasów BSiL na Bałkanach Zachodnich. Udoskonalenie infrastruktury zostało uzupełnione budowaniem zdolności w zakresie zarządzania zapasami poprzez opracowanie i przeprowadzenie szeroko zakrojonego kursu szkoleniowego, składającego się z trzech modułów. Ogółem przeszkolono 58 pracowników szczebla operacyjnego z Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Czarnogóry, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii oraz Serbii w zakresie planowania i zarządzania przestrzeniami składowania, zarządzania ewidencją i praktyk księgowych, jak również warunków technicznych instalacji przechowywania zapasów oraz transportu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni.

Dzięki zniszczeniu 78 205 sztuk broni doszło do wyraźnego zmniejszenia nadwyżek zapasów broni w posiadaniu ministerstw spraw wewnętrznych Chorwacji i Serbii. 4 620 sztuk broni strzeleckiej i lekkiej zniszczono w Chorwacji w okresie od lipca do grudnia 2012 r.; tym samym ogólna liczba broni zniszczonej na mocy decyzji Rady wyniosła 32 920, co oznacza przekroczenie zakładanego celu o 2 982 sztuki. 17 000 sztuk broni strzeleckiej i lekkiej zniszczono w Serbii w grudniu 2012 r.; tym samym ogólna liczba broni zniszczonej na mocy decyzji Rady wyniosła 45 285 sztuk. W Chorwacji w wyniku kampanii uświadamiającej, która zakończyła się w grudniu 2011 r., w pierwszych miesiącach 2012 r. zebrano dodatkowe 186 sztuk nielegalnej broni automatycznej, 1 539 sztuk nielegalnych bomb odłamkowych, 201 sztuk legalnej broni, 679 463 sztuki amunicji i 96,79 kg materiałów wybuchowych.

W zakresie znakowania i śledzenia aktualizacje oprogramowania udoskonaliły krajowy system ewidencji i identyfikacji broni w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii, dzięki czemu przedmiotowy system osiągnął pełną funkcjonalność. Nowy elektroniczny system rejestracji broni opracowano i uruchomiono w Czarnogórze.

Podsumowując, działania podejmowane na mocy przedmiotowej decyzji Rady znacząco przyczyniły się do realizacji strategii UE w odniesieniu do BSiL na Bałkanach Zachodnich.

II. UE rozważa także program działań następczych mający na celu dalszą poprawę - poprzez komponent krótkoterminowy Instrumentu na rzecz Stabilności - ochrony, bezpieczeństwa oraz perspektyw rozwojowych jednostek i lokalnych społeczności, które mogą być zagrożone przypadkowymi wybuchami w magazynach z amunicją w Bośni i Hercegowinie. Na ten prowadzony przez UNDP projekt składać się będzie niszczenie niestabilnej i wysoce niebezpiecznej amunicji oraz poprawa standardów bezpieczeństwa w magazynach amunicji. W ramach programu udzielana będzie również pomoc na rzecz poprawy mechanizmów inspekcji i weryfikacji rządu Bośni i Hercegowiny oraz poszerzenia wiedzy fachowej w obszarach prawnym i administracyjnym oraz dobrych praktyk w organach władzy.

b) Region OBWE

W październiku 2012 r. UE przyjęła decyzję Rady dotyczącą wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu BSiL i jej nadmiernego gromadzenia w regionie OBWE (decyzja Rady 2012/662/WPZiB). Przedmiotowa decyzja Rady doprowadzi m.in. do zwiększenia bezpieczeństwa magazynów BSiL na Białorusi i w Kirgistanie, zniszczenia nadwyżek BSiL w tych dwóch państwach, aby nie dopuścić do tego, by stały się one przedmiotem nielegalnego handlu, jak również do wprowadzenia aplikacji służącej zarządzaniu spisem BSiL mającej na celu ulepszenie systemów przechowywania, rejestrowania i śledzenia BSiL w kilku państwach OBWE.

c) Afryka

I. W drugiej połowie 2012 r. rozpoczęto realizację decyzji Rady 2012/121/WPZiB dotyczącej wspierania działań propagujących dialog i współpracę UE, Chin i Afryki w zakresie kontroli broni konwencjonalnej. Pierwsze spotkanie grupy roboczej ekspertów Afryka-UE-Chiny odbyło się w Brukseli dnia 13 listopada 2012 r. Następnie, dnia 14 listopada 2012 r., miało miejsce seminarium poświęcone traktatowi o handlu bronią, w którym udział wzięli członkowie rzeczonej grupy, urzędnicy, naukowcy, jak również eksperci z ośrodków analitycznych z Afryki, Chin, państw członkowskich UE oraz instytucji UE. Dzięki tym dwu wydarzeniom rozmówcy z Afryki, Europy i Chin mogli zwiększyć wzajemne zrozumienie odnośnych stanowisk w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią oraz poglądów na zagadnienia związane z bronią konwencjonalną w ogóle. Na pierwszym spotkaniu grupy roboczej ekspertów przyjęto również plan działania na kolejnych sześć miesięcy, który będzie obejmował działania informujące o rzeczonym traktacie w Chinach i Afryce oraz powołanie wspólnego afrykańskounijnochińskiego ośrodka badawczego ds. broni konwencjonalnej.

II. W ramach komponentu długoterminowego Instrumentu na rzecz Stabilności UE w dalszym ciągu realizowała - za pośrednictwem regionalnego centrum broni strzeleckiej i lekkiej (RECSA) z siedzibą w Nairobi - projekt na rzecz wsparcia walki z nielegalnym gromadzeniem broni palnej i amunicji oraz z nielegalnym handlem bronią palną i amunicją w Afryce. Projekt ten przyczynia się do realizacji komponentu ""Pokój i Bezpieczeństwo" wspólnej strategii Afryka-UE. Główne działania obejmują instytucjonalne wzmocnienie państw docelowych oraz Regionalnego Centrum Broni Strzeleckiej i Lekkiej, propagowanie skutecznego zarządzania BSiL (znakowanie broni, ewidencja, zarządzanie zapasami, niszczenie) oraz tworzenie informacji o BSiL.

Obecne wsparcie udzielane centrum RECSA ma ustać w czerwcu 2013 r. po ukończeniu studium badającego stopień wypełnienia regionalnych i międzynarodowych zobowiązań mających odniesienie do BSiL przez państwa subsaharyjskie. Druga faza wsparcia dla ośrodka RECSA została uzgodniona w grudniu 2012 r. i rozpocznie się w lipcu 2013 r. po zakończeniu obecnego projektu.

III. Zagadnienie nielegalnego rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej z Libii, jak i na jej terenie zostało przedyskutowane w trakcie serii spotkań na różnych szczeblach; UE przygotowuje decyzję Rady, której zadaniem będzie wsparcie dla wysiłków w tym zakresie. Już we wrześniu 2012 r. wspólny projekt organizacji DanChurchAid (DCA) oraz duńskiej Rady ds. Uchodźców (DRC), finansowany poprzez komponent krótkoterminowy Instrumentu na rzecz Stabilności, rozpoczął edukowanie ludności cywilnej w Libii w zakresie ryzyka, jakie przedstawia broń strzelecka i lekka, w celu zmniejszenia liczby wypadków z nią związanych oraz jej optycznej obecności. DanChurchAid będzie również popierała zamierzenia władz lokalnych w zakresie bezpiecznego zarządzania BSiL w celu zapobieżenia przemocy z wykorzystaniem broni.

IV. Dwa dalsze projekty finansowane w państwach afrykańskich poprzez komponent krótkoterminowy Instrumentu na rzecz Stabilności wspierają udzielanie pomocy: 1) rządowi Sudanu Południowego w dziedzinie kontroli uzbrojenia, w szczególności poprzez środki budowania zdolności ukierunkowane na pokojową redukcję ilości broni strzeleckiej i lekkiej znajdującej się w rękach cywilów w Sudanie Południowym oraz 2) rządowi Nigru w dziedzinie skutecznego wypełniania zobowiązań wynikających z Konwencji ECOWAS dotyczącej broni strzeleckiej i lekkiej oraz przedmiotowego programu działania ONZ. Obydwa projekty realizowane są przez UNDP.

d) Ameryka Środkowa

UE kontynuowała realizację projektu wspierającego program kontroli broni strzeleckiej i lekkiej w Ameryce Środkowej (CASAC). W ramach komponentu długoterminowego Instrumentu na rzecz Stabilności rozpoczęto we wrześniu 2012 r. drugą fazę wsparcia rzeczonego projektu, przy czym partnerem wykonawczym projektu, uprzednio realizowanego przez UNDP, jest Komisja ds. Bezpieczeństwa Systemu Integracji Środkowoamerykańskiej (SICA). Wkład projektu UE w inicjatywę CASAC ma na celu budowę podstaw struktury regionalnej oraz strategii długoterminowej, aby zwalczać nielegalny handel bronią w Ameryce Środkowej - zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym.

Przedmiotowy projekt jest realizowany w Ameryce Środkowej oraz krajach sąsiadujących, w tym regionie Karaibów (ze szczególnym uwzględnieniem Belize, Gwatemali, Hondurasu, Nikaragui, Kostaryki, Panamy i Salwadoru). Do głównych działań należą organizowane na szczeblu regionalnym oraz krajowym kampanie i konferencje mające na celu podnoszenie poziomu świadomości społecznej, wzmacnianie krajowych mechanizmów koordynacji i systemów rejestrowania, projekty transgraniczne, jak również szkolenia w różnych obszarach.

Komponent krótkoterminowy Instrumentu na rzecz Stabilności obejmuje wsparciem również Instituto de Enseñanza para el Desarrollo Sostenible w zakresie realizacji tych elementów strategii bezpieczeństwa dla Ameryki Środkowej, które związane są z BSiL.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.