Decyzja 2018/1373 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.248.228

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 października 2018 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1373
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 (05941/2018 - C8-0076/2018),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa 4 , w szczególności jego art. 36,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A8-0107/2018),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANIKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1374

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rybołówstwa (A8-0107/2018),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
B.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 6  ostateczny budżet Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2016 wyniósł 9 967 000 EUR, co stanowi wzrost o 8,14 % w porównaniu z 2015 r.; mając na uwadze, że wzrost ten spowodowany był głównie dodatkowymi dotacjami ad hoc związanymi z projektami pilotażowymi dotyczącymi Europejskiej Straży Przybrzeżnej; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy 2016 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2016 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,6 %; ponadto zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 88,5 %;
2.
odnotowuje, że dodatkowe środki otrzymane od Komisji w ciągu roku na projekty pilotażowe związane z funkcjami Europejskiej Straży Przybrzeżnej miały znaczący wpływ na budżet, zwłaszcza dwie dotacje ad hoc o łącznej kwocie 750 000 EUR, które zostały zapisane w budżecie jako dochody przeznaczone na określony cel do wydania w roku budżetowym 2016 i 2017 (tj. wieloletnie), co uzasadnia fakt, że wskaźnik ich wykonania jest traktowany osobno od wdrażania pozostałego budżetu;
3.
z zadowoleniem przyjmuje postępy, jakie osiągnięto w 2016 r. w obszarze administracji elektronicznej: wdrożenie modułów e-Prior do elektronicznego składania zamówień publicznych, zamawiania i fakturowania we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Informatyki Komisji Europejskiej (DG DIGIT), wprowadzenie narzędzia do zarządzania kontraktami (ABAC Contracts) w celu rejestracji i dalszej kontroli umów ramowych, wprowadzenie systemu zarządzania wyjazdami służbowymi Komisji (MIPS), prowadzące do znacznego ograniczenia stosowania formularzy papierowych, przyszłe korzystanie z narzędzia informatycznego do zarządzania kadrami Sysper 2; na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że wraz z wdrożeniem innych działań racjonalizacyjnych Agencja obsługuje obecnie około 95 % swoich transakcji finansowych elektronicznie, co prowadzi do większej skuteczności, wiarygodności danych i ścieżek audytu;
4.
przypomina, że budżet Agencji nie zmienił się przez pięć ostatnich lat budżetowych pomimo rosnącej liczby zadań i kontroli; zauważa, że wydatki Agencji na zasoby kadrowe nie uległy zmianie, a koszty jej funkcjonowania w tym samym okresie spadły; podkreśla, że elementy te, które odzwierciedlają optymalizację zasobów i jakość zarządzania w Agencji, mogą przeszkodzić jej w osiąganiu postępów z powodu braku wystarczających środków budżetowych i wywierają presję na pracowników, której stopień należy zbadać, by zapewnić odpowiednią jakość warunków pracy;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
odnotowuje, że poziom środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniósł 11 % całkowitej kwoty dotacji na 2016 r.; zauważa, że poziom przeniesień w tytule II (wydatki administracyjne) wyniósł 34 %, co stanowi wzrost o 14 % w porównaniu z rokiem 2015; zauważa jednak, że niższy wskaźnik wykonania w tytule II można uzasadnić szeregiem usług zewnętrznych oczekujących pod koniec roku na ukończenie i płatność końcową (w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych, tłumaczeń i oceny zewnętrznej); na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że ich pełne wdrożenie nastąpi w 2017 r., a środki nie będą musiały zostać anulowane;
6.
odnotowuje, że jeśli chodzi o zobowiązania przeniesione z poprzedniego roku, wskaźnik wykonania wynosi 95,3 %, a odpowiedni wskaźnik anulowania stanowi 0,4 % środków na płatności z 2016 r.;
7.
podkreśla, że przeniesienia są często częściowo lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeżeli są planowane przez agencje z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Przesunięcia

8.
z zadowoleniem zauważa, że zgodnie z końcowym sprawozdaniem finansowym Agencji poziom i charakter przesunięć w 2016 r. nie wykroczył poza ramy określone w przepisach finansowych;

Zamówienia publiczne i polityka kadrowa

9.
odnotowuje, że w dniu 31 grudnia 2016 r. łączna liczba pracowników wynosiła 56, co oznacza wypełnienie planu zatrudnienia w 100 %;
10.
zauważa, że Agencja przeprowadziła ogólną redukcję zatrudnienia o 5 %; zauważa jednak, że ze względu na zmianę w rozporządzeniu ustanawiającym w planie zatrudnienia na 2017 r. przyznano Agencji 13 stanowisk na związane z tym nowe zadania;
11.
odnotowuje, że Agencja dokonała reorganizacji wewnętrznej struktury, aby dostosować się do nowych zmian i dodatkowych zasobów związanych z poprawką do rozporządzenia ustanawiającego Agencję;
12.
z niepokojem zauważa, że ogólny odsetek pracowników płci męskiej wynosi 62 %, a pracowników płci żeńskiej 38 %, co stanowi nierównowagę na poziomie prawie dwa do jednego; wzywa Agencję do podjęcia odpowiednich działań i jak najszybszego skorygowania tej nierównowagi;
13.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja dokonała zdecydowanej większości płatności w terminie przewidzianym w rozporządzeniu finansowym, a dostawcy nie naliczyli żadnych odsetek za opóźnienia w płatnościach; zauważa ponadto, że w 2015 r. średnia liczba dni na płatność wyniosła 22;
14.
podkreśla, że równowaga między życiem zawodowym a prywatnym powinna stanowić element polityki kadrowej Agencji; odnotowuje, że budżet przeznaczony na działalność związaną z dobrostanem pracowników wynosi 138,14 EUR na pracownika; zauważa, że średnia długość zwolnienia chorobowego na jednego pracownika wynosi 3,7 dnia, czyli znacznie mniej niż średnia dla agencji unijnych;
15.
odnotowuje, że Rada Administracyjna przyjęła w 2017 r. przepisy wykonawcze dotyczące nękania; ubolewa z powodu opóźnienia we wprowadzaniu tych przepisów; wzywa Agencję do wspierania organizacji szkoleń i sesji informacyjnych w celu podnoszenia świadomości pracowników;
16.
z zadowoleniem odnotowuje fakt, że w 2016 r. do Agencji nie wpłynęły żadne skargi, nie wszczęto żadnych procesów ani nie zgłoszono żadnych przypadków związanych z zatrudnianiem lub zwalnianiem personelu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, przejrzystość i demokracja

17.
przyjmuje do wiadomości, że Agencja przyjęła kompleksową strategię zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, którą zmieniono w 2016 r., oraz przyjęła strategię zwalczania nadużyć finansowych; przyjmuje do wiadomości, że z 13 działań, które planowano wdrożyć do końca 2017 r., 11 już zrealizowano; zwraca uwagę, że przeprowadzane przez Agencję kontrole służące zapobieganiu nadużyciom i wykrywaniu ich są podobne do tych, których celem jest zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji, jak np. "zasada dwóch par oczu", automatyczne kontrole systemów finansowych i księgowych, zewnętrzne obliczanie wynagrodzeń, jak również systematyczne podpisywanie deklaracji o braku konfliktu interesów przez członków zespołu; na podstawie informacji od Agencji z zadowoleniem zauważa, że od chwili jej utworzenia nie wystąpiły przypadki nadużyć;
18.
z zadowoleniem przyjmuje zmiany w strategii zapobiegania konfliktom interesów, przyjętej przez Agencję w 2016 r., a mianowicie zobowiązanie członków Rady Administracyjnej, dyrektora wykonawczego i kierowników działów Agencji do przedkładania życiorysów, publikowanych na stronie internetowej Agencji i w razie potrzeby uaktualnianych; odnotowuje objęcie tym obowiązkiem członków Rady Konsultacyjnej;
19.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że Agencja nadzorowała wszystkie składane corocznie pisemne deklaracje interesów; ubolewa jednak, że do końca 2016 r. dwóch członków Rady Administracyjnej nie złożyło jeszcze deklaracji; zauważa, że przed każdym posiedzeniem Rady Administracyjnej jej przewodniczący prosi członków o potwierdzenie poprawności merytorycznej deklaracji interesów poprzez zadeklarowanie wszelkich potencjalnych konfliktów interesów, które mogłyby wystąpić w związku z tym posiedzeniem; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w odniesieniu do składania brakujących deklaracji interesów;
20.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że oczekuje ona na wzór decyzji Komisji w celu przyjęcia własnej decyzji w sprawie informowania o nieprawidłowościach; zauważa jednak, że do czasu przedstawienia wzoru decyzji Komisji wytyczne dla personelu będzie nadal stanowiła obecna decyzja Komisji w sprawie informowania o nieprawidłowościach; zauważa, że w 2016 r. nie odnotowano w Agencji przypadków zgłaszania nieprawidłowości; wzywa Agencję, by powiadomiła organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tego wzoru decyzji;
21.
wyraża potrzebę ustanowienia niezależnego organu ds. ujawniania, doradztwa i zgłaszania, posiadającego wystarczające zasoby budżetowe, aby pomóc demaskatorom w wykorzystaniu odpowiednich kanałów ujawniania informacji o możliwych nieprawidłowościach naruszających interesy finansowe Unii, przy jednoczesnym zachowaniu poufności oraz oferowaniu koniecznego wsparcia i porady;

Główne osiągnięcia

22.
z zadowoleniem przyjmuje trzy główne osiągnięcia wskazane przez Agencję w 2016 r., a mianowicie:
-
koordynacja 20 000 kontroli połowów na wodach unijnych i międzynarodowych za pomocą wspólnych planów rozmieszczenia,
-
nawiązanie współpracy z innymi agencjami Unii w celu ustanowienia potencjału Europejskiej Straży Przybrzeżnej,
-
poparcie regionalnego wdrażania obowiązku wyładunku w ramach wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb);

Kontrole wewnętrzne

23.
zauważa, że Rada Administracyjna Agencji przyjęła zestaw standardów kontroli wewnętrznej z myślą o realizacji celów politycznych i operacyjnych; odnotowuje, że 12 z tych standardów kontroli wewnętrznej zostało w dużym stopniu wdrożonych, przy czym cztery obszary charakteryzują się średnim stopniem wdrożenia w systemie kontroli wewnętrznej;
24.
z satysfakcją zauważa na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, że standardy nr 10 (ciągłość działania), nr 11 (zarządzanie dokumentami) i nr 12 (informacja i komunikacja) są teraz oznaczone jako "zrealizowane";

Audyt wewnętrzny

25.
odnotowuje, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) przeprowadziła ocenę ryzyka obejmującą podstawowe procedury Agencji, zarówno operacyjne, jak i administracyjne; zauważa, że w wyniku prac Służby Audytu Wewnętrznego opracowano strategiczny plan kontroli wewnętrznej IAS na lata 2017-2019; zauważa z zadowoleniem, że nie ma otwartych zaleceń IAS;
26.
odnotowuje, że w październiku 2015 r. rozpoczęła się druga pięcioletnia niezależna ocena zewnętrzna Agencji dotycząca okresu 2012-2016, której zakończenie było planowane na 2017 r.; zwraca uwagę, że celem każdej oceny jest analiza użyteczności, znaczenia i skuteczności Agencji oraz jej praktyk roboczych, a także zakresu, w jakim Agencja przyczynia się do osiągania wysokiego poziomu zgodności z zasadami określonymi w ramach WPRyb; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wyniku tej oceny;
27.
przyjmuje do wiadomości fakt, że Agencja opracowała i wdrożyła scentralizowany monitoring wszystkich zaleceń z audytu wydanych przez Trybunał Obrachunkowy, IAS i jednostkę kontroli wewnętrznej, tak aby je skonsolidować i monitorować, jak również usprawnić działania następcze w zakresie odpowiednich planów działania;

Wyniki

28.
odnotowuje przyjęcie w 2016 r. zmienionego rozporządzenia ustanawiającego Agencję, które rozszerzyło mandat Agencji o współpracę z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) i Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) w celu wspierania organów krajowych wykonujących zadania straży przybrzeżnej; zauważa, że te trzy agencje razem współpracowały z trzema "partnerskimi" dyrekcjami generalnymi Komisji (DG ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa (MARE), DG ds. Migracji i Spraw Wewnętrznych (HOME) i DG ds. Mobilności i Transportu (MOVE)) w przygotowaniu i wdrażaniu projektu pilotażowego "Powołanie europejskiej straży przybrzeżnej", ustanowionego przez Parlament w ramach przygotowań do wdrożenia "pakietu dotyczącego granic";

Inne uwagi

29.
przypomina o istotnej roli Agencji dla harmonizacji i stosowania zasad wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb); wyraża zadowolenie z jej skuteczności, osiągniętych postępów i doskonałych wyników uzyskanych od czasu jej utworzenia;
30.
podkreśla wkład Agencji w harmonizację i normalizację środków WPRyb dotyczących monitorowania, kontroli i nadzoru i mających na celu zapewnienie równego traktowania i lepszego przestrzegania przepisów WPRyb, w tym obowiązku wyładunku;
31.
podkreśla rolę Agencji we współpracy Unii z państwami trzecimi i z międzynarodowymi organizacjami ds. rybołówstwa, w tym z regionalnymi organizacjami ds. zarządzania rybołówstwem, w celu zwiększenia zgodności ze środkami przyjmowanymi przez te organizacje międzynarodowe, w szczególności ze środkami dotyczącymi zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów;
32.
wyraża zadowolenie, że w 2016 r. liczba kontroli wzrosła o 15 %, co wskazuje na lepszą koordynację zasobów ludzkich z państwami członkowskimi dzięki wspólnym planom rozmieszczenia i koordynacji planów operacyjnych;
33.
wyraża zadowolenie w związku z oceną Trybunału Obrachunkowego zawartą w sprawozdaniu specjalnym nr 8/2017, dotyczącą zasadniczej roli Agencji w opracowywaniu i doskonaleniu zharmonizowanego i spójnego podejścia do systemów komunikacji i wymiany danych na temat produktów rybołówstwa;
34.
uznaje jakość i przydatność współpracy Agencji z agencjami EMSA i Frontex w ramach wspólnego projektu pilotażowego dotyczącego ustanowienia funkcji straży przybrzeżnej; przypomina jednak Komisji, że Agencji należy zapewnić odpowiednie zasoby na tego rodzaju projekty i wszelkie inne przyszłe projekty, zwłaszcza dotyczące stosowania nowych technologii w kontrolach (drony powietrzne) lub w szkoleniach (e-learning);
35.
przypomina, że należy zwiększyć zakres uprawnień Agencji, by mogła ona prowadzić wspólne działania operacyjne z innymi agencjami Unii specjalizującymi się w problematyce morskiej i dzięki temu zapobiegać katastrofom na morzu i koordynować prace europejskiej straży przybrzeżnej;
36.
podkreśla konieczność przyznania większych zasobów w celu zwiększenia zdolności operacyjnej Agencji w obliczu niepewności związanej z brexitem oraz dodatkowych kontroli, które z niego wynikną;
37.
proponuje włączenie przedstawiciela Parlamentu Europejskiego do Zarządu Agencji w celu zwiększenia jej przejrzystości instytucjonalnej, zwłaszcza w czasie zatwierdzania budżetu przez Zarząd; proponuje w związku z tym, aby przedstawiciel ten został wyłoniony spośród członków Komisji Rybołówstwa Parlamentu Europejskiego;
38.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 18 kwietnia 2018 r. 7  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 417 z 6.12.2017, s. 110.
2 Zob. przypis 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Dz.U. C 333 z 9.9.2016, s. 31.
7 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0133 (zob. s. 393 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.