Zmiana uchwały w sprawie szczegółowego zakresu tematycznego egzaminów w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów.

Akty korporacyjne

Rewid.2016.3.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 marca 2016 r.

UCHWAŁA Nr 455/11/2016
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 15 marca 2016 r.
o zmianie uchwały w sprawie szczegółowego zakresu tematycznego egzaminów w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów

Na podstawie art. 9 ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z 2015 r., poz.1011, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w porozumieniu z Komisją Egzaminacyjną, uchwala się, co następuje:
§  1.
W załączniku do uchwały Nr 2633/49a/2014 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu tematycznego egzaminów w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłych rewidentów, wprowadza się następujące zmiany:
1)
w rozdziale 1. Teoria i zasady rachunkowości:
a)
treść pkt. 1.2 otrzymuje brzmienie:
1.2. Bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych 1.2.1. Bilans

1.2.1.1. Równanie bilansowe-jego znaczenie i wykorzystanie w rachunkowości.

1.2.1.2. Kryteria kwalifikacji składników aktywów i zobowiązań.

1.2.1.3. Struktura aktywów bilansu jednostek (przedsiębiorstw) prowadzących działalność produkcyjną, usługową i handlową.

1.2.1.4. Struktura pasywów bilansu jednostek (przedsiębiorstw) prowadzących działalność produkcyjną, usługową i handlową.

1.2.1.5. Zasady sporządzania bilansu, w tym uproszczonego bilansu dla jednostek małych i mikro.

1.2.2. Rachunek zysków i strat.

1.2.2.1. Kryteria ujęcia przychodów i kosztów w rachunku zysków i strat.

1.2.2.2. Struktura rachunku zysków i strat.

1.2.2.3. Zasady sporządzania rachunku zysków i strat, w tym uproszczonego rachunku zysków i strat dla jednostek małych i mikro.

1.2.3. Rachunek przepływów pieniężnych.

1.2.3.1. Rachunek memoriałowy a rachunek kasowy.

1.2.3.2. Podstawowe kategorie przepływów pieniężnych.

1. Klasyfikowanie składników majątkowych do odpowiednich pozycji aktywów i pasywów bilansu.

2. Sporządzanie bilansu otwarcia, w tym uproszczonego bilansu otwarcia według układu dla jednostek małych i mikro na podstawie przykładowych danych liczbowych inwentarza w związku z rozpoczęciem prowadzenia ksiąg rachunkowych.

3. Sporządzanie bilansu, w tym uproszczonego bilansu dla jednostek małych i mikro.

4. Klasyfikowanie przychodów i kosztów (zastosowanie zasady memoriału) do odpowiednich segmentów rachunku zysków i strat.

5. Ustalanie wyniku finansowego netto oraz wyników poszczególnych segmentów rachunku zysków i strat.

6. Sporządzanie rachunku zysków i strat, w tym uproszczonego rachunku zysków i strat dla jednostek małych i mikro.

7. Klasyfikowanie wpływów i wydatków (zastosowanie zasady kasowej) do poszczególnych rodzajów działalności (operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej) rachunku przepływów pieniężnych.

8. Ustalanie przepływów pieniężnych z poszczególnych rodzajów działalności (operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej) oraz stanu środków pieniężnych na koniec okresu w rachunku przepływów pieniężnych.

b)
w pkt. 1.4. Prowadzenie ksiąg rachunkowych, w tym z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych, w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" treść oznaczona lit. b) i e) otrzymuje brzmienie:

"b) rozliczaniem zakupu materiałów i towarów przy stosowaniu rzeczywistych cen zakupu lub cen ewidencyjnych,

e) rozliczeniami międzyokresowymi".

2)
w rozdziale 3. Prawo - prawo cywilne, prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, prawo spółek, prawo upadłościowe i naprawcze, prawo regulujące działalność gospodarczą.
a)
tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:

"Prawo - prawo cywilne, prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, prawo spółek, prawo upadłościowe, prawo restrukturyzacyjne, prawo regulujące działalność gospodarczą".

b)
pkt 3.5 otrzymuje brzmienie:

"3.5. Prawo upadłościowe i prawo restrukturyzacyjne".

c)
ppkt 3.5.5 otrzymuje brzmienie:

"3.5.5. Postępowanie restrukturyzacyjne w razie zagrożenia niewypłacalnością"

d)
w pkt. 3.5. w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" treść oznaczona jako pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Stosowanie zasad prawa upadłościowego i prawa restrukturyzacyjnego"

e)
w pkt. 3.6."Prawo regulujące działalność gospodarczą" w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" treść oznaczona jako pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wskazywanie skutków naruszeń: prawa zobowiązań, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, prawa spółek, prawa upadłościowego, prawa restrukturyzacyjnego, warunków prowadzenia działalności wynikających z przepisów ustawy prawo o działalności gospodarczej"

3)
w rozdziale 5. Finanse:
a)
treść ppkt. 5.1.10 otrzymuje brzmienie:

"Postępowanie restrukturyzacyjne i upadłościowe - aspekty finansowe."

b)
treść pkt. 5.4 otrzymuje brzmienie:
5.4. Finanse banków i instytucji finansowych

5.4.1. System bankowy - bank centralny i jego funkcje, banki państwowe, banki w formie spółek akcyjnych, banki zrzeszające, banki spółdzielcze, oddziały i przedstawicielstwa instytucji kredytowych oraz banków zagranicznych. Rola Banku Gospodarstwa Krajowego. Finansowe grupy kapitałowe, w tym międzynarodowe, konglomeraty finansowe oraz struktury holdingowe. Spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe.

Inne instytucje finansowe.

1. Znajomość organizacji systemu bankowego.

Umiejętność rozpoznawania oraz znajomość kryteriów klasyfikacji, uwarunkowań formalno-prawnych, norm ostrożnościowych, ograniczeń regulacyjnych poszczególnych podmiotów oraz wpływ tych uwarunkowań na gospodarkę finansową tych podmiotów.

5.4.2. Fundusze własne, ich kategorie i struktura oraz wewnętrzne relacje. Sposoby wnoszenia i zaliczania poszczególnych instrumentów do odpowiednich kategorii funduszy.

Tworzenie, przeznaczenie, wykorzystanie, inne operacje i pozycje wpływające na poziom funduszy własnych poszczególnych rodzajów podmiotów.

2. Identyfikowanie zasad tworzenia, przeznaczenia i wykorzystania funduszy własnych, znajomość wymogów związanych z ich klasyfikowaniem do poszczególnych kategorii.

Znajomość określonych prawem warunków dokonywania operacji tymi kapitałami (w tym obejmowanie, zbywanie oraz ich umarzanie).

5.4.3. Proces szacowania kapitału wewnętrznego oraz dokonywania przez banki jego przeglądów. Zakres i zasady wyznaczania wymogów kapitałowych, w tym zakres i warunki stosowania metod statystycznych.

Bufory kapitałowe - uwarunkowania stosowania, zasady kalkulacji, normy regulacyjne.

Domiar kapitałowy - definicja oraz zakres stosowania. Obowiązujące normy kapitałowe, poszczególne składowe, ich poziom oraz sposób obliczania, w tym zasady kalkulacji współczynnika wypłacalności.

3. Umiejętność oceny adekwatności poziomu poszczególnych kategorii funduszy w relacji do skali prowadzonej działalności oraz poziomu generowanego ryzyka.
5.4.4. System zarządzania ryzykiem banku oraz kontrola wewnętrzna jako elementy systemu zarządzania. Kategorie identyfikowanego ryzyka w działalności bankowej, wiążące normy ostrożności owe, określające dopuszczalne ryzyko w działalności banku oraz zakres ich stosowania. Uwarunkowania procesu wyznaczania akceptowalnego poziomu ryzyka. System identyfikacji, pomiaru, monitorowania i raportowania ryzyka w działalności banku oraz innych podmiotów finansowych działających na rynku regulowanym.4. Znajomość podstawowych kategorii ryzyka występującego w działalności podmiotów finansowych oraz mechanizmów wykorzystywanych w procesie zarządzania ryzykiem. Stosowanie podstawowych instrumentów zarządzania ryzykiem bankowym, warunki organizacyjne oraz implikacje finansowe. Strategie zarządzania ryzykiem, w tym wykorzystywanie operacji zabezpieczających. Rozdział funkcji operacyjnych, zarządczych i kontrolnych - wymogi w sferze organizacyjnej.
5.4.5. Zarządzanie aktywami i pasywami, struktura finansowania oraz alokacja środków z uwzględnieniem uwarunkowań walutowych, terminowych, zmienności stóp procentowych oraz ryzyka kontrahenta. Limity wewnętrzne, normy koncentracji oraz pozostałe normy regulacyjne.5. Ocenianie działalności kredytowej, inwestycyjnej oraz innych operacji według kryteriów ekonomicznych i formalnoprawnych, z uwzględnieniem poziomu generowanego ryzyka oraz metod jego ograniczania, w tym badanie zakresu oraz skutków prowadzonej działalności z punktu widzenia wypłacalności, jakości aktywów, płynności płatniczej, ryzyka rynkowego, ryzyka operacyjnego oraz wpływu na wynik finansowy.
5.4.6. Rodzaje operacji i instrumentów bankowych realizowanych na rachunek własny, jak i oferowanych klientom, w tym prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów i pożyczek, gwarancji bankowych, poręczeń i akredytyw, emisja bankowych papierów wartościowych, rozliczenia pieniężne - wymagania regulacyjne.6. Znajomość uwarunkowań związanych z operacjami prowadzonymi przez banki -ogólne zasady i standardy ich stosowania, identyfikacja ryzyka oraz obowiązujące normy i regulacje związane z ich oferowaniem.
5.4.7. Uczestnictwo podmiotów finansowych w systemie bezpieczeństwa.

System gwarancji depozytów - aspekty finansowe oraz obowiązki informacyjne.

System rekompensat - aspekty finansowe.

Zasady partycypacji w finansowaniu systemu nadzoru.

7. Znajomość podmiotów występujących w ramach systemu bezpieczeństwa oraz obciążeń związanych z partycypacją w kosztach jego funkcjonowania.

Znajomość funkcjonowania systemu gwarantowania depozytów. Ustalanie obowiązków, w tym obciążeń oraz wymogów wynikających z obowiązującego systemu.

Znajomość zasad funkcjonowania systemu bezpieczeństwa oraz obciążeń związanych z ponoszeniem kosztów nadzoru.

5.4.8. Procesy restrukturyzacji oraz uporządkowanej likwidacji podmiotu finansowego - założenia, możliwe scenariusze, wykorzystywane mechanizmy. Odpowiedzialność oraz rola poszczególnych instytucji w procesach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.8. Znajomość mechanizmów oraz instrumentów służących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz uwarunkowania ich stosowania.

Rola poszczególnych instytucji, w tym Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.

c)
treść pkt. 5.5 otrzymuje brzmienie:
5.5. Finanse zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji

5.5.1. System ubezpieczeń majątkowych i osobowych (formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności ubezpieczeniowej, istota i rodzaje ubezpieczeń).

1. Ocenianie organizacji oraz systemu zarządzania zakładem ubezpieczeń i zakładem reasekuracji.
5.5.2. Operacje w działalności ubezpieczeniowej.2. Ocenianie dokonywanych operacji finansowych, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa działalności jako jednostki zainteresowania publicznego.
5.5.3. Kapitał zakładowy oraz inne kapitały i fundusze specjalne zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji -tworzenie, przeznaczenie, wykorzystanie, inne operacje tymi kapitałami i funduszami.3. Identyfikowanie zasad tworzenia, przeznaczenia i wykorzystania kapitałów własnych i funduszy specjalnych. Znajomość określonych prawem warunków dokonywania operacji tymi kapitałami (w tym obejmowanie, zbywanie, umarzanie akcji lub udziałów). Ocenianie gospodarowania kapitałami własnymi i funduszami specjalnymi według kryteriów ekonomicznych i formalnoprawnych.
5.5.4. Zasady lokowania środków finansowych przez zakład ubezpieczeń i zakład reasekuracji.4. Ocenianie działalności lokacyjnej według kryteriów ekonomicznych i formalnoprawnych.
5.5.5. Ryzyko w działalności zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji. System zarządzania ryzykiem. Własna ocena ryzyka i wypłacalności. Reasekuracja i inne techniki przenoszenia ryzyka. System kontroli wewnętrznej. Funkcja audytu wewnętrznego. Funkcja aktuarialna. Funkcja zgodności z przepisami. Funkcja zarządzania ryzykiem.5. Identyfikowanie instrumentów zarządzania ryzykiem. Ocenianie spełniania wymogów określonych prawem w zakresie zapewnienia przez zakład ubezpieczeń i zakład reasekuracji właściwego systemu zarządzania, w tym zarządzania ryzykiem, systemu kontroli wewnętrznej, skutecznej funkcji audytu i funkcji aktuarialnej, funkcji zgodności z przepisami i funkcji zarządzania ryzykiem.
5.5.6. Wypłacalność zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji. Rezerwy techniczno- ubezpieczeniowe dla celów wypłacalności i dla celów rachunkowości. Środki własne zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji. Klasyfikacja pozycji środków własnych. Wymagany poziom środków własnych.

Relacje określonych ustawowo rodzajowi kategorii środków własnych (podstawowe środki własne, uzupełniające środki własne, dopuszczone środki własne) do określonych ustawowo wymogów wypłacalności (kapitałowy wymóg wypłacalności, minimalny wymóg kapitałowy, nieprzekraczalny dolny próg minimalnego wymogu kapitałowego).

6. Identyfikowanie zasad i wymogów wypłacalności zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji oraz instrumentów i mierników oceny wypłacalności. Ocenianie prawidłowości ustalenia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów rachunkowości (za wyjątkiem ustalanych metodami aktuarialnymi). Znajomość klasyfikacji środków własnych dla celów wypłacalności oraz relacji rodzajowi kategorii środków własnych do określonych wymogów wypłacalności.

Ocenianie prawidłowości obliczenia nieprzekraczalnego dolnego progu minimalnego wymogu wypłacalności oraz spełniania przez zakład ubezpieczeń i zakład reasekuracji obowiązków w zakresie obliczenia minimalnego wymogu kapitałowego. Ocenianie pokrycia kapitałowego wymogu wypłacalności i minimalnego wymogu kapitałowego właściwymi rodzajami i kategoriami środków własnych.

5.5.7. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny - funkcje, zasady działania.7. Identyfikowanie funkcji i zasad działania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
5.5.8. Inne instytucje rynku ubezpieczeniowego - aspekty finansowe.8. Ocenianie prawidłowości ustalania zobowiązań finansowych zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji wobec instytucji rynku ubezpieczeniowego.
4)
w rozdziale 6. Rachunkowość finansowa:
a)
w ppkt. 6.1.1 treść zdania wprowadzającego otrzymuje brzmienie:

"Wycena początkowa, bieżąca i bilansowa poszczególnych składników aktywów i pasywów:"

b)
w pkt. 6.1. Rachunkowość finansowa jednostek, w tym spółek publicznych (...), w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" treść oznaczona jako pkt 2 i 4 otrzymuje brzmienie:

"2. Dobór i stosowanie właściwych zasad wyceny początkowej, bieżącej i bilansowej poszczególnych składników aktywów i pasywów w warunkach kontynuacji działalności.

4. Dokonywanie wyceny początkowej, bieżącej i bilansowej składników bilansu i transakcji wyrażanych w walutach obcych oraz ocena i rozliczenie skutków wyceny."

c)
treść ppkt. 6.2.1 otrzymuje brzmienie:

"Wycena początkowa, bieżąca i bilansowa poszczególnych składników aktywów i pasywów."

d)
treść ppkt. 6.2.4 otrzymuje brzmienie:

"Ujęcie w księgach rachunkowych różnic pomiędzy wyceną początkową, bieżącą i bilansową."

e)
w pkt. 6.2 Rachunkowość finansowa jednostek prowadzących działalność na podstawie prawa bankowego (...), w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" treść oznaczona jako pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dobór i stosowanie właściwych zasad wyceny początkowej, bieżącej i bilansowej poszczególnych składników aktywów i pasywów jednostek, o których mowa w pkt. 6.2",

f)
treść pkt. 6.3 otrzymuje brzmienie:

"Rachunkowość finansowa jednostek prowadzących działalność na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych - według ustawy o rachunkowości i MSSF",

g)
w pkt. 6.3 Rachunkowość finansowa jednostek prowadzących działalność na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej (...), w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" treść oznaczona jako pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Identyfikowanie i klasyfikowanie zdarzeń, których skutki powinny być przedmiotem ewidencji księgowej i prezentacji w sprawozdaniu finansowym jednostek prowadzących działalność na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych - według ustawy o rachunkowości i MSSF."

h)
treść ppkt. 6.3.1. otrzymuje brzmienie:

"Wycena początkowa, bieżąca i bilansowa poszczególnych składników aktywów i pasywów."

i)
treść ppkt. 6.3.3. otrzymuje brzmienie:

"Ujęcie w księgach rachunkowych różnic pomiędzy wyceną początkową, bieżącą i bilansową."

j)
w pkt. 6.5. Rachunkowość jednostek w szczególnych sytuacjach (według ustawy o rachunkowości i MSSF) treść oznaczona literą c) otrzymuje brzmienie:

"c) postępowanie restrukturyzacyjne, likwidacja, upadłość jednostek gospodarczych."

k)
w pkt. 6.5. Rachunkowość jednostek w szczególnych sytuacjach (według ustawy o rachunkowości i MSSF), w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" treść oznaczona jako pkt 3 i 4 otrzymuje brzmienie:

"3. Stosowanie wymaganych prawem zasad postępowania restrukturyzacyjnego, procedury likwidacyjnej lub wnioskowanie o postawienie jednostki w stan upadłości.

4. Dokumentowanie, wycena i dekretowanie operacji związanych z postępowaniem restrukturyzacyjnym, stawianiem jednostki w stan likwidacji lub upadłości oraz ich prezentowanie w sprawozdaniu finansowym."

5)
w rozdziale 7. Prawo podatkowe (część II) dodaje się pkt. 7.8. w następującym brzmieniu:
7.8. Podatek od niektórych instytucji finansowych

7.8.1. Podatnicy

7.8.2. Przedmiot podatku

1. Identyfikowanie podatników podatku od niektórych instytucji finansowych na podstawie przepisów ustawy prawo bankowe, ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych,
7.8.3. Podstawa opodatkowania

7.8.4. Stawka podatku

7.8.5. Pobór podatku

7.8.6. Zwolnienia podatkowe

ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o kredycie konsumenckim.

2. Ustalanie warunków powstawania obowiązku wpłacania podatku.

3. S charakteryzowani e aktywów instytucji finansowych jako przedmiotu opodatkowania.

4. Obliczanie nadwyżki sumy wartości aktywów podatnika jako podstawy opodatkowania.

5. Przeliczanie kwoty podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej na złote polskie.

6. Obniżanie podstawy opodatkowania dla poszczególnych podatników.

7. Wskazanie okresu rozliczenia podatku.

8. Identyfikowanie obowiązków podatników.

9. Wskazanie organów podatkowych właściwych do poboru podatku.

10. Ustalanie zwolnień generalnych oraz zwolnień indywidualnych od podatku ze wskazaniem podstawy prawnej.

6)
w rozdziale 8. Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza:
a)
ppkt 8.1.1 otrzymuje brzmienie:
8.1.1. Koszty i pojęcia bliskoznaczne

a) Podstawowe definicje

b) Przekroje kwalifikacyjne

1. Zdefiniowanie pojęcia zasobów.

2. Zdefiniowanie pojęcia obiekt kosztów

3. Odróżnianie kosztów od wydatków i strat.

4. Kwalifikowanie poszczególnych kosztów do:

a) kosztów prostych,

b) kosztów według rodzaju,

c) kosztów bezpośrednich i pośrednich,

d) kosztów produktu i kosztów okresu,

e) kosztów stałych i zmiennych,

f) kosztów zapadłych, istotnych i utraconych korzyści,

g) kosztów kontrolowanych i niekontrolowanych.

b)
ppkt 8.1.2 otrzymuje brzmienie:
8.1.2. Miejsce rachunku kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, cele i zadania rachunku kosztów, ewolucja rachunku kosztów.1. Zdefiniowanie systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.

2. Określenie celów i zadań rachunku kosztów.

3. Określenie zadań rachunku kosztów przy przygotowaniu sprawozdań finansowych.

4. Określenie zadań rachunku kosztów w zarządzaniu podmiotem gospodarczym.

5. Przedstawienie zmian rachunku kosztów od lat 20 ubiegłego stulecia do chwili obecnej .

c)
ppkt 8.1.8 i 8.1.9 otrzymuje brzmienie:
8.1.8. Sprawozdawczy rachunek kosztów.1. Wskazanie celu sprawozdawczego rachunku kosztów.

2. Uzasadnienie celowości podziału kosztów na produkcyjne i nieprodukcyjne z punktu widzenia ustalenia kosztu wytworzenia wyrobów.

3. Prezentowanie informacji o kosztach wytworzenia i kosztach nieprodukcyjnych w sprawozdaniu finansowym.

8.1.9. Rachunek kosztów normalnych, uzasadniona część pośrednich kosztów produkcyjnych. Kalkulacja kosztu wytworzenia w rachunku kosztów normalnych.1. Określenie cech charakterystycznych oraz zastosowania rachunku kosztów normalnych.

2. Zdefiniowanie:

a) pośrednich kosztów produkcyjnych (stałych oraz zmiennych),

b) uzasadnionej części kosztów pośrednich,

c) nieuzasadnionej części kosztów pośrednich,

d) teoretycznych zdolności produkcyjnych

e) normalnego wykorzystania zdolności produkcyjnych.

3. Ustalanie stawek stałych i zmiennych kosztów pośrednich.

4. Kalkulowanie kosztów niewykorzystanych zdolności produkcyjnych

5. Kalkulowanie kosztu wytworzenia w rachunku kosztów normalnych.

d)
ppkt 8.1.11 otrzymuje brzmienie:
8.1.11. Klasyfikacja kosztów dla celów zarządzania1. Klasyfikowanie kosztów a obszary zainteresowania zarządzających.

2. Określenie zakresu informacji o kosztach w obszarach:

a) zasobów i działań,

b) jakości,

c) klienta,

d) decyzji krótkoterminowych,

e) decyzji długoterminowych,

f) decyzji w organizacjach zdecentralizowanych.

3. Określenie założeń operacyjnego i strategicznego rachunku kosztów.

f)
ppkt 8.2.8 otrzymuje brzmienie:
8.2.8. Lean accounting (szczupła rachunkowość w zarządzaniu)1. Zdefiniowanie:

a) lean accounting,

b) method lean accounting,

7)
w rozdziale 9. Sprawozdania finansowe i ich analiza:
a)
dodaje się ppkt 9.2.8 w następującym brzmieniu:

"9.2.8. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej- cele sprawozdania, zakres informacji ujawnianych w sprawozdaniu, jednostki zobowiązane do jego sporządzenia", a dotychczasowe punkty 9.2.8, 9.2.9. oznacza się jako 9.2.9., 9.2.10,

c)
w pkt. 9.2. Roczne i śródroczne jednostkowe sprawozdanie finansowe banków, zakładów ubezpieczeń i innych instytucji finansowych oraz pozostałych jednostek, w kolumnie "Umiejętności sprawdzane w postępowaniu kwalifikacyjnym" dodaje się pkt 7 w następującym brzmieniu:

"7. Sporządzanie sprawozdań z płatności na rzecz administracji publicznej", a dotychczasowy pkt 7 oznacza się jako pkt 8.

§  2.
Uchwała wchodzi w życie w dniu, w którym decyzja Komisji Nadzoru Audytowego o zatwierdzeniu uchwały w trybie art. 72 ustawy, stanie się ostateczna.