Decyzja 2018/1442 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.248.360

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 października 2018 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1442
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 (05943/2018 - C8-0096/2018),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL 4 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0072/2018),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1443

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL "Podzespoły i Układy Elektroniczne w Służbie Wiodącej Pozycji Europy" za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0072/2018),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL "Podzespoły i Układy Elektroniczne w Służbie Wiodącej Pozycji Europy" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało ustanowione w dniu 7 czerwca 2014 r. na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na potrzeby realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej ECSEL przez okres do dnia 31 grudnia 2024 r.;
B.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało utworzone na mocy rozporządzenia (UE) nr 561/2014 w czerwcu 2014 r., aby zastąpić wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC i stanowić ich kontynuację;
C.
mając na uwadze, że członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, państwa członkowskie oraz, na zasadzie dobrowolności, państwa stowarzyszone z programem "Horyzont 2020" ("państwa uczestniczące"), a także stowarzyszenia zrzeszające podmioty prywatne ("członkowie prywatni") reprezentujące należące do nich przedsiębiorstwa oraz inne organizacje prowadzące aktywną działalność w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych w Unii; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno być otwarte na nowych członków;
D.
mając na uwadze, że wkłady finansowe na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przewidziane na cały okres realizacji programu "Horyzont 2020" wynoszą 1 184 874 000 EUR ze strony Unii, 1 170 000 000 EUR ze strony państw uczestniczących oraz 1 657 500 000 EUR ze strony członków prywatnych;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2015

1.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania w celu dokonania oceny realizacji kontroli ex post przez krajowe organy finansujące (KOF) i uzyskało od KOF pisemne oświadczenia, że stosowanie procedur krajowych daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji;
2.
z satysfakcją odnotowuje, że kwestia dotycząca zróżnicowania metod i procedur stosowanych przez KOF nie dotyczy realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020", ponieważ kontrole ex post są przeprowadzane albo przez Wspólne Przedsięwzięcie, albo przez Komisję; zauważa, że zgodnie z przepisami wspólnego planu kontroli ex post dla programu "Horyzont 2020" obecnie rozpoczęto już 17 kontroli ex post w zakresie transakcji związanych z działalnością Wspólnego Przedsięwzięcia;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2016 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż w sprawozdaniu finansowym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2016 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami swojego regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
4.
odnotowuje, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2016 przewidywał kwotę środków na zobowiązania w wysokości 169 300 000 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 245 000 000 EUR; odnotowuje, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wynosiły odpowiednio 99 % i 91 %;
5.
odnotowuje, że maksymalny wkład Unii w działania Wspólnego Przedsięwzięcia w wysokości 1 185 000 000 jest wypłacany z budżetu programu "Horyzont 2020"; z pewnym niepokojem zauważa, że przynajmniej podobna kwota powinna wpłynąć od państw uczestniczących;
6.
odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego transakcje leżące u podstaw sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2016 są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;
7.
podkreśla ze szczególnym zaniepokojeniem, że Trybunał wydał opinię z zastrzeżeniem na temat płatności Wspólnego Przedsięwzięcia związanych z projektami przejętymi od swoich poprzedników prawnych: wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC, a także zachęca Trybunał do ponownego rozważenia metodologii skutkującej ciągłym wydawaniem opinii z zastrzeżeniami wynikającymi z tego powtarzającego się problemu, którego nie da się usunąć do momentu zakończenia projektów w ramach siódmego programu ramowego; zwraca uwagę, że płatności, których Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL dokonało w ramach tych projektów w 2016 r. na podstawie poświadczeń kosztów wydanych przez KOF państw uczestniczących, wyniosły 118 000 000 EUR, co stanowi 54 % łącznych płatności operacyjnych dokonanych przez Wspólne Przedsięwzięcie w 2016 r.; zauważa, że KOF sporządziły "poświadczenia wiarygodności" dotyczące wydatków w 2016 r., otrzymanych od Wspólnego Przedsięwzięcia w dniu 22 stycznia 2018 r., które pokrywają 98 % opłat z tytułu uczestnictwa ze strony uczestniczących państw w odniesieniu do wydatków w ramach siódmego programu ramowego dla 2016 r.;
8.
zwraca uwagę, że do czasu zakończenia działalności przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC w czerwcu 2014 r. przedsiębiorstwa te zaciągnęły zobowiązania na kwotę 623 000 000 EUR (odpowiednio 181 000 000 EUR i 442 000 000 EUR) na działania operacyjne, które miały być sfinansowane w ramach siódmego programu ramowego; ponadto zwraca uwagę, że na koniec 2016 r. związane z nimi płatności ujęte w sprawozdaniu finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia wyniosły 411 000 000 EUR (odpowiednio 132 000 000 EUR i 279 000 000 EUR); wyraża nadzieję, że zarejestrowane płatności z tytułu zobowiązań pozostających do spłaty nadal będą pokrywane przez wspólne przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC;
9.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło, do końca 2016 r., z kwoty 1 185 000 000 EUR środków z programu "Horyzont 2020" przydzielonych Wspólnemu Przedsięwzięciu, zobowiązania na kwotę 415 000 000 EUR i dokonało płatności na kwotę 156 000 000 EUR (13 % przydzielonych środków) na potrzeby wdrożenia pierwszej serii projektów;
10.
zwraca uwagę, że od 28 państw uczestniczących wymaga się wniesienia wkładów finansowych w wysokości co najmniej 1 170 000 000 EUR na pokrycie działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia; zwraca uwagę, że na koniec 2016 r. państwa uczestniczące, które wzięły udział w zaproszeniach do składania wniosków w 2014, 2015 i 2016 r. - odpowiednio 19, 21 i 24 państwa - zaciągnęły zobowiązania na kwotę 371 000 000 EUR i dokonały płatności w wysokości 56 800 000 EUR (co stanowi 4,9 % łącznej kwoty wymaganych wkładów); odnotowuje, że niezależnie od wczesnego etapu realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020" wyraźnie niski poziom wkładów państw uczestniczących związany jest z faktem, że niektóre państwa uczestniczące uznają koszty i ujmują je w sprawozdaniach dopiero po ukończeniu wspieranych przez nie projektów; zdaje sobie sprawę z wiążących się z tym trudności dla Wspólnego Przedsięwzięcia; zwraca się do państw uczestniczących o znalezienie sposobu na ujmowanie wsparcia dla projektów na wcześniejszym etapie cyklu finansowania;
11.
zwraca uwagę, że według oceny Wspólnego Przedsięwzięcia na koniec 2016 r. w ramach kwoty 1 657 500 000 EUR wkładów członków z branży, które miały zostać wniesione na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia, członkowie wnieśli wkłady niepieniężne o wartości 202 000 000 EUR w porównaniu z wkładem pieniężnym UE o wartości 264 000 000 EUR;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

12.
wyraża zaniepokojenie, że w 2012 r. Wspólne Przedsięwzięcie zostało poinformowane o postępowaniu upadłościowym prowadzonym wobec dwóch beneficjentów, lecz do 2016 r., czyli przez cztery kolejne lata, nie próbowało ono odzyskać płatności zaliczkowych dokonanych na ich rzecz; zwraca uwagę, że do tego czasu postępowanie zostało zakończone, a Wspólne Przedsięwzięcie musiało zrzec się nierozliczonych płatności zaliczkowych w kwocie 230 000 EUR; odnotowuje, że bankructwo dwóch beneficjentów jest pozostałością po wspólnym przedsiębiorstwie ENIAC i nastąpiło jeszcze przed włączeniem go do Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa jednak, że środki finansowe zostały utracone oraz że w celu zapewnienia prawidłowej księgowości należy uwzględnić ten błąd;
13.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie przyjęło zasady dotyczące zapobiegania konfliktom interesów oraz zarządzania nimi w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z jego strukturą zarządzania; zwraca zarazem uwagę, że w 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie nie stosowało konsekwentnie tych zasad; zauważa, że wewnętrznym rejestrem deklaracji o konfliktach interesów nie zarządzano zgodnie z wewnętrznymi wytycznymi i że nie był on regularnie aktualizowany; odnotowuje fakt, że w protokole posiedzenia zarządu zapisane są wszystkie przypadki konfliktu interesów zgłoszone przez delegata: są to bazowe dokumenty wykorzystywane do wpisów w rejestrze;

Audyt wewnętrzny

14.
odnotowuje, że w 2016 r. służby audytu wewnętrznego przeprowadziły ważną ocenę ryzyka procesu udzielania przez Wspólne Przedsięwzięcie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" oraz że w związku z tym wydano pięć zaleceń;

Zarządzanie zasobami ludzkimi

15.
odnotowuje, że na dzień 31 grudnia 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 29 pracowników; zauważa, że w ciągu 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie obsadziło dwa stanowiska (w dziedzinie kontroli wewnętrznej i komunikacji zewnętrznej) oraz ogłosiło nabór na jedno wolne stanowisko w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych;
16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że z myślą o dostosowaniu struktury organizacji do priorytetów i potrzeb w zakresie wiedzy fachowej schemat organizacyjny Wspólnego Przedsięwzięcia został uaktualniony w dniu 4 stycznia 2016 r.;

Komunikacja

17.
uważa, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno przekazywać obywatelom Unii, za pośrednictwem instytucji unijnych, informacje na temat znaczących badań, które prowadzi, oraz istotnej współpracy, którą podejmuje; jest zdania, że należy podkreślać rzeczywiste postępy osiągnięte w wyniku tej pracy, które stanowią ważny element jego mandatu, a także fakt, iż współpracuje z innymi wspólnymi przedsięwzięciami w zakresie uświadamiania opinii publicznej korzyści płynących z ich pracy;
18.
wzywa Komisję, aby zapewniła bezpośrednie zaangażowanie Wspólnego Przedsięwzięcia w proces przeglądu śródokresowego programu "Horyzont 2020" w zakresie dalszych uproszczeń i harmonizacji wspólnych przedsięwzięć.
1 Dz.U. C 426 z 12.12.2017, s. 23.
2 Zob. przypis 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152.
5 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.