Decyzja 2018/1433 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2016

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.248.345

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 października 2018 r.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1433
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2016 (05941/2018 - C8-0075/2018),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010 z dnia 22 września 2010 r. ustanawiające Agencję Europejskiego GNSS, uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 4 , w szczególności jego art. 14,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0082/2018),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Europejskiego GNSS absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2016;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Europejskiego GNSS, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2018/1434

z dnia 18 kwietnia 2018 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2016

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2016,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0082/2018),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez poprawę przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i dobrego zarządzania zasobami ludzkimi;
B.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 6  unijna subwencja do ostatecznego budżetu Agencji Europejskiego GNSS (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2016 wyniosła 29 086 327 EUR, co stanowi wzrost o 5,36 % w porównaniu z 2015 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2016 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Obowiązki Agencji

1.
przypomina Agencji, że musi przestrzegać przepisów określonych w art. 109 i 110 rozporządzenia (UE) nr 1271/ 2013 oraz że musi wypełniać swoje zobowiązania w ramach procedury udzielania absolutorium, w szczególności poprzez wypełnienie kwestionariusza przesłanego przez posłów do Parlamentu Europejskiego i udzielenie odpowiedzi na pytania postawione podczas procedury udzielania absolutorium za 2015 r., co nazywa się działaniami następczymi; uważa, że w 2016 r. Agencja nie wywiązała się ze swoich zobowiązań, przesyłając odpowiedzi zbyt późno, przez co naruszyła przepisy i nie wypełniła swoich obowiązków; jest zdania, że można by uznać to za powód proceduralny uzasadniający odroczenie udzielenia absolutorium; jest zdania, że takie opóźnienie nie powinno się powtórzyć;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014 i 2015

2.
z niepokojem odnotowuje liczbę bieżących środków naprawczych w odpowiedzi na uwagi Trybunału z 2014 i 2015 r. dotyczące zakresu ubezpieczenia, zatwierdzenia systemu księgowego, planu ciągłości działania i dużej rotacji personelu; wzywa Agencję do ukończenia jak największej liczby działań naprawczych w 2018 r.;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2016 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 82,42 %;
4.
zauważa, że w 2016 r. Agencja nadal zarządzała dużą częścią delegowanego budżetu w związku z podpisaniem z Komisją dwóch nowych umów o delegowaniu zadań (eksploatacja EGNOS i eksploatacja Galileo) w 2016 r.; zauważa, że w 2016 r. na zobowiązania przeznaczono w sumie 1 074 000 000 EUR z budżetu delegowanego, zaś płatności wyniosły 111 600 000 EUR;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału kwota przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniosła 2 806 212 EUR (45 %) w tytule 2 (wydatki administracyjne) w 2016 r., w porównaniu z kwotą 2 511 309 EUR (42 %) w 2015 r.; uznaje, że przeniesienia te są związane przede wszystkim z usługami informatycznymi, z których Agencja korzystała w 2016 r., a za które nie otrzymano jeszcze faktur;
6.
przyznaje, że poziom anulowań przeniesień Agencji jest bardzo niski (0,7 % wszystkich linii budżetowych w 2016 r.); zauważa, że zdaniem Agencji jest to lepszy wskaźnik zarządzania budżetem niż sam poziom przeniesień;
7.
zauważa, że przeniesienia często mogą być w części lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeśli są planowane z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Przesunięcia

8.
zauważa, że w 2016 r. dokonano sześciu przesunięć wewnętrznych, z których wszystkie zostały zatwierdzone przez dyrektora wykonawczego, ponieważ dotyczyły przesunięć kwot w ramach tytułów lub kwot poniżej 10 % między tytułami;

Polityka kadrowa

9.
zauważa, że na początku 2016 r. Agencja zatrudniała 99 pracowników zatrudnionych na czas określony, 36 pracowników kontraktowych i 4 oddelegowanych ekspertów krajowych, czyli w sumie 139 pracowników; zauważa, że pod koniec 2016 r. Agencja zatrudniała 113 pracowników zatrudnionych na czas określony (na 113 stanowisk zatwierdzonych w ramach budżetu Unii), 43 pracowników kontraktowych i 4 oddelegowanych ekspertów krajowych, co oznacza, że całkowita liczba pracowników wyniosła 160;
10.
z zaniepokojeniem zauważa, że według liczby stanowisk obsadzonych w dniu 31 grudnia 2016 r. wskaźnik równowagi płci wyniósł 36 % kobiet do 64 % mężczyzn;
11.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja wdraża liczne środki mające na celu zwiększenie jej atrakcyjności, zarówno na płaszczyźnie zewnętrznej, jak i wewnętrznej, np. podkreślając znaczenie swojej misji, szeroko rozpowszechniając informacje o wolnych etatach i upraszczając oferty zatrudnienia, wyjaśniając korzyści dla pracowników oraz poprawiając międzywydziałowe środowisko współpracy w celu rozwiązania problemu wysokiej rotacji personelu; apeluje do Agencji, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wynikach tych działań;
12.
podkreśla, że równowaga między życiem zawodowym a prywatnym powinna stanowić element polityki kadrowej Agencji; zauważa, że budżet przeznaczony na działalność związaną z dobrostanem pracowników wynosi około 84,70 EUR na pracownika, co odpowiada 1,1 dniowi na pracownika; stwierdza, że średnia długość okresu zwolnienia chorobowego na pracownika w 2016 r. wynosi 7,1 dnia;
13.
docenia fakt, że w 2017 r. Agencja przyjęła nową politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; popiera szkolenia organizowane w celu uświadomienia pracowników i sugeruje regularne organizowanie sesji szkoleniowych i informacyjnych dotyczących tych kwestii;
14.
z zadowoleniem odnotowuje fakt, że w 2016 r. do Agencji nie wpłynęły żadne skargi, nie wszczęto żadnych procesów ani nie zgłoszono żadnych przypadków związanych z zatrudnianiem lub zwalnianiem personelu;

Zamówienia

15.
odnotowuje, że średni czas dokonywania płatności przez Agencję wynosił 14 dni, czyli znacznie poniżej 30-dniowego poziomu odniesienia Komisji i jej celu wynoszącego 20 dni; zauważa, że Agencja przetworzyła w sumie 4 740 transakcji finansowych, co stanowi wzrost o 11 % w porównaniu z 2015 r.;
16.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału w dniu 15 grudnia 2016 r. Agencja podpisała umowę ramową dotyczącą eksploatacji systemu satelitarnego Galileo w latach 2017-2027, opiewającą na kwotę 1 500 000 000 EUR; zauważa też, że zamówienia tego udzielono w wyniku postępowania przetargowego; stwierdza, że jeden z oferentów biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia wszczął postępowanie sądowe przeciwko Agencji przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanym dalej "Trybunałem Sprawiedliwości"), co może doprowadzić do zakwestionowania wyników tego przetargu; uznaje, że wyrok Trybunału Sprawiedliwości będzie stanowił rozstrzygnięcie co do legalności i prawidłowości postępowania dotyczącego udzielenia zamówienia w odniesieniu do umowy ramowej i wszystkich szczegółowych umów i przyszłych płatności; wskazuje, że pierwsze płatności miały zostać dokonane w 2017 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, przejrzystość i demokracja

17.
zauważa, że Agencja opublikowała oświadczenia o braku konfliktu interesów i krótkie życiorysy swoich kadr zarządzających na swojej stronie internetowej;
18.
zwraca uwagę, że Agencja nadal nie przyjęła polityki informowania o nieprawidłowościach; stwierdza jednak, na podstawie sprawozdania uzupełniającego, że Agencja rozpocznie proces przyjmowania polityki informowania o nieprawidłowościach na podstawie przepisów wykonawczych Komisji dotyczących agencji, które mają zostać sfinalizowane w 2018 r; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu i wdrożeniu przepisów dotyczących informowania o nieprawidłowościach;

Główne osiągnięcia

19.
z zadowoleniem przyjmuje trzy główne osiągnięcia wskazane przez Agencję w 2016 r., a mianowicie:
-
zakończenie procedury przetargowej na 1 500 000 000 EUR dotyczącej operatora usług Galileo,
-
zaktualizowanie porozumienia w sprawie przekazania uprawnień przez Komisję dotyczącego Galileo,
-
zakończenie negocjacji i podpisanie porozumienia roboczego z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) w sprawie Galileo;

Audyt wewnętrzny

20.
zauważa, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) przeprowadziła kontrolę procesu planowania, monitorowania i sprawozdawczości Agencji; podkreśla, że kontrola nie wykazała żadnych krytycznych ustaleń; zauważa ponadto, że w 2016 r. IAS ogłosiła plany przeprowadzenia w kwietniu 2017 r. okresowej oceny ryzyka Agencji;

Kontrole wewnętrzne

21.
zauważa, że ostatnia ocena zgodności ze standardami kontroli wewnętrznej odbyła się w październiku 2015 r. i wykazała, że Agencja przestrzega wszystkich z wyjątkiem jednego z 16 standardów kontroli wewnętrznej, a mianowicie "Ciągłości działania"; zauważa ponadto, że w 2016 r. Agencja rozpoczęła organizacyjną ocenę ciągłości działania; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wyniku tej oceny;
22.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału, w sprawozdaniu z kontroli z listopada 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego stwierdziła, że w 2016 r. nie przeprowadzono żadnej rocznej oceny ryzyka obejmującej całą Agencję oraz że poważne zagrożenia dla Agencji nie zostały uwzględnione w dokumentach dotyczących planowania ani w sprawozdaniach z działalności; zauważa dodatkowo, że Służba Audytu Wewnętrznego wykryła, iż terminologia stosowana na potrzeby różnych elementów systemu pomiaru wyników nie była spójna, a w związku z tym mogła być przeszkodą dla monitorowania; zauważa, że Agencja i Służba Audytu Wewnętrznego uzgodniły plan dotyczący działań naprawczych; przyznaje, że Agencja wdrożyła ustalenia Służby Audytu Wewnętrznego w odniesieniu do zarządzania ryzykiem oraz że w 4. kwartale 2016 r. Agencja sfinalizowała politykę i procedurę w zakresie zarządzania ryzykiem organizacyjnym;

Inne uwagi

23.
zauważa, że Agencja obsługuje zarówno centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo, jak i stacje naziemne Galileo, które są zlokalizowane na terytorium Zjednoczonego Królestwa; wskazuje, że status Zjednoczonego Królestwa w tych ramach pozostaje do ustalenia; wzywa Agencję do ścisłej współpracy z Komisją przy negocjacjach w sprawie brexitu, tak aby odpowiednio przygotować się na zminimalizowanie wszelkich ewentualnych negatywnych skutków operacyjnych lub finansowych;
24.
zauważa z rozczarowaniem, że widoczność Agencji wciąż nie jest zadowalająca oraz że Agencja nie podkreśla w wystarczającym stopniu pracy wykonywanej przez Unię w obszarze działalności Agencji; wzywa Agencję do większej aktywności w prezentowaniu jej misji i pracy ogółowi społeczeństwa i do zwiększenia jej ogólnej widoczności;
25.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 18 kwietnia 2018 r. 7  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 417 z 6.12.2017, s. 241.
2 Zob. przypis 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 11.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Dz.U. C 230 z 24.6.2016, s. 4.
7 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0133 (zob. s. 393 niniejszego Dziennika Urzędowego).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.