Decyzja 2011/600/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2009

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2011.250.215

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 września 2011 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2009

(2011/600/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Eurojustu(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(3), w szczególności jej art. 36,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0133/2011),

1. udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEKKlaus WELLE
PrzewodniczącySekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 144.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji PE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Eurojustu(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 - C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(3), w szczególności jej art. 36,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0133/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok finansowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament udzielił dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu tej agencji za rok budżetowy 2008(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– z zadowoleniem przyjął zawarcie w dniu 24 września 2008 r. praktycznego porozumienia w sprawie uzgodnień dotyczących współpracy między Eurojustem i OLAF-em,

– przyjął do wiadomości stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy faktu, że w 2008 r. Eurojust nadal napotykał trudności w przenoszeniu środków, choć kwota okazała się niższa niż w poprzednim roku (13 % ostatecznych środków budżetowych wobec 25 % środków przeniesionych w 2007 r.),

– wyraził ubolewanie, że podobnie jak w trzech poprzednich latach Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził nieprawidłowości w procedurach udzielania zamówień,

C. mając na uwadze, że dotacja udzielona agencji w 2009 r. wyniosła 26.400.000 EUR, czyli o 6,4 % więcej w stosunku do roku budżetowego 2008 r.,

Wyniki

1. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę agencji dotyczącą włączenia kluczowych wskaźników wykonania do planów jej jednostek na 2010 r.; wzywa jednak agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o tych kluczowych wskaźnikach oraz o ich powiązaniach z celami, budżetem i planem pracy Eurojustu; uważa bowiem, że powiązanie wskaźników z celami, budżetem i planem pracy agencji pozwoli zainteresowanym stronom na lepszą ocenę wykonywania przez Eurojust powierzonych zadań;

2. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę agencji prowadzącą do przedstawienia w tabeli załączonej do sprawozdania Trybunału Obrachunkowego za rok 2009 porównania operacji przeprowadzonych w latach 2008 i 2009, tak aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników pracy agencji w ciągu kolejnych dwóch lat;

Przeniesienie środków

3. z zadowoleniem odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy nie zgłasza uwag do poziomu środków przeniesionych i umorzonych w 2009 r.;

4. zwraca uwagę, że absolutorium z wykonania budżetu agencji powinno w jeszcze większym stopniu opierać się na wynikach jej pracy w ciągu całego roku;

5. wzywa agencję do informowania organu udzielającego absolutorium o działaniach zapobiegających przenoszeniu środków, gdyż takie przenoszenie środków było stałym problemem w poprzednich procedurach udzielania absolutorium;

Ulepszone procedury zamówień publicznych

6. gratuluje agencji wprowadzenia środków służących szacowaniu wartości rynkowej odpowiednich produktów/usług przed rozpoczęciem procedury udzielania zamówień; uznaje tę inicjatywę za ważną praktykę, którą powinny stosować inne agencje; z zadowoleniem przyjmuje ponadto roczny plan agencji dotyczący zamówień na 2009 r., który w znacznym stopniu pomógł jednostkom i służbom Eurojustu w zarządzaniu ofertami; uważa, że te inicjatywy przyczyniają się do udzielania przez urzędnika zatwierdzającego lepszych wskazówek i sprawowania przezeń skuteczniejszej kontroli;

Zasoby kadrowe

7. wyraża zaniepokojenie faktem, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził nieprawidłowości w zakresie planowania i przeprowadzania procedur naboru pracowników; w szczególności zwraca uwagę, że poziom wolnych stanowisk (24 %) jest nadal zbyt wysoki, chociaż niższy niż w 2008 r. (26 %) oraz w 2007 r. (33 %); wzywa zatem agencję do sporządzenia kompleksowego planu działania dotyczącego rekrutacji, aby znacznie zmniejszyć odsetek nieobsadzonych stanowisk, oraz do poinformowania o tym organu udzielającego absolutorium; z zadowoleniem przyjmuje jednak zamiar agencji dotyczący zmniejszenia do końca 2011 r. odsetka nieobsadzonych stanowisk do poziomu poniżej 8 %;

8. gratuluje agencji osiągniętego w 2009 r. zmniejszenia do końca wspomnianego roku z 31 do 10 liczby pracowników czasowych "pełniących funkcje pracowników etatowych"; wzywa jednak agencję do dalszego zmniejszania tej liczby zgodnie z zaleceniem Służby Audytu Wewnętrznego (IAS);

9. uznaje fakt, że w 2009 r. agencja uruchomiła nową procedurę rekrutacji, zakładającą, iż na rozmowy kwalifikacyjne zapraszani są przez członków komisji konkursowej tylko ci kandydaci, którzy podczas wstępnej oceny uzyskają wynik co najmniej 75 %, a na liście rezerwowej umieszczani są jedynie kandydaci z oceną za rozmowę kwalifikacyjną i za testy pisemne nie niższą niż 75 %;

10. wyraża zaniepokojenie, że według sprawozdania Trybunału Obrachunkowego trzy z sześciu stanowisk średniego szczebla kierowniczego (kierownik działu) w agencji były obsadzone na czas określony przez "urzędujących" pracowników etatowych; podkreśla, że sytuacja ta wskazuje na trudności w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu odpowiednich pracowników; z zadowoleniem przyjmuje jednak plan agencji dotyczący przyjęcia decyzji, zgodnie z którą ostateczna ocena kandydatów będzie oparta na połączeniu oceny wystawionej w momencie wypełniania formularza wniosku z wynikiem rozmów kwalifikacyjnych i testów pisemnych; uważa, że to podejście stanowi udoskonalenie stosowanych przez agencję procedur rekrutacji, ponieważ w sposób efektywny uwzględnia zalety każdego kandydata;

Audyt wewnętrzny

11. przyznaje, że spośród wszystkich 26 zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego z dnia 31 grudnia 2008 r. uwzględniono zaledwie cztery (z których dwa uznano za "niezbędne"); zauważa ponadto, że w grudniu 2009 r. Służba Audytu Wewnętrznego wydała dodatkowe zalecenie i że opóźnienie w realizacji 15 z pozostałych 23 zaleceń przekracza 12 miesięcy; wzywa zatem agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o powodach takiego opóźnienia oraz do podjęcia natychmiastowych działań obejmujących usprawnienie procedury rekrutacji, zmniejszenie liczby pracowników czasowych, restrukturyzację działu zasobów ludzkich, opracowanie planu zarządzania zasobami ludzkimi, nasilenie monitorowania działań dotyczących zasobów ludzkich oraz przegląd zawartości wykazu wyjątków;

12. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę agencji dotyczącą przedstawiania organowi udzielającemu absolutorium rocznego sprawozdania z audytu wewnętrznego dotyczącego agencji, przygotowanego przez Służbę Audytu Wewnętrznego; uważa to za dowód przejrzystości i najlepszych praktyk, których powinny przestrzegać wszystkie inne odnośne agencje;

13. jeżeli chodzi o pozostałe uwagi załączane do decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 144.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 202.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.