Decyzja 2018/1313 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja III - Komisja
Dz.U.UE.L.2018.248.27
Akt nienormatywnyDECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE, EURATOM) 2018/1313
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja III - Komisja
2015 (COM(2017) 379),
Klaus WELLE | Antonio TAJANI |
Sekretarz Generalny | Przewodniczący |
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE, EURATOM) 2018/1314
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Priorytety polityczne
Poświadczenie wiarygodności przez Trybunał
Roczne sprawozdanie z zarządzania i wyników 8 : osiągnięcia w zakresie zarządzania
Wewnętrzne narzędzia zarządzania Komisji
Zastrzeżenia polityczne
Zarządzanie budżetem i finansami
Działania, jakie należy podjąć
Budżet UE a uzyskiwane rezultaty
Działania, jakie należy podjąć
Prezentowanie budżetu UE
Dochody
Działania, jakie należy podjąć
Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia
Ustalenia Trybunału
Roczne sprawozdanie z działalności Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji (DG R&I)
Środki na płatności DG R&I, w tym wkład EFTA
Tryb zarządzania | Wykonanie | |
w milionach EUR | Punkty procentowe | |
Współdelegowane lub subdelegowane innym dyrekcjom generalnym | 161,20 | 5,34 |
DG R&I bezpośrednio | 1 878,28 | 62,17 |
Tryb zarządzania | Wykonanie | |
w milionach EUR | Punkty procentowe | |
DG R&I na rzecz organów ustanowionych na mocy art. 185 | 86,40 | 2,86 |
DG R&I na rzecz EBI | 10,35 | |
DG R&I na rzecz wspólnych przedsiębiorstw | 582,37 | 19,28 |
Razem | 3 020,97 | 100 % |
Działania, jakie należy podjąć
Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Wprowadzenie
Ustalenia Trybunału
Instrumenty inżynierii finansowej
Roczne sprawozdanie z działalności Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG REGIO).
2016 r., w mln EUR | Zatwierdzone środki na zobowiązania | Zatwierdzone środki na płatności |
Wydatki administracyjne w obszarze "Polityka regionalna i miejska" | 16,75 | 24,52 |
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i inne działania regionalne | 27 163,16 | 22 911,83 |
Fundusz Spójności (FS) | 8 775,98 | 7 456,71 |
Instrument Pomocy Przedakcesyjnej - Rozwój regionalny oraz współpraca regionalna i terytorialna | 54,14 | 522,95 |
Fundusz Solidarności | 81,48 | 68,48 |
Razem | 36 091,51 | 30 984,47 |
Kwestie szczegółowe
Grecja
Roczne sprawozdanie z działalności Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (DG EMPL)
2016 r., w mln EUR | Zatwierdzone środki na zobowiązania | Zatwierdzone środki na płatności |
Europejski Fundusz Społeczny (EFS) i tym Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (YEI) | 12 438,2 | 8 132 |
Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) | 534,7 | 278 |
Europejski fundusz dostosowania do globalizacji | 27,6 | 27,6 |
Instrument Pomocy Przedakcesyjnej - Rozwój zasobów ludzkich (IPA-HRD) | 0 | 82,3 |
2016 r., w mln EUR | Zatwierdzone środki na zobowiązania | Zatwierdzone środki na płatności |
Zarządzanie bezpośrednie (program na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych, program "Prawa, równość i obywatelstwo", Erasmus +) i agencje | 289 | 275 |
Razem | 13 290 | 8 795 |
Kwestie szczegółowe
Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (YEI)
Priorytet inwestycyjny (PI) | Państwa członkowskie, które wybrały dany PI | Środki finansowe (mln EUR) |
Zwalczanie wszelkich form dyskryminacji i wspieranie równych szans | 11 państw członkowskich (BE, CY, CZ, DE, ES, FR, GR, IE, PL, PT i SK). | 447 |
Integracja społeczno-gospodarcza społeczności marginalizowanych, takich jak Romowie | 12 państw członkowskich (AT, BE, BG, CZ, ES, FR, GR, HU, IT, PL, RO i SK). | 1 600 Większość środków (1,2 mln EUR) przekazano: BG, CZ, HU i RO. |
Działania, jakie należy podjąć
Zasoby naturalne
Kluczowe wskaźniki efektywności działania i sprawiedliwa WPR
Poziom błędu
Systemy zarządzania i kontroli
Wiarygodność danych przekazywanych przez państwa członkowskie
Zagadnienia dotyczące wyników w zakresie rozwoju obszarów wiejskich
Zazielenianie
System dla młodych rolników
Działania, jakie należy podjąć
Globalny wymiar Europy
Poziomy błędu
Poświadczenie wiarygodności
Wyniki
Sprawozdanie z zarządzania pomocą zewnętrzną
Fundusze powiernicze
Fundusze dla Palestyńskiej Władzy Narodowej
Działania, jakie należy podjąć
Migracja a bezpieczeństwo
Działania, jakie należy podjąć
Kodeks postępowania komisarzy i procedury mianowania wysokich urzędników
Administracja
Ustalenia Trybunału
"30. W tym samym okresie władza budżetowa przyznała jednak nowe stanowiska instytucjom, organom i agencjom w ramach corocznej procedury budżetowej. Stanowiska te zostały udostępnione głównie w celu rozwoju ich działalności (co tłumaczy znaczny wzrost liczby etatów przyznanych agencjom), przystąpienia Chorwacji oraz grupom politycznym w Parlamencie Europejskim.
31. W konsekwencji liczba etatów w planach zatrudnienia zmniejszyła się o 1,1 % w latach 2012-2017, przy czym występują znaczne różnice między instytucjami (- 3,5 %), agencjami zdecentralizowanymi (+ 13,7 %) i agencjami wykonawczymi (+ 42,9 %). Liczba stanowisk faktycznie obsadzonych w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 1 stycznia 2017 r. wzrosła w tym okresie o 0,4 % (- 1,3 % w przypadku instytucji i organów oraz + 11,3 % w przypadku agencji, z czego 9,6 % w agencjach zdecentralizowanych oraz 33,7 % w agencjach wykonawczych). Średni poziom wakatów spadł z 6,9 % na dzień 1 stycznia 2013 r. do 4,5 % na dzień 1 stycznia 2017 r. i osiągnął poziom poniżej 2 % w niektórych instytucjach i organach." 22 ;
Budynki im. Jeana Monneta (JMO I i JMO II) w Luksemburgu
oraz wzywa do przekazania dokumentów potwierdzających oraz szczegółowego zestawienia kosztów wynikających z opóźnień w oddaniu budynku do użytku
Szkoły europejskie
"27. Trybunał stwierdził istotne uchybienia w stosowaniu rachunkowości memoriałowej w rozliczeniach Biura oraz szkół w Alicante i Karlsruhe, w szczególności w zakresie obliczania i księgowania rezerw na świadczenia pracownicze oraz rejestrowania zobowiązań i należności. W trakcie procedury konsolidacji poprawiono istotne błędy.[...] 30. Chociaż systemy kontroli wewnętrznej szkół w Alicante i Karlsruhe wykazały ograniczone niedociągnięcia, w systemie kontroli wewnętrznej Biura nadal występują istotne niedociągnięcia. Sprawozdania z kontroli niezależnego audytora zewnętrznego również ujawniły istotne uchybienia w procedurach rekrutacji, udzielania zamówień publicznych i płatności. Trybunał nie jest zatem w stanie potwierdzić, że zarządzanie finansami odbywało się zgodnie z ramami ogólnymi.";
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
Grupy ekspertów
Dziennikarstwo śledcze i walka z korupcją
Odprawy przejściowe
Agencje wykonawcze
Opinie komisji
Sprawy zagraniczne
Rozwój i współpraca
Zatrudnienie i sprawy społeczne
Środowisko, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności
Transport i turystyka
Rozwój regionalny
Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich
Rybołówstwo
Kultura i edukacja
Wolności obywatelskie, sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne
Prawa kobiet i równouprawnienie płci
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE, EURATOM) 2018/1315
w sprawie sprawozdań specjalnych Trybunału Obrachunkowego w kontekście absolutorium dla Komisji za rok budżetowy 2016
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Część I
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2016 pt. "Unijna pomoc przedakcesyjna na rzecz wzmocnienia zdolności administracyjnych na Bałkanach Zachodnich - metakontrola"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2016 pt. "Unijna pomoc przedakcesyjna na rzecz wzmocnienia zdolności administracyjnych na Bałkanach Zachodnich - metakontrola"
Część II
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2016 pt. "Należy dołożyć starań, by szerzyć wiedzę na temat zasad pomocy przyznawanej przez państwa w obszarze polityki spójności i egzekwować ich przestrzeganie"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2016 pt. "Należy dołożyć starań, by szerzyć wiedzę na temat zasad pomocy przyznawanej przez państwa w obszarze polityki spójności i egzekwować ich przestrzeganie"
Część III
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 29/2016 pt. "Jednolity Mechanizm Nadzorczy - dobry początek, lecz konieczne są dalsze usprawnienia"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 29/2016 pt. "Jednolity Mechanizm Nadzorczy - dobry początek, lecz konieczne są dalsze usprawnienia"
Trybunał Obrachunkowy przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, które jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Poświadczenie to może zostać uzupełnione przez szczegółowe oceny każdego z głównych obszarów działalności Unii";
27.2 Postanowienia artykułu 287 TFUE stosują się tylko do badania skuteczności zarządzania EBC";
Część IV
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 30/2016 pt. "Skuteczność unijnego wsparcia na rzecz sektorów priorytetowych w Hondurasie"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 30/2016 pt. "Skuteczność unijnego wsparcia na rzecz sektorów priorytetowych w Hondurasie"
Część V
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 31/2016 pt. "Przeznaczenie co najmniej jednego na pięć euro w budżecie UE na działania w dziedzinie klimatu - mimo ambitnych prac istnieje poważne ryzyko, że cel nie zostanie osiągnięty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 31/2016 pt. "Przeznaczenie co najmniej jednego na pięć euro w budżecie UE na działania w dziedzinie klimatu - mimo ambitnych prac istnieje poważne ryzyko, że cel nie zostanie osiągnięty"
Część VI
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 32/2016 pt. "Pomoc UE na rzecz Ukrainy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 32/2016 pt. "Pomoc UE na rzecz Ukrainy"
Część VII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 33/2016 pt. "Unijny Mechanizm Ochrony Ludności - koordynacja reagowania na klęski żywiołowe poza terytorium UE była zasadniczo skuteczna"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 33/2016 pt. "Unijny Mechanizm Ochrony Ludności - koordynacja reagowania na klęski żywiołowe poza terytorium UE była zasadniczo skuteczna"
Część VIII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 34/2016 pt. "Zwalczanie marnotrawienia żywności - szansa dla UE na poprawę efektywności gospodarowania zasobami w łańcuchu dostaw żywności"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 34/2016 pt. "Zwalczanie marnotrawienia żywności - szansa dla UE na poprawę efektywności gospodarowania zasobami w łańcuchu dostaw żywności"
Część IX
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 35/2016 pt. "Wykorzystanie wsparcia budżetowego w celu poprawy mobilizacji dochodów krajowych w Afryce Subsaharyjskiej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 35/2016 pt. "Wykorzystanie wsparcia budżetowego w celu poprawy mobilizacji dochodów krajowych w Afryce Subsaharyjskiej"
Część X
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 36/2016 pt. "Ocena mechanizmów zamknięcia programów rozwoju obszarów wiejskich i programów w obszarze spójności na lata 2007-2013"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 36/2016 pt. "Ocena mechanizmów zamknięcia programów rozwoju obszarów wiejskich i programów w obszarze spójności na lata 2007-2013"
Część XI
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2017 pt. "Należy dołożyć starań, by wdrożyć sieć Natura 2000 z pełnym wykorzystaniem jej potencjału"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2017 pt. "Należy dołożyć starań, by wdrożyć sieć Natura 2000 z pełnym wykorzystaniem jej potencjału"
Część XII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2017 pt. "Negocjacje Komisji dotyczące umów partnerstwa i programów w obszarze spójności na lata 2014-2020 - wydatki są bardziej ukierunkowane na priorytety strategii »Europa 2020«, lecz mechanizmy pomiaru wykonania zadań są coraz bardziej skomplikowane"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2017 pt. "Negocjacje Komisji dotyczące umów partnerstwa i programów w obszarze spójności na lata 2014-2020 - wydatki są bardziej ukierunkowane na priorytety strategii »Europa 2020«, lecz mechanizmy pomiaru wykonania zadań są coraz bardziej skomplikowane"
Część XIII
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2017 pt. "Pomoc UE na rzecz Tunezji"
- Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2017 pt. "Pomoc UE na rzecz Tunezji"
Część XIV
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2017 pt. "Ochrona budżetu UE przed nieprawidłowymi wydatkami - w latach 2007-2013 Komisja w coraz większym stopniu stosowała środki zapobiegawcze i korekty finansowe w obszarze spójności"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2017 pt. "Ochrona budżetu UE przed nieprawidłowymi wydatkami - w latach 2007-2013 Komisja w coraz większym stopniu stosowała środki zapobiegawcze i korekty finansowe w obszarze spójności"
Część XV
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2017 pt. "Bezrobocie wśród młodzieży - czy polityka UE wpłynęła na zmianę sytuacji? Ocena gwarancji dla młodzieży i inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2017 pt. "Bezrobocie wśród młodzieży - czy polityka UE wpłynęła na zmianę sytuacji? Ocena gwarancji dla młodzieży i inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych"
Część XVI
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2017 pt. "Podejście "Hotspot" - unijna odpowiedź na kryzys uchodźczy
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2017 pt. "Podejście "Hotspot" - unijna odpowiedź na kryzys uchodźczy
Część XVII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 7/2017 pt. "Nadanie jednostkom certyfikującym nowej roli w odniesieniu do wydatków w ramach WPR: krok w kierunku modelu jednorazowej kontroli mimo istotnych niedociągnięć"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 7/2017 pt. "Nadanie jednostkom certyfikującym nowej roli w odniesieniu do wydatków w ramach WPR: krok w kierunku modelu jednorazowej kontroli mimo istotnych niedociągnięć"
Część XVIII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2017 pt. "Unijny system kontroli rybołówstwa - konieczne dalsze działania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2017 pt. "Unijny system kontroli rybołówstwa - konieczne dalsze działania"
Część XIX
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2017 pt. "Wsparcie unijne na rzecz zwalczania handlu ludźmi w Azji Południowej i Południowo-Wschodniej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2017 pt. "Wsparcie unijne na rzecz zwalczania handlu ludźmi w Azji Południowej i Południowo-Wschodniej"
Część XX
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2017 pt. "Unijne wsparcie dla młodych rolników powinno być lepiej ukierunkowane, tak aby zapewniało rzeczywisty wkład w wymianę pokoleń"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2017 pt. "Unijne wsparcie dla młodych rolników powinno być lepiej ukierunkowane, tak aby zapewniało rzeczywisty wkład w wymianę pokoleń"
Część XXI
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2017 pt. "Unijny fundusz powierniczy »Bêkou« na rzecz Republiki Środkowoafrykańskiej - pomimo pewnych niedociągnięć początki budzą nadzieję"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2017 pt. "Unijny fundusz powierniczy »Bêkou« na rzecz Republiki Środkowoafrykańskiej - pomimo pewnych niedociągnięć początki budzą nadzieję"
Część XXII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2017 pt. "Wdrażanie dyrektywy w sprawie wody pitnej - dostęp do wody i jej jakość w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii poprawiły się, jednak konieczne są znaczne dalsze inwestycje"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2017 pt. "Wdrażanie dyrektywy w sprawie wody pitnej - dostęp do wody i jej jakość w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii poprawiły się, jednak konieczne są znaczne dalsze inwestycje"
Część XXIII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2017 pt. "Jednolity europejski system zarządzania ruchem kolejowym - czy decyzja polityczna ma szansę stać się rzeczywistością?"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2017 pt. "Jednolity europejski system zarządzania ruchem kolejowym - czy decyzja polityczna ma szansę stać się rzeczywistością?"
Część XXIV
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2017 pt. "Przegląd wyników dotyczący zarządzania sprawami przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2017 pt. "Przegląd wyników dotyczący zarządzania sprawami przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej"
Część XXV
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2017 pt. "Programowanie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - należy dążyć do uproszczenia i bardziej skoncentrować się na rezultatach"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2017 pt. "Programowanie w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - należy dążyć do uproszczenia i bardziej skoncentrować się na rezultatach"
Część XXVI
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2017 pt. "Interwencje Komisji w związku z greckim kryzysem finansowym"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2017 pt. "Interwencje Komisji w związku z greckim kryzysem finansowym"
Część XXVII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2017 pt. "Jednolita europejska przestrzeń powietrzna - mimo zmiany nastawienia przestrzeń powietrzna wciąż nie jest jednolita"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2017 pt. "Jednolita europejska przestrzeń powietrzna - mimo zmiany nastawienia przestrzeń powietrzna wciąż nie jest jednolita"
Część XXVIII
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2017 pt. "Zazielenianie - bardziej złożony system wsparcia dochodów, który nie jest jeszcze skuteczny pod względem środowiskowym"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2017 pt. "Zazielenianie - bardziej złożony system wsparcia dochodów, który nie jest jeszcze skuteczny pod względem środowiskowym"
1. w dalszym stopniu uprościć proces decyzyjny i zlecić podejmowanie pewnych decyzji na niższe szczeble, tak aby umożliwić Radzie ds. Nadzoru skupienie się na bardziej wymagających kwestiach;
2. ocenić odnośne ryzyko i wdrożyć konieczne zabezpieczenia, w tym procedury rozpatrywania kolidujących ze sobą wniosków czy monitorowanie przestrzegania zasady odrębności funkcji, aby rozwiać wątpliwości dotyczące korzystania ze służb świadczących usługi wspólne;
3. przydzielić wystarczające umiejętności i zasoby na potrzeby audytu wewnętrznego, tak aby zapewnić objęcie kontrolami obszarów wysokiego i średniego ryzyka w stosownym przypadku i w stosownym terminie;
4. w pełni współpracować z Trybunałem w celu umożliwienia realizacji jego uprawnień, a tym samym w celu zwiększenia rozliczalności;
5. sformalizować swoje obecne ustalenia dotyczące pomiaru wykonania zadań nadzorczych i upubliczniania informacji na ten temat;
6. dokonać zmiany rozporządzenia ramowego w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego w celu sformalizowania zobowiązań podjętych przez uczestniczące właściwe organy krajowe oraz zapewnienia, by wszystkie z nich uczestniczyły w pełni i proporcjonalnie w pracach wspólnych zespołów nadzorczych;
7. opracować, we współpracy z właściwymi organami krajowymi, profile ról/zespołów oraz metody oceny adekwatności pracowników, których organy te zamierzają przydzielić do wspólnych zespołów nadzorczych, jak i wyników ich pracy;
8. utworzyć i utrzymywać scentralizowaną, znormalizowaną i kompleksową bazę danych dotyczących umiejętności i kompetencji członków wspólnych zespołów nadzorczych, przydzielonych zarówno przez EBC, jak i przez właściwe organy krajowe;
9. wdrożyć formalny program szkoleń dla nowych i obecnych pracowników odpowiedzialnych za nadzór we wspólnych zespołach nadzorczych;
10. opracować i wdrożyć metodykę opartą na ocenie ryzyka w celu określenia docelowej liczby pracowników i składu wspólnych zespołów nadzorczych pod względem umiejętności;
11. przeprowadzać okresowe przeglądy modelu tworzenia klastrów w istotnym procesie planowania nadzoru oraz aktualizować go w razie konieczności;
12. uzupełnić swoje zasoby kadrowe lub dokonać zmian w ich przydziale, tak aby wzmocnić swą obecność podczas kontroli na miejscu dotyczących istotnych banków w oparciu o jasną hierarchię ryzyka;
13. ściśle monitorować uchybienia zaobserwowane w systemie informatycznym w odniesieniu do kontroli na miejscu oraz kontynuować działania na rzecz podniesienia kwalifikacji i umiejętności kontrolerów przeprowadzających kontrole na miejscu pochodzących z właściwych organów krajowych.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.