Decyzja 2011/578/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2009

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2011.250.155

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 września 2011 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2009

(2011/578/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska(3), w szczególności jego art. 13,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska(4), w szczególności jego art. 13,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0122/2011),

1. udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEKKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 58.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, s. 1.

(4) Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Środowiska za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska(3), w szczególności jego art. 13,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska(4), w szczególności jego art. 13,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0122/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok budżetowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2008(6), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– zwrócił się do Agencji, by dalej regularnie (czyli raz na 5 lat) dostarczała niezależną ocenę zewnętrzną w oparciu o rozporządzenie ustanawiające (EWG) nr 1210/90 i programy prac ustalone przez zarząd,

– odnotował uwagę Trybunału Obrachunkowego, który stwierdza, że udzielenie zamówienia na zmianę zagospodarowania pomieszczeń wynajmowanych przez Agencję powinno mieć miejsce w drodze przetargu, a nie wypłacenia należności za usługi przedsiębiorstwa wybranego przez właścicieli budynku,

– przyznał, że od 2006 r. Agencja wdrożyła 9 z 27 zaleceń sformułowanych przez służby audytu wewnętrznego,

C. mając na uwadze fakt, że budżet Agencji na rok 2009 wyniósł 39.900.000 EUR, co stanowi wzrost o 7,1 % w porównaniu z rokiem budżetowym 2008,

1. zauważa, że w 2009 r. Agencja dysponowała środkami finansowymi w wysokości 39.900.000 EUR, przy czym 34.560.000 EUR pochodziło z dotacji unijnych;

2. zauważa, że kwota 2.800.000 EUR, o jaką zwiększono budżet Agencji w porównaniu z budżetem na 2008 r., została przeznaczona na rozwinięcie czterech kluczowych dziedzin, a mianowicie przystosowanie do zmiany klimatu, ocenę ekosystemów, zrównoważone zużycie i produkcję oraz zapobieganie klęskom naturalnym i zarządzanie w przypadku takich klęsk, zgodnie z treścią wieloletniej strategii na lata 2009-2013;

Wyniki

3. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji, by dalej regularnie dostarczała niezależną ocenę zewnętrzną w oparciu o rozporządzenie ustanawiające (EWG) nr 1210/90 i programy prac ustalone przez zarząd; w szczególności odnotowuje fakt, że następna ocena zostanie przeprowadzona w latach 2012-2013;

4. ponownie zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania celów zrealizowanych podczas omawianego roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić władzy budżetowej na bardziej efektywną ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

5. wzywa Agencję do priorytetowego potraktowania tych czterech dziedzin i do przyspieszenia prac nad ich dalszym rozwojem;

6. wyraża zadowolenie z faktu, że Agencja jest wiarygodnym źródłem niezależnych i pewnych informacji w zakresie środowiska dla wszystkich instytucji unijnych, państw członkowskich i organów decyzyjnych;

7. ponownie zachęca Agencję do kontynuacji starań w zakresie dalszego rozwoju metod komunikacji, aby zwrócić większą uwagę mediów na wyniki swoich badań, a w ten sposób podsycić publiczną debatę na temat istotnych zagadnień dotyczących środowiska naturalnego, takich jak zmiany klimatyczne, różnorodność biologiczna oraz gospodarka zasobami naturalnymi; uważa, że tego rodzaju działania mogą poprawić przejrzystość zasad działania i zwiększyć zainteresowanie opinii publicznej pracą Agencji;

8. zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o przeprowadzenie kontroli wyników Agencji;

Procedury budżetowe

9. zachęca Agencję do wzmocnienia powiązania pomiędzy budżetem a programem prac; odnotowuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy zwrócił uwagę, iż procedury sporządzania budżetu nie były dostatecznie rygorystyczne, co doprowadziło do znacznej liczby przesunięć budżetowych dotyczących większości pozycji budżetowych (co odpowiada 8 % budżetu Agencji); odnotowuje w szczególności, że niektóre z tych przesunięć spowodowały następujące po sobie wzrosty i spadki w tych samych działach budżetu, podczas gdy niektóre środki nie zostały wykorzystane i zostały przesunięte do innych pozycji w trakcie roku;

10. jest zaniepokojony z powodu postępowania Agencji polegającego na dokonywaniu przesunięć z myślą o zwiększeniu pozycji budżetowej w celu opłacenia (w dniu 30 grudnia 2009 r.) czynszu za pomieszczenia wynajmowane przez Agencję za pierwszy kwartał 2010 r. i obciążenie tym budżetu na 2009 r.; podkreśla, że takie postępowanie Agencji pozostaje w sprzeczności z zasadą jednoroczności i że zmniejszyło to kwotę podlegającą zwrotowi do Komisji;

11. wzywa Agencję do poprawy, do końca roku, dokładności informacji przedkładanych przez departamenty operacyjne dotyczących oszacowania rozliczeń międzyokresowych biernych środków operacyjnych;

Zasoby ludzkie

12. wzywa Agencję do usunięcia niedociągnięć w procedurach rekrutacyjnych, które zagrażają przejrzystości tych procedur; zauważa w szczególności, że Trybunał Obrachunkowy zwrócił uwagę na następujące niedociągnięcia: w ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie określono maksymalnej liczby kandydatów do wpisania na listy rezerwowe, pytań wykorzystywanych podczas testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych nie określano przed zbadaniem kandydatur, decyzje komisji rekrutacyjnych były niewystarczająco udokumentowane, nie zostały określone z wyprzedzeniem progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną lub do wpisania ich na listę rezerwową, a także brakowało protokołów;

13. zauważa, że w 2009 r. potrzebnych było 10 dodatkowych stanowisk, aby zwiększyć zdolności w zakresie oceny ekosystemów, zrównoważonego zużycia i produkcji, rozwoju systemu udostępniania informacji o środowisku oraz aby wprowadzić środki niezbędne do rozwinięcia nowych dziedzin pracy w zakresie dostosowania do zmian klimatu oraz zapobiegania klęskom żywiołowym i zarządzania w przypadku takich klęsk; zachęca w związku z tym do dalszego ulepszania procedury rekrutacji w zakresie przejrzystości, jak wskazał Europejski Trybunał Obrachunkowy;

Audyt wewnętrzny

14. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Agencji, że trzy zalecenia służby audytu wewnętrznego na podstawie wcześniejszych zaleceń z audytu wciąż wymagają wdrożenia; zauważa w szczególności, że dotyczą one głównie newralgicznych stanowisk, kontroli na miejscu/weryfikacji dotacji i obiegów środków finansowych i są postrzegane jako "bardzo ważne";

15. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja ujęła w swym rocznym sprawozdaniu z działalności ogólną ocenę Agencji przeprowadzoną przez służby audytu wewnętrznego; postrzega to jako przykład najlepszych praktyk, który inne agencje powinny naśladować;

16. w odniesieniu do innych uwag o horyzontalnym charakterze towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium odwołuje się do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 58.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, s. 1.

(4) Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 151.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.