Zmiana uchwały w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii.

Akty korporacyjne

PAN.2020.9.22

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 września 2020 r.

UCHWAŁA Nr 39/2020
PREZYDIUM POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 22 września 2020 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii

Na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2019 r. poz. 1183, 1655, 2227, oraz z 2020 r. poz. 695, 1086) uchwala się, co następuje:
§  1. 
W Regulaminie działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii, stanowiącym załącznik do uchwały Nr 54/2015 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 22 września 2015 r. w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii, zmienionej uchwałą Nr 1/2016 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 19 stycznia 2016 r., uchwałą Nr 53/2016 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 20 września 2016 r. uchwałą Nr 2/2017 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 stycznia 2017 r. oraz uchwałą Nr 58/2019 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 17 września 2019 r., zwanym dalej "Regulaminem", wprowadza się następujące zmiany:
1.
w § 9 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) obsługa kontaktów z Samorządem Doktorantów Akademii oraz monitorowanie spraw związanych z prowadzeniem studiów doktoranckich i szkół doktorskich;".

2.
w § 11 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 25) otrzymuje brzmienie:

"25) przygotowywanie we współpracy z merytorycznie właściwymi komórkami Kancelarii Akademii i innymi jednostkami organizacyjnymi Akademii, projektów pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Prezesa i Kanclerza Akademii, innych niż wskazane w pkt 17;".

2)
pkt 26) otrzymuje brzmienie:

"26) uwierzytelnianie dyplomów doktorskich i habilitacyjnych oraz ich duplikatów przeznaczonych do obrotu prawnego za granicą;".

3)
pkt 28) otrzymuje brzmienie:

"28) prowadzenie ewidencji uchwał Prezydium Akademii i Zgromadzenia Ogólnego Akademii oraz decyzji, zarządzeń, pełnomocnictw i upoważnień wydawanych i udzielanych przez Prezesa Akademii i Kanclerza Akademii";

4)
uchyla się pkt 30).
3.
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. 1. Do zakresu działania Biura Upowszechniania i Promocji Nauki należy w szczególności:

1) tworzenie, realizacja i koordynacja, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami Kancelarii Akademii, programu przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie w kraju i za granicą wiedzy o osiągnięciach nauki w Polsce, a w szczególności o działalności badawczej Akademii i jej rezultatach;

2) przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Akademii we współpracy z innymi komórkami Kancelarii Akademii i jednostkami organizacyjnymi Akademii;

3) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem zadań z zakresu upowszechniania i promocji działalności naukowej zgodnie z odrębnymi wewnętrznymi regulacjami, w tym opracowanie projektów procedur dotyczących trybu wnioskowania o środki z zakresu upowszechniania i promocji działalności naukowej oraz sporządzania raportów, bieżące monitorowanie realizacji wydatków;

4) bieżąca współpraca w zakresie upowszechniania i promocji działalności naukowej ze strukturami korporacyjnymi Akademii, z jednostkami Akademii nieposiadającymi osobowości prawnej oraz komórkami organizacyjnymi Kancelarii Akademii;

5) obsługa administracyjna Komisji ds. upowszechniania i promocji działalności naukowej;

6) prowadzenie spraw związanych z działalnością wydawniczą Akademii;

7) koordynacja prac redakcyjnych oraz redakcja merytoryczna publikowanie i rozpowszechnianie publikacji zwartych, periodycznych, wydawnictw informacyjnych oraz materiałów promocyjnych, w zakresie działania Biura;

8) opracowanie i przygotowanie materiałów promocyjnych;

9) wsparcie organizacyjne wydarzeń naukowych i promujących Akademię;

10) prowadzenie spraw organizacyjnych związanych z informatyzacją czasopism naukowych Akademii (platforma elektroniczna czasopism);

11) prowadzenie baz danych w zakresie zadań informacyjno-analitycznych;

12) organizacja wykładów popularnonaukowych;

13) prowadzenie spraw związanych z formułowaniem celów i mierników obszarze budżetu zadaniowego określonego dla części 67 PAN oraz monitorowania i sprawozdawczości w zakresie wykonania mierników;

14) przygotowanie projektów uchwał Prezydium i Zgromadzenia Ogólnego Akademii oraz decyzji Prezesa Akademii wynikających z zakresu działania Biura;

15) uczestniczenie w przygotowaniu projektu oraz realizacji planu finansowego Akademii w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;

16) prowadzenie procedury związanej z przyznawaniem Statuetki Akademii;

17) prowadzenie i rozwój serwisu internetowego Akademii;

18) prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej, w tym nadzór organizacyjny i koordynacja prac redaktorów.

2. Zadania Rzecznika Prasowego:

1) budowanie dobrego wizerunku. Polskiej Akademii Nauk i kierownictwa PAN w mediach oraz kształtowanie polityki informacyjnej Akademii;

2) reprezentowanie Polskiej Akademii Nauk i kierownictwa PAN w środkach masowego przekazu;

3) przedstawianie opinii publicznej za pośrednictwem mediów, w tym mediów społecznościowych, oficjalnego stanowiska Akademii;

4) informowanie mediów o bieżącej działalności PAN, udzielanie odpowiedzi na zapytania dziennikarzy, budowanie dobrych relacji z przedstawicielami mediów, tworzenie informacji prasowych;

5) dbanie o spójność komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Akademii, w tym opiniowanie działań podejmowanych przez jednostki Kancelarii w zakresie wpływu podejmowanych przez nie inicjatyw na wizerunek PAN;

6) wsparcie komunikacji jednostek PAN w zakresie ich aktywności naukowej i upowszechniającej naukę w ramach dostępnych narzędzi;

7) dbanie o relacje z szeroko rozumianym środowiskiem naukowym w Polsce, korporacją uczonych PAN oraz komitetami Akademii;

8) pośredniczenie w kontaktach dziennikarzy z naukowcami PAN, organizacja konferencji prasowych i obsługa prasowa wydarzeń;

9) nadzór merytoryczny nad treściami publikowanymi na stronach internetowych Akademii;

10) prowadzenie oficjalnych kont i profili PAN w mediach społecznościowych;

11) tworzenie biuletynu informacyjnego (newsletteru) PAN;

12) monitoring mediów, w tym mediów społecznościowych;

13) zarządzanie komunikacją PAN w sytuacjach kryzysowych;

14) nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem znaku PAN;

15) koordynacja patronatów medialnych i patronatów Akademii.

3. Rzecznik Prasowy jest wicedyrektorem w Biurze Upowszechniania i Promocji Nauki".

4.
w § 18a:

dodaje się punkt 12,13, 14 i 15 w brzmieniu:

"12. uczestniczenie w przygotowaniu projektu oraz w realizacji planu finansowego Akademii w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;";

"13. realizacja powierzonych przez Kanclerza Akademii zadań i obowiązków dysponenta określonych środków finansowych.";

"14. obsługa komisji dyscyplinarnej drugiej instancji dla wszystkich pracowników naukowych Akademii;"

"15. przygotowywanie i ewidencja upoważnień do przetwarzania danych osobowych ".

5.
§ 21 otrzymuje brzmienie:

"§ 21. Do zakresu działania Samodzielnego Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:

1) kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz informowanie pracodawcy o występujących zagrożeniach zawodowych pracowników Kancelarii Akademii i pracowników zagranicznych stacji naukowych Akademii;

2) organizowanie i przeprowadzanie szkoleń wstępnych z zakresu bhp dla pracowników Kancelarii Akademii i pracowników zagranicznych stacji naukowych Akademii;

3) organizowanie szkoleń okresowych z zakresu bhp dla pracowników Kancelarii Akademii i pracowników zagranicznych stacji naukowych Akademii;

4) przygotowywanie opinii, analiz, sprawozdań dotyczących stanu bezpieczeństwa i higieny pracy dla Kancelarii Akademii oraz zagranicznych stacji naukowych Akademii;

5) udział w badaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz zachorowań na choroby zawodowe pracowników Kancelarii Akademii i pracowników zagranicznych stacji naukowych Akademii oraz prowadzenie stosownej dokumentacji;

6) udział w opracowywaniu wewnętrznych (zarządzeń, regulaminów, instrukcji) oraz doradztwo w zakresie stosowania bezpieczeństwa i higieny pracy dla Kancelarii Akademii i zagranicznych stacji naukowych Akademii;

7) realizacja zadań wynikających z przepisów ogólnie obowiązujących.".

§  2. 
Pozostałe postanowienia Regulaminu pozostają bez zmian.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Polska Akademia Nauk zamówiła w roku 2019 analizę widoczności i wizerunku PAN w mediach. Raport został sporządzony za okres od 1 marca do 31 maja 2019 r. Analiza swoim zakresem obejmowała:

1. Ogólną widoczność PAN w mediach;

1.1 Liczbę publikacji ze wzmianką o PAN z podziałem na rodzaj mediów;

1.2 Zasięg mediów - media krajowe i regionalne;

1.3 Regionalne media, w których PAN był widoczny;

1.4 Top 10 mediów o największym zasięgu, w których PAN się pojawiał;

1.5 Profil mediów;

1.6 Którzy naukowcy z PAN wypowiadali się w mediach;

1.7 W jakich kontekstach PAN pojawiał się w prasie i w internecie;

1.8 W jakich kontekstach PAN pojawiał się w mediach w analizowanym okresie;

1.9 Analiza widoczności w mediach instytutów PAN;

1.10 Analiza widoczności w mediach komitetów PAN.

2. Analiza obecności PAN w prasie.

3. Analiza obecności PAN w internecie.

4. Analiza obecności PAN w radiu.

5. Analiza obecności PAN w telewizji.

Przeprowadzona analiza pokazała, że pracownicy Polskiej Akademii Nauk postrzeganymi są jako autorytety w swoich dziedzinach. Jednakże z przedmiotowej analizy wynika również, że PAN pełni dwie role w przestrzeni publicznej - komentuje bieżące wydarzenia i prezentuje się od strony naukowej. Każda z tych ról jest ważna, przy czym widać wyraźną dysproporcję między liczbą publikacji dotyczącej sytuacji w kraju, a sukcesów naukowych Polskiej Akademii Nauk. To może spowodować, że PAN jest bardziej postrzegana jako instytucja zaangażowana w debatę na temat sytuacji w kraju niż rozwój nauki. Proporcja jest wyraźnie zachwiana - komponent publicystyczny wizerunku PAN zdominował komponent naukowy. Analiza wykazała również znikomą obecność PAN w portalach i serwisach internetowych.

Mając na uwadze powyższe ustalenia kierownictwo PAN podjęło decyzję o utworzeniu w Kancelarii PAN stanowiska Rzecznika Prasowego i sekcji prasowej, których zadania obejmują m.in.

- przygotowanie założeń i zasad polityki informacyjnej Akademii oraz jej realizacja;

- realizacja funkcji rzecznika prasowego, oraz podejmowanie działań w zakresie realizacji polityki informacyjnej Akademii;

- monitorowanie i analizowanie informacji prezentowanych w środkach masowego przekazu i opinii publicznej oraz na stronach internetowych jednostek naukowych i innych jednostek organizacyjnych Akademii, dotyczących funkcjonowania Polskiej Akademii Nauk i jej jednostek organizacyjnych i prezentowanie stanowiska Akademii;

- realizacja polityki informacyjnej Akademii, skierowanej do środowiska wewnętrznego i zewnętrznego Akademii, w tym w szczególności dotyczącej osiągnięć naukowych pracowników i jednostek naukowych Akademii.

Z uwagi na wejście w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2020 r. poz. 85 z późn.zm.) niezbędne jest doprecyzowanie § 9 pkt 4) w zakresie monitorowania spraw związanych z prowadzeniem szkól doktorskich.

Z uwagi na istniejące rozbieżności w wewnętrznych regulacjach obowiązujących w Kancelarii dotyczących uprawnień poszczególnych komórek organizacyjnych do składania zleceń zapłaty do Biura Finansów i Budżetu należy doprecyzować zadania Zespołu Prawnego w zakresie przygotowania projektu oraz w realizacji planu finansowego Akademii w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach jak również realizacji zadań i obowiązków dysponenta określonych środków finansowych powierzonych przez Kanclerza Akademii.

Dodatkowo do Zespołu Prawnego przekazano zadania związane z obsługą komisji dyscyplinarnej drugiej instancji dla wszystkich pracowników naukowych Akademii, a także przygotowywanie i ewidencję upoważnień do przetwarzania danych osobowych, które dotychczas należały do zadań Biura Organizacyjno - Majątkowego.

W odniesieniu do zakresu działania stanowiska ds. BHP należy wskazać, iż dyrektorzy i pracownicy oddelegowani do zagranicznych stacji naukowych są pracownikami Polskiej Akademii Nauk. Zatem zagraniczne stacje naukowe są miejscem świadczenia pracy przez pracowników na rzecz Akademii, na zasadzie oddelegowania.

Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, zgodnie z treścią art. 207 § 1 zd. 1 k.p., odpowiada pracodawca. Stosownie do art. 207 § 1 k.p. zd. 2, obowiązki pracodawcy w zakresie dbałości o ww. stan mogą być wykonywane przez pracowników z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy, względnie zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy mogą być powierzone przez pracodawcę do wykonywania specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w art. 23711 k.p. służba bezpieczeństwa i higieny pracy.

W związku z powyższym § 21 regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii wymaga doprecyzowania w zakresie wykonywania wstępnych i okresowych szkoleń z zakresu bhp dla pracowników zagranicznych stacji naukowych, a także objęcia stacji zagranicznych wsparciem merytorycznym i nadzorem w zakresie bhp.