Bezpieczeństwo lotnictwa oraz urządzenia prześwietlające pasażerów.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.15E.71

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 stycznia 2010 r.

Bezpieczeństwo lotnictwa oraz urządzenia prześwietlające pasażerów

P6_TA(2008)0521

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2008 r. w sprawie wpływu środków dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa oraz urządzeń prześwietlających pasażerów na prawa człowieka, prywatność, godność osobistą i ochronę danych

(2010/C 15 E/14)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając Europejską Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, artykuł 6 Traktatu UE, artykuł 80 ust. 2 Traktatu WE oraz rozporządzenie (WE) nr 300/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego(1),

– uwzględniając art. 108 ust. 5 Regulaminu,

A. mając na uwadze fakt, że Komisja przedstawiła projekt rozporządzenia Komisji uzupełniającego wspólne podstawowe zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, włączający do dozwolonych metod kontroli pasażerów na lotniskach Unii Europejskiej urządzenia prześwietlające pasażerów, tzn. urządzenia umożliwiające uzyskanie obrazów ludzi, jakby byli oni nadzy, co jest równoznaczne z wirtualnym przeszukiwaniem rozebranych do naga osób,

B. mając na uwadze, że urządzenia prześwietlające pasażerów mogą być jednym z technicznych rozwiązań potrzebnych do utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w europejskich portach lotniczych,

C. mając na uwadze, że w przypadku korzystania z urządzeń prześwietlających pasażerów europejskie ramy gwarantujące prawa pasażerów europejskich są kluczowe dla niedopuszczenia do sytuacji, w której poszczególne porty lotnicze stosują różne regulacje,

D. mając na uwadze, że projekt tego środka, o charakterze daleko odbiegającym od czysto technicznego, ma poważny wpływ na prywatność, prawo do ochrony danych oraz prawo do godności osobistej, i dlatego też powinny mu towarzyszyć mocne i odpowiednie gwarancje,

E. mając na uwadze, że Komisja nie dołączyła do projektu tego środka oceny wpływu na prawa podstawowe, jak wymaga tego komunikat Komisji z dnia 27 kwietnia 2005 r. dotyczący zgodności z Kartą praw podstawowych we wniosku legislacyjnym Komisji COM(2005)0172; mając na uwadze, że Komisja nie skonsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, jak wymaga tego art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), ani z grupą roboczą utworzoną na mocy art. 29, ani też z Agencją Praw Podstawowych, oraz mając na uwadze, że nie przeprowadzono żadnego badania dotyczącego ewentualnego wpływu takich urządzeń na zdrowie pasażerów,

F. mając na uwadze, że z wyżej wymienionych przyczyn pojawiają się wątpliwości co do zasadności takiego środka oraz jego proporcjonalności i konieczności w demokratycznym społeczeństwie,

G. mając na uwadze, że kontynuacją projektu tego środka dotyczącego metod kontroli pasażerów rozpatrywanego w ramach procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą (komitologia), będą środki wykonawcze dotyczące wymogów i procedur w zakresie kontroli, co do których decyzje zapadną w drodze procedur, w ramach których Parlament nie posiada prawie żadnych uprawnień,

H. mając na uwadze, że nie odbyła się żadna szeroka, przejrzysta i otwarta debata z udziałem pasażerów, zainteresowanych stron i instytucji na szczeblu unijnym lub krajowym na ten tak delikatny temat dotyczący podstawowych praw obywateli,

I. mając na uwadze, że w sektorze lotnictwa należy zagwarantować realne bezpieczeństwo,

J. mając na uwadze, że decyzja Komisji o stopniowym zniesieniu zakazu dotyczącego cieczy najpóźniej do kwietnia 2010 r. stanowi zdecydowanie krok w dobrym kierunku,

1. uważa, że nie zostały jeszcze spełnione warunki do podjęcia decyzji, ponieważ nadal brak podstawowych informacji, i zwraca się do Komisji, aby przed upływem trzech miesięcy:

– dokonała oceny wypływu na prawa podstawowe;

– skonsultowała się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, grupą roboczą utworzoną na mocy artykułu 29 oraz Agencją Praw Podstawowych;

– dokonała naukowej i medycznej oceny ewentualnych skutków takiej technologii dla zdrowia;

– dokonała oceny wpływu gospodarczo-handlowego oraz pod względem korzyści i kosztów,

2. uważa, że projekt dotyczący tego środka może wykraczać poza uprawnienia wykonawcze przyznane w akcie podstawowym, ponieważ przewidywane przepisy nie mogą być uważane za zwykłe przepisy techniczne związane z bezpieczeństwem lotnictwa, lecz za przepisy mające poważny wpływ na podstawowe prawa obywateli;

3. uważa w związku z tym, że wszystkie środki dotyczące bezpieczeństwa lotnictwa, w tym stosowanie urządzeń prześwietlających, powinny przestrzegać zasady proporcjonalności, uzasadnionej i koniecznej w demokratycznym społeczeństwie, i dlatego też zwraca się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, grupy roboczej utworzonej na mocy artykułu 29 oraz Agencji Praw Podstawowych o wydanie w trybie pilnym na początku listopada 2008 r. opinii w sprawie urządzeń prześwietlających;

4. zastrzega sobie prawo do zwrócenia się do służb prawnych Unii Europejskiej o sprawdzenie zgodności takich środków z prawami człowieka i podstawowymi wolnościami, oraz do podjęcia niezbędnych działań następczych;

5. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72.

(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.