Rozporządzenie wykonawcze 2015/459 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.76.6

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 marca 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/459
z dnia 19 marca 2015 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do monitorowania postępów w osiąganiu wspólnych celów określonych w strategii "Europa 2020" i w powiązanej z nią inicjatywie przewodniej "Mobilna młodzież" 2 konieczny jest zestaw danych dotyczących młodych ludzi i ich wchodzenia na rynek pracy który umożliwia dokonywanie porównań między państwami członkowskimi.

(2) W swoim komunikacie "Nowe podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych" 3 Komisja zachęca państwa członkowskie do wdrożenia reform w systemach edukacji, tak by młodzi ludzie zdobywali odpowiednie umiejętności umożliwiające znalezienie zatrudnienia.

(3) W swojej rezolucji z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) 4 Rada podkreśla potrzebę lepszego zrozumienia i większej wiedzy na temat warunków życia, wartości i postaw młodych kobiet i mężczyzn.

(4) W swoim zaleceniu z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży 5 Rada zachęca państwa członkowskie do jak najszybszego wdrożenia programów gwarancji dla młodzieży, najlepiej od początku obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020. Państwom członkowskim zaleca się korzystanie w tym celu z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, a w szczególności z Europejskiego Funduszu Społecznego.

(5) W swoim komunikacie "Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków: Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych" 6 Komisja zachęca państwa członkowskie do wprowadzenia gwarancji dla młodzieży i inwestowania w młodych ludzi. Komisja promuje usługi online, które umożliwiają młodym ludziom wyszukiwanie ofert zatrudnienia zamieszczanych przez pracodawców z ich państwa pochodzenia i z innych państw członkowskich, jednocześnie wspierając MŚP w zatrudnianiu młodych ludzi z całej Europy.

(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 7 ustanawia moduł ad hoc na 2016 r. dotyczący osób młodych na rynku pracy.

(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 8 określa i podaje opis obszarów wyszczególnionych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które mają zostać włączone do modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy.

(8) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 545/2014 9 stwierdza się, że Komisja powinna określać cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach każdego modułu cząstkowego ad hoc, o którym mowa w motywie 7.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2016 r. dotyczącego osób młodych na rynku pracy, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania danych do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody, które należy stosować w ramach modułu ad hoc dotyczącego osób młodych na rynku pracy, którego realizację zaplanowano na 2016 r. Określono w nim również terminy przekazania danych Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2017 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 10 , zmienionym załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 317/2013 11 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 228-231 zawierające liczby całkowite i kolumny 232-233 zawierające miejsca po przecinku.

Moduł cząstkowy "Wykształcenie"

Filtr: 15≤ AGE≤ 34

Nazwa/kolumnaKodOpisFiltr
WORKEXPDoświadczenie zawodowe w trakcie studiówHATLEVEL≠ 000
211Płatne lub bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego w trakcie nauki w ramach najwyższego poziomu wykształcenia (HAT-LEVEL)
1Płatne i bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
2Tylko płatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
3Tylko bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
4Brak doświadczenia zawodowego w trakcie HATLEVEL
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony
WORKSTUDUczenie się poprzez praktykę w miejscu pracyWORKEXP = 1-3
212Rodzaj doświadczenia zawodowego, które jest częścią programu nauczania w ramach najwyższego poziomu wykształcenia (HATLE-VEL)
1Przyuczanie do zawodu (operacyjna definicja Eurostatu)
2Obowiązkowa praktyka
3Obowiązkowe szkolenie w miejscu pracy, w przypadku gdy rozróżnienie między kodem 1 a 2 nie jest możliwe
4Praktyka fakultatywna (część programu nauczania)
5Praca poza programem nauczania
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony
ADDLEVELPoziom dodatkowego kształcenia formalnegoEDUCSTAT = 2
213-214Poziom i kierunek kształcenia formalnego, które dana osoba rozpoczęła po osiągnięciu najwyższego poziomu wykształcenia
00Brak innego formalnego kształcenia rozpoczętego po osiągnięciu najwyższego poziomu wykształcenia
10ISCED 1
20ISCED 2
30ISCED 3 w przypadku gdy nie jest możliwe rozróżnienie na podstawie kierunku
34ISCED 3 program ogólny
35ISCED 3 program zawodowy
40ISCED 4 w przypadku gdy nie jest możliwe rozróżnienie na podstawie kierunku
44ISCED 4 program ogólny
45ISCED 4 program zawodowy
50ISCED 5
60ISCED 6
70ISCED 7
80ISCED 8
99Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony
DROPREAS 215Powód wczesnego kończenia nauki

Główny powód nieukończenia rozpoczętego poziomu kształcenia formalnego

EDUCSTAT = 2 and ADDLE-VEL≠ 00
0Ostatni ukończony poziom formalnego kształcenia

Nie ukończono ostatniego formalnego kształcenia ze względu na:

1poziom trudności
2nauka nie zaspakaja potrzeb lub zainteresowań
3koszty nauki
4chęć podjęcia pracy
5powody rodzinne
6powody zdrowotne
7inne
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony
LEAVDATE 216-221Data zakończenia formalnego kształcenia

Miesiąc i rok zakończenia formalnego kształcenia

Wpisz cztery cyfry odpowiedniego roku

EDUCSTAT = 2 and ADDLE- VEL≠ 00
9999Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieznany (rok)

Wpisz dwie cyfry odpowiedniego miesiąca

99Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieznany (miesiąc)
NCONREAS 222Powód niekontynuowania kształcenia

Główny powód niekontynuowania kształcenia formalnego

EDUCSTAT = 2 and ADDLE-VEL = 00 and HATLEVEL = 000-500
0Najwyższy poziom wykształcenia został uznany za wystarczająco wysoki
1Poziom trudności
2Nauka nie zaspakaja potrzeb lub zainteresowań
3Koszty nauki
4Chęć podjęcia pracy
5Powody rodzinne
6Powody zdrowotne
7Inne
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony

Moduł cząstkowy "Szukanie pracy"

Filtr: 15≤ AGE≤ 34

Nazwa/kolumnaKodOpisFiltr
SUPPORT 223Otrzymane wsparcie w znalezieniu zatrudnienia

Najbardziej pomocny rodzaj wsparcia w znalezieniu pracy otrzymanego od agencji publicznych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy

(WSTATOR = 1,2 and STAR-TIME< 12) or WSTATOR = 3-5
0Brak wsparcia

Najbardziej pomocny rodzaj wsparcia:

1pomoc w znalezieniu ofert pracy
2porady dotyczące ubiegania się o pracę
3doradztwo w zakresie możliwości szkoleń i kształcenia
4miejsce w programie umożliwiającym podjęcie pracy
5miejsce w programie edukacyjnym lub szkoleniowym
6inne
7Otrzymano wsparcie, ale nie uznano go za przydatne
8Otrzymano wsparcie, ale nieznany jest poziom przydatności
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony
FINDMETHMetoda znalezienia aktualnego stanowiska pracySTAPRO = 3
224Metoda użyta w celu znalezienia aktualnego głównego stanowiska pracy
1Ogłoszenia, za pośrednictwem wszystkich kanałów
2Krewni, przyjaciele lub znajomi
3Publiczny urząd zatrudnienia
4Prywatna agencja pracy
5Placówka edukacyjna
6Bezpośredni kontakt z pracodawcą
7Pracodawca skontaktował się bezpośrednio z daną osobą
8Inna metoda
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony
OKLEVEL 225Adekwatność stanowiska pracy do poziomu wykształcenia respondenta

Zakres, w jakim aktualne główne stanowisko pracy respondenta odpowiada jego poziomowi wykształcenia

WSTATOR = 1,2
1Stanowisko pracy dobrze odpowiada wykształceniu
2Stanowisko pracy częściowo odpowiada wykształceniu
3Stanowisko pracy niezbyt dobrze odpowiada wykształceniu
4Stanowisko pracy nie odpowiada wykształceniu
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnionyNieustalony
MOVE4JOBGotowość do przeprowadzki z powodu pracy
226Gotowość do zmiany miejsca zamieszkania z powodu pracy
1Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się w inne miejsce w obrębie swojego kraju zamieszkania
2Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się do innego kraju UE
3Respondent przeprowadził się lub byłby skłonny przeprowadzić się poza UE
4Respondent nie przeprowadził się lub nie byłby skłonny przeprowadzić się z powodu pracy
NiewypełnionyNieustalony
CMT4JOBGotowość do dojazdów do miejsca pracy
227Gotowość do długich dojazdów do miejsca pracy
1Respondent obecnie dojeżdża do pracy lub byłby skłonny dojeżdżać do pracy dłużej niż godzinę (w każdym kierunku)
2Respondent nie dojeżdża obecnie do pracy lub nie byłby skłonny dojeżdżać do pracy dłużej niż godzinę (w każdym kierunku)
NiewypełnionyNieustalony
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Mobilna młodzież: Inicjatywa na rzecz uwolnienia potencjału młodzieży ku inteligentnemu, trwałemu i sprzyjającemu włączeniu społecznemu wzrostowi gospodarczemu w Unii Europejskiej", przyjęty dnia 15 września 2010 r., COM(2010) 477 final.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Nowe podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych", przyjęty w dniu 20 listopada 2012 r., COM(2012) 669 final.
4 Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.
5 Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1.
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Pracując wspólnie na rzecz młodych Europejczyków: Wezwanie do działania w sprawie bezrobocia osób młodych, przyjęty w dniu 19 czerwca 2013 r. - COM(2013)447 final.
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 545/2014 z dnia 15 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie (Dz.U. L 163 z 29.5.2014, s. 10).
10 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 317/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. zmieniające załączniki do rozporządzeń (WE) nr 1983/2003, (WE) nr 1738/2005, (WE) nr 698/2006, (WE) nr 377/2008 i (UE) nr 823/2010 w odniesieniu do Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia (|Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.