Decyzja 2012/604/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2010

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2012.286.306

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 października 2012 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2010

(2012/604/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0109/2012),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0109/2012),
A.
mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS ustanowiono w grudniu 2007 r. na okres 10 lat, aby zdefiniować i zrealizować program badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych,
B.
mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo rozpoczęło samodzielną działalność w październiku 2009 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2010 jest rzetelne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania przeprowadzono legalnie i prawidłowo,
D.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz funkcjonowania wspólnego przedsiębiorstwa przez okres 10 lat wynosi 420.000.000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego w zakresie badań,
E.
mając na uwadze, że budżet wspólnego przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2010 wyniósł 38.500.000 EUR,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z zaniepokojeniem, że budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2010 nie przyjęto do końca poprzedniego roku; przyjmuje do wiadomości odpowiedź wspólnego przedsiębiorstwa, zgodnie z którą budżet na 2010 r. przyjęto w styczniu 2011 r., dlatego że część operacyjna budżetu zależy od zobowiązania państw członkowskich, z których większość może ustalić kwotę zobowiązania dopiero po przyjęciu budżetów krajowych; wzywa wspólne przedsiębiorstwo i finansujące je państwa członkowskie do uzgodnienia harmonogramu i procedury ujawniania zobowiązań, aby umożliwić terminowe przyjmowanie budżetu wspólnego przedsiębiorstwa i na bieżąco informować organ udzielający absolutorium w tej sprawie;
2.
wyraża zaniepokojenie, że struktura i prezentacja budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na 2010 r. nie były zgodne z przepisami finansowymi mającymi zastosowanie do wspólnego przedsiębiorstwa; z informacji przekazanych przez wspólne przedsiębiorstwo wnioskuje, że strukturę i prezentację budżetu odpowiednio dostosowano w budżecie na 2011 r.; wzywa Trybunał Obrachunkowy do zapewnienia organu udzielającego absolutorium, że struktura i prezentacja budżetu wspólnego przedsiębiorstwa są odtąd w pełni zgodne z przepisami finansowymi;
3.
na podstawie sprawozdania z działalności rocznej wspólnego przedsiębiorstwa za rok 2010 przyjmuje, że środki na zobowiązania wspólnego przedsiębiorstwa z tytułu wydatków operacyjnych wynosiły 36.000.000 EUR; przyjmuje do wiadomości, że w odniesieniu do wydatków administracyjnych wspólne przedsiębiorstwo i Komisja uzgodniły następujący podział:
wspólne przedsiębiorstwo i ARTEMISIA: EUR 1 000 000,
Komisja: EUR 1 500 000,

zauważa jednak, że potrzeby wspólnego przedsiębiorstwa w zakresie wydatków administracyjnych sięgnęły 1.900.000 EUR oraz że w związku z tym wkład Komisji został ograniczony do 935.315,91 EUR;

4.
zauważa, że ostateczny budżet wspólnego przedsiębiorstwa obejmował środki na płatności w kwocie 27.000.000 EUR; na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego przyjmuje, że środki rozdysponowano na poziomie 99,9 %, ale ubolewa nad tym, że wskaźnik wydatkowania osiągnął jedynie poziom 37,78 %;
5.
odnotowuje niski poziom wykonania budżetu, a ponadto działalność wspólnego przedsiębiorstwa leżącą u jego podstaw; podkreśla, że środki zdeponowane na rachunkach bankowych na koniec 2010 roku wynosiły łącznie 16.600.000 EUR, co stanowi 60 % dostępnych środków na płatności;

Systemy kontroli wewnętrznej

6.
wzywa wspólne przedsiębiorstwo do pełnego wdrożenia systemów kontroli wewnętrznej i informacji finansowej, zwłaszcza w odniesieniu do weryfikacji operacyjnej zestawień poniesionych wydatków, wiarygodności poświadczeń władz krajowych i strategii audytu ex post;
7.
wyraża zaniepokojenie, że weryfikacja ex ante opiera się w całości na poświadczeniach przekazywanych przez władze krajowe oraz że wspólne przedsiębiorstwo nie przeprowadza jakichkolwiek innych kontroli w celu zapewnienia legalności i prawidłowości wydatków zgłaszanych przez beneficjentów; apeluje do wspólnego przedsiębiorstwa o ustanowienie mechanizmu weryfikacji ex ante zapobiegającego błędom lub nadużyciom finansowym w zgłaszanych wydatkach;
8.
zauważa, że audyt ex post zestawień poniesionych wydatków projektowych w całości powierzono państwom członkowskim; w związku z tym jest zdania, że wspólne przedsiębiorstwo będzie miało trudności z zapewnieniem odpowiedniej ochrony interesów finansowych swoich członków oraz legalności i prawidłowości odnośnych transakcji; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do przeformułowania strategii audytu ex post zestawień poniesionych wydatków oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożonym mechanizmie w celu zapewnienia zgodności z art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 74/2008 ustanawiającego wspólne przedsiębiorstwo;
9.
odnotowuje ustalenia Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi poziom zarządzania systemami informatycznymi i praktyka wspólnego przedsiębiorstwa w tym zakresie są odpowiednie do jego wielkości i zadań; zaznacza jednak, że występują opóźnienia w zakresie cyklu strategicznego planowania i monitorowania systemów informatycznych, polityki i zasad bezpieczeństwa, zarządzania ryzykiem informatycznym, planu ciągłości działania i planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do zaradzenia takiej sytuacji i przekazania organowi udzielającemu absolutorium aktualnego sprawozdania w tej sprawie;
10.
przyjmuje do wiadomości, że księgowy wspólnego przedsiębiorstwa zatwierdził systemy finansowe i księgowe (ABAC i SAP); zauważa jednak, że nie zatwierdzono leżących u ich podstaw procedur operacyjnych, zwłaszcza procedury zapewniania informacji finansowej o zatwierdzaniu i regulowaniu zestawień poniesionych wydatków otrzymywanych od władz krajowych; zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa o informowanie organu udzielającego absolutorium o sytuacji w zakresie zatwierdzania odnośnych procedur operacyjnych;

Audyt wewnętrzny

11.
przyjmuje do wiadomości, że nie zmieniono jeszcze przepisów finansowych mających zastosowanie do wspólnego przedsiębiorstwa w celu uwzględnienia przepisów dotyczących uprawnień audytora wewnętrznego Komisji w odniesieniu do całego budżetu ogólnego;
12.
zauważa jednak, że Komisja i wspólne przedsiębiorstwo podjęły działania w celu dopilnowania, aby jasno określono role operacyjne Służby Audytu Wewnętrznego Komisji i audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa;

Zaproszenie do składania wniosków i negocjacje projektów

13.
na podstawie sprawozdania z działalności rocznej przyjmuje, że zaproszenie wspólnego przedsiębiorstwa do składania wniosków z 2010 r. ogłoszono w dniu 26 lutego 2010 r. oraz że na etapie przedkładania zarysów projektów w ramach zaproszenia wpłynęły 73 wnioski o projekty badawcze, z czego 72 spełniały kryteria kwalifikacji; zauważa, że 11 wybranych wniosków opiewa na kwoty od 45.000.000 EUR do 3.400.000 EUR, w tym 4 projekty - na kwotę co najmniej 15.000.000 EUR, co stanowi 66 % łącznych inwestycji; zauważa jednak, że spośród pierwotnych 11 projektów, w przypadku których dyrektor wykonawczy został upoważniony do negocjacji, jeden należało nieodwołalnie odrzucić, w związku z czym łącznie wynegocjowano pomyślnie 10 projektów;
14.
zauważa, że w ramach zaproszenia z 2010 r. wprowadzono koncepcję "wskaźnika zaawansowania"; wnioskuje, że narzędzie to, które ma pomagać w dalszej analizie, zastosowano na etapie zarysów projektów, aby subiektywnie ocenić ich jakość i ustalić poziom zaawansowania propozycji przedstawionych przez społeczność ARTEMIS w związku z programem prac;
15.
na podstawie sprawozdania z działalności rocznej stwierdza, że w odniesieniu do negocjacji i uruchomienia projektów B&R odnotowano opóźnienie w realizacji "środowiska produkcyjnego" na potrzeby negocjacji umów wspólnego przedsiębiorstwa z powodu zmiany priorytetów w służbach Komisji odpowiedzialnych za zarządzanie narzędziami informatycznymi 7PR; na podstawie informacji przekazanych przez wspólne przedsiębiorstwo przyjmuje do wiadomości, że opóźnienie techniczne znajduje się pod kontrolą oraz że w pełni sprawne środowisko produkcyjne miało zostać zrealizowane do połowy stycznia 2011 r.; zauważa jednak, że dostępny jest środek zaradczy zapobiegający dalszym opóźnieniom w negocjacjach umów wspólnego przedsiębiorstwa, a mianowicie rozwiązanie zapasowe oparte na przetwarzaniu ręcznym, które pozwoliłoby zamknąć wszystkie procedury negocjacyjne w pierwszym kwartale 2011 r. (pod warunkiem podpisania umów krajowych), gdyby narzędzia informatyczne nie były jeszcze gotowe;
16.
na podstawie sprawozdania z działalności rocznej ustala, że na koniec 2010 r. umowy dotacyjne wspólnego przedsiębiorstwa podpisane były w przypadku 13 projektów wybranych w ramach zaproszenia z 2009 r. oraz że rozpoczęta była realizacja wszystkich projektów;
17.
za korzystne uważa to, że wspólne przedsiębiorstwo dokonało monitorowania i przeglądu projektów wybranych w ramach zaproszenia z 2008 r.; zauważa jednak, że ocena wyników projektów jest często zbyt mało szczegółowa, aby oszacować ich efektywność; w szczególności zauważa, że wyniki projektów CHARTER, eDIANA, SYSMODEL, iLAND, INDEXYS, CHESS i CESAR ocenione są tylko jako "korzystne"; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do opracowania i wdrożenia dokładniejszych wskaźników efektywności na potrzeby monitorowania i przeglądu projektów w przyszłości;

Efektywność

18.
na podstawie sprawozdania z działalności rocznej zauważa, że sprawozdanie Komisji z pierwszej oceny przejściowej wspólnych inicjatyw technologicznych ARTEMIS i ENIAC przyjęto w dniu 16 grudnia 2010 r.;
19.
podkreśla, że w ocenie przejściowej sformułowano trzy zalecenia dla wspólnego przedsiębiorstwa:
w celu rozwiązania problemu nieuprawnionego dostępu wspólne przedsiębiorstwo powinno ustanowić system, w ramach którego każdy beneficjent niebędący członkiem wpłaca odsetek wkładu unijnego w charakterze składki na pokrycie kosztów wspólnego przedsiębiorstwa,
należy zmienić procedury oceny i wyboru wniosków, aby lepiej dopasować portfel wspieranych projektów do europejskich celów strategicznych programu,
państwa członkowskie i stowarzyszenia branżowe powinny wspólnie ustanowić procedury zapewniające potencjalnym wnioskodawcom wczesną, konstruktywną informację zwrotną na temat perspektyw uzyskania wsparcia,

zwraca się do wspólnego przedsiębiorstwa o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o środkach wprowadzonych w wyniku pierwszej oceny przejściowej;

20.
przyjmuje do wiadomości wniosek Komisji dotyczący ustanowienia programu szczegółowego wdrażającego program "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020), gdzie Komisja zwraca uwagę na możliwość połączenia wspólnych przedsiębiorstw ARTEMIS i ENIAC w jedną inicjatywę oraz ustanowienia nowych wspólnych przedsiębiorstw w kontekście realizacji części programu "Horyzont 2020" o nazwie "Wyzwania społeczne"; wzywa Komisję do informowania na bieżąco organu udzielającego absolutorium w tej sprawie;

Brak umowy z państwem przyjmującym

21.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwo powinno szybko zawrzeć umowę z Belgią jako państwem przyjmującym w sprawie lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia ze strony Belgii zgodnie z rozporządzeniem założycielskim (WE) nr 74/2008;

Uwagi horyzontalne dotyczące wspólnych przedsiębiorstw

22.
podkreśla, że do tej pory Komisja ustanowiła siedem wspólnych przedsiębiorstw na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; odnotowuje, że sześć wspólnych przedsiębiorstw (IMI, ARTEMIS, ENIAC, "Czyste niebo", Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych oraz Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej) działa w obszarze badań i podlega DG RTD i DG INFSO Komisji, jedno zaś odpowiada za opracowanie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) w obszarze transportu, a jego działania nadzoruje DG MOVE;
23.
odnotowuje, że całkowite środki indykatywne, które wydają się niezbędne do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynoszą 21.793.000.000 EUR;
24.
odnotowuje, że całkowity wkład Unii, który wydaje się niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia, wynosi 11.489.000.000 EUR;
25.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2010 ogólny wkład Unii do budżetu wspólnego przedsiębiorstwa wynosił 505.000.000 EUR;
26.
wzywa Komisję do corocznego przekazywania organowi udzielającemu absolutorium skonsolidowanych informacji na temat całkowitego rocznego finansowania na rzecz poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw przekazywanego z budżetu ogólnego Unii, tak aby zapewnić przejrzystość i jasność w kwestii wykorzystania funduszy unijnych i przywrócić zaufanie europejskich podatników;
27.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS dotyczącą uwzględniania w rocznym sprawozdaniu z działalności informacji na temat monitorowania i przeglądu realizowanych projektów; uważa, że jest to praktyka, którą powinny też stosować inne wspólne przedsiębiorstwa;
28.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwa to partnerstwa publiczno-prywatne oraz że w rezultacie splatają się w nich interesy sektora publicznego i prywatnego; uważa, że w tych okolicznościach nie należy wykluczać ewentualności wystąpienia konfliktu interesów, lecz odpowiednio podejść do tej kwestii; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwa do informowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji funkcjonujących w ich odnośnych strukturach, tak aby umożliwić odpowiednie zarządzanie i zapobieganie konfliktom interesów;
29.
odnotowuje, że z wyjątkiem Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej wspólne przedsiębiorstwa to relatywnie niewielkie i skoncentrowane geograficznie struktury; uważa w związku z tym, że tam, gdzie to możliwe, powinny one łączyć zasoby;
30.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania organowi udzielającemu absolutorium informacji o działaniach następczych podjętych w związku z uwagami sformułowanymi w odniesieniu do poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw w odnośnych sprawozdaniach dotyczących rocznych sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2011;
31.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania Parlamentowi w rozsądnym terminie sprawozdania specjalnego na temat wartości dodanej związanej z tworzeniem wspólnych przedsiębiorstw w zakresie skutecznego prowadzenia unijnych badań, rozwoju technologicznego i programów demonstracyjnych; odnotowuje ponadto, że w tym samym sprawozdaniu należy uwzględnić ocenę efektywności procesu tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.

______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.