Decyzja 2017/2218 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja II - Rada Europejska i Rada

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2017.318.25

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 grudnia 2017 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/2218
z dnia 25 października 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja II - Rada Europejska i Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2015 (COM(2016)475 - C8-0271/2016) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
-
uwzględniając swoją decyzję z dnia 27 kwietnia 2017 r. 5  odraczającą udzielenie absolutorium za rok budżetowy 2015, jak również załączoną do niej rezolucję,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 6 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0291/2017),
1.
odmawia udzielenia sekretarzowi generalnemu Rady absolutorium z wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANIKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/2219

z dnia 25 października 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja II - Rada Europejska i Rada

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja II - Rada Europejska i Rada,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając drugie sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0291/2017),
A.
mając na uwadze, że wszystkie instytucje Unii powinny działać w sposób przejrzysty i w pełni odpowiadać przed obywatelami Unii za fundusze powierzone im jako instytucjom Unii;
B.
mając na uwadze, że połączony efekt wynikający z otwartej i przejrzystej administracji Unii oraz potrzeby ochrony interesów finansowych Unii sprawia, iż niezbędna jest otwarta i przejrzysta procedura udzielania absolutorium, w ramach której każda instytucja Unii odpowiada za wykonywany przez siebie budżet;
C.
mając na uwadze, że Rada Europejska i Rada jako instytucje Unii powinny ponosić demokratyczną odpowiedzialność przed obywatelami Unii w takim stopniu, w jakim są one beneficjantami ogólnego budżetu Unii Europejskiej;
1.
przypomina rolę Parlamentu określoną w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 966/2012 (zwanym dalej "rozporządzeniem finansowym") w odniesieniu do absolutorium z wykonania budżetu;
2.
wskazuje, że zgodnie z art. 335 TFUE "Unia jest [...] reprezentowana przez każdą z instytucji, z tytułu ich autonomii administracyjnej, w sprawach związanych z funkcjonowaniem każdej z nich", co oznacza, przy uwzględnieniu art. 55 rozporządzenia finansowego, że każda z instytucji jest odpowiedzialna za wykonanie własnego budżetu;
3.
zwraca uwagę na rolę Parlamentu i innych instytucji w procedurze udzielania absolutorium, uregulowanej przepisami rozporządzenia finansowego, w szczególności jego art. 162-166;
4.
zauważa, że zgodnie z art. 94 Regulaminu Parlamentu Europejskiego postanowienia dotyczące procedury udzielenia Komisji absolutorium z wykonania budżetu, zgodnie z art. 319 TFUE, stosuje się również do procedury udzielania absolutorium osobom odpowiedzialnym za wykonanie budżetów innych instytucji i organów Unii Europejskiej, takich jak Rada;
5.
wyraża ubolewanie, że Rada wciąż milczy w sprawie uwag poczynionych przez Parlament w rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 7  w sprawie tendencji zaobserwowanej w poprzednich latach;
6.
z satysfakcją odnotowuje, że po raz pierwszy Rada udostępniła Parlamentowi roczne sprawozdania za 2015 r. z działalności Dyrekcji Generalnej ds. Administracji, Wydziału Prawnego i Dyrekcji Generalnej ds. Komunikacji i Zarządzania Dokumentami; zauważa, że w pozostałych dyrekcjach nie ma delegowanych urzędników zatwierdzających, którzy wdrażaliby budżet ogólny Unii Europejskiej, sekcja II - Rada Europejska i Rada;
7.
zwraca uwagę, że w marcu 2017 r. koordynatorzy Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego postanowili powołać grupę roboczą, w skład której mają wejść przedstawiciele wszystkich grup politycznych i która ma opracować wniosek w sprawie procedury udzielenia absolutorium Radzie; podkreśla, że wniosek ten został właśnie zatwierdzony przez Komisję Kontroli Budżetowej i przesłany Konferencji Przewodniczących, która jest organem odpowiedzialnym za stosunki międzyinstytucjonalne utrzymywane przez Parlament;

Kwestie nierozstrzygnięte

8.
ubolewa, że nie dokonano jeszcze rozdziału między budżetem Rady Europejskiej a budżetem Rady, co było przedmiotem zalecenia Parlamentu w kilku ostatnich rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium;
9.
zauważa, że informacje na temat polityki Rady w zakresie nieruchomości, podane na stronie internetowej Rady, nie zawierają szczegółów dotyczących kosztów związanych z nieruchomościami Rady; wie, że od czasu do czasu dochodzi do wymiany informacji między działami Parlamentu i Rady zajmującymi się kwestią nieruchomości; proponuje regularną wymianę oraz przekazywanie Parlamentowi szczegółowych informacji w rocznym sprawozdaniu finansowym Rady;
10.
ponawia apel o sporządzenie sprawozdań z postępów w zakresie przedsięwzięć budowlanych oraz o szczegółowe zestawienie poniesionych dotychczas kosztów; apeluje o informacje na temat kosztów związanych z opóźnionym ukończeniem budynku "Europa";
11.
odnotowuje, że nowe wytyczne dla Rady dotyczące etyki opublikowano w 2015 r. i mają po nich nastąpić działania uświadamiające w zakresie etyki i uczciwości; ubolewa, że przepisy Rady dotyczące informowania o nieprawidłowościach w dalszym ciągu nie są dostępne publicznie;
12.
z zadowoleniem przyjmuje udoskonalenia wprowadzone przez Radę w odniesieniu do polityki korporacyjnej, zwłaszcza przejrzystości; ubolewa jednak, że Rada nie przystąpiła jeszcze do unijnego rejestru służącego przejrzystości;
13.
z naciskiem apeluje do Rady, by w swoich strukturach opracowała szczegółowe wytyczne i niezależne strategie polityczne dotyczące zapobiegania korupcji;
14.
wyraża ubolewanie z powodu powtarzających się dotychczas trudności w ramach procedur udzielania absolutorium, które wynikały z braku współpracy ze strony Rady; zauważa, że Parlament odmówił udzielenia sekretarzowi generalnemu Rady absolutorium z wykonania budżetu Rady na lata budżetowe 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 i 2014 z powodów wymienionych w swoich rezolucjach z dnia 10 maja 2011 r. 8 , 25 października 2011 r. 9 , 10 maja 2012 r. 10 , 23 października 2012 r. 11 , 17 kwietnia 2013 r. 12 , 9 października 2013 r. 13 , 3 kwietnia 2014 r. 14 , 23 października 2014 r. 15 , 29 kwietnia 2015 r. 16 , 27 października 2015 r. 17 , 28 kwietnia 2016 r. 18  i 27 października 2016 r. 19  oraz odroczył decyzję dotyczącą udzielenia sekretarzowi generalnemu Rady absolutorium za rok budżetowy 2015 z powodów określonych w rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r.;
15.
zauważa, że nieudzielenie absolutorium nie doprowadziło do żadnych konsekwencji; uważa, że sytuację tę należy uregulować w możliwie najkrótszym terminie, przede wszystkim w interesie obywateli Unii;
16.
podkreśla, że skuteczna kontrola wykonania budżetu wymaga współpracy Parlamentu i Rady, zgodnie z rezolucją Parlamentu z dnia 27 kwietnia 2017 r.; potwierdza, że Parlament nie jest w stanie podjąć decyzji o udzieleniu absolutorium bez dysponowania stosownymi informacjami;
17.
przypomina Radzie pogląd Komisji wyrażony w styczniu 2014 r., że wszystkie instytucje w pełni powinny uczestniczyć w działaniach podejmowanych w następstwie uwag poczynionych przez Parlament w ramach udzielania absolutorium oraz że wszystkie instytucje powinny współpracować na rzecz zapewnienia sprawnego przebiegu procedury udzielania absolutorium;
18.
zauważa, że Komisja stwierdziła, iż nie będzie nadzorowała wykonania budżetu pozostałych instytucji oraz że udzielanie odpowiedzi na pytania adresowane do innej instytucji naruszałoby niezależność tej instytucji w zakresie wykonania jej sekcji budżetu;
19.
ubolewa, że Rada nadal nie udzieliła odpowiedzi na pytania Parlamentu;
20.
podkreśla, że wydatki Rady należy kontrolować w taki sam sposób jak wydatki innych instytucji oraz że podstawowe elementy takiej kontroli określono w rezolucjach Parlamentu w sprawie absolutorium, przyjętych w ostatnich latach;
21.
podkreśla uprawnienia Parlamentu w zakresie udzielania absolutorium na podstawie art. 316, 317 i 319 TFUE zgodnie z obecną interpretacją i praktyką, mianowicie w zakresie udzielania absolutorium w odniesieniu do każdego działu w budżecie z osobna, tak aby utrzymać przejrzystość i demokratyczną odpowiedzialność przed podatnikami Unii;
22.
uważa, że niechęć do współpracy z organem udzielającym absolutorium, jaką przejawiają Rada Europejska i Rada, to zły sygnał dla obywateli Unii.
1 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
2 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 1.
3 Dz.U. C 375 z 13.10.2016, s. 1.
4 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 147.
5 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0147.
6 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
7 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0147.
8 Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 25.
9 Dz.U. L 313 z 26.11.2011, s. 13.
10 Dz.U. L 286 z 17.10.2012, s. 23.
11 Dz.U. L 350 z 20.12.2012, s. 71.
12 Dz.U. L 308 z 16.11.2013, s. 22.
13 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 97.
14 Dz.U. L 266 z 5.9.2014, s. 26.
15 Dz.U. L 334 z 21.11.2014, s. 95.
16 Dz.U. L 255 z 30.9.2015, s. 22.
17 Dz.U. L 314 z 1.12.2015, s. 49.
18 Dz.U. L 246 z 14.9.2016, s. 21.
19 Dz.U. L 333 z 8.12.2016, s. 51.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.